توضیحات مالك نفتكش انگلیسی كه توقیف شده است

توضیحات مالك نفتكش انگلیسی كه توقیف شده است سنج نیوز: فارس نوشت: شركت مالك نفتكش استنا ایمپرو می گوید به جهان اعلام نموده ایم كه خدمه نفتكش در سلامت و ایمنی كامل به سر می برند و این خبر بسیار خوبی است.


در ساعات پایانی روز جمعه، نیروی دریای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به درخواست سازمان بنادر و كشتیرانی و با حكم قضایی، مبادرت به توقیف نفتكش استنا ایمپرو متعلق به شركت استنا بالك انگلیس كرد. دلیل توقیف این كشتی از طرف مقامات ایران خاموش بودن سیستم های ناوبری و مكانیابی، حركت در راه خلاف جهت ورود به تنگه هرمز، و عدم پاسخگویی به پیام های نیروهای ایرانی عنوان شده است. در ادامه كوشش برای شفاف سازی هر چه بیشتر در این زمینه خبرگزاری فارس مبادرت به برقراری تماس با شركت مالك نفتكش در لندن كرد و توانست در اولین قدم با یكی از سخنگوهای این شركت انگلیسی صحبت كند. ویل ماركز، سخنگوی شركت استنابالك، شركت مالك تانكر استناایمپرو، در ابتدای تماس اظهار داشت كه ما مواضع خودرا در بیانیه هایی كه تا كنون در باره توقیف نفتكش مان منتشر نموده ایم اعلام كردیم. خبرنگار فارس پرسید: مشكل اینجاست كه در بیانیه ارائه شده از طرف شركت استنابالك هیچ اطلاعات جدیدی درباره اتفاقی كه رخ داده ارائه نشده است. درباره توقیف كشتی استناایمپرو سوال های گوناگونی وجود دارد كه همچون آنها دلیل خاموش بودن سیستم ناوبری و رهگیری، حركت این كشتی در خلاف جهت مسیر ورود به تنگه هرمز است. آیا شما اطلاعاتی در این زمینه دارید؟ ماركزپاسخ داد: همانطور كه در بیانیه دوم شركت آمده ما معتقدیم نفتكش استناایمپرو در آب های بین المللی قرار داشته و ما در حال تحقیق درباره شرایط نفتكش قبل از توقیف هستیم. وی در پاسخ به این سوال كه آیا شما تایید می كنید كه سیستم های ناوبری و GPSنفتكش خاموش بوده اند؟ و دلیل خاموش كردن سیستم های ناوبری چه بوده است؟ اظهار داشت: من در این زمینه نه چیزی را تایید می كنم و نه چیزی را تكذیب می كنم. همانطور كه گفتم تا زمانی كه تحقیقات درباه توقیف كشتی بطور كامل انجام نشود ما نمی توانیم چیزی را تایید یا تكذیب نماییم. ماركز در پاسخ به این سوال كه آیا شما به صورت مداوم و آنلاین موقعیت كشتی های خودرا روی نقشه دارید؟ حدود ۸ ساعت بود كه سیستم های ناوبری خاموش بودند و شما می توانستید در طول این زمان خاموش بودن سیستم ناوبری را رصد كنید، اظهار داشت: ما از زمان توقیف ارتباطمان با كشتی قطع شده است. وی در پاسخ به این پرسش كه پیش از توقیف كشتی ارتباط با این نفتكش قطع شد یا از زمان توقیف؟ اظهار داشت: ما از زمان توقیف ارتباطمان با نفتكش قطع شده است. وی افزود: شركت به صورت مداوم و منظم با نفتكش های خود ارتباط دارد و از زمان توقیف كشتی ما ارتباطمان با آن قطع شده است.
در ادامه خبرنگار فارس پرسید: در زمان توقیف كشتی و بر طبق اطلاعات دو موسسه رهگیری خطوط كشتیرانی از حدود ساعت ۱۲ ظهر به وقت محلی امارات و زمانی كه كشتی در نزدیكی بندر فجیره بود كشتی دیگر تا زمان توقیف سیگنال مكان یابی ارسال نكرده است. با عنایت به آنكه نفتكش حدود ساعت ۸ شب توقیف شد آیا شما در این مدت با این نفتكش ارتباطی داشته اید؟ سخنگوی استنا بالك اظهار داشت: در آن زمان ما ارتباطی با كشتی نداشتیم. ما در بیانیه خود اعلام نموده ایم كه ارتباط مان با كشتی قطع شده است و باید بگویم كه ما دیگر نمی توانیم اطلاعات بیشتری در این زمینه ارائه بدهیم چونكه دولت انگلیس سوژه پیگیری توقیف این كشتی را بدست گرفته است. بنا بر این ما نمی توانیم اطلاعات بیشتری در ارتباط با آنچه كه در حال رخ دادن است ارائه نماییم.
* كاركنان كشتی در صحت و سلامت كامل هستند خبرنگار فارس در ادامه تاكید كرد: من نمی خواهم درباره ابعاد سیاسی این مساله صحبت كنم من فقط سوالاتی درباره مسائل فنی در رابطه با توقیف كشتی سوالاتی مطرح كردم. لطفا درباره موارد فنی پاسخ بدهید. ماركز پاسخ داد: تا زمانی كه كنترل كشتی باردیگر به دست ما نیفتد و تحقیقات كاملی در این زمینه انجام نشود ما نمی توانیم به این سوالات پاسخ دهیم. سوال بعدی این بود كه آیا شما با خدمه شناور بعد از توقیف تماسی داشته اید نیز اظهار داشت: شركت بیمه كننده نفتكش نمایندگانی در ایران دارد كه آنها به ما گفته اند كه خدمه كشتی در سلامت كامل به سر می برند اما ما با آنها تماس مستقیم نداشته ایم. در ادامه بررسی های تلاش های برای روشن كردن ابعاد مختلف تخلف كشتی انگلیسی و اقدام قانونی نیروهای ایرانی به سراغ پت آدامسون دیگر سخنگوی استنابالك رفتیم. آدامسون در پاسخ به پرسشی درباره خاموش بودن سیستم های ناوبری و GPSكشتی گفت: ما در این زمینه هنوز تماسی با خدمه و ناخدای كشتی نداشته ایم و بنا بر این نمی توانیم خاموش یا روشن بودن GPS را تایید یا رد نماییم. ما امكان صحبت با خدمه را از زمان توقیف نداشته ایم و باید تا زمانی كه بتوانیم با ناخدای كشتی صحبت نماییم برای رسیدن به پاسخ این سوال صبر نماییم. خبرنگار فارس پرسید: بررسی اطلاعات دو موسسه رهگیری خطوط كشتیرانی نشان داده است آخرین سیگنال مكان یابی كه از نفتكش مخابره شده است حدود ساعت ۱۲ ظهر به وقت امارات بوده است. با عنایت به آنكه كشتی آخرین بار در نزدیكی بندر فجیره امارات بود و هشت ساعت بعد توقیف شد آیا تا آن موقع و در طول این هشت ساعت شما تماسی با كشتی داشته اید؟ چرا نفتكش به هیچیك از درخواست های مقامات ایرانی پاسخ نمی داد؟ آدامسون پاسخ داد: نمی توانیم تا زمانی كه با خدمه صحبت نماییم این موضوعات را تایید كنم. شما سوژه خاموش بودن سیستم های ناوبری را مطرح كردید كه من نسبت به آن اطلاعی ندارم و تا زمانی كه با ناخدای كشتی صحبت نكردیم نمی توانیم این مساله را تایید نماییم. این امكان وجود دارد كه در سیستم های ناوبری نفتكش اختلال یا مشكلی به وجود آمده باشد. پس تا زمانی كه با خدمه صحبت نكرده ایم نمی توانیم در این زمینه اظهارنظری نماییم. سخنگوی استنابالك در پاسخ به این سوال كه آیا خود شما در داخل شركت به صورت منظم مكان كشتی های خودرا زیر نظر دارید اظهار داشت: البته كه ما این كار را انجام می دهیم. خبرنگار فارس پرسید: بدین سبب آیا شما موقعیت كشتی خود قبل از توقیف را زیر نظر داشته اید؟ آدامسون در پاسخ به این سوال گفت: من در بخش عملیات نیستم اما در بخش نظارت بر كشتی ها این اتفاق می افتد؛ چونكه مقامات شركت باید بدانند كه نفتكش چه زمانی برای بارگیری به مبداء می رسد و یا اینكه چه زمانی برای تخلیه به مقصد خواهد رسید. بدین سبب بخش تجاری و عملیاتی موضوعات مربوط به مكان كشتی زمان رسیدن به مبدا یا مقصد را به دقت زیر نظر دارند. آدامسون می گوید تا آنجا كه ما بررسی كردیم كشتی در زمان توقیف در آب های بین المللی قرار داشت. وی در پاسخ به پرسش هایی درباره ورود خلاف جهت كشتی به تنگه هرمز بود و پاسخ ندادن نفتكش به درخواست ها و پیام های ایرانی وخاموش كردن سیستم های مكان یابی، اظهار داشت: این سوالاتی است كه شما مطرح می كنید اما ما در این زمینه اطلاعی نداریم. ما در این زمینه اطلاعی نداریم چونكه نمی توانیم با ناخدای كشتی صحبت نماییم. ما تا زمانی كه نتوانیم با خدمه كشتی صحبت نماییم نمی توانیم درباره اتفاقاتی كه رخ داده اظهار نظر نماییم و من متاسفانه نمی توانم درباره سوالاتی كه شما مطرح كردید حرفی بزنم. از جانب دیگر سوژه پیگیری آزادی نفتكش در دستور كار دولت انگلیس قرار دارد و ما نمی توانیم از جنبه سیاسی هم دخالتی در این مساله داشته باشیم. تجربه به من نشان داده است با عنایت به حضور خدمه حرفه ای در این كشتی مسائل مطرح شده بعید به نظر می آید. وی در پاسخ به این سوال كه با عنایت به اینكه شما بطور منظم مكان كشتی های خودرا چك می كنید كشتی در زمان توقیف در چه شرایطی بود اظهار داشت: همانطور كه گفتم نفتكش در آب های بین المللی قرار داشت. آدامسون در پاسخ به سوال دیگر درباره اینكه ایا شركت استنابالك بعد از توقیف كشتی اقداماتی برای مدیریت شرایط و آزادی آن انجام داده است اظهار داشت: البته كه اقداماتی انجام شده است ما سعی كردیم تا درباره ایمنی خدمه نفتكش اطمینان حاصل نماییم. چونكه این یكی از اصلی ترین اولویت های ما است. ما دخالتی در جنبه سیاسی این مساله نداریم و قصدی هم برای ورود به این زمینه نداریم و تمام نگرانی ما درباره خدمه است. البته توانسته ایم توسط عوامل شركت بیمه كننده در بندرعباس درباره ایمن بودن خدمه كشتی اطمینان حاصل نماییم كه این خبر بسیار خوبی است. ما این را به جهان اعلام كردیم كه بوسیله طرف ثالث اطمینان حاصل كردیم كه خدمه ما هم ایمن و هم در شرایط مناسبی به سر می برند. وی افزود: اما تا زمانی كه نتوانیم با خدمه كشتی و ناخدا صحبت نماییم درباره ابعاد دیگر اتفاقی كه رخ داده نمی توانیم اظهارنظری نماییم در این كشتی خدمه بسیار حرفه ای از روسیه و هند حضور داشته اند. خبرنگار فارس اظهار داشت: سوال اصلی دقیقا همین است كه چطور می شود با عنایت به حضور خدمه حرفه ای چنین اشتباهاتی اتفاق بیفتد؟ آدامسون پاسخ داد: این چیزی است كه شما مطرح می كنید اما ما نمی توانیم در این زمینه اظهار نظر نماییم. و من نمی توانم تا زمانی كه بررسی ها در این زمینه صورت گیرد به این سوالات پاسخ دهم. ایشان سپس ظرفیت حمل نفتكش مذكور را ۴۹ هزار تن عنوان نمود. هم اكنون نفتكش استنا ایمپرو در توقیف مقامات ایرانی است و در نزدیكی ساحل بندر عباس لنگر انداخته است. انگلیسی ها روز ۱۳ تیرماه یك نفتكش بزرگ ایرانی را در نزدیكی آبهای جبل الطارق در جنوب اسپانیا به بهانه واهی اجرای تحریم های اتحادیه اروپا مقابل دولت سوریه و با این ادعا كه نفتكش در حال انتقال نفت به سوریه بوده است، توقیف كرده اند. آنها الان در حالی از ورود نیروهای ویژه سپاه به كشتی استنا ابراز ناراحتی می كنند كه ورود نیروهای ایرانی به نفتكش انگلیسی كاملا قانونی و به سبب تخلفات آن انجام شده است اما نفتكش گریس ۱ بدون اینكه كوچك ترین تخلفی انجام دهد و برمبنای یك گمان واهی مورد هجوم نیروی دریایی سلطنتی انگلیس قرار گرفت. ۲۲۶۲۳۱


منبع:

1398/05/01
17:32:05
5.0 / 5
4605
تگهای خبر: آنلاین , ایران , بیمه , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز