شروط وزارت نیرو برای فعالان بیت كوین

شروط وزارت نیرو برای فعالان بیت كوین سنج نیوز: ایسنا نوشت: پرونده استخراج ارز دیجیتال و بیت كوین هم چنان در هیأت دولت باز بوده و مقرر است قانونی یا غیرقانونی بودن آن تعیین و در صورت قانونی بودن، ساز و كار استخراج ارز مجازی در كشور مشخص شود و در این راستا چنانچه قانون استخراج ارز مجازی در ایران شفاف شود، وزارت نیرو باید شرایط را برای این منظور فراهم آورد و وظایفی را هم برعهده دارد.


استخراج ارز مجازی حدود دو ماه است كه با گرم شدن هوا و افزایش میزان مصرف برق به یكی از بحث های داغ تبدیل گشته است؛ بطوریكه می توان از برخی گفته های مسئولان بخش قابل توجهی از افزایش مصرف برق در كشور را بر گردن فعالان این حوزه انداخت. موضوعی كه استخراج كنندگان ارز مجازی آنرا رد كرده و ادعا می كنند در ساعات اوج مصرف برق، دستگاه های خودرا خاموش می كنند. آنها همچنان از شفاف نبودن قانون گلایه دارند و می گویند در صورتیكه برخی افراد مانند دبیر شورای عالی فضای مجازی استخراج ارز مجازی را قانونی می دانند، برخی دیگر آنرا غیرقانونی دانسته و حتی وزارت نیرو مبادرت به جمع آوری مزارع ارز مجازی كرده است. تعرفه بیت كوین ها در حال بررسی در این راستا در صورتیكه بانك مركزی در آخرین اظهار نظر خود درباره رمزارزها اعلام نمود فعالیت در این بخش غیرمجاز می باشد و با متعاملان آن برخورد می شود. طبق اعلام بانك مركزی انتشار رمز ارز با پشتوانه ریال، طلا و فلزات گران بها و انواع ارز در انحصار بانك مركزی است، مصطفی رجبی مشهدی- سخنگوی صنعت برق- اظهار داشت: هنوز تعرفه استخراج ارز مجازی مشخص نشده است. این مساله در حال رسیدگی بوده و بزودی تعرفه آنها مشخص می شود. تا زمانی هم كه تعرفه مشخص شود، در انحصار بانك مركزی است. البته تعرفه آن در كمیته اقتصادی هیأت دولت كه هم بانك مركزی و هم وزارت نیرو عضو آن هستند، در حال بررسی است و هنوز هیچ چیز به صورت رسمی ابلاغ و جلسات هم هنوز تمام نشده است. هر خبری هم منتشر می شود گمانه زنی است. برمبنای اعلام وزارت نیرو، او همینطور در آخرین اظهار نظر خود اعلام نمود: سوژه بیت كوین ها بزودی در هیئت دولت مطرح و مقررات آن تعیین تكلیف خواهد شد. وزارت نیرو مسئولیت تأمین پایدار برق كشور را بر عهده دارد و اگر مراجع ذی صلاح، استخراج ارز دیجیتال را به صورت رسمی تأیید كنند، باید چند اقدام در این زمینه در دستور كار قرار گیرد.
وظایف و شرایط وزارت نیرو سخنگوی صنعت برق اضافه كرد: در ابتدا باید شرایط شبكه را برای میزان مصرف این واحدها مهیا نماییم، اگر مزرعه ای قصد تولید بین كوین دارد، باید شبكه های بالادستی و زیرساخت های آنرا نیز بطور كامل فراهم نماییم تا برق پایداری داشته باشیم. وی با تاكید بر این كه تجهیزات مورد استفاده در این بخش باید استانداردهای لازم را داشته باشند، اظهار داشت: تمامی صنعت برق در تلاش است تا پیك تابستان را خوبی سپری نماییم و مردم از رفاه نسبی برخوردار باشند، بدین سبب این دسته از مصرف كنندگان اگر جزو مشتركان رسمی صنعت برق شدند، باید مانند سایر صنایع مصرف برق خودرا در ساعت اوج پیك كنترل و مدیریت كنند. همانگونه كه صنایع با امضای تفاهم نامه های مدیریت مصرف میزان استفاده برق خودرا در ساعت پیك كاهش داده و یا مشتركان بخش كشاورزی در چهار ساعت اوج مصرف چاه های كشاورزی خودرا خاموش می كنند، این واحدها نیز باید در زمان اوج مصرف میزان برق مصرفی خودرا كاهش دهند. بر طبق این گزارش، برمبنای آماری كه تا كنون مسئولان وزارت نیرو ارائه كرده اند، مصرف برق مراكز تولید بیت كوین در كشور حدود ۵۰۰ مگاوات تخمین زده می شود. به منظور راه اندازی هر نیروگاه هزار مگاواتی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری مورد نیاز است بدین سبب برای تأمین ۵۰۰ مگاوات برق این مراكز بایستی حدود پنج هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت بگیرد.
تولید هر بیت كوین معادل مصرف برق ۲۴ سال یك مشترك خانگی در تهران است، بخش عمده ای از دستگاه های مورد استفاده این حوزه در ایران بازدهی كمی دارند و هر چه زمان سپری می شود مصرف برق آنها نیز افزوده می شود. ۲۲۳۲۲۵


منبع:

1398/04/25
15:15:22
5.0 / 5
4358
تگهای خبر: اقتصاد , ایران , دستگاه , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز