مصرف این خوراكی ها در دوران شیردهی ممنوع!

مصرف این خوراكی ها در دوران شیردهی ممنوع! سنج نیوز: پارسینه نوشت: برخی نوزادان نسبت به غذاهای نفاخ در رژیم غذایی مادر حساس هستند و بعد از خوردن شیر مادر نوزاد اذیت شده و در این حالت نوزاد بهانه گیر می شود.



نفخ نوزادان حالتی است كه با كولیت نوزادی مرتبط می باشد. كولیت دل درد و دل پیچه همراه با قولنج در نوزادان است و نوزادان تازه متولد شده ای كه از شیر مادر تغذیه می كنند از هفته دوم به بعد با این مشكل درگیر می شوند.

مشكل نفخ نوزاد در بیشتر كودكان ایجاد و تا ماه سوم و چهارم زندگی رفع می شود و نیازی به استفاده از دارو ندارد و جایی برای نگران شدن مادران نیست و می توانند با پرهیز و عدم استفاده از برخی مواد غذایی از نفخ كودك پیشگیری كنند. در ادامه با خوراكی ها و غذاهای نفاخ آشنا شوید:

خوراكی های نفاخ در دوران شیردهی

لبنیاتك

پروتئینی كه موجب حساسیت می شود و در لبنیات وجود دارد وارد شیر مادر می شود و موجب نفخ در نوزاد می شود.

دانه ها و آجیل ها

دانه ها و آجیل های حساسیت زا گندم، ذرت، سویا و بادام زمینی می باشند. فندق و پسته خصوصاً پسته خام نیز نفاخ است.

حبوبات

حبوبات (نخود، لوبیا و عدس) همچون غذاهای نفاخ در دوران شیردهی هستند. قند موجود در حبوبات و درصد بالای فیبر آنها سبب می شود تا به آسانی در روده خرد و جذب نشوند. بگفته دكتر سادیك، مصرف این مواد دارای فیبر بالا، بیشتر از یك دفعه در هفته سبب نفخ در مادر و شیرخوار می شود.

غذاهای تند

پس از خوردن غذاهای تند و دارای سیر، شیر شما مزه متفاوتی می دهد. سالادها و پیتزاها این مزه ها را به نوزاد معرفی می كنند و نوزاد با نفخ كردن ناراحتی خودرا از شرایط نشان داده است.

نوشیدنی های حاوی كافئین

نوشیدنی هایی مانند چای، قهوه، شكلات و نوشیدنی های سرد حاوی كافئین هستند. برخی نوزادها نسبت به كافئین حساس تر هستند. دستگاه گوارش نوزاد هنوز تكمیل نشده و توان دفع كافئین موجود در شیر را، مانند یك انسان بالغ ندارد. هم چنین انرژی به وجود آمده توسط كافئین در بدن نوزاد، سبب بهم ریختن ساعات خواب او می شود.

میوه ها و سبزیجات نفاخ

موز، خیار، مصرف زیاده از حد گوجه سبز، انار (برای كسانیكه گرفتار نفخ معده هستند)، زردآلو، شاه توت، گیلاس، خربزه، زرشك، پوست انگور، تره، ترب و پیاز، نفاخند، كاهو، كلم

كلم بروكلی، فلفل سبز، پیاز، كلم پیچ و گل كلم در حالت خام نوزاد را آزار می دهند، اما در حالت پخته تاثیر منفی كمتری دارند.

تخم مرغ

یكی دیگر از غذاهای نفاخ در دوران شیردهی تخم مرغ است. پروتئن موجود در سفیده تخم مرغ، به سختی در روده بزرگ شكسته شده و تولید گاز می كند. مادران شیرده بهتر است كه در این دوران از زرده تخم مرغ استفاده كنند.

توجه داشته باشید كه خیلی از این مواد برای افزایش شیر و رشد مناسب كودك لازم است پس بهتر است در پرهیز از آنها افراط نكنید.

راه های درمان نفخ در نوزادان

- كودك خودرا در یك موقعیت دیگر قرار دهید:

تغییر موقعیت كودك امكان دارد، به خارج شدن این گاز از شكم كودك، كمك نماید.

برای مثال: كودك خودرا بنشانید، و یا كمی حركتش دهید، تا به خارج كردن گاز معده كودك كمك كنید.


- آنها را ماساژ دهید:

شما میتوانید، كودك خودرا بخوابانید، و پاهای آنرا به جلو و عقب مانند دوچرخه سواری تكان دهید این موجب میشود و كمك میكند كه گاز به آرامی از شكم كودك شما بیرون رود.

- آروغ آنها را پس از شیر دادن بگیرید:

بعد از تغذیه نوزاد، آروغ زدن آنها كمك میكند تا گاز را خارج كند. اگر كودك شما واقعا نفخ داشته باشد، میتوانید تغذیه و شیر دادن را متوقف كنید و آروغ كودك را بگیرید.

حمام آب گرم راه چاره است

احیانا شما هم موافق هستید كه حمام های آب گرم یك راه عالی برای ریلكس شدن و آرامش میباشدو كودك شما هم یك استثناء نمیباشدو حمام آب گرم برای كودك شما نیز آرامش بخش است و تسكین میدهد و از روغن اسطوخودوس هم استفاده كنید تا كودك شما آرامتر شود.


منبع:

1398/03/19
14:46:52
5.0 / 5
4240
تگهای خبر: دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز