بیست وپنجمین سالگرد افتتاح سفارت ایران در سارایوو

سفیر ایران در بوسنی: تحكیم روابط ایران و بوسنی در ارتقای روابط منطقه ای خاورمیانه موثر است

سفیر ایران در بوسنی: تحكیم روابط ایران و بوسنی در ارتقای روابط منطقه ای خاورمیانه موثر است به گزارش سنج نیوز سفیر كشورمان در بوسنی و هرزگوین اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره مدافع استقلال، حاكمیت ملی، تمامیت ارضی و همزیستی مسالمت آمیز همه اقوام در سارایوو بوده و بر این باور است كه تحكیم روابط ایران با بوسنی در ارتقای روابط منطقه ای بالكان و خاورمیانه هم موثر است.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، حیدری سفیر كشورمان در بوسنی و هرزگوین در مقاله ای كه از وی در روزنامه های اسلوبوجنیه به زبان بوسنیایی و بوسنیادیلی به زبان انگلیسی انتشار یافته است، با اشاره به بیست و پنجمین سالگرد تاسیس سفارت جمهوری اسلامی ایران در سارایوو تصریح كرد: ۲۵ سال پیش، در ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۷۳ در حالیكه سارایوو هنوز تحت محاصره بود، علی اكبر ولایتی وزیر خارجه وقت ایران در سفری به این كشور، سفارت جمهوری اسلامی ایران را طی مراسمی با حضور مرحوم علی عزت بگوویچ رئیس جمهور فقید بوسنی افتتاح نمود و محمد ابراهیم طاهریان بعنوان اولین سفیر خارجی مقیم در سارایوو فعالیت خویش را شروع كرد.
سفیر كشورمان در سارایوو با اشاره به سوابق روابط دو ملت اضافه كرد: آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری در دوران ریاست جمهوری شان در فوریه ۱۹۸۹ سفری رسمی به یوگسلاوی سابق داشتند و بازدیدی هم از سارایوو بعنوان مركز مسلمانان یوگسلاوی انجام دادند كه خاطره خوب آن سفر همچنان در اذهان رهبران و مردم دو كشور باقی است.
حیدری اظهار داشت: پس از انحلال یوگسلاوی سابق، ایران همچون نخستین كشورهایی بود كه استقلال بوسنی و هرزگوین را به رسمیت شناخت و همواره در كنار دولت و ملت بوسنی و هرزگوین قرار گرفت و كمك های فراگیر، اثرگذار و انسان دوستانه ایران به ملت بوسنی در دوران جنگ و خدمات عرضه شده برای بازگشت آوارگان نیاز به توضیح ندارد. جمهوری اسلامی ایران در طول ۲۵ سال قبل همواره با پشتیبانی از ملت بوسنی، مدافع استقلال، حاكمیت ملی، تمامیت ارضی و همزیستی مسالمت آمیز همه اقوام در این كشور بوده و بر این باور است كه تحكیم روابط ایران با بوسنی در ارتقای روابط منطقه ای بالكان و خاورمیانه هم موثر است.
وی بیان داشت: سفارت ایران در شرایطی فعالیت رسمی خویش را در سارایوو شروع كرد كه این شهر تحت محاصره شدید قرار داشت، اما اهمیت مردم بوسنی و هرزگوین برای دولت ایران به اندازه ای بود كه با وجود تمام مخاطرات فعالیت سفارت را در این شهر شروع كرد تا از نزدیك در تحولات نقش داشته باشد.
حیدری همینطور اظهار داشت: از آن تاریخ روابط سیاسی دو كشور همواره دوستانه و سفرهای مقامات سیاسی در سطوح مختلف در جریان بوده است كه همچون موارد متاخر می توان به سفر باقر عزت بگوویچ رئیس وقت شورای ریاست جمهوری به ایران در آبان ۱۳۹۵، سفر محمدجواد ظریف وزیر خارجه كشورمان به بوسنی در اسفند ۱۳۹۶، سفر ایگور سرناداك وزیر خارجه و شارویچ وزیر تجارت خارجی بوسنی به ایران و تبادل هیات های مختلف پارلمانی و همینطور برگزاری رایزنی های سیاسی میان مقامات وزارت خارجه دو كشور در آوریل ۲۰۱۹ اشاره نمود.
سفیر كشورمان در بوسنی هرزگوین با اشاره به قرابت های فرهنگی دو كشور افزود: ظهور ادیبان بوسنیایی نظیر فوزی موستاری مولف اثر نفیس ‹‹بلبلستان››، شیخ افندی سودی نویسنده شرحی بر بوستان سعدی، محمد طاهر و مصطفی بوشنیاك نویسندگان شرحی بر مثنوی مولوی، فهیم بایراكتارویچ مترجم رباعیات خیام و بشیر جاكا مترجم دیوان حافظ امری بسیار قابل توجه و باعث تعمیق ارتباطات فرهنگی دو كشور است و امضاء تفاهم نامه خواهر خواندگی تهران و سارایوو همچون رویدادهای دو سال اخیر بود، همچنان كه سارایوو، بانیالوكا و موستار رخدادهای فرهنگی ایرانی را در این برهه شاهد بوده اند.
وی ادامه داد: در حوزه اقتصادی پس از افتتاح سفارت ایران در سارایوو چندین موافقت نامه اقتصادی در زمینه های بازرگانی، بانكی، سرمایه گذاری، حمل و نقل، همكاری اتاق های بازرگانی و... بین دو كشور امضاء شد و تبادلات تجاری همواره بین دو كشور برقرار بوده است و الان هم باتوجه به ظرفیت های اقتصادی دو كشور، فضا برای فعالیت بخش های خصوصی دو كشور مهیا و مناسبات دو جانبه رو به فزونی است.
حیدری اظهار نمود: بوسنی و هرزگوین كشوری است كه محل اجتماع پیروان ادیان الهی بوده و پیوندهای اقتصادی و فرهنگی عمیقی با اروپا دارد. در عین حال بوسنی هرزگوین از سابقه روابط دیرینه فرهنگی با شرق و ایران هم برخوردار می باشد و مردم بوسنی به این علت و همینطور به واسطه كمك های انسان دوستانه ایران در دوران سختی علاقه خاصی به ایرانی ها دارند.



1398/02/19
11:43:41
5.0 / 5
5036
تگهای خبر: اقتصاد , ایران , پارلمان , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز