الاهرام مصر: به صفر رساندن صادرات نفت ایران محال است

الاهرام مصر: به صفر رساندن صادرات نفت ایران محال است سنج نیوز: یك رسانه عربی در تحلیلی با اشاره به اینكه تجربه بین المللی نشان داده است كه ابرقدرت ها نمی توانند خواسته های خویش را به قدرت های منطقه ای دیكته كنند تصریح كرد: هدف آمریكا برای به صفر رساندن صادرات نفتی ایران مسأله ای سخت و چه بسا غیر امكان دارد.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، روزنامه الاهرام مصر در یادداشتی به قلم خانم نیفین مسعد تحت عنوان" تحریم های آمریكا ضد ایران" نوشت: هشتم ماه جاری رئیس جمهور آمریكا اعلام نمود كه می خواهد سپاه ایران را در فهرست تروریستی قرار دهد و پس از چند روز این تصمیم اجرایی شد. روز دوشنبه گذشته وزیر خارجه آمریكا از لغو معافیت های داده شده به برخی كشورهای از تحریم های ایران اطلاع داد. یك روز پس از آن ما شاهد این بودیم كه وزارت خزانه داری آمریكا برخی نهادها و اشخاص را به تهمت حمایت مالی از حزب الله لبنان در فهرست تروریستی قرار داد و ما می دانیم كه دبیركل حزب الله لبنان و معاونش هم در فهرست تروریستی آمریكا قرار دارند.
در این یادداشت با اشاره به اینكه آمریكا در طول یك ماه تحریم های زیادی ضد ایران اعمال كرده و حتی نیروی مسلح آنرا در فهرست تروریستی قرار داد، آمده است: بالاخره این مقابله ایرانی- آمریكایی به كجا خواهد رسید؟ آیا منجر به رسیدن به میز مذاكرات می شود؟ همانگونه كه قبل از این اتفاق افتاده بود و نتیجه آن توافق هسته ای بود؟ یا اینكه به تشدید تنش متقابل می انجامد، همانگونه كه حالا اتفاق افتاده است و ایران در مقابل قرار گرفتن سپاه در فهرست تروریستی، فرماندهی مركزی ارتش آمریكا و نیروهای وابسته به آن در غرب آسیا را در فهرست تروریستی قرار داده، همینطور ایران در مقابل عدم تمدید معافیت های نفتی تهدید به بستن تنگه هرمز كرده است.
نویسنده در ادامه می گوید: نتیجه بالاخره چه خواهد شد؟ جواب واحدی برای این دو سوال وجود ندارد و در تاریخ تقابل نیروهای بین المللی و منطقه ای پس از آخر جنگ جهانی دوم احتمالات و نمونه های مختلفی رخ داده است:
نخستین احتمال و نمونه پیروزی قدرت بین المللی بر قدرت منطقه ای است، همانگونه كه جمال عبدالناصر، رئیس جمهور پیشین مصر در یك نبرد نظامی شكست خورد. البته ناگفته نماند كه جمال عبدالناصر با حمایت هایش از جنبش های ملی در الجزایر و یمن چهره منطقه را تغییر داد و این دو كشور توانستند از انگلیس و فرانسه مستقل شوند، علاوه بر آن مصر پس از شكست ۱۹۶۷ توانست پیروزی های زیادی ضد اشغالگران محقق كند.
نمونه دوم، عدم تأثیر قدرت بین المللی و منطقه ای بر یك دیگر است كه می تواند روابط آمریكا با كوبا را مثال زد؛ كوبا توانست در مقابل تلاش آمریكا برای سیطره بر این كشور روبرو شود و آمریكا نتوانست بر روی كوبا تأثیر بگذارد.
نمونه سوم، توافق قدرت های بین المللی و منطقه ای و دادن امتیازات متقابل برای آخر دادن به دشمنی است كه در اینجا می توانیم روابط میان آمریكا و كره شمالی را مثال بزنیم، اهمیت این نمونه در این است كه تا حدودی شبیه به روابط ایران و آمریكا است. پیش از اولین جلسه میان ترامپ و كیم جونگ اون در ماه مه ۲۰۱۸، تنش شدیدی میان دو طرف وجود داشت؛ كره شمالی در سال ۲۰۱۷ آزمایش های موشكی خویش را تشدید كرد و وزارت خزانه داری آمریكا تحریم های خود ضد كره شمالی را گسترش می داد. این مساله به این معنا است كه تنش میان ایران و آمریكا می تواند نتیجه مشابهی داشته باشد. البته تابحال هیچ پیشرفتی در مذاكرات آمریكا و كره شمالی وجود نداشته است اما حداقل تنش های متقابل متوقف شده است.
نویسنده می گوید: تجربه در روابط بین المللی نشان داده است كه قدرت های بزرگ در دیكته كردن خواسته های خود بر قدرت های منطقه ای آزاد نیستند و وضعیت ونزوئلا و تركیه بهترین دلیل بر این مساله است. البته ساختار نظام بین المللی نقش مهمی در ایجاد الگوی تعامل بین قدرتهای بین المللی و منطقه ای دارد، ازاین رو هدف آمریكا برای به صفر رساندن صادرات نفتی ایران مسأله ای سخت و چه بسا غیر امكان دارد چونكه كسی كه به نفت نیاز داشته باشد فروشنده آنرا هم می یابد. این مساله به این معنا نیست كه ایران از تحریم های اقتصادی آمریكا رنج نمی برد بلكه بشدت رنج می برد و مسئولان ایرانی و دبیركل حزب الله لبنان به این مساله اشاره كرده اند اما هیچ كس نمی داند كه ایران تا چه زمانی می تواند تحریم های اقتصادی را تحمل كند. از جانب دیگر آمریكا باید در تحریم هایش ضد ایران به برخی مسائل همچون تأثیر تحریم ها بر هم پیمانان منطقه ای خود كه در رأس آنها عراق قرار دارد توجه كند. همانطور كه می دانید عراق در وقت كنونی به واردات برق از ایران تكیه دارد و نمی تواند جایگزینی پیدا كند. ازاین رو متغیرهای پیچیده ای در رقابت های ایران و آمریكا وجود دارد و برای مشخص شدن نتیجه یقیناً باید صبر كرد.



1398/02/08
11:01:47
5.0 / 5
4366
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , ایران , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز