ظریف: در دور زدن تحریم ها دكترا داریم

ظریف: در دور زدن تحریم ها دكترا داریم سنج نیوز: وزیر امور خارجه كشورمان اظهار داشت كه به باور او رئیس جمهور آمریكا مایل به جنگ با ایران نیست اما خطر كشیده شدن پای ترامپ به یك جنگ وجود دارد.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه كشورمان كه جهت شركت در نشست مجمع عمومی برای بزرگداشت روز بین المللی چندجانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح به نیویورك رفته است در گفتگو با خبرگزاری رویترز به سوالاتی پیرامون سیاست های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا درمورد ایران پاسخ داد.
ظریف تصریح كرد: از نظر من ترامپ خواستار جنگ نیست اما این، از كشیده شدن پای او به یك جنگ جلوگیری نمی كند.
وی اظهار داشت كه "تیم ب" متشكل از جان بولتون، مشاور امنیت ملی كاخ سفید و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی امكان دارد یك درگیری نظامی با ایران را به ترامپ تحمیل كنند.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران اضافه كرد: آنهایی كه این سیاست ها را طرح ریزی می كنند آشكارا به دنبال یك چاره مبتنی بر مذاكره نیستند. اما اجازه دهید مشخصاً بگویم كه ایران به دنبال درگیری نیست اما در دفاع از خود كوتاهی نخواهد كرد.
ظریف اظهار داشت كه امكان دارد این افراد ماجرایی را برنامه ریزی كنند كه به وقوع بحرانی بزرگ منجر شود.
به گزارش رویترز، تنش ها میان تهران و واشنگتن از زمان خروج ترامپ از توافق هسته ای در مه ۲۰۱۸ و بازگرداندن تحریم ها ضد ایران تشدید شده است. آمریكا در ادامه این رویكرد خود اخیرا نام سپاه پاسداران را در لیست سازمان های تروریستی قرار داد و اعلام نمود كه معافیت از تحریم های نفتی ایران را تمدید نخواهد كرد.
وزیر امورخارجه كشورمان در ادامه خاطرنشان كرد: ایران به سیاست های خطرناك آمریكا با احتیاط پاسخ خواهد داد. بعنوان مثال، ایران كماكان اجازه خواهد داد تا كشتی های آمریكایی از تنگه هرمز عبور كنند.
وی اقدام آمریكا ضد سپاه را نامعقول و احمقانه توصیف كرد و اظهار داشت كه ایران به دنبال پاسخ نظامی (به این كار) نیست، مگر اینكه آمریكا قوانین خود در ارتباط با نحوه برخورد با نیروهای ایران را تغییر دهد.
ظریف تصریح كرد: ما با احتیاط رفتار خواهیم كرد اما این، بدان مفهوم نیست كه اگر آمریكا قوانین بازی را تغییر دهد یا قوانین چگونگی تعامل (با نیروهای ایرانی) را تغییر دهد می تواند از پاسخ در امان بماند.
وی افزود: اگر آمریكا بخواهد همچنان به قوانین تعامل، قوانین بازی، كانال های ارتباطی و پروتكل های رایج احترام بگذارد، علیرغم اینكه ما حضور آمریكا را در خلیج فارس اساساً بی ثبات كننده می دانیم، دست به هیچ اقدامی نخواهیم زد.
وزیر امورخارجه ایران همینطور در پاسخ به سوالی درباره عراق و سوریه اظهار داشت: بعد از صرف منابع (زیاد) برای جنگ در سوریه و عراق، جمهوری اسلامی همچنان نسبت به این كشورها هوشیار خواهد بود. ما به سادگی آن جنگ را كنار نمی گذاریم.
ظریف درباره تحریم های آمریكا ضد ایران هم تصریح كرد كه تهران در مواجهه با این تحریم ها بهبود خواهد یافت. وی اظهار داشت: منظور من این است كه همیشه راهی برای دور زدن تحریم ها وجود دارد. در این زمینه دكترا داریم.
وی با اشاره به اینكه تحریم های نفتی بر زندگی مردم عادی تأثیرگذار است، خاطرنشان كرد: بنابراین، دولت هر كاری بتواند برای فروش نفت انجام می دهد تا به شهروندان خدمت كند.
این مقام بلند پایه كشورمان در پاسخ به این سوال كه ایران از این پس به چه كسی می خواهد نفت بفروشد اظهار داشت: اگر به شما بگویم كه دیگر نمی توانیم به آنها نفت بفروشیم.
ظریف تصریح كرد كه عدم تمدید معافیت های نفتی مانع از فروش نفت ایران نخواهد شد.



1398/02/05
15:03:19
5.0 / 5
4534
تگهای خبر: آمریكا , ایران , تحریم , ترامپ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز