یك مسئول افغان:

كودكان بیشترین قربانی انفجار مین در افغانستان هستند

كودكان بیشترین قربانی انفجار مین در افغانستان هستند به گزارش سنج نیوز مدیر بخش آگاهی از خطرات مین و كمك به قربانیان اداره انسجام تطهیر مین كشور افغانستان اظهار داشت: هم اكنون ماهانه حدود 80 الی 140 نفر بر اثر انفجار مین در افغانستان كشته یا مصدوم می شوند كه 65 درصد آنان را كودكان می سازند.


حبیب خان زازای در مسافرت به تایباد و بازدید از مركز آموزش های پیش آگاهی از خطرات مین در مرز دوغارون، در گفتگو با ایسنا عنوان كرد: مین و بمب های منفجر نشده آثار باقی مانده از زمان جنگ در مناطق مختلف این كشور هستند كه به علت عدم آگاهی و شناخت كامل قربانیان زیادی دارند.

وی با اشاره به این كه 20 درصد حادثه دیدگان كشته می شوند، اضافه كرد: قطع عضو، از كار افتادگی از دیگر عوارض ناشی از برخورد با این مواد منفجره خنثی نشده است.

زازای مطرح كرد: بعد از گذشت چهار دهه از جنگ در كشور افغانستان و حضور گروه های مختلف مانند طالبان و داعش حالا 34 ولایت و 257 شهر در این كشور آلوده به انواع مین و بمب های منفجر نشده می باشد و فقط دو هزار و 800 كیلومتر پاكسازی شده است.

وی كلاس های آموزشی مواجهه با بمب های منفجر نشده در مرز دوغارون را بسیار پربار ذكر كرد و اظهار داشت: این كلاس ها فرصتی برای بهره مندی از تجارب ایرانی ها را برای اتباع افغانستان فراهم نموده و مطالب آموزنده ای از راه این كارگاه های آموزشی به مردم افغانستان انتقال داده می شود.

مدیر بخش آگاهی از خطرات مین و كمك به قربانیان اداره انسجام تطهیر مین كشور افغانستان در مورد جریان سیلاب و انتقال مین به مناطق دیگر اعلام نمود: یكی دیگر از عوامل خطرساز در برخورد با مواد منفجره خنثی نشده جاری شدن سیل است كه توسط آن مین و بمب های منفجر نشده به مناطق دیگر انتقال می یابد.

وی افزود: برای پیشگیری از خطرات احتمالی در این زمینه، دوره های آموزشی برگزار شده و به افراد برای دور شدن از مناطق سیل زده هشدارهای لازم داده می شود.

زازای عنوان كرد: جنوب، جنوب شرقی، شرق، شمال و مركز افغاستان بخصوص شهر كابل نقاطی از افغانستان هستند كه نسبت به سایر نقاط در آنها بیشترین مواد منفجره كار گذاشته شده است.




1398/02/04
14:12:36
5.0 / 5
4307
تگهای خبر: آموزش , ایران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز