پیشرفت ایران در عرصه كوانتوم خلاف برجام نیست

پیشرفت ایران در عرصه كوانتوم خلاف برجام نیست به گزارش سنج نیوز مخابره اطلاعات به صورت ایمن از مدت ها پیش ذهن بشر را به خود جلب كرده است. ارتباطات نظامی، سیاسی، تجاری و خصوصی ایجاب می كرد اطلاعات به صورتی مخابره شود كه تنها برای افراد خاصی مفهوم باشد. از این رو دانش رمزنگاری كه به بررسی و شناختِ اصول و روش های انتقال یا ذخیره اطلاعات به صورت امن می پردازد، توسعه یافته است.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، درهم تنیدگی كوانتومی همچون دستاوردهای صنعت هسته ای كشورمان است كه بر مبنای آن در رمزنگاری ابتدا پیام به صورت الگوریتم خاصی كدگذاری شده و بعد از آن برای رمزگشایی از كلید استفاده می گردد و همواره این كلید باید به صورت امن محافظت گردد. هدف از رمزنگاری، ساختن طرح ها یا پروتكل هایی است كه به افراد این امكان را بدهد كه با وجود دشمن و روی یك كانال ناامن با حفظ حریم خصوصی، داده هایشان را به صورت امن مخابره كنند. روش های كلاسیك متعددی برای این منظور استفاده می شود كه امنیت این روش ها مستلزم استفاده از روش های ریاضی پیچیده و زمان بر است.
اما با پیشرفت كامپیوترها و بخصوص با ساخت كامپیوترهای كوانتومی، دیگر محدودیت و مشكل زمان برای شكستن رمزهای مبتنی بر روش های كلاسیك حل خواهد شد و بدین ترتیب حتی پیچیده ترین الگوریتم های رمزنگاری با استفاده از این كامپیوترها رمزگشایی خواهند شد.
در مقابل روش كلاسیك، با ظهور نظریه اطلاعات كوانتومی كه بر پایه مكانیك كوانتومی است، رمزنگاری كوانتومی مطرح گردیده است. امنیت رمزنگاری كوانتومی بر مبنای اصول و قوانین كوانتومی استوار است. بهترین كاربرد رمزنگاری كوانتومی ساخت پروتكل های توزیع كلید كوانتومی برای ایجاد یك كلید مشترك میان دو نفر، بدون آنكه نفر سوم هیچ اطلاعی از كلید به دست آورد، است. اساس این كار استفاده از درهم تنیدگی كوانتومی است. از آنجایی كه در درهم تنیدگی كوانتومی حالت های ذرات درهم تنیده است شخص ثالث نمی تواند حین نقل و انتقال اطلاعات، استراق سمع كند و در صورتیكه شخص ثالث به اطلاعات برسد، دو نفری كه با هم اطلاعات رد و بدل می كنند، سریعاً به این مورد پی می برند.
آزمایش درهم تنیدگی كوانتومی فوتون ها بعنوان زیرساخت اصلی فناوری كوانتومی در شرایطی برای نخستین بار در ایران و منطقه انجام شده است كه با وجود برخی محدودیت ها، محققان ایرانی با تلاش های شبانه روزی خود بر مشكلات فائق آمدند و در بعضی موارد توانسته اند قطعات مورد نیاز را در داخل طراحی نموده و بسازند.
در آزمایش انجام شده توسط محققان ایرانی عدد نامساوی بِل برابر با ۲.۷۳ به دست آمد كه نشان دهنده درهم تنیده بودن حالت ها است.
درهم تنیدگی كوانتومی علاوه بر كاربرد در مخابرات كوانتومی در حوزه های مختلف تصویربرداری كوانتومی، زیست شناسی كوانتومی، كامپیوترهای كوانتومی، ساعت اتمی، حسگرهای كوانتومی، رادار كوانتومی و… كاربردهای فراوان دارد.
علی اكبر صالحی در مرداد ماه سال ۹۶ در مراسم افتتاح در حاشیه رونمایی از تكنولوژی جدید در حوزه كوآنتوم در مركز ملی علوم، فنون لیزر ایران اظهار داشت: امیدواریم تا آخر سال جاری بتوانیم در ارتباط با فناوری كوآنتوم در فاصله هفت كیلومتری كار را به انجام برسانیم.
فرض كنید در یك چاهك كوآنتوم یك سنگ كوآنتومی بیندازید در این حالت این انتظار می رود كه این سنگ خود به خود به بیرون بیاید، اما در حالت طبیعی چنین توقعی از سنگی كه در یك چاه می افتد وجود ندارد مگر آنكه یك نفر داخل چاه برود و یا به وسیله ای از چاه بیرون برود در فناوری كوآنتوم اگر چنین پدیده ای به خوبی مهار شود می تواند در خیلی از فناوری های نوین به كار گرفته شود.
ورود به فناوری كوآنتوم به این معناست كه عناصری چون الكترون ها و فوتون ها كه به هم چسبیده هستند را از هم جدا نماییم و اگر هر یك از این دو عنصر فوتون را در دو نقطه متفاوت با فاصله یك كیلومتر یا چند سال نوری قرار دهیم هر اتفاقی كه بر روی یك ذره فوتون می افتد بر ذره دیگر فوتون در نقطه دیگر این اتفاق می افتد. ازاین رو جداسازی فوتون ها یا الكترون ها گام اول است و ایران توانسته است این كار را در سطح آزمایشگاه انجام دهد.
ایران حالا توانسته از سطح آزمایشگاهی فراتر رفته و در فاصله بیشتر از هفت كیلومتری این آزمایش را انجام دهیم.
مسئولان سازمان انرژی اتمی امیدوارند، ایران بتواند با سرعتی مناسب به كشورهایی كه در عرصه كوانتوم فعالیت دارند برسد.
اتحادیه اروپا بر مبنای نقشه راه خود سال ۲۰۱۵ به این عرصه وارد شد و ایران نخستین گام را در ۲۰۱۸ برداشت.
این فن آوری در عرصه های مختلف همچون بیولوژی و در ارتباط با مؤسسه رویان، حس گرها كه بتوان با آن جاذبه زمین را با دقت اندازه گیری نمود، اكتشافات، ارتباطات، مخابرات، كامپیوترها و ماشین های محاسبات كاربرد دارد.
از آنجایی كه فن آوری كوانتوم یكی از مهم ترین تكنولوژی ها و دانش های سطح بالا است و برخی كشورها در این عرصه سرآمد هستند، شاید برخی تصور كنند كه ورود ایران به این عرصه بر خلاف برجام است اما برجام ارتباطی به كوانتوم ندارد. بر مبنای برجام هر گونه فعالیت در رابطه با مواد هسته ای مورد محدودیت قرار گرفته است اما در بحث كوانتوم هیچ ماده هسته ای وجود ندارد.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود كنید: video/mp4

1398/01/29
14:27:07
5.0 / 5
4585
تگهای خبر: ایران , برجام , تكنولوژی , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز