ساعدی: تحریم ها سبب شده كمك نقدی به دست مردم سیل زده نرسد

ساعدی: تحریم ها سبب شده كمك نقدی به دست مردم سیل زده نرسد به گزارش سنج نیوز رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان با اشاره به این كه سیل همچنان در استان خوزستان جاری است بیان كرد: علیرغم حضور مردم و نیروهای جهادی و سپاه خیلی از روستاها و زمین های كشاورزی و دامداری ها به زیر آب رقفته و خسارت جدی به زیرساخت های شهری وارد شده است.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، قاسم ساعدی در حاشیه جلسه امروز مجلس شورای اسلامی در نشست خبری ضمن عرضه آخرین گزارش در مورد وضعیت استان سیل زده خوزستان بیان كرد: استان خوزستان دارای دو رودخانه پرآب كارون و كرخه است كه از بزرگترین رودخانه های كشور به حساب می رود. پس از سال ها خشكسالی با عنایت به بارش ها و رحمت الهی پست سدها از آب پر شد و به دنبال رهاسازی آب دو رودخانه كارون و كرخه سیلابی شده و آب وارد روستاهای منطقه شد.
ایشان در ادامه اظهار نمود: با عنایت به حضور پرشور مردم در جهت تقویت سیل بندها و همینطور حضور ماشین آلات دستگاه ها و نهادهای دولتی مردم در مقابل سیل مقاومت كردند. سیل در خوزستان از رودخانه ی كرخه آغاز شد و تابحال هم جاری است. علیرغم حضور مردم و كمك نیروهای جهادی و ستاد مدیریت بحران خیلی از روستاها و زمین های كشاورزی به زیر آب رفتند. با عنایت به این كه سه هفته دیگر فصل برداشت است، حالا با جاری شدن سیل خوشه های طلایی گندم در زیر آب رفته است.
ساعدی افزود: با جاری شدن سیل در شوش، حمیدیه، دشت آزادگان و هویزه كشاورزان و دامداران خسارت چشم گیری دیده اند. حالا هم در بخش دشت آزادگان و هویزه بعضی از روستاها در محاصره سیل قرار دارند و مردم در حال مقاومت هستند. با وجود كمبود خاك و گونی در این مناطق امكان رساندن آنها هم وجود ندارد.
رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس خاطرنشان كرد: حالا همبستگی و تعامل و همكاری در میان صناف و همه قومیت ها در سراسر خوزستان سبب شده تا مقاومت خوبی در مقابل سیل شكل بگیرد. همگی برادرانه در كنار یكدیگر در حال كمك هستند و همبستگی ملی شكل گرفته است. از حضور همه مردم در برای كمك به سیل زدگان تشكر می نماییم. امیدواریم دولت هر چه سریع تر نسبت به جبران خسارت كشاورزان و دامداران اقدام نماید.
ایشان در ادامه تصریح كرد: منازل مسكونی در حاشیه رودخانه ها و شبكه های فاضلاب شهری و زیرساخت ها صدمه جدی دیده است. امیدواریم دولت پس از آخر سیل در استان با تشكیل ستاد ویژه به بررسی میزان خسارات وارده و جبران آن اقدام نماید. سرعت عمل در جبران خسارات سبب امیدوار شدن مردم می شود. وزارت نیرو باید در زمینه ی مدیریت آب تجدید نظر كند و مدیریت آب باید در قالب مدلهای علمی صورت گیرد.
ساعدی در ادامه با اشاره به تأثیر تحریم های آمریكا در رسیدن كمك های مالی به مردم سیل زده بیان كرد: امریكا اوج خباثت خویش را نشان داده است. از نظر اخلاق بشر دوستانه در هر جایی كه حادثه ای غیر مترقبه رخ دهد وظیفه انسانی حكم می كند تا به یكدیگر كمك نماییم. اما حالا این تحریم ها سبب شده كمك نقدی به دست مردم سیل زده نرسد. البته مردم ما هم به این كمك ها نیازی ندارند و خود در كنار یكدیگر ایستاده و هر چه كه دارند را در سبد اخلاص می گذارند.
ایشان در ادامه بیان كرد: از آنجائیكه هنوز در استان خوزستان سیل جاری است و میزان آب در كرخه و دشت آزادگان كاهش قابل ملاحظه ای نداشته است آرزیابی خسارات آغاز نشده است. بعد از آخر سیل حجم صدمه ها و تخریب ها ارزیابی خواهد شد.
ساعدی در ادامه با اشاره به مطالب انتشار یافته در مورد ممانعت وزارت نیرو برای جاری شدن آب در تالار هورالعظیم بیان كرد: تالار هورالعظیم یكی از تالاب های بین المللی كشور است؛ با عنایت به این كه چند سال طولانی این تالار خشك بود شركت های نفتی در آن فعالیت نموده و ۵ مخزن بوجود آورده بود. از جانب دیگر به دنبال خشك بودن، این تالاب به یك منبع برای ریزگردهای استان تبدیل گشته بود. اما حالا با عنایت به ورود آب تلاش داریم تا این تالاب را احیا نماییم تا كانون ریزگردها از بین برود.
وی ادامه داد: در ابتدا برخی از مسئولین محلی شركت های نفتی در مقابل جاری شدن آب مقاومت كردند، اما بعد از دستور وزیر اقدامات لازم انجام شده است. می توان از مخازن در این تالاب بعنوان منبعی برای ذخیره ی آب و احیای این تالاب استفاده نمود. بنده روز گذشته با وزیر نفت جلسه ای داشتم و ایشان دستورات ویژه ای را ابلاغ نمود. از جانب دیگر مجمع نمایندگان استان به دنبال تهیه ای نامه ای به رئیس جمهور برای احیا و آبگیری تالاب های هورالعظیم و شادگان با عنایت به ظرفیتی كه سیل بوجود آورده است هستیم.



1398/01/26
15:32:55
5.0 / 5
4408
تگهای خبر: آمریكا , تحریم , دستگاه , رئیس جمهور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز