درخواست های زیاده خواهانه اعضای گروه هفت از ایران

درخواست های زیاده خواهانه اعضای گروه هفت از ایران به گزارش سنج نیوز نشست گروه هفت كه در ایام 5 و 6 ماه آوریل برگزار گردید با انتشار اطلاعیه ای رسمی همراه بود، بخشی از محورهای گفتگو در این جلسه به مواضع این كشورها درباره ایران اختصاص داشت.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، نشست گروه هفت با حضور وزای خارجه كشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، كانادا و مقام دوم وزارت امور خارجه آمریكا (جان سولیوان) و همینطور فدریكا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شهر دینارد واقع در سنت مالو فرانسه برگزار گردید كه با انتشار اطلاعیه ای رسمی كه وزیر خارجه فرانسه آنرا در صفحه توییترش منتشر نموده همراه بود. در بخشی از این بیانیه به مواضع این كشورها درباره فعالیت های ایران همچون برنامه موشكی آن اشاره شده است.
در متن این بیانیه نسبت به آن چه نقش بی ثبات كننده ایران در منطقه، همچون پشتیبانی از سازمان های تروریستی و شبه نظامیان مسلح خوانده شده، ابراز نگرانی شده و از ایران خواسته شده كه در زمینه كاهش تنش ها در یمن، متوقف كردن آن چه حمایت های نظامی، اقتصادی و سیاسی از برخی عاملان غیردولتی به خصوص دركشورهایی مانند لبنان و سوریه خوانده شده، پایبندی به قطعنامه های مربوطه در شورای امنیت سازمان و پیشگیری از اشاعه مستقیم و غیرمستقیم در زمینه فعالیت های بالستیك، پهپادها و توان موشكی خود به صورت فعال تری همكاری كند.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: ما از ایران درخواست داریم تا از هرگونه اقدامی كه باعث ایجاد خطر برای امنیت منطقه می شود خودداری كرده و در زمینه كوشش برای دستیابی به حل و فصل سیاسی صلح آمیز همكاری كند و همینطور از این كشور می خواهیم تا به آن دسته از معاهده های بین المللی كه عضو آن است پایبند باشد و حقوق بشر و آزادی های اساسی را رعایت كند.
همچنین در بند دیگری از این بیانیه مطرح گردیده است كه كشورهای گروه هفت همچنان بر موضع خود در خصوص پیشگیری از راه های دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای و اطمینان حاصل كردن از این كه ایران به تعهدات بین المللی خود همچون ان پی تی و حراست آژانس بین المللی انرژی اتمی بخصوص پروتكل الحاقی پایبند باشد، به صورت دائمی متعهد هستند.
این كشورها در ادامه بیانیه خود متذكر شدند كه از نظارت سرسختانه آژانس بین الملی انرژی اتمی و تحقیق آن برای اطمینان حاصل كردن از پایبندی ایران به تعهدات حراستی ایران در ارتباط با ان پی تی و همینطور دیگر تعهدات آن به صورت جدی حمایت می كنند و از كشورهای سازمان ملل می خواهند تا به صورت داوطلبانه با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تأمین منابع لازم در جهت اجرا كردن این نقش خطیر همكاری كنند.
كشورهای گروه هفت در ادامه اظهارات خود درباره ایران در این بیانیه، درخواست گزاف خود در خصوص كاهش فعالیت های ایران در زمینه موشك های بالستیك را تكرار كرده و ضمن ابراز "نگرانی زیاد" درباره فعالیت های ایران در زمینه موشك های بالستیك كه ادعا می شود با قطعنامه های سازمان ملل سازگار نبوده و به افزایش تنش ها و بی ثباتی در منطقه كمك می نماید از ایران درخواست نمودند تا فوراً فعالیت های خویش را در ارتباط با موشك های بالستیكی كه ادعا می شود توان حمل جنگ افزار هسته ای دارند همچون پرتاب موشكی با استفاده از فناوری بالستیك را متوقف نماید.
این كشورها همینطور در بیانیه خود با طرح این ادعا كه ایران با اقدامی غیرقانونی، فناوری موشك های بالستیك را به عاملان دولتی و غیر دولتی (در كشورهای دیگر) می دهد، خواستند تا این اقدام متوقف شود و همینطور مطرح نمودند كه به فعالیت خود در زمینه مقابله با آن چه اشاعه منطقه ای موشك های بالستیك و انتقال غیرقانونی تسلیحات توسط ایران خوانده شده است، ادامه می دهند.
گروه هفت ضمن اشاره به پایبندی خود به معاهده های بین المللی اعلام كردند كه از مسئول بودن ایران و كره شمالی در مقابل تعهدات بین المللی خود اطمینان حاصل خواهند كرد.



1398/01/18
13:34:27
5.0 / 5
4409
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , ایران , سیاست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز