ظریف: به هیچ كس اعتماد نداریم، غرب دیگر مركز همه تحولات و تصمیم گیری های جهان نیست

ظریف: به هیچ كس اعتماد نداریم، غرب دیگر مركز همه تحولات و تصمیم گیری های جهان نیست به گزارش سنج نیوز وزیر امور خارجه با اشاره به اینكه عرصه دیپلماسی و صحنه روابط بین الملل جای اعتماد نیست، اظهار داشت: دیپلماسی و قدرت میدانی باید دركنار یكدیگر باشند تا اثرگذاری داشته باشد و در غیر اینصورت به نتیجه نمی رسیم.


به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، دكتر محمدجواد ظریف عصر امروز در جلسه شورای اداری استان قم بیان كرد: یكی از شخصیت های برجسته وزارت خارجه، حجت الاسلام ربانی از مدیران ارشد وزارت خارجه بعنوان نماینده وزارت خارجه در قم تعیین شد است.

وی ادامه داد: هیچ یك از نمایندگان وزارت خارجه در استان ها به اندازه حجت الاسلام ربانی دارای سابقه كاری نیستند و ایشان به علت جایگاه ویژه قم بعنوان نماینده وزارت خارجه در این استان انتخاب شدند.

وزیر امور خارجه بیان كرد: علت اهمیت استان قم، نقشی است كه قم، مرجعیت و فقاهت در جمهوری اسلامی دارد و نباید این نقش را نادیده بگیریم.

وی افزود: امروز دنیا از جهت منابع قدرت و مراكز قدرت تغییر كرده و منابع و مراكز قدرت متكثر شده است؛ در گذشته تنها غرب برای دنیا تصمیم گیری می كرد ولی جهان امروز، جهان پسا غربی است، غرب دیگر مركز همه تحولات و تصمیم گیری های جهان نیست.

ظریف خاطرنشان كرد: حالا اتفاقاتی در دنیا در حال رخ دادن است كه بنا بر تصمیم غرب نیست و حتی بر خلاف میل آنها است، نمونه آن در مسئله سوریه است كه آمریكا تصمیم به آتش بس گرفت ولی این اتفاق رخ نداد، سپس سه كشور منطقه یعنی روسیه، تركیه و ایران تصمیم گیری كردند در سوریه تنش ها كاهش پیدا كند و این صورت گرفت و برنامه این سه كشور در سوریه اجرایی شد.

وی اظهار داشت: اگر غرب محوری را كنار بگذاریم، غرب شیفتگی و غرب ستیزی هم از میان خواهد رفت و ما باید این واقعیت را بپذیریم، امام خمینی (ره) به ملت ایران خود باوری داد و باید این خودباوری را داشته باشیم و بدانیم كه امروز برای انجام تصمیمات، كشور ایران نقش دارد و دیگر كنش گر و وابسته نیستیم.

وزیر امور خارجه اظهار نمود: حالا در جهان منابع قدرت هم مانند مراكز قدرت، متكثر شده اند و قدرت محدود به قدرت نظامی، اقتصادی و یا سیاسی نیست و دامنه گسترده ای پیدا كرده است؛ قدرت ایثار، قدرت فرهنگی و قدرت معنایی از مؤلفه های قدرت امروز است و دنیای سكولار هم این واقعیت را پذیرفته است.

وی تصریح كرد: ایران دارای قدرت معنایی بالایی است و نشانه این قدرت تفاوت سفر رئیس جمهور ایران و ترامپ است، ترامپ مخفیانه تنها سه ساعت در یك پادگان نظامی در عراق ماند ولی بزرگترین گردهمایی سران عراق برای مذاكره با رئیس جمهور ایران برگزار گردید و رؤسای مذاهب و ادیان و عشایر از نقش جمهوری اسلامی ایران در عراق سپاس گزاری كردند.

ظریف تصریح كرد: اساساً رشادت های سربازان رشید اسلام و فرماندهی سردار قاسم سلیمانی نقش بسزایی در افزایش قدرت ایران داشته است ولی عامل اصلی قدرت كشور، قدرت معنایی جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: به علت قدرت معنایی كه ایران دارد بر این باور هستیم كه می توانیم با همه مذاكره نماییم، البته مذاكره با اعتماد فرق دارد، ما به هیچ كس اعتماد نداریم و صحنه روابط بین الملل و عرصه دیپلماسی جای اعتماد نیست و به دوستان هم نمی گردد در این عرصه اعتماد كرد چه برسد به كسانی كه ۴۰ سال با مردم ایران و انقلاب اسلامی سر ناسازگاری داشتند و از دشمنان كشور مانند صدام حمایت كردند.

وزیر امور خارجه بیان كرد: در هر موضوعی بخواهیم با غرب مذاكره نماییم، این ما هستیم كه پرسشگر هستیم، آنها باید پاسخگوی حمایت های خود از جنایتكاران و گروه های تروریستی در منطقه خاورمیانه باشد.

وی اظهار داشت: علت اینكه نماینده وزارت خارجه در قم ارشد ترین مدیر وزارت خارجه انتخاب شده است، به علت قدرت معنایی است كه از قم نشأت می گیرد و می تواند قدرت اساسی كشور باشد، مهم ترین منبع قدرت كشور، قدرت معنایی و استقلال كشور است.

ظریف اظهار نمود: یكی از مراكز قدرت معنایی كشور، قم است و بنابراین آمادگی داریم در حوزه های مختلف با استان قم همكاری كند.

وی با اشاره به اینكه مردم مبنای قدرت كشور هستند، عنوان كرد: ما مستخدم همه مردم هستیم و باید این را باور نماییم كه مردم ولی نعمت ما هستند.

وزیر امور خارجه خاطرنشان كرد: وقتی جنگ عراق ضد ایران شروع شد، هیچ كس فكر نمی كرد ایران یك هفته هم دوام بیاورد ولی به لطف خدا چهل سالگی انقلاب را هم پشت سر گذاشتیم و در ادامه راه باید با همدلی و هم افزایی مسیر پیشرفت را بپیماییم.

وی افزود: دیپلماسی و قدرت میدانی باید دركنار یكدیگر باشند تا اثرگذاری داشته باشد و در غیر اینصورت به نتیجه نمی رسیم.




1397/12/28
22:09:53
5.0 / 5
5001
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , ایران , ترامپ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز