قاسمی: برای هر وضعیتی آماده ایم، منتظر راهكارهای پاكستان هستیم، درباره یمن تعهدی نداده ایم

قاسمی: برای هر وضعیتی آماده ایم، منتظر راهكارهای پاكستان هستیم، درباره یمن تعهدی نداده ایم به گزارش سنج نیوز سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: فشارهای آمریكا ادامه دارد و این كشور به علل مختلف مخالف همكاری كشورها بخصوص اروپا با ایران است.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، بهرام قاسمی در نشست خبری با خبرنگاران در ادامه اظهار داشت: آن چه در اروپا بیان می شود حاكی از اراده برای اجرای ساز و كار مالی است ولی جز ثبت این كانال چیزی ندیدیم و مهم گام های بعدی است كه نگاه ما به اروپا اجرایی كردن این ساز و كار است.
وی اضافه كرد: به صورت فشرده مذاكرات كارشناسی خویش را متشكل از وزارت خارجه و دیگر مراجع و سازمان ها با اروپایی ها ادامه داده و می دهیم و امیدواریم اروپا بپذیرد برای این نوع همكاری ها اقدامات بیشتر و موثرتری را انجام دهد. ما اعلام كردیم مردم و دولت صبر و تحمل شان تا حدی است و تاكید شده این مورد را تا حد بیشتری و سریع تری جلو ببرند.
وی افزود: این ساز و كار در بخش های مختلف در حال بررسی است و مذاكراتی طی روزهای آینده در سطح كارشناسی انجام می شود.
قاسمی دریا ه پیگیری مبحث حملات تروریست ها از مرز پاكستان در مجامع بین المللی و سازمان ملل اظهار نمود: در مورد سازمان ملل و مجامع دیگر تصور نمی كنم اقدام خاصی مطرح باشد. ما علاقه مندیم در یك رایزنی جدی و فشرده برای تعیین تكلیف مرزها و اینكه پاكستان چه باید كند كه شاهد این اتفاقات دیگر نباشیم صحبت نماییم و رایزنی ها در این چارچوب ادامه دارد. ظرف چند روز آینده می توانیم درباره پیشنهادات طرف پاكستانی برای پیدا كردن چاره هایی بیشتر صحبت نماییم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره اینكه پاكستان می خواهد به ائتلاف های ضد ایرانی با كشورهایی مانند عربستان بپیوندد، اظهار داشت: پس از حادثه تلخ اخیر در سیستان و بلوچستان كه به شهادت عزیزان ما منجر گردید طی تماس تلفنی كه وزیر امور خارجه پاكستان با وزیر امور خارجه كشورمان داشت این حادثه را محكوم كرده و در مورد چگونگی همكاریهای بیشتر به جهت اینكه بتوانند مانع این اتفاقات ناگوار شوند، صحبت هایی انجام شد. همینطور ملاقات های متعددی در تهران و اسلام آباد داشتیم و این مورد با جدیت دنبال می شود.
وی تصریح كرد: به هر حال قابل تحمل نیست كه دولت و ارتش پاكستان نتواند در مقابل این نوع شرارت ها و اقدامات تروریستی از درون خاك خودش نسبت به جمهوری اسلامی ایران جلوگیری كند.
سخنگوی امور خارجه اضافه كرد: امیدواریم این ماجرا بتواند به شكل مقتضی و با یك اراده بیشتر و تصمیم جدی تر در اسلام آباد حل و فصل شود و شاهد افزایش تنش ها در مرزهای شرقی خود نباشیم.
قاسمی در ادامه بیان كرد: در مورد پیوستن پاكستان به ائتلاف های منطقه ای هم فعلاً صحبتی نخواهم كرد و منتظر هستیم برای نوع اقدامات و چاره هایی كه مقرر است دولت پاكستان عرضه كند و در نهایت تصمیمات خودمان را خواهیم گرفت. به هر حال علاقه مندی این است كه مرزهای ما با پاكستان از نوع مرزهای دوستی باشد. در حالیكه نوع این اقدامات كاملاً مغایر است با دارا بودن مرزهای صلح آمیز و دوستی، بنابراین امید است كه دولت پاكستان بتواند و بخواهد كه نهایتاً شاهد این نوع اتفاقات نباشیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیوستن هند به ساز و كار مالی اروپا اظهار داشت: حالا مذاكرات كارشناسی در جریان است و با اقلام و كشورهای مشخص آغاز به كار می كند و اگر بتواند روند مثبت باشد این امكان فراهم است تا دیگران هم بتوانند از آن استفاده كنند برخی كشورها با اروپایی ها صحبت كردند تا بتوانند از این ساز و كار استفاده كنند و تصور من این است كه هند یكی از این كشورهاست.
قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد برخی اظهارات اخیر مقامات آمریكایی و اسرائیلی در خصوص وقوع جنگ در منطقه كه یك سر آن ایران است تصریح كرد: ما برای هر وضعیتی آمادگی داریم. اینها سیاست های خصمانه آمریكا و رژیم صهیونیستی است و بی ربط به سیاست ایران هراسی آنها نیست، سخنانی كه كاملاً بی ربط و نادرست است.
وی اضافه كرد: ایران امروز از توان و قدرتی قابل توجه در منطقه و جهان برخوردار می باشد. فكر می كنم اگر عقل و درایت وجود داشته باشد كسی نسبت به این مورد فكر هم نمی كند، اینها بیشتر ناشی از نگاه ایران هراسانه و تبلیغات ضد ایرانی است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره برخی اخبار در خصوص تمایل عراق و لبنان به پیوستن به روند آستانه خاطرنشان كرد: تصمیم گیری در مورد آینده اینكه كشورهای جدیدی بعنوان عضو ناظر به روند آستانه اضافه شوند از پیش مطرح بوده و كشورهای زیادی پس از آنكه روند آستانه با پیشرفت رو به رو شد این درخواست را داشتند در عین حال سه كشور ایران روسیه و تركیه باید در این باره به نتیجه برسند كه كشورهایی می توانند بعنوان عضو ناظر به این روند اضافه شوند یا خیر.
وی اظهار نمود: مواضع همه كشورها درباره اضافه شدن برخی كشورها بخصوص كشورهای منطقه و همسایه سوریه بعنوان عضو ناظر مثبت است و می تواند این نگاه به مرحله اجرا برسد اما شرط آن تفاهم سه كشور اصلی در این روند است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی درباره برنامه این وزارت خانه نسبت به اجرایی كردن بیانیه سیاست خارجی "گام دوم انقلاب" كه از جانب مقام معظم رهبری مطرح گردیده است اظهار داشت: مقام معظم رهبری ۱۵ سفارش در سیاست های جدیدی كه اعلام گردید داشتند البته بخش عمده ای از آنها از گذشته در حال اجرا بوده و نهایتاً با جدیت بیشتر و نگاه عمیق تری پیگیری خواهد شد. در كمیته ای روی این مورد مطالعه می شود و دستگاه وزارت خارجه بعنوان مجری سیاست خارجی همه نكات در فرآیندهای سیاست خارجی را با دقت فراوان اجرا می كند.
وی در ادامه درباره سازوكار مالی اروپا و ارتباط اجرایی شدن این روند با لوایح سه گانه در رابطه با اجرای FATF اظهار نمود: انتقاد ما به سه كشور اروپایی در ارتباط با تأخیر در اجرایی سازوكار مالی به جای خود باقی است اما ارتباطی بین FATF و اجرای لوایح در رابطه با سازوكار مالی وجود ندارد و ایران شرطی را در این رابطه نپذیرفته است. در بیانیه سه كشور اروپایی هم این مورد بعنوان شرط مطرح نشده بلكه یك سفارش است.
قاسمی افزود: سازوكار مالی اروپا یك بخش كوچكی از تعهدات كشورهای اروپایی است كه خواستار ماندن ایران در برجام بودند. اروپا موظف است این سازوكار را فعال كند ما در رایزنی های دائمی كه در سطوح مختلف با اروپاییان داریم مواضعمان را نسبت به اینكه تحمل و صبر و ماندگاری مان همیشگی نیست بیان می نماییم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه درباره تصویب نشدن لوایح سه گانه در رابطه با FATF از جانب مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: وزارت خارجه نظر خویش را به مجلس و دیگر ارگان ها به صراحت بیان كرده و تكرار می نماییم تصویب این لوایح بدون در نظر داشتن سازوكار مالی اروپا و ارتباط با برجام به نفع كشور و مصالح مردم و اقتصاد خارجی ایران است. و امیدواریم مجمع كه امروز باید در این باره تصمیم بگیرد و به هر دلیلی تابحال نتوانسته به جمع بندی لازم برسد با تشخیص درست و آنچه مصلحت مردم و كشور است كار را سریعاً انجام دهد.
قاسمی تصریح كرد: كشور نیاز دارد برخی چرخه های بین المللی خویش را روان تر كند تا بتواند در ابعاد خارجی و همكاریهای بانكی كار به صورت مطلوب تری صورت گیرد.
وی افزود: اگر بخواهیم در صحنه جهانی حضور داشته باشیم برای تحقق ارتباطات تجاری خود بعنوان مكانیزمی كه در جهان امروز پذیرفته و خیلی از كشورها به آن ملحق شدند نیاز داریم تا برخی قواعد را بپذیریم و به آن ملحق شویم. خیلی از سازوكارهای مالی و جهانی هستند كه از نظر ما مشروعیت ندارند و به صورت حداقلی مورد تأیید ما است اما با آنها كار می نماییم چون بخشی از ماهیت جامعه جهانی است.
قاسمی تصریح كرد: تكرار بعضی از اظهارات از جانب مقامات اروپایی بیشتر از آنكه ارتباطی با سازوكار مالی و یا FATF داشته باشد احتمالاً علل دیگری دارد اما ایران هیچگاه مسئله FATF را به سازوكار مالی گره نداده است.
سخنگوی وزارت خارجه در رابطه سفر رئیس مجلس به چین با اشاره به سطح گسترده تر روابط سیاسی اقتصادی چین و ایران و تبادل هیئت های مختلف میان دو كشور، تصریح كرد: تبادل این هیئت ها می تواند نارسایی ها و كمبودهایی كه در سطح روابط وجود دارد را برطرف كند. سفر آقای لاریجانی به چین در رأس هیئت بلند پایه سیاسی اقتصادی و پارلمانی انجام می شود و امیدواریم این سفر بتواند به روان شدن هرچه بیشتر همكاری ها میان دو كشور بینجامد.
وی در ارتباط با اظهارات آنگلا مركل در مونیخ و آنچه "نقش مخرب ایران در منطقه" خوانده شده، با اشاره به اینكه ایشان باید در این بخش از صحبت های شان اشتباه كرده باشند اضافه كرد: نقش ایران در منطقه به روشنی مشخص است معتقدیم این تفكرات القائات رژیم صهیونیستی و برخی كانون های مشخص و هیئت حاكمه آمریكا است كه تلاش می كند در ارتباط با ایران اخبار نادرست منتشر كند.
قاسمی اظهار نمود: در آلمان افراد زیادی هستند در میان اندیشمندان و روشنفكران كه نقش اساسی ایران در مبارزه با تروریسم را تأیید می كنند و معتقدم برای خانم مركل هم این مسئله روشن است. ما این صحبت ها را جدی تلقی نمی نماییم و بیشتر از زاویه سوءتفاهم می دانیم.
وی در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران در ارتباط با مواضع وزیر خارجه در نشست مونیخ در خصوص اینكه ایران نمی تواند هزینه مقاومت اروپا در مقابل یكجانبه گری آمریكا را به تنهایی بپردازد و اروپا باید وارد عمل شود اظهار داشت: نگاه ما نسبت به اروپا و اینكه چه باید بشود روشن است. ما بعنوان یكی از كشورهای مهم منطقه همواره در سال های مختلف در حوزه مبارزه با مواد مخدر، جرایم سازمان یافته، مبارزه با تروریسم و غیره، اقدامات مثبت و سازنده داشتیم و تمام مجامع بین المللی این را تأیید می كند همینطور به شهادت آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران تعهدات برجامی خویش را به خوبی انجام داده و كشوری متعهد بوده است.
قاسمی افزود: ازاین رو از دیگر كشورهایی كه علاقمندند ایران در برجام بماند انتظار است كه به اندازه لازم از شجاعت و درایت برخوردار شوند تا مانع یكجانبه گرایی آمریكا شوند. اروپاییان بارها به ما گفته اند مخالف یكجانبه گرایی آمریكا هستند باید هزینه مقابله با این رویكرد را بپردازند. ما فكر می نماییم اروپا با وجود شعارهای كه مطرح كرده است در عمل نتوانسته این شعارها را به مرحله عمل در آورد. این گلایه نه تنها در ارتباط با ایران بلكه در باره نقش اروپا كه مدعی هم گرایی و صدای متفاوت در جهان است وجود دارد.
سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با سفر كوتاه وزیر خارجه هند به ایران و دیدار با آقای عراقچی اظهار داشت: روابط ما با كشورهای منطقه مستقل است و با هر كشوری برپایه تاریخ روابط و پیشینه همكاریهای قبلی، سیاست خارجی را دنبال می نماییم. رایزنی ها و تماسهای ما با مقامات هند همواره وجود داشته و با عنایت به همكاریهای جدید بخصوص در بحث چابهار این رایزنی ها بیشتر شده است.
وی اظهار داشت: تروریسم دامنگیر خیلی از كشورها در منطقه ما است و معتقدیم مبارزه با آن نیازمند اجماع جهانی و همكاری همه جانبه كشورها در منطقه است و این هم می تواند از مباحث مورد گفت و گو میان ایران و هند باشد.
قاسمی در ارتباط با اظهارات وزیر خارجه انگلیس در خصوص اینكه ایران تعهداتی درباره یمن داده است اظهار داشت: گاهی حرف ها با واقعیت هم خوانی ندارد. آنچه وزیر خارجه انگلیس درباره یمن مطرح كرده یك سخن اشتباه است و ما هم در باره آن واكنش نشان دادیم. اینكه گفته شده وزیر خارجه ایران در بحث یمن تعهدی داده حرف اشتباهی است. ما با همه كشورهای مؤثر در منطقه و حتی در بیرون از منطقه در بحث یمن با عنایت به شرایط خاص انسانی كه در این كشور وجود دارد صبحت كردیم. ایران تلاش دارد فضای را برای توقف حملات ائتلاف متجاوز در یمن ایجاد كند و همینطور فضای را برای ایجاد آتش بس و كمك های بشر دوستانه.
این مقام وزارت خارجه افزود: تلاش های ایران به نشست استكهلم منجر گردید و شاید صبحت وزیر خارجه انگلیس به تعهداتی برمی گردد كه بعضی از كشورها در آن نشست مطرح نمودند.
وی در ادامه در ارتباط با سفر بن سلمان به پاكستان و روابطشان با این كشور اظهار داشت: روابط كشورهای همسایه به خودشان مربوط است و ما سفارش نداریم و در آن دخالت نمی نماییم اما معتقدیم دوستان و همسایگان ما باید متوجه طراحی های شیطنت آمیز و مخرب برخی كانون های معاند برای تحت تأثیر قرار دادن روابط آنها با ایران باشند.
قاسمی در ارتباط با سرنوشت برجام تصریح كرد: هم اكنون برجام به قوت خود باقی است و ایران به تعهدات خود ادامه می دهد. امیدواریم حیات برجام صرفاً به این شكل نباشد كه تعهدات از جانب یك طرف صورت گیرد و كشورهای باقی مانده در آن هم بتوانند تعهدات خویش را انجام دهند.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری كه از وی پرسید در بعضی اخبار آمده است یك افسر سابق نیروی هوایی آمریكا كمك های جاسوسی به ایران كرده است و الان به ایران پناهنده شده اظهار نمود: این نوع اخبار ایران ستیزانه به شدت در رسانه های آمریكایی مشاهده می شود و فكر می كنم خبر درستی نیست و اتهامی است كه اف بی ای نسبت به یك شهروند آمریكایی مطرح كرده اما ما در این مورد اطلاعی نداریم و بیشتر به این مسئله از زاویه ایجاد فضای منفی ضد ایران نگاه می نماییم.
وی در ارتباط با كاركرد معاونت اقتصادی در وزارت خارجه تصریح كرد: اگر قرار بود این معاونت كارایی نداشته باشد آنرا ایجاد نمی كردیم. مسئولان با عنایت به چهار دهه تجربه این معاونت را ایجاد كردند و الان در یك سالگی ایجاد آن هستیم. اقدامات زیادی به كمك سفارتخانه ها و تماس با دستگاه ها مختلف اقتصادی در داخل كشور انجام شده است.
قاسمی در پاسخ به اینكه چگونه است كه در سفارت ایران در سوریه رایزن اقتصادی نداریم در حالیكه سوریه د ر مرحله بازسازی قرار گرفته است همینطور در عراق كار به ترك ها واگذار شده خاطرنشان كرد: اینكه فكر نماییم عراق به دست تركیه افتاده است قضاوت ساده انگارانه ای است همینطور حالا بیشترین صادرات را ما به عراق داریم البته بگویم قرار نیست كشوری دست ما یا تركیه بیفتد. عراق كشور مستقلی است و سیاست های خویش را تنظیم می كند تركیه هم همسایه خوب ما است ازاین رو این نوع نگاه درست نیست.
سخنگوی وزارت خارجه تصریح كرد: ما چیزی را در عراق و سوریه از دست نداده ایم هر كشوری برای مشاركت ظرفیت های مشخصی دارد و با تعامل می توانیم این ظرفیت ها را افزایش دهیم. همینطور اگر در یك سفارت رایزن اقتصادی نداریم به معنای آن نیست كه نمی خواهیم یا نمی توانیم كاری انجام دهیم.
وی با اشاره به سفر اخیر معاون اول رئیس جمهوری به سوریه اظهار داشت: دوران بازسازی كه فرا رسید بخش خصوصی ایران می تواند به صورت جدی در این كشور فعال شود.
قاسمی در ادامه در ارتباط با اظهارات سفیر آمریكا در آلمان ضد ایران اظهار نمود: سیاست خصمانه آمریكا نسبت به ایران همه جا است. و سفیر آمریكا در آلمان هم گهگاهی پای خویش را از وظایفش جلو می گذارد و این برعهده دولت آلمان است كه با عنایت به كنوانسیون های مربوطه تذكر لازم را بدهد.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص اینكه یك ماه پیش خبری منتشر گردید در خصوص درگیری نظامیان ایرانی و روسی در سوریه اظهار نمود: اخبار دقیقی در این باره ندارم و درباره صحت آن هم گزارشی دریافت نكرده ام. ما بارها تاكید كردیم در سوریه نیروهای مستشاری داریم و پذیرش چنین خبری یعنی ما پایگاه نظامی در سوریه داریم و در عرصه میدان فعال هستیم اما چنین چیزی نیست. به نظرم این نوع اخبار خبرسازی است و بیشتر به خاطر عصبیتی است كه بعضی از پیشرفت روند آستانه دارند بخصوص آنكه برخی نگران روابط ایران و روسیه هستند.




1397/11/29
15:04:41
5.0 / 5
4215
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , ایران , برجام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز