در دیدار سفرا و روسای نمایندگی های سیاسی مقیم تهران

روحانی: اروپا در اجرای تعهداتش سست و ناكارآمد عمل كرد

روحانی: اروپا در اجرای تعهداتش سست و ناكارآمد عمل كرد سنج نیوز: رئیس جمهور شعار جمهوری اسلامی ایران را خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای و كشتار جمعی وجهان عاری از خشونت و افراطی گری برشمرد و اشاره كرد: حتی آمریكا هم اگر از مسیر غلط خود بر گردد، از مداخلات گذشته عذرخواهی كند و با احترام با ملت ما سخن بگوید؛ حاضریم توبه او را بپذیریم.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر چهارشنبه در دیدار سفرا و رؤسای نمایندگی ها و سازمان های خارجی مقیم تهران به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: آمریكا با همه توان به دنبال فشار و یاس آفرینی مقابل ملت ایران بود، اما مردم ما متحدتر از همیشه است.
روحانی پیروزی ملت ایران را غلبه حق بر باطل و مردم سالاری بر استبداد توصیف كرد و فرا رسیدن چهلمین سال حیات این انقلاب را به همه مردم ایران، ملت های منطقه و سراسر جهان تبریك گفت.
رئیس جمهور با اشاره به اینكه انقلاب اسلامی مردم ایران، كاملاً داخلی و مردمی و بدون هرگونه وابستگی به خارج بود، اضافه كرد: در شرایطی كه نظام دو قطبی در اوج قدرت خود بود، ملت ایران مقابل دست نشاندگان یكی از دو ابرقدرت حاكم بر جهان انقلاب كردند و بدون هیچ پشتیبانی خارجی و صرفاً با تاكید بر قدرت ایثار و وحدت توانستند رژیم تا دندان مسلح متكی به این ابرقدرت را در كوتاه ترین زمان و با كمترین خونریزی ساقط كنند و پیروز شوند.
روحانی گفت: این در حالی بود كه رهبر انقلاب مردم ایران به خارج از كشور تبعید شده بود، اما انقلاب ملت ایران با قدرت به پیروزی رسید و این پیروزی موجب امیدواری ملت های منطقه و وقوع زلزله تكان دهنده برای آمریكا و صهیونیسم بود.
رئیس جمهور با اشاره به اینكه ملت ایران سپس پیروزی انقلاب اسلامی باز همواره در مقابل انواع توطئه های آمریكا و صهیونیست ها پیروز میدان بوده اند، اشاره كرد: نخستین توطئه مقابل انقلاب اسلامی ملت ایران در همان ماه های اول پیروزی انقلاب، كوشش برای تجزیه ایران بود و در قدم بعدی كوشش برای كودتا مقابل انقلاب این ملت كه آن هم ناموفق بود. سومین توطئه بدخواهان مقابل ملت ایران جنگ تحمیلی بود كه در آن توطئه باز ملت ایران پیروز شدند و سپس آن باز شاهد چهارمین حضور توطئه بزرگ دشمنان مقابل ملت ایران، یعنی اعمال تحریم های نابجا و ظالمانه بودیم.
روحانی اشاره كرد: آمریكایی ها به سبب از دست دادن یك متحد بزرگ و پایگاه خود در منطقه تمام امكانات شان را در چهل سال قبل مقابل ملت ایران به كار گرفتند و البته در تمام عرصه های رویارویی با ملت ایران ناموفق بودند.
رئیس جمهور اظهار داشت: دلیل شكست های پی در پی آمریكایی ها در مقابل ملت ایران این بود كه محاسبات آمریكایی ها نسبت به ملت ایران چه قبل و چه سپس پیروزی انقلاب، ناصحیح بود. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، آمریكایی ها فكر می كردند با حمایت رژیم شاه خواهند توانست ملت ایران را به شكست بكشانند و در همین راستا در ایام پایانی نهضت مردم ایران در تدارك كودتا مقابل مبارزات آنها بودند كه ارتش ایران زیر بار توطئه آنها نرفت. سپس پیروزی انقلاب اسلامی باز آمریكایی ها به دنبال آن بودند كه با تحمیل جنگ، كمك ارتجاع منطقه و تسلیحات كشورهای مختلف، ملت ایران را شكست دهند كه باز هم گرفتار اشتباه بودند.
روحانی با اشاره به اینكه مردم ایران در همه فراز و نشیب های ۴۰ سال قبل انتخاب راه درست خودرا به رخ جهانیان كشیده است، گفت: ملت ایران قربانی تروریسم، سلاح های شیمیایی و انواع توطئه های دشمنان بوده، اما در تمام این عرصه ها با تاكید بر توانمندی های خود توانسته بر مشكلات فائق آید، ویرانی های جنگ را بازسازی كرده، آثار تحریم ها را رفع كند و در همه شاخص ها موفقیت های بزرگ به دست آورد.
رئیس جمهور اشاره كرد: ملت ایران توانسته در همه شاخص های انسانی، علمی، بهداشتی، علوم تكمیلی، دانشگاهی، تحقیقاتی و تكنولوژی های جدید به موفقیت های بسیار بزرگ برسد كه قابل مقایسه با قبل از پیروزی انقلاب نیست و در عین حال ملت ایران نشان داده است كه به تعهدات خود پایبند بوده و پشتیبان ملت های منطقه است.
روحانی افزود: با وجود آنكه صدام ۸ سال كشور ما را مورد تجاوز نظامی قرار داد، اما ایران كشوری بود كه در زمان حمله ائتلاف غربی ها به عراق به مردم این كشور پناه داد و با وجود اینكه برخی كشورهای منطقه در زمان جنگ با ایران به صدام كمك كردند، این ایران بود كه در هنگام حمله صدام به كویت به مردم این كشور پناه داد و حتی قبل از اعضای شورای همكاری خلیج فارس حمله عراق به كویت را محكوم نمود.
رئیس جمهور اشاره كرد: ملت ایران نه در ۴۰ سال قبل و نه قبل از آن هیچگاه قصد حمله و تجاوز به همسایگان یا كشورهای دیگر را نداشته و هرگاه كه همسایگان نیازمند كمك بودند، بدون هیچ چشم داشتی و بدون آنكه ما به ازا كمك خودرا با اعداد و ارقام مالی محاسبه كرده و حساب های پس انداز كسانی كه كمك خواسته بودند را بررسی كند، به آنها كمك كرده است.
روحانی افزود: آمریكایی ها در ائتلافی كه مقابل صدام در زمان حمله به كویت تشكیل دادند، به ظاهر، به كویت كمك كردند، اما قبل از این كمك، حساب های بانكی عربستان و كویت را محاسبه كرده و كمك های خودرا با آنها معاوضه كرده بودند.
رئیس جمهور گفت: ایران، همواره با كشورهای منطقه روابط فرهنگی و متكی بر پیشینه مشترك تاریخی داشته و نفوذ ایران در منطقه، نفوذ فرهنگ بزرگ اسلامی – ایرانی است كه در طول صدها و هزاران سال با فرهنگ مردم عراق، تركیه، سوریه، لبنان، قفقاز، آسیای میانه، افغانستان، پاكستان، كشورهای جنوبی، و شمال آفریقا و شبه قاره هند پیوند خورده و ایران همواره عمق راهبردی فرهنگ این منطقه بوده و هست.
روحانی اشاره كرد: ایران همواره از آغاز اسلام تابحال اسلام معتدل را در منطقه و جهان معرفی كرده است و هیچ گاه به دنبال تفكر افراطی نبوده ایم و هر كجا كه اسلام بوسیله ایران وارد شد، آن اسلام معتدل در آن منطقه بوده است.
رئیس جمهور اشاره كرد: اگر حمایت ایران از مردم عراق و سوریه نبود، شاید امروز شاهد سرنوشت دیگری برای بغداد و دمشق بودیم.
روحانی اضافه كرد: اگر حمایت ایران از افغانستان در طول مبارزاتش برای استقلال نبود، شاید امروز شاهد شرایط جدیدی در منطقه بودیم.
رئیس جمهور با اشاره به اینكه جمهوری اسلامی ایران نسبت به هر كشوری كه از ما یاری خواست همچون عراق، سوریه، لبنان، یمن، افغانستان و قطر به یاری او شتافتیم و هیچ گاه توقعی خاص جز كمك و تعاون به همسایگان، برادران و دوستانمان نداشتیم.
روحانی گفت: ما به خوبی در سال های گذشته ثابت كردیم در امضای تعهد بسیار دقیق هستیم، اما زمانی كه آن تعهد را امضا كردیم، پای امضای خود می مانیم.
رئیس جمهور با اشاره به اینكه توافق هسته ای ایران با ۶ قدرت بزرگ جهان، یكی از نمونه های تعهد ایران اسلامی در سال های اخیر بوده است، اظهار داشت: ایران از دیگران در این تعهد دقیق تر، سریع تر و بهتر عمل كرد و هیچ یك از تعهدات خودرا زیر پا نگذاشتیم و این را آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها و بارها به صراحت بیان كرده است.
روحانی با تاكید بر اینكه آمریكا در این آزمایش تاریخی گرفتار شكست، شد و امضا و تعهد خودرا زیر پا گذاشت، اضافه كرد: آمریكا به دلیلهای واهی و بر خلاف همه مقررات، برای خود، ملت ایران، ملت های منطقه، شركای ایران، شركت های اقتصادی و تجاری منطقه و جهان، مشكل آفرید.
رئیس جمهور اشاره كرد: باوجود تخلف آمریكا و اینكه اروپا در اجرای تعهداتش بسیار سست و ناكارآمد بود، اما جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود عمل می كند و این به معنای آن است كه اخلاق، تعهدات اخلاقی و سیاسی برای ملت ایران بسیار حائز اهمیت می باشد.
روحانی گفت: باوجود اینكه امروز در منطقه سخت و مشكلی قرار داریم و زندگی می نماییم، اما امنیت ایران در سال های گذشته از خیلی از كشورهای بزرگ جهانی و صنعتی بیشتر بوده است و در مقایسه با حوادث ناامنی در اروپا، فرانسه، انگلیس و حتی آمریكا امنیت ایران از همه این كشورها، برتر و بالاتر بوده است و این به معنای آن است كه این ملت برای اهداف ملی، منطقه ای، انسانی و جهانی خودش همواره همه توان و تلاش خودرا به كار گرفته است.
رئیس جمهور تاكید كرد: شعار جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی از ابتدا عدم تجاوز به دیگران و عدم پذیرش ظلم و تجاوز بوده است و بر این اساس به دیگران سلطه نداشته و سلطه دیگران را نمی پذیریم؛ با دوستان و مسلمانان جهان برادر و با هر آن كس كه قصد ظلم بر ما ندارد، دارای هر دین و مذهبی كه باشد با او بتوانیم به بهترین شیوه عمل كرده و روابط حسنه و دوستانه داشته باشیم.
روحانی اشاره كرد: شعار ما خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای و سلاح كشتار جمعی است و بیشتر از ۴۰ سال است كه بر آن پای فشردیم.
رئیس جمهور با اشاره به اینكه شعار ما خاورمیانه برای خاورمیانه است، اظهار داشت: شعار ما این است كه حضور نیروهای خارجی در این منطقه و مداخلات آنها باید اختتام پذیرد.
روحانی گفت: شعار ما جهان عاری از خشونت و افراطی گری است و بر این شعار یعنی wave تاكید كردیم و تاكید خواهیم كرد.
رئیس جمهور با اشاره به اینكه شعار جمهوری اسلامی ایران با همه جهان است، اظهار داشت: حتی اگر آمریكا هم توبه كند و از مسیر گذشته خود برگردد و محاسبه دقیق انجام دهد و در مقابل مداخلات گذشته اش در ایران عذرخواهی كند و حاضر باشد، عظمت و كرامت ملت ایران و انقلاب بزرگ اسلامی ایران را بپذیرد و با احترام با مردم ایران سخن بگوید باز هم آماده ایم حتی با آمریكایی كه سالیان دراز بر ما ظلم روا داشته است، بازگشت و توبه او را بپذیریم.
روحانی اضافه كرد: ما ملتی هستیم كه روابط دوستانه و انسانی را با همه ملت های بزرگ تاریخ و به ویژه با همسایگان خود خواهان هستیم.
رئیس جمهور گفت: ما به دنبال روابط حسنه با جهان در قالب قوانین بین المللی هستیم.
روحانی تاكید كرد: مطمئن هستیم راه و مسیری كه آمریكا انتخاب نموده و برگزیده به جایی نخواهد رسید؛ آمریكا هیچ گاه به اهداف ناصحیح خود دست نخواهد یافت.
رئیس جمهور اشاره كرد: آمریكا در طول یكسال اخیر با همه توان به دنبال فشار بر مردم ایران و تهدید برای احداث یأس، نابسامانی و پریشانی در این منطقه و كشور بود، اما امروز ملت ایران از همیشه متحدتر و مقاوم تر در مقابل آمریكا و دشمنان خودش است.
روحانی افزود: حتی اگر دغدغه آمریكا در این منطقه برای اسرائیل است، این را باید بدانند تا ملت فلسطین به سرزمین خود بازنگردند، امنیت برای این منطقه تاریخی و سرزمین فلسطین تضمین نخواهد شد؛ اگر حتی آمریكا امنیت را برای اسرائیل می خواهد آن زمانی امكان دارد كه مردم فلسطین به سرزمین خود بازگردند و در یك فرایند دمكراسی و آرای عمومی آنچه نظر مردم است در این سرزمین به وقوع بپیوندد.
رئیس جمهور تاكید كرد: چاره منطقه، چاره دمكراسی و احترام به آرا مردم است؛ ما می توانیم با وحدت، اتحاد و یكپارچگی بدون خونریزی و بدون آنكه افراطی گری را در منطقه گسترش دهیم و تشویق نماییم به این مهم دست یابیم.
روحانی گفت: آنهایی كه در این منطقه داعش و طالبان را به وجود آوردند و مشكلات را احداث كردند در فكر آن بودند كه نوعی انقلاب اسلامی تقلبی در این منطقه را در مقابل انقلاب اسلامی واقعی در ایران بسازند و خود فهمیدند كه اشتباه بزرگی را مرتكب شده اند.
رئیس جمهور اشاره كرد: افراطی گری راه نجات منطقه و برقراری امنیت و صلح و ثبات در منطقه نیست، بلكه راه و اعتدال است.
روحانی تاكید كرد: ما ملت های منطقه و جهان بدون اعتدال، احترام و بدون آنكه به حقوق یكدیگر معترف باشیم، نمی توانیم به اهداف بلندمان دست یابیم.
رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۰ سال گذشته، خواستار صلح، ثبات و امنیت در منطقه و جهان بوده و باز هم همین اهداف بلند را ادامه خواهد داد.
روحانی اضافه كرد: این انقلاب و این نهضت بر مردم ایران، منطقه و جهان مبارك باشد.
قبل از سخنان رئیس جمهور، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در سخنانی با اشاره به اینكه خیلی ها توقع نداشتند كه انقلاب و نظام اسلامی مردم ایران حتی یك سال هم دوام بیاورد، اظهار داشت: امروز ۴۰ سال است كه نظام برآمده از انقلاب اسلامی مردم ایران، مسیر پیشرفت خودرا طی كرده و همین مسیر را با جدیت ادامه خواهد داد.
ظریف اضافه كرد: امروز در شرایطی كه منطقه درگیر جنگ و بی ثباتی است، ایران یك قدرت با ثبات و كمك كننده به صلح، ثبات و امنیت منطقه است. ایران همواره در طول ۴۰ سال قبل در طرف درست تاریخ ایستاده و امروز هم در مبارزات مردم عراق، سوریه، یمن و فلسطین در طرف درست ایستاده است.
وی گفت: این افتخار بزرگی برای مردم ایران است كه با وجود همه فشارها و تحریم ها، مسیر خودرا به پیش برده و از امنیت، علم و پیشرفت درون زا برخوردار می باشد. البته نگاه ملت ایران به جهان بیرون نگاه از سر همكاری و تعامل با همسایگان یا كشورهای دیگر دنیا است و امیدواریم روابط و همكاریهای دوستانه ایران با كشورهای همسایه و جهان، هر چه بیشتر توسعه و تعمیق یابد.
صلاح الزواوی سفیر فلسطین در كشورمان باز به نمایندگی از دیگر سفرا در سخنانی فرا رسیدن چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران را تبریك گفت.



1397/11/17
18:11:52
5.0 / 5
4420
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , ایران , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز