قهرمان پور: SPV به اندازه خروج آمریكا از برجام بر بخش عمومی جامعه تاثیر ندارد

قهرمان پور: SPV به اندازه خروج آمریكا از برجام بر بخش عمومی جامعه تاثیر ندارد سنج نیوز: یك كارشناس مسایل بین الملل اظهار داشت: انتظار است SPV( ساز و كار ویژه مالی اروپا با ایران) صرفا كالاهای انسانی و حیانی را در برنگیرد و ایران بتواند بدون محدودیت از این كانال برداشت مالی انجام دهد.


رحمان قهرمان پور در گفتگو با ایسنا اظهار داشت: در بحث SPV در هفته گذشته دو ابهام به وجود آمد اول این كه ابتدا اعلام گردید در شورای وزیران اروپا بر سر این مساله به تفاهم نرسیده اند و پس از سوی منابعی در ایران و وزیر خارجه فرانسه اطلاع داده شد كه هفته جاری SPV اعلام خواهد شد، ازاین رو چندان نمی توانیم بگوییم واقعا این مساله بزودی اعلام می شود یا خیر.
وی اظهار داشت: هم چنین در این كه SPV، همه ابعاد و كالاها را در بر می گیرد یا فقط HSPV یا كالاهایی كه بعد انسانی و حیاتی دارند هنوز ابهام است. ایران نمی خواهد این ساز و كار صرفا منوط به این نوع كالاها باشد. هم چنین ایران نمی خواهد آزادی عملش در این ساز و كار برای برداشت های مالی و نقل و انتقال پول محدود باشد. ایران می خواهد هرچه وارد كانال می شود به صورت دلخواه برداشت كند، این در شرایطی است كه برخی مقامات آمریكایی و اروپایی معتقدند اگر این اختیار به ایران داده شود نگرانی هایی به وجود می آید و به نظر می آید این اختلاف نظر هم چنان به قوت خود باقی است و رفع نشده است.
این كارشناس مسایل بین الملل با اشاره به شرایط فعلی منطقه ای، بین المللی و داخلی اظهار داشت: در این شرایط هر اقدامی با ریسك و هزینه بالا مواجه خواهد بود بنا بر این باید به دقت رفتار كرد. ایران حالا در سه جبهه خروج آمریكا از برجام و فشارهای داخلی متاثر از آن، بازگشت تحریم ها و FATF و لوایح مربوط به آن در كشاكش داخلی و خارجی است و به نظرم در چند هفته گذشته نسبت به این مسایل و بهبود شرایط ناامیدی بیشتر شده است با این وجود باید منتظر بود و دید چه اتفاقی می افتد.
قهرمان پور با اشاره با اظهارات علی اكبر صالحی در هفته گذشته در خصوص آمادگی ایران برای بازگشت به فعالیت های هسته ای در كوتاه ترین زمان اظهار داشت: این اظهارات نشان داده است كه ماندن ایران در برجام قطعی نیست و این گونه نیست كه ایران در هر شرایطی به اجرای این توافق ادامه دهد و كاملا شرایط را در دست ارزیابی و كنترل دارد.
وی درباره انتظار و امید مردم به SPV و بهبود شرایط با بیان و اجرای آن خاطرنشان كرد: برداشت من این است كه با عنایت به شرایط بوجود آمده بعد از برجام، SPV در بخش عمومی جامعه تاثیری كه خروج آمریكا از برجام گذاشت و افكار عمومی را متاثر كرد، نخواهد داشت.
این كارشناس مسایل بین الملل در پاسخ به این پرسش كه تا چه اندازه با این مساله موافقید كه اروپا منتظر نظر و موافقت آمریكا با SPV برای اعلام و اجرایش است؟ اظهار داشت: صحبتی كه آقای علی ماجدی سفیر سابق ایران در آلمان در این باره داشتند، حتما درست است اما به نظر من علاوه بر این مساله، مسایلی همچون تصویب CFT و پذیرش FATF از جانب ایران مهم می باشد. معتقدم برای اجرایی كردن مكانیسم مالی میان ایران و اروپا، نیاز است تا این لوایح چهارگانه به تصویب رسیده و اجرایی شود، در غیر این صورت شركت ها و موسسات كوچك هم نمی توانند با ایران وارد تعامل شوند، ازاین رو موافقت آمریكا با این مكانیسم تنها فاكتور تاخیر در اعلام و اجرای SPV نیست.



1397/11/06
14:54:38
5.0 / 5
4560
تگهای خبر: آمریكا , ایران , برجام , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز