نگرانی از تولد مجدد آشویتس دیگری در دانمارك

نگرانی از تولد مجدد آشویتس دیگری در دانمارك سنج نیوز: یك كارشناس مسائل بین الملل با اشاره به تصمیم دولت دانمارك در خصوص اسكان مهاجران مجرم و اخراجی از دانمارك (به دلیل رد صلاحیت آنان در كسب اقامت این كشور) به جزیره فاقد امكانات «لیندهولم» اظهار داشت: دولت كپنهاگ در مورد این دست از مهاجران، چالش برانگیز ترین روش كه مخالفت خیلی از سازمان های حقوق بشری را باز به همراه داشته است، برگزیده و آن انزوا و تحقیر پناهجویان تا پائین ترین درجه (درحد نگهداری آنان به شیوه حیوانات) است.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، احمد آیت اللهی در یادداشتی با عنوان « بانگ بیگانه هراسی و نگرانی از تولد مجدد آشویتس دیگری در دانمارك» نوشت: اندك زمانی نیست كه از رسوایی دولت استرالیا در فشار و تضییع حقوق مهاجران خارجی در این كشور می گذرد كه حالا كپنهاگ درصدد كپی برداری از طرح استرالیا در این زمینه است. در سال های گذشته سپس هجوم خیل عظیم مهاجران از كشورهای آسیایی (به خصوص از منطقه جنوب شرق این قاره) به كشور استرالیا، كانبرا با اجرای طرح های تحدیدی و ممانعت از ورود مهاجران جدید به خاك خود و اسكان آنان در جزایر فاقد امكانات و دورافتاده همچون جزایر «ماناس» در نزدیكی گینه نو در منطقه اقیانوسیه، سبب غلیان اعتراض مجامع حقوق بشری شد. حالا با معرفی طرح جدید احزاب مهاجرستیز دانمارك و در سایه حمایت دولت لیبرال این كشور از آن، به نظر می آید در فاصله تقریبی ۱۰ هزار كیلومتری از جزیره «ماناس» در اقیانوسیه، همزاد اروپایی آن در قاره اروپا و در خاك دانمارك درحال متولد شدن است.

طرح "جزیره متروكه" برای مهاجران غیر قانونی
شاید بیشتر از این، تعداد اندكی در جهان، نام جزیره لیندهولم (lindholm ) واقع در دانمارك را شنیده باشند. جزیره كوچكی در شمال منطقه یولند و در خلیج استیج (stege) كه بیشتر از این كمتر كسی به این جزیره رفت و آمد داشت و تنها در آن تأسیسات مركز تحقیقات دانشگاه فناوری دانمارك (DTU) كه درباب شناسایی و تحقیقات مربوط به بیماری های خطرناك دام و طیور استفاده می شد، قرار داشت. جایی كه فاقد آب شرب و سیستم فاضلاب بوده و در آزمایشگاه های مستقر در آن بر بیماری های خطرناكی همچون تب خوكی، بیماری هاری و آنفلوآنزای خوكی تحقیق می شد و در طول ماه تنها یك الی دو بار كشتی به این جزیره رفت و آمد می نماید.
بر طبق طرح جدید دولت كه با پیشنهاد و اعمال نظر حزب مردم دانمارك به تصویب ابتدایی رسیده است. مقرر است با انجام تغییراتی در تأسیسات محدثه در این جزیره متروكه، به محل اسكان مهاجرین مجرم و اخراجی از دانمارك (به دلیل رد صلاحیت آنان در كسب اقامت این كشور) تبدیل گردد. برمبنای تفاهمات انجام شده، دانشگاه DTU مكلف است تا آخر سال ۲۰۱۹ تاسیسات را منتقل و ساختمان های موجود را پاكسازی كند. سپس در سال ۲۰۲۰ تعدادی ساختمان اداری با ظرقیت گنجایش ۱۲۵ نفر برای پرسنل اداری، انتظامی و امنیتی پلیس آماده سازی و در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ آغازین گروه از مهاجران به این جزیره منتقل گردند. [۱] این در شرایطی است كه هزینه ساخت و آماده سازی این مركز ۱۰۰ میلیون یورو برآورد شده است كه این مسئله مورد اعتراض برخی كارشناسان در بدنه دولت نسبت به تأمین منابع مالی طرح - كه گفته میگردد از جیب مالیات دهندگان تامین میگردد - شده است.

رویه جدید در اروپا
بی گمان این ابتكار دانمارك سبب احداث یك رویه و استاندارد تازه ای در اروپا درباب سوژه پناهجویان احداث خواهد كرد، از سویی به نظر می آید مسئولان مربوطه باز از چگونگی انطباق این طرح با رویه های موجود در اروپا و احتمال تضاد حقوقی و مغایرت طرح با كنوانسیون های حقوق بشری موجود در اتحادیه اطلاعی ندارند به صورتی كه مسئولان وزارت همگرایی و امور اتباع بیگانه دانمارك در پاسخ به سوالات رسانه ها در این خصوص، خاطر نشان كرده اند كه این وزارتخانه نمی تواند به یك نمونه خاص در سایر كشورهای اروپایی اشاره نماید و اطلاع ندارد كه سایر اعضا برای تبهكاران خارجی و پناهجوهای اخراجی چه تدبیری می اندیشند. [۲]
این در شرایطی است كه برمبنای تازه ترین گزارش شبكه مهاجرت اروپا [۳] كشورهای مختلف این قاره گروه های مختلف مهاجرین در این طبقه بندی (پناهجوهای مجرم، مهاجرین غیرقانونی و...) را در اردوگاه های خاص جمع آوری كرده و برای آنها محدودیت هایی تعیین كرده اند؛ بعنوان مثال آلمان، سوئد و فنلاند پناهجوهای رد صلاحیت ستاندن پناهندگی را در مراكز (كمپ) در حاشیه شهرها جمع آوری می كنند و برمبنای بخشنامه ها و دستورالعمل های اتحادیه اروپا درباب بازگشت دادن اتباع بیگانه به وطن شان و برای تحدید آمدوشد اتباع بیگانه در كشورهای محل سكونت، محدودیت زمانی تعیین كرده اند. بر طبق این دستور العمل واحد، كشورهای عضو اتحادیه از روش های گوناگون استفاده می نمایند. بعنوان مثال اغلب كشورها، آمدوشد گروه های مذكور را تحدید، گذرنامه یا مدرك سفر افراد را ضبط كرده، برای آنها مسكن خاص تعیین می كنند و یا برای تشویق آنان به بازگشت به موطن خویش، مبلغ یارانه دریافتی آنها را به حداقل می رسانند
اما به نظر می آید كه كپنهاگ چالش برانگیز ترین روش - كه مخالفت خیلی از سازمان های حقوق بشری و حتی برخی سازمان های داخل بدنه دولت باز را برانگیخته است - را برگزیده و آن همانا انزوا و تحقیر پناهجوها تا پائین ترین درجه و (درحد نگهداری آنان به شیوه حیوانات) را مد نظر قرار داده است. در این راستا احزاب همسو با دولت مصرانه بر اجرایی شدن این طرح تاكید دارند. مارتین هنریكس سخنگوی سیاسی حزب مردم (به عنوان حزب بانی و حامی این طرح) با اشاره به این كه كپنهاگ در ستاندن این طرح از استرالیا الگو برداری كرده و ضمن اذعان به تقابل و تناقض این برنامه با قوانین بین المللی، تصریح كردكه حزب وی از چالش كشیدن كنوانسیون های بین المللی ابایی ندارد. [۴]

واكنش ها به طرح "جزیره متروك"
گرچه این طرح با استقبال برخی احزاب و شخصیت های دولتی قرار گرفته است اما هم زمان واكنش تند رسانه ها، سازمان های حقوق بشری داخلی و خارجی را بدنبال داشته است. استین هارتمن، از جنبش حقوق بشری "به تبعیض اختتام دهید" از دولت و حزب مردم دانمارك خواست كه برنامه اسكان پناهجوها را در جزیره متروكه، فراموش كرده و شرائط را برای پناهجویان رد شده بهبود بخشند. كانار فورچون از عفو بین الملل این پروژه را به پروژه فاجعه بار اسكان پناهجویان استرالیا در جزایر اطراف سواحل آن كشور تشبیه كرد و ضمن برشمردن تجربه اشتباه كانبرا در اسكان پناهجوها در جزایر، فاش ساخت كه استرالیا این پروژه را در جزایر مانوس و نارو امتحان كرد و نتیجه اش اپیدمی تروما، خودزنی و تلاش به خودكشی پناهجوها (حتی درمیان كودكان پناهجو) بوده است.
كارین شاهین، خبرنگار آزاد طی توئیتی دانمارك را نژادپرست خواند و با اشاره به اقدامات ضد حقوق بشری كپنهاگ در اسكان پناهجوهای سایر كشورها در شرایط بد انسانی، اصرار كرد كه این مساله ثابت می كند كه دولت دانمارك یكی از نژادپرست ترین دولتها در دنیاست. همین طور میشل بوچله، كمسیر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، ضمن ابراز نگرانی عمیق نسبت به این برنامه با اشاره به این كه درگذشته شاهد تاثیر این گونه سیاست های انزوایی بوده ایم و نباید آنها را تكرار نماییم، اشاره كرد كه محروم كردن مردم از آزادی، منزوی و انگشت نما كردن پناهجوها، تنها لطمه پذیری آنها را در یك جامعه پذیرنده تشدید خواهدنمود. [۵]
در این میان روزنامه پلتیكن دانمارك ضمن انتقاد شدید از برنامه دولت و با تشبیه طرح جزیره متروكه با زندان نازی ها در جنگ جهانی دوم با طرح این سوال كه آیا پناهجوها حق و حقوقی ندارند؟ آگهی داد كه جهان قبلا هم شاهد این گونه رفتار در جزیره رابین (محل زندان نلسون ماندلا) و آشویتس (محل زندان اقوام غیر آلمانی در جنگ جهانی دوم) بود و پس امكان این خطر وجود دارد كه این برنامه همانطور كه تاریخ به ما نشان داده تكرار همان قضایا باشد. [۶] این روزنامه مردم و جریان های سیاسی كشور را به یك "خیزش عمومی" در مقابل این برنامه تبعیض نژادی دولت فراخواند.
علاوه بر مخالفت مجامع حقوق بشری، مخالفت های ساختاری و اجتماعی باز با این طرح ابراز شده است. مایكل سمد شهردار شهر وردینگ بورگ Vordingborg (شهری با جمعیتی ۴۶ هزار نفری كه از نظر تقسیمات اداری، جزیره لیندهولم بخشی از این شهر می باشد) با ارسال نامه ای خطاب به دولت ”نارضایتی خود و شهروندان وردینگ بورگ از انتخاب جزیره Lindholm بعنوان محل اسكان پناهجوها را به اطلاع آنان رساند. وی تجهیز این جزیره را دور ریختن پول مالیات دهندگان دانسته و از تبعات اجتماعی اسكان مهاجران بر زندگی عای شهروندان این شهر ابراز نگرانی نموده است.

مرغ دولت دانمارك فقط یك پا دارد!
باوجود مخالفت گسترده سازمان ها و رسانه ها، دولت دانمارك به جهت اینكه نشان دهد كه بر تصمیم خود مصر می باشد، وزیر مهاجرت و همگرایی را جهت بازدید و فراهم كردن مقدمات طرح به این جزیره فرستاد. خانم استوی برگ كه در محافل سیاسی و رسانه های دانمارك به یك افراطی ضد مهاجر و مسلمان ستیز معروف است، سپس این كه در فیسبوك خود با این عبارت كه "پناهجوهای اخراجی جایی در دانمارك ندارند و آنان پس از اسكان در این جزیره این مساله را به خوبی احساس خواهند كرد" سپس سفر به جزیره لیندهولم بار دیگر بر عزم دولت در اجرای طرح "جزیره متروك" تاكید كرده و تصریح نمود كه گرچه نگرانی های شهردار و ساكنین منطقه را درك می كند اما دولت از تصمیم خود عقب نشینی نخواهد كرد.
در همین حال كمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد خانم بوچله از ادبیات استفاده شده در دانمارك نسبت به پناهجوها ابراز نگرانی كرد. وی با اشاره به اینكه خانم "اینگر استوی برگ" مرتب از كسانی كه تقاضای پناهجویی آنها مورد قبول قرار نگرفته بعنوان "افراد نامطلوب و ناخواسته" یاد می كند، آگهی داد كه این گونه ادبیات تنفر را در جامعه افزایش داده و اجنبی ستیزی و شكاف اجتماعی در دانمارك را تشدید می كند.

كلام آخر
دولت لیبرال دانمارك كه در پیشبرد امور كشور و تصویب لوایح و طرح های اقتصادی و سیاسی در پارلمان ناگزیر به جلب و تداوم حمایت های حزب مردم است، اینك در آستانه ستاندن تصمیم های مهم مالی برای بودجه سال آینده كشور و همین طور جذب مخاطبان و نظر مثبت رأی دهندگان برای انتخابات پارلمانی بهار آتی، خودرا به هماهنگی و همسویی با احزاب تندرو در جناح راست، نیازمند می بیند. از سویی به نظر می آید با عنایت به ناخشویندی افكار عمومی و رأی دهندگان از عواقب و عوارض ناشی از عملكرد نه چندان مثبت و همگرایی مهاجرین با ارزش ها و اصول جامعه دانماركی، اقبال عمومی نسبت به خارجیان به شدت افت كرده و بی گمان یكی از مواردی كه در انتخابات آتی در جلب آرای رأی دهندگان مؤثر خواهد بود، توجه ویژه به مسئله مهاجرت و موضع و طرح های مهم احزاب نسبت به این مساله می باشد.
مضاف بر این كه رشد افزایشی جمعیت مهاجران طی ۱۰ سال اخیر در دانمارك سبب نگرانی برخی مجامع سیاسی و فرهنگی دانمارك شده است. بنا براین مسئله تحدید مهاجران و اتخاذ سیاست های انقباضی از طرف دولت برای ورود و اقامت مهاجران می تواند به یكی از موارد مورد توجه رأی دهندگان بوده و جناح راست از الان با علم كردن سوژه "جزیره متروك" درصدد جلب توجه رأی دهندگان است.
[۱] - روزنامه یولندن پستن مورخ 1397/9/16
۲-رونامه یولندن پستن مورخ 97/9/15
۳- The European Migrant Network
۴- شبكه تلویزیونی تی وی ۲، مورخ 97/9/13
۵- همان منبع
۶- روزنامه پلتیكن مورخ 97/9/13



1397/10/19
14:29:47
5.0 / 5
5067
تگهای خبر: اقتصاد , پارلمان , جنبش , دریا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز