صادق خرازی: آمریكایی ها آرزوی همكاری با نیروهای قدس ایران را دارند

صادق خرازی: آمریكایی ها آرزوی همكاری با نیروهای قدس ایران را دارند سنج نیوز: سفیر پیشین ایران در سازمان ملل با اشاره به مشكلات مردم و گرفتاری های مردم در داخل كشور و ظلم آشكار و تجاوز بسیار صریح و روشن آمریكایی ها در سوژه تحریم ها اظهار داشت: این مساله بیان كننده این است كه حق مسلم مردم ایران است كه دغدغه های خودرا داشته باشند.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، سید صادق خرازی در برنامه تلویزیونی «این.جا» با محوریت بررسی خروج آمریكا از سوریه، منطق منطقه ای درباب تحولات منطقه خاورمیانه و عملكرد بازیگر منطقه ای گفت: تصمیم جدیدی كه ایالت متحده آمریكا و یا بهتر بگویم ترامپ و تیم مخفی او گرفته است جهان را با معادلات جدید و منطقه را با معادلات پیچیده ای روبه رو كرده است.
وی ادامه داد: این استراتژی جدید مهم ترین استراتژی در ایالت متحده در سال ۲۰۱۹ خواهد بود؛ چونكه اجرا و برنامه های آن حجم سنگین فشار را در شروع سال ۲۰۱۹ هم در منطقه و هم در ایالت متحده آمریكا خواهد گذاشت.
سفیر پیشین ایران در سازمان ملل همین طور اشاره كرد: آنچه تابحال برداشت ما بوده است آن هم بر طبق اطلاعات موجود در ایالت متحده آمریكا موافقان و مخالفان جدی نسبت به این استراتژی جدید وجود دارد. از هر دو حزب حاكم در ایالت متحده و مقامات سیاسی و امنیتی و یا شخصیت هایی كه در سیاست خارجه ایالت متحده نقش دارند به صورت جدی مخالفت های جدی دارند و سردرگم هستند.
خرازی افزود: از طرفی هم برخی شخصیت های سیاسی كه در كنگره و سنا هستند از این استراتژی جدید دفاع می كنند. جالب است كه یكی از تندروترین چهره های سیاسی، امنیتی و نظامی ایالت متحده آمریكا یعنی آقای متیس كه از سردمداران مهار ایران و برنامه های بازدارنده برای ایران است با پروژه مذكور مخالف است.
وی افزود: از جانب دیگر هم برخی همفكران و شخصیت های دانشگاهی افرادی در مراكز پژوهشی را می بینیم كه این استراتژی ایالت متحده را استراتژی بسیار مهمی قلمداد كرده اند.
خرازی همین طور اشاره كرد: در داخل ایالت متحده آمریكا در منطقه و میان هم پیمانان این ایالت در ناتو ما با پژواك های مثبت و منفی روبه رو هستیم و باید صبر كرد و دید كه پشت این تفكر و این فكر بیشتر چه كسی است.
وی ادامه داد: البته ایران با یا یك خویشتنداری معادله را پیچیده تر كرده برداشت من این است برخی چهره هایی كه در سیاست خارجی آمریكا اخیراً مات شده اند متأثر از این سیاست بوده اند.
سفیر پیشین ایران در سازمان ملل در مورد تیم مخفی ترامپ و استراتژی ایالت متحده آمریكا اظهار داشت: البته این برنامه دیگر مخفی نیست چونكه همه می دانند اما معلوم است كه در یك جایی این فكر و اندیشه پخته و در اختیار ترامپ گذاشته شده است. شخص رئیس جمهور ایالت متحده بیشتر از اینكه متفكر و صاحب فكر باشد مجری است. یعنی یك سیاستی را به او ابلاغ می كنند كه در شورای امنیت ملی این ایالت و كاخ سفید و در موارد دیگر معمولاً ارزیابی و ابلاغ میگردد.
خرازی در همین رابطه اشاره كرد: آنچه ما امروز در ایالت متحده با آن مواجه هستیم معلوم است كه هیچكدام از این مسیرها را طی نكرده است. جالب است كه بر طبق آخرین اطلاعاتی كه جمهوری اسلامی و كارشناسان و مسئولان سیاست خارجی ما دارند معتقدند مخالفت های جدی در وزارت خارجه ایالت متحده بوده است و یكی از مخالفان جدی این طرح آقای بولتون مشاور امنیت ملی ایالت متحده است.
وی با اشاره به حضور سه هزار نیروی آمریكایی در سوریه بیان كرد: آمریكایی ها نیروهای بسیاری در عراق و افغانستان دارند. ضرباتی كه اینها داشته و دوگانگی هایی كه در سیاست و عملكردشان دارند مأمور این سیاست ها دوگانگی ها و پارادوكس های جدی را به همراه خواهد داشت.
در بخش دیگری از این برنامه نجاح محمدعلی تحلیلگر مسائل غرب آسیا در ارتباط زنده ای از لندن با این برنامه طی سخنانی عنوان كرد: من فكر نمی كنم سیاست ترامپ، سیاست جدیدی است یعنی همان عقب نشینی كردنش از سوریه از اول حتی پیش از انتخابات جزو شعارهای انتخاباتی وی بود.
وی ادامه داد: ترامپ قبلاً اعلام نموده بود كه در سوریه نخواهد ماند و وقتی هم كه در عراق آمد مخفیانه و مانند یك دزد به یك پایگاه نظامی سفر كرد و در آنجا سخنرانی داشت كه گفت ما نیروهای مان را از عراق خارج نمی نماییم. بدین سبب بنده معتقدم سیاست ترامپ همان سیاست قبلی است كه خودشان تصویب كرده بودند.
محمدعلی اظهار داشت: درست است كه مشكلاتی بین ترامپ، كنگره و حزب دموكرات و حتی حزب خودش وجود دارد اما تماماً او امیدش به انتخابات ۲۰۲۰ است. ترامپ می خواهد ریاست جمهوری خودرا در انتخابات آینده تجدید كند.
وی اشاره كرد: ترامپ می خواهد نشان بدهد كه وعده هایی كه در انتخابات قبلی داده بود به آن عمل كرده است.
محمدعلی درباره رسانه های خارجی و عملكرد آنها اظهار داشت: در این رابطه رسانه هایی كه خصوصاً به اسرائیل وابسته هستند در حال بزرگنمایی هستند و این یك جنگ روانی و حالتی است كه می خواهند نشان دهند كه عقب نشینی ترامپ یك هدیه به ایران و به خصوص برای روسیه بوده است.
او همینطور تصریح كرد: من فكر می كنم امكان دارد خروج ترامپ از سوریه، ایران و روسیه را برای رسیدن به یك معادله و توافق تشویق می كند و این تفاهم به هر حال موجب میگردد كه همه نیروهای خارجی همچون مستشاران ایران، حزب الله و گروه های عراقی از سوریه بیرون بروند و این هدف جمهوری اسلامی ایران كه حفظ سوریه و بقای رئیس جمهور آن است كمك می نماید در واقع این یك پیروزی است.
محمدعلی خروج آمریكا از سوریه را یك پیروزی برای جمهوری اسلامی ایران، حزب الله، سوریه و عراق خواند و بیان داشت: این مساله سبب شده است كه به مجلس فشار وارد شده تا بر این اساس قانونی تصویب شود كه آقای عبدالمهدی را وارد مذاكره برای خروج نیروهای آمریكا از عراق كند.
وی نقش آمریكا در داعش را مورد تشریح قرار داد و اظهار داشت: اصلاً آمریكا نه فقط نقش در شكست داعش در سوریه و عراق داشت بلكه به داعش در این زمینه كمك كرده است. در آن زمان حتی نیروهای آمریكایی، داعشی ها را حمایت كردند.
محمدعلی اضافه كرد: بیشتر از ۱۰ هزار جنگجو اعضای داعش را از رقه به جاهای دیگر منتقل كردند همچون لیبی، افغانستان و جاهای دیگر.
در ادامه برنامه هم خرازی به وعده های انتخاباتی ترامپ و تعمیم آن به سوژه خروج آمریكا از سوریه عنوان كرد: اتفاقاً بنده نگفتم كه سیاست جدیدی است بلكه گفتم این مساله یك استراتژی در ایالت متحده مبتنی بر شعارهایی است كه آمریكا داده اما اجرای آن جدید است.
وی با اشاره به پیروزی مقاومت در سال ۲۰۰۶ اظهار داشت: ما دیدیدم كه چگونه اسرائیلی ها از جانب لبنان با مقاومت نیروهای جنبش مقاومت اسلامی داشتند خارج شدند.
حرازی افزود: بدین سبب ظرفیتی كه امروز در منطقه نیروهای مقاومت دارند و اگر مورد واكاوی قرار دهیم می بینیم در هر جایی كه صحبت از منطق مبارزه زدیم در ابتدا با یكسری مخالفت های بسیار پوشالی و ظاهری روبه رو شدیم اما پایداری و استمرار باورهایی كه داشتیم و با مقاومت نشان داد كه حق با مقاومت و آن استراتژی است كه در عمق امنیت خاورمیانه و نگاه ایرانی به مسائل سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی وجود دارد.
سفیر پیشین ایران در سازمان ملل همین طور اشاره كرد: بنده معتقدم نتیجه و جمع بندی و در نهایت آنچه در منطقه رخ می دهد در امتداد تقویت مقاومت در منطقه خواهد بود.
وی در بخش دیگری از سخنانش بیان كرد: همكاری و هماهنگی بین دو جریان اصلی كشور یعنی از طرفی نیروی قدس بعنوان نیروهای واكنش زده ایران و از جانب دیگر هم وزارت امور خارجه بعنوان مجری سیاست خارجی ایران در ۵-۶ پارسال رخ داده در تاریخ سیاست خارجه ایران و امنیت خارجی ایران بی سابقه بوده است.
حرازی در ادامه اظهار داشت: ایران با داشتن دو بال یعنی یكی در سیاست خارجه وزارت امور خارجه و دیگری داشتن نیروی قدس بعنوان نیروی اقدام كننده سریع ملی ایران توانست قدرت بسیار بالای بازدارنده ای را برای ایران ترسیم كند.
وی در همین رابطه اضافه كرد: این قدرت به قدری قوی است كه آمریكایی ها نه با عنوان ترس بلكه با امید و آرزوی همكاری با اینها یاد می كنند. یعنی می گفتند كه آمریكایی ها هر چند روز یك دفعه نامه ای می نوشتند و خواستار همكاری نیروهای قدس به فرماندهی سردار سلیمانی و نیروهای خود در منطقه بودند و آرزو می كنند كه این اتفاق بیافتد. ما برای این مقاومتی كه در منطقه داریم خون دادیم.
سفیر پیشین ایران در سازمان ملل با اشاره به مشكلات مردم و گرفتاری های مردم در داخل كشور و ظلم آشكار و تجاوز بسیار صریح و روشن آمریكایی ها در سوژه تحریم اظهار داشت: این مساله بیان كننده این است حق مسلم مردم ایران است كه دغدغه های خودرا داشته باشند. از طرفی هم یك گلوله در مرزهای ایران منفجر نشده است. هر چند دو سه صورت گرفت كه آنها هم مهار گشت.
خرازی در بخش پایانی سخنانش بیان كرد: بنده هیچ كم كاری در منطقه نمی بینم و سیاست خارجی ما در منطقه بسیار سریع عمل كرده است در كنار آن نیروهای قدس بسیار عالی عمل كرده اند یعنی اگر یك رژیم سیاسی چه در جمهوری اسلامی و چه در هر حكومت دیگری جای خودرا با جمهوری اسلامی می خواست عوض كند اگر بزرگترین استراتژیست های دنیا هم می خواستند جمع شوند و طرحی را طراحی نمایند طرحی را كه خداوند به این صورت طراحی نموده و ما نیروی قدرتمندی را در منطقه داریم اصلاً امكانپذیر نیست.
وی با اشاره به وضعیت یمنی ها، سوری ها و كشورهایی مشابه آن اظهار داشت: زمانی كه بحث بهار عربی و دموكراسی در ایالت متحده عنوان شد آمریكایی ها شعار عجیب و غریب آسمان كوبی قرار دادند و گفتند كه باید بهار عربی به وجود آمده و روند دموكراسی در منطقه چنین و چنان باشد اما دیدیم كه چه اتفاقی افتاد. غایت اندیشه آنها این بود كه مقاومت را سركوب كنند نهایت اندیشه آمریكایی ها این بود كه به بهانه بهار عربی مهار مقاومت كنند و حزب الله را از موقعیت خود پایین بكشند و دست ایران را از خاورمیانه قطع كنند.
خرازی اظهار داشت: ما دیدیم كه نتیجه این بهار عربی این شد كه در مصر كودتا شد و استبدادی بدتر از استبداد مبارك در آنجا حاكم شد در لیبی هم چند صد هزار آدم كشته شدند و هنوز مردم گرفتار بحران ناامنی، بدبختی، فقر، فساد و ناعدالتی هستند.
در بخش پایانی برنامه نجاح محمدعلی این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره مجدد به خروج آمریكا از سوریه گفت: بنده در همین رابطه دست آقای خرازی را به گرمی می فشارم و حرف وی را تأیید می كنم. چراكه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بسیار قوی و فعال است و آقای ظریف و سردار سلیمانی نقش بسیار بزرگی در حفظ منطقه و برقراری صلح و ثبات به خصوص در سوریه و عراق و البته در نقاط دیگر دارند.
وی ادامه داد: ما حالا در عراق و كشورهای مختلف وقتی اسم آقای ظریف و یا سردار سلیمانی می آید بدون اغراق دوستان مان از عشق و علاقه به آنها گریه می كنند.
محمدعلی اظهار داشت: هرچند تركیه با ایران همكاری خوبی پس از خروج آمریكا از سوریه داشته است اما نمی گردد به رفتارهای تركیه خصوصاً شخص اردوغان اعتماد كرد. آنها معمولاً اهداف خاص خودرا دارند بعنوان مثال رسانه هایی كه وابسته به اخوان المسلمین هستند وقتی از ایران صحبت می كنند مقابل ایران سخن می گویند در صورتی كه ایران به نفع آنها درباره فلسطین كار می كند و به خاطر آزادی فلسطین تلاش می كند.
وی ادامه داد: در هر یك از دستگاه های دیپلماسی، جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی این كشور خیلی قوی و فعال است اما متأسفانه دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی ایران ضعیف عمل می كند منظور من این است كه چگونه با رسانه های خارجی مواجه می شوند. آن هم رسانه هایی كه هدف شان جنگ روانی و سیاسی در داخل ایران است باید با آنها بسیار جدی تر برخورد شود چونكه این رسانه های خارجی می خواهند به سمت بهار ایرانی حركت كنند كه به سمت فشار اقتصادی و تحریك مردم ایران بروند. بدین سبب سیاست دستگاه تبلیغاتی ایران باید به جوانان و این مسائلی كه ذكر كردم توجه بیشتری داشته باشد. باید به جوانانی كه شعار نه غزه نه لبنان سر می دهند توضیح داده شود كه امنیت ملی ایران و حفظ این امنیت به دخالت مستقیم ایران در منطقه به خصوص در عراق و سوریه دارد.



1397/10/10
14:20:10
5.0 / 5
4435
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , ایران , تبلیغات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز