ظریف:

در شرایط اضطرار با آمریكایی ها مذاكره نمی نماییم، منتظر اروپایی ها نیستیم، از كانادا تعجب می كنم

در شرایط اضطرار با آمریكایی ها مذاكره نمی نماییم، منتظر اروپایی ها نیستیم، از كانادا تعجب می كنم سنج نیوز: وزیر امور خارجه كشورمان، در مورد آینده روابط ایران و آمریكا اظهار داشت: به نظر می آید روابط دو كشور به همین وضعیت چالشی ادامه پیدا خواهدنمود و من بعید می دانم كه آمریكایی ها با وجود همه تصمیم گیری های نابخردانه ای كه داشتند تصمیمی بگیرند كه منجر به تشدید روابط با ایران شوند.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، محمد جواد ظریف در مصاحبه با شبكه خبری فونیكس چین در پاسخ به سوالی در خصوص این كه اگر شما به سه سال قبل برگردید با عنایت به وضعیت كنونی، توافق برجام را چگونه امضاء می كردید و چه كار متفاوتی انجام می دادید؟ اظهار نمود: اگر به سه سال قبل برگردیم و در واقع امروز می خواستیم كار سه سال قبل را انجام دهیم و این كه چه اقداماتی انجام می دادیم حتما سخت گیری بیشتری انجام می دادیم. البته این طور نیست كه سه سال قبل پیش بینی های امروز یا احتمال امروز را نداشتیم. و این كه آیا می شد به یك توافق بهتری از این دست پیدا كرد به نظر من امر دشواری بود. اگر امروز بخواهیم این توافق را دوباره بنویسیم اول این كه من بعید می دانم امكان رسیدن به توافق وجود داشته باشد و اگر بتوانیم به توافق برسیم یك چیزی شبیه آنچه كه حالا هست می رسیدیم.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان این كه اساسا آمریكایی ها از وضعیتی كه حالا پیدا كرده اند خوشحال نیستند افزود: هم اكنون آمریكا در دنیا منزوی شده چنانكه می بینیم مجبور میگردد معاون شركت هوآوی را دستگیر كند.و این نشان دهنده ی میزان انزوای آمریكایی هاست. این كه كشوری بخواهد در جامعه بین المللی قلدری كند و به دیگران زور بگوید این شرایط خیلی مناسبی برای آن كشور نیست.
این دیپلمات عالی رتبه ی ایرانی افزود: البته من اعتقاد دارم كه سایر كشورها همچون كشور بزرگی چون چین نیاز دارند با این حركت ها و رفتارهای آمریكا به خاطر آینده روابط بین الملل و آینده روابط خودشان برخورد مناسبی داشته باشند.
ظریف در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار این رسانه ی چینی در ارتباط با آینده روابط ایران و آمریكا اشاره كرد: به نظر من شرایط روابط با همین وضعیت چالشی ادامه پیدا خواهد كرد و من بعید می دانم كه امریكایی ها با وجود همه تصمیمات نابخردانه ای كه داشته اند تصمیمی بگیرند كه به تشدید روابط با ایران منجر شوند. البته ما برای همه شرایط آماده هستیم. مردم ایران باز مردمی هستند كه نشان داده اند از كشور خودشان با جدیت دفاع می كنند.
ظریف اشاره كرد: البته ما به دنبال درگیری نیستیم و بعید می دانیم كه كسان دیگری باز دنبال این مساله باشند.
وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال كه بعضی از تحلیل گران چینی معتقدند كه دولت ایران پس از فرصت شش ماهه كه آمریكا برای تعامل ایران با برخی زا كشورها تعامل كرده مجبور خواهد شد كه با آمریكا مذاكره كندو چاره ای جز این ندارد اظهار داشت: من فكر می كنم كه تحلیل گران چینی هستند كه پس از این مدت باید تحلیل شان را عوض كنند.
ظریف خاطر نشان كرد: ما هیچگاه در شرایط اضطرار با آمریكا مذاكره نمی نماییم آنها بودند كه از مذاكره خارج شدند. آمریكایی ها تا ۸ ماه قبل در برجام حضور داشتند و با ما مذاكره می كردند. آنها بودند كه از برجام خارج شدند و مذاكره را ترك كردند. آنها باید خودشان به مذاكره برگردند و من فكر می كنم كه تحلیلگران چینی به این نتیجه خواهند رسید كه آمریكا چاره ای ندارد جز این كه تصمیم خودرا عوض كند.
وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال كه آقای روحانی چندی قبل در مقابل تهدیدهای آمریكا اعلام نمود كه اگر ایران نتواند نفتش را صادر كند، دیگر كشورهای حوزه ی خلیج فارس هم نمی تواند این كار را انجام دهند و اگر امكان دارد جزئیات این مساله را بیان كنید؟ اظهار نمود: اگر آمریكایی ها بخواهند جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند مجبور هستند وارد یك سری حوزه هایی شوند كه در آن موقع شرایط كاملا تغیر می كند. آنچه كه ایران مطرح كرده یك تهدید از طرف ایران نیست. بلكه اعلام یك واقعیت است. امریكایی ها با این گونه سیاست ها نمی توانند جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. و اگر بخواهند این كار را بكنند، حتما مجبور هستند وارد سیاست هایی شوند كه دنیا را به آشوب می كشاند.
وزیر امور خارجه همین طور در مورد وضعیت اس پی وی و این كه اگر اروپایی ها نخواهند در مورد اس پی وی به نتیجه برسند ایران چگونه عمل خواهدنمود اظهار داشت: سیاست خارجی ما سیاست واكنش به اروپا نیست.اروپا هم مهمترین طرف تجاری ما نیست. مهمترین طرف تجاری ما كشورهایی همچون چین، روسیه، و كشورهای همسایه مان هستند و ما با آنها مكانیزم های خودرا به وجود آورده ایم البته ما به دنبال این نیستیم كه با اروپا ارتباط نداشته باشیم. ما معتقدیم كشورهای اروپایی همچون چین و روسیه، با عنوان طرف های برجام موظف می باشند كه اقدام و وظایفی را انجام دهند و اگر نتوانند این وظایف را انجام دهند این نشان دهنده ی آن است كه اروپا نمی تواند یك طرف معامله قابل اعتمادی برای دنیا باشد.
ظریف با بیان این كه ایران با كشورهای همسایه خود و همین طور چین و روسیه و دیگر كشورهایی كه مایل هستند روابطشان را با ایران ادامه دهند، ارتباطش را حفظ خواهد كرد، افزود: اروپایی ها به ما گفته اند كه با وجود همه مخالفت های آمریكا مشغول كار هستند ولی ما هیچگاه منتظر اروپا نبوده ایم و الان باز منتظر اروپایی ها نیستیم.
وزیر امور خارجه در ادامه گفت وگوی خود با این رسانه چینی در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضع ایران در مورد خروج نیروهای نظامی آمریكا از سوریه اظهار داشت: ما از ابتدا معتقد بودیم كه حضور آمریكا در منطقه، همواره همراه با تنش آفرینی بوده است و این حضور یك حضور غیر قانونی می باشد.
وی در پاسخ به این سوال كه یعنی شما از خروج نیروهای آمریكایی از سوریه استقبال می كنید؟ اظهار نمود: ما هنوز نمی دانیم آمریكایی ها چه برنامه ای دارند پس آنچه كه برای ما مهم می باشد و بر آن تاكید داریم این است كه سیاست آمریكا در منطقه ما سیاست خطرناكی بوده و این سیاست باید تغییر كند.
این دیپلمات عالی رتبه ی كشورمان در پاسخ به سوال مجری این شبكه تلویزیونی در خصوص این كه در حالیكه آمریكا اعلام نموده نیروهای نظامی خودرا از سوریه خارج می كند، ناوی را به منطقه ی خلیج فارس اعزام كرده و این اقدام آمریكا چه پیامدهایی را امكان دارد به همراه داشته باشد، اظهار داشت: این اقدام آمریكا موجب احداث تنش و تشنج در منطقه میگردد. به صورت كلی هر موقع آمریكایی ها حضور خود در خلیج فارس را افزایش داده اند این مساله همراه با خطراتی برای كشورهای منطقه یعنی كشورهای حوزه خلیج فارس بوده است. ایران كشوری قدرتمند كه می تواند از منافع خود دفاع كند و این منطقه است كه از حضور آمریكا در این منطقه ضرر می كند.
وی در پاسخ به این سوال كه بعضی از تحلیل گران معتقدند كه آمریكایی ها با این اقدام می خواهند ایران را تهدید كنند؟ اظهار نمود: بعید می دانم كه آمریكایی ها شرایطی را داشته باشند كه بخواهند ایران را تهدید كنند.
وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال كه بعضی از خانواده های زندانیان آمریكایی در ایران از دولت آمریكا خواسته اند كه به فرزندان مقامات ایرانی برای سفر به آمریكا ویزا ندهند و یا آنها را از آمریكا اخراج كند اشاره كرد: فرزندان تعداد زیادی از مقامات ایرانی در آمریكا نیستند؛ تعداد كمی از افراد در آمریكا تحصیل و یا زندگی می كنند و این تصمیمی است كه شخصا اتخاذ كردند و یا شرایط تحصیلی شان این مساله را اقتضاء كرده است. یا ماموریت سابق پدرشان این وضعیت را به وجود آورده است. من خوشحال هستم كه فرزندان خودم در ایران هستند. دوری از خانواده شرایط خوبی نیست و من چون خودم در جوانی مجبور بودم به خاطر شرایط پیش از انقلاب دور از خانواده باشم این را كاملا احساس می كنم كه همه دوست دارند فرزندانشان در كنار خودشان باشند و پس فكر نمی كنم كسی از این اقدام آمریكایی ها خیلی نگران باشد.
ظریف همین طور در مورد بازداشت یكی از مدیران ارشد شركت هواوی در كانادا به خاطر همكاری با ایران و تاثیری كه این مساله بر ایران می گذارد اظهار نمود: به نظر من این مساله مهمتر از تاثیری كه بر ایران می گذارد تاثیری است كه بر دنیا می گذارد، این كه یك كشوری یك فرد برجسته را بخواهد به خاطر كار قانونی كه انجام داده زندانی كند، امری غیر قانونی می باشد. آمریكایی ها می گویند كسی نباید با ایران معامله كند. این حرف و گفته ی آنها غیر قانونی می باشد و مخالف مصوبه شورای امنیت سازمان ملل است. در واقع آنها با این كار قانون جنگل را حاكم می كنند.
ظریف در بخشی دیگر از صحبت های خود با بیان این كه من از دولت كانادا بعنوان یك دولت مستقل تعجب می كنم كه این گونه خودرا بازیچه دست آمریكایی ها قرار می دهد و به دستور آمریكایی ها یك شخص محترم و موثر را بازداشت می كند، افزود: بعضی از اوقات این تصور وجود دارد كه بعضی از رقابت های تجاری باز پشت این اقدامات است و این هم به قول ما ایرانیان عذر بدتر از گناه است.
وی در پاسخ به این سوال در خصوص این كه ایران در شرایط كنونی از چین چه انتظاری دارد ؟گفت: توقع ما از دوستان چینی این است كه وقتی آمریكایی ها از سیاست قلدری استفاده می نمایند دوستان چینی ما به این مساله توجه نمایند كه روابط ایران و چین روابط دیرینه و تاریخی است. چنانچه كه می توان گفت سابقه روابط ایران و چین چندین برابر عمر ایالات متحده است. در همین جارجوب برای ما مهم می باشد كه دوستان چینی به این مساله توجه نمایند.البته ما به تصمیمات دولت چین احترام می گذاریم با دولت چین همكاری های بسیار خوبی داریم و معتقدیم كه این همكاری ها می تواند بیشتر از گذشته ادامه پیدا كند.
ظریف در پاسخ به این سوال كه به نظر وی ایران و چین در مقابل فشارهای آمریكایی باید چه كار كنند، اشاره كرد: دولت ایران، دولت چین و سایر دولت های دنیا باید به آمریكا نشان دهند كه دنیای امروز فقط آمریكا و یا حتی غرب نیست واقعیت جهان این است كه دیگر غرب مركز عالم نیست. چین یك بازیگر بسیار مهم در اقتصاد دنیا است و اخیرا خواندم كه چین پس از آمریكا بزرگترین تامین كننده بودجه سازمان ملل است.
وی با اشاره به جایگاه چین در عرصه جهانی اضافه كرد: چین با عنایت به موقعیتش، باید نقش محوری در آینده دنیا بازی كند و این نقش به نظر من نقش مثبت و سازنده ای است؛ بویژه برای ایران با عنایت به اینكه بین سیاست های اصولی ایران و سیاست های اصولی چین، نزدیكی وجود دارد.
این دیپلمات عالی رتبه ی كشورمان در پاسخ به این سوال كه پیام او برای مردم و دولت چین چیست؟ اشاره كرد: می دانیم كه دولت و مردم چین می دانند كه ایران یك شریك قابل اعتماد برای آنها است. ایرانیان هیچ گاه تامین انرژی برای چین را با ملاحظات سیاسی آلوده نمی كنند. برای ما چین یك دولت قابل اعتماد است. ما می خواهیم چینی ها اطمینان داشته باشند كه علاقه ما به داشتن روابط با چین بعنوان دولت ایران یك علاقه راهبردی است نه یك علاقه تاكتیكی و مقطعی.



1397/10/08
22:48:35
5.0 / 5
4287
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , ایران , برجام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز