در دیدار با همتای افغانستانی خود

شمخانی: گفت وگوهای ایران و طالبان ادامه خواهد یافت

شمخانی: گفت وگوهای ایران و طالبان ادامه خواهد یافت سنج نیوز: دریابان علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیرشورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران كه در صدر هیئتی از مقامات عالی سیاسی، نظامی و امنیتی به كابل سفر كرده است با حمدالله محب همتای افغانستانی خود دیدار و پیرامون مسایل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی گفت وگو كرد.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، دریابان شمخانی در این دیدار ضرورت فعال تر شدن سازو كارهای مشورتی میان نهادهای امنیت ملی دو كشور برای تحقق اهداف و توافقات فی درخلال را مورد تاكید قرار داد.
وی با اشاره به گفت وگوهای جاری میان جمهوری اسلامی ایران با گروه طالبان به منظور كمك به رفع مشكلات امنیتی موجود در افغانستان خاطر نشان ساخت: مجموعه ارتباطات و گفت وگوهای انجام شده با گروه طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده و این روند همچنان ادامه خواهد یافت.
شمخانی با اشاره به توافقات سازنده نشست امنیتی منطقه ای كه با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی ایران، افغانستان، روسیه، چین و هند در تهران برگزار شد، اظهار داشت: احداث ساز و كارهای مبتنی بر گفت وگوی مستمر و مشاركت فعال كشورهای منطقه درفرایندهای امنیتی می تواند تضمین كننده ثبات و توسعه پایدار برای ملت های منطقه باشد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان پشتیبانی از برگزاری دومین نشست امنیتی منطقه ای در كابل ابراز امیدواری كرد در نشست آتی با حضور موثر كشورهای دیگر شاهد همگرایی و هم افزایی بیشتر در راه مقابله با تروریسم و افراطی گری باشیم.
وی با جدی ارزیابی كردن خطر گسترش دامنه نفوذ داعش در افغانستان بر لزوم اتخاذ اقدامات عملی برای مقابله با این نقشه شوم كه توسط آمریكا و ارتجاع منطقه حمایت می شود؛ اصرار كرد.
دریابان شمخانی، حفظ، تقویت و گسترش پاسگاه های مرزی را برای حفظ امنیت مرزها بسیار ضروری دانست و خواهان همكاری بیشتر از بیش دو كشور در این زمینه شد.
دبیرشورای عالی امنیت ملی، آمادگی كشورمان برای همكاری علمی و انتقال فن آوری و تشریك مساعی در دیگر موضوعات مورد علاقه دو كشور به منظور پیشرفت كشور دوست و برادر افغانستان را اعلام نمود.
دریابان شمخانی باز گشایی بازارچه های مرزی، تسریع در حل وفصل اختلافات مرزی و برگزاری نشست مشترك مرزی میان كشورهای ایران، افغانستان، پاكستان، تركیه و تركمنستان را از عوامل موثر برای افزایش ضریب امنیتی مرزها ذكر كرد.
حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان باز در جریان این دیدار با ابراز خرسندی از سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی كشورمان به این كشور، گفت وگوهای نزدیك مقامات امنیت ملی ایران و افغانستان را در رفع برخی موانع در راه اجرای توافقات گذشته، بسیار تعیین كننده عنوان نمود.
وی با اشاره به عزم راسخ دولت و مردم افغانستان برای مقابله با اشكال مختلف تروریسم و احداث ثبات و امنیت پایدار در سراسر این كشور اشاره كرد: جمهوری اسلامی ایران همواره یكی از اصلی ترین پایه های برقراری امنیت در منطقه بوده است و بدون شك همكاری های مشترك دو كشور در رفع مشكلات امنیتی امروز افغانستان بسیار كارگشا خواهد بود.
مشاور امنیت ملی افعانستان با ارائه گزارشی از شرایط سیاسی، نظامی و امنیتی این كشور اضافه كرد: برگزاری موفقیت آمیز انتخابات در افغانستان نشان دهنده علاقه مندی مردم این كشور برای مشاركت در تعیین سرنوشت خود باوجود همه تهدیدات و مشكلات امنیتی موجود است.
حمدالله محب اظهار داشت: امیدواریم كه سفر جنابعالی و هیئت همراه، روند نهایی سازی اسناد سیاسی، دفاعی، امنیتی واقتصادی میان دو كشور را تسریع نموده و برای امضاء روسای جمهور دو كشور آماده شود.




1397/10/05
14:06:11
5.0 / 5
4571
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , ایران , دریا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز