یك دیپلمات سابق انگلیس: آمریكا از قطعنامه 2231 تخطی كرده است

یك دیپلمات سابق انگلیس: آمریكا از قطعنامه 2231 تخطی كرده است سنج نیوز: یك دیپلمات سابق بریتانیا، در تحلیلی استانداردهای دوگانه فرانسه و بریتانیا برای محكوم ساختن برنامه موشكی ایران را مورد انتقاد قرار داده و با تاكید بر عدم پایبندی آمریكا به قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل و تخطی از آن، خواهان محكومیت جمعی آن شده است.



به گزارش سنج نیوز به نقل از وبلاگ خبری لوبلاگ، پیتر جنكینز، یكی از دیپلمات های سابق بریتانیا در سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی در تحلیلی در باره اعتراضات اخیر به مغایرت آزمایش موشك های میان برد توسط ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل نوشت: مشكل بتوان فهمید كه چرا جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا در اطلاعیه ای در پنج دسامبر ادعا نمود كه آزمایش موشك های میان برد توسط ایران در یكم دسامبر «از آنچه در قالب دفاع ملی قابل توجیه است پا فراتر می گذارد».

این ادعا به وجود نوعی عرف توافق شده بین المللی اشاره می كند كه می تواند برای تعیین این مورد استفاده قرار گیرد كه آیا یك سیستم تسلیحاتی بعنوان ابزاری دفاعی قابل توجیه است یا خیر. اما دیگر نرمی بیشتر از این وجود ندارد. دور از تصور نیست كه واكنش دولت بریتانیا به این كه یكی از اعضای سازمان ملل اظهار نظر كند این كه بریتانیا یك بازدارنده هسته ای دارد، از آنچه بعنوان دفاع ملی قابل توجیه است فراتر می رود».

همچنین این ادعا نامعقول است. اسرائیل كه دارنده موشك های میان برد بوده و دشمنی آشكار برای ایران_به ویژه تحت رهبری بنیامین نتانیاهو _است، از گستره موشك های میان برد ایران بسیار پا فراتر می گذارد. آیا ایران حق به دست آوردن موشك هایی كه قادر به رسیدن به اسرائیل باشند را برای به وجود آوردن «تعادل خطر» در زمینه بازدارندگی متقابل ندارد؟

یكی دیگر از خصوصیت های بیانیه آقای هانت، حذف هر گونه اشاره ای به عربستان سعودی و اسرائیل بود. اگر كسی نگران ثبات خاورمیانه باشد، چنان كه وی این كار را انجام داد، فقط موشك های میان برد ایران را بعنوان تنها عامل بی ثبات كننده در نظر نمی گیرد. مسئله این كه عربستان سعودی هم موشك های میان برد داشته و اسرائیل نه تنها دارای چنین موشك هایی، بلكه سلاح های اتمی و شیمیایی است هم باید در این تصویر جای بگیرند. این عوامل هم با ثبات منطقه در ارتباطند.

متاسفانه این تنها بریتانیا نیست كه چنین استانداردهای دوگانه ای دارد. وزیر امورخارجه فرانسه هم در امر محكوم كردن، به همان اندازه مایل به این بوده است كه فقط فعالیت موشكی ایران را در نظر بگیرد. با این حال، این یك جانبه گرایی با نیاز«قدرت نرم» اروپا برای عادل و منصف جلوه كردن به هنگام رو كردن به مخاطبی جهانی، مغایرت دارد. از آن جا كه به كارگیری استانداردهای دوگانه امكان دارد بر روی دیدگاه ایران به توافق هسته ای تاثیر بگذارد، این دیپلماسی بریتانیا و اروپا با عنایت به خواسته اروپا برای حفظ این توافق، غیرعاقلانه است.

در واقع امكان دارد فعالیت موشكی ایران آن طور كه بریتانیا و فرانسه معتقدند، نقشی در بی ثبات سازی نداشته باشد.

ممكن است كه یك دهه بعد تسلیحات موشكی ایران دقت و اطمینان بیشتری به دست آورده و قدرت مخرب ادوات جنگی معمولی آنها بیشتر شود. این روندی است كه به صورت مثال در روسیه و ایالات متحده آمریكا دیده شده است. این امر پتانسیل حملات موشك های غیر اتمی به هدف های استراتژیكی كه برجستگی سلاح های اتمی در محاسبات استراتژیك را كاهش می دهدو روند مشابهی در فناوری موشكی ایران می تواند ایران را به این نتیجه برساند كه ظرفیت وارد ساختن خسارتی جدی به دارائی استراتژیك دشمن را دارد چراكه از این طریق كمترین سود برای توسعه یك بازدارنده هسته ای به هنگام از بین رفتن محدودیت های غنی سازی اورانیوم ایران وجود خواد داشت.

به عبارت دیگر، با وجود تناقض، موشك های میان برد غیر اتمی ایران می توانند مبنایی برای ثبات استراتژیك در خاورمیانه به شمار بیایند و با این وجود بعنوان اطمینان بخشی دوباره برای كسانی باشند كه به جدیت تعهد توافق ۲۰۱۵ ایران برای منع همیشگی دستیابی به سلاح هسته ای شك داشته اند.

در حاشیه و در ارتباط با تمایل بریتانیا و فرانسه برای به كاربستن استانداردهای دوگانه، باید تاكید شود كه نه بریتانیا و نه فرانسه، هیچ كدام به صورت عمومی عدم پایبندی ایالات متحده آمریكا به قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل را محكوم نكرده اند؛ باآنكه این عدم پایبندی بسیار برجسته تر از «عدم پایبندی» ایران در زمینه موشكی است كه هانت در پنجم دسامبر به آن اشاره نمود.

در واقع آمریكا به چیزی بزرگ تر از «عدم پایبندی» متهم است و آن این است كه این كشور در حال تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل است. بعد از محكوم كردن برجام، ایالات متحده آمریكا بند هفتم قطعنامه ۲۲۳۱ را اجرا نكرده است كه مطابق آن شورای امنیت مطابق ماده قانون ۴۱ این قطعنامه، مقرر می كند كه تمامی كشورها می بایست بندهای ۵و۴، ۲، ۱ قطعنامه ۲۲۳۱ را اجراكنند.

«مقرر داشتن بر مبنای ماده قانون ۴۱» یك منع قانونی به وجود می آورد. بند یك خواهان اجرای كامل برجام است. بند دوم از تمامی كشورها می خواهد كه اقدامات مناسب برای پشتیبانی از برجام را انجام داده و از كارشكنی در اجرای آن اجتناب كنند.

ایالات متحده آمریكا نه به برجام عمل می كند و نه از كارشكنی در اجرای آن توسط دیگر كشورها خودداری می كند؛ در مقابل سخت در تلاش است تا در اجرای آن توسط دیگران كارشكنی كند. آقای هانت این مسئله حتما می بایست به صورت جمعی محكون شود تا ایالات متحده به اجرای آن بازگردد.
به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه كشورمان در حاشیه جلسه بین المللی دوحه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره افترا واهی آمریكا به ایران نسبت به نقص قطعنامه ۲۲۳۱ با اشاره به این كه «موشك های ایران اهداف دفاعی دارند»، عنوان كرده بود: ما نسبت به دیگران در منطقه مان از موشك های كمتری استفاده می كنیم؛ به همین خاطر هم از ابتدا اعلام نموده ایم كه موشك های مان قابل مذاكره نیستند.
وی با اشاره به نقض برجام توسط دولت ترامپ اضافه كرد: آمریكا با خروج از برجام، به صورت كامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض كرده است؛ پس حق ندارد از این قطعنامه صحبت كند. آمریكا كوشیده برجام را از میان ببرد اما این توافق همچنان پابرجا است.
وی همینطور اضافه كرد: این قطعنامه (۲۲۳۱) ایران را از آزمایش موشك بازنمی دارد. قطعنامه تنها از موشك هایی یاد می كند كه توانایی حمل كلاهك های هسته ای را داشته باشند. برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ تایید می كنند كه ایران به دنبال سلاح های هسته ای نیست؛ ازاین رو ما هیچ گونه كلاهك هسته ای در اختیار نداریم كه بخواهیم برایشان موشك بسازیم. این بدین معناست كه موشك هایی كه ما در حال آزمایش شان هستیم، هیچ دخلی به قعطنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ندارند.

وزیر امور خارجه كشورمان با اشاره به این كه «طرز تفكر آمریكایی ها قدیمی است»، اظهار نمود: به نظر من برجام یك توافق تاریخی دیپلماتیك است كه جامعه بین المللی به آن باور دارد. جامعه بین المللی می خواهد این توافق حفظ شود. آمریكا تمام تلاشش را كرده كه این توافق را سست و نابود كند، اما ظاهرا باقی جهان آمادگی پذیرش این خواسته آمریكا را ندارد.








1397/10/01
23:27:09
5.0 / 5
4851
تگهای خبر: آمریكا , ایران , برجام , ترامپ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز