، صلح و ثبات در غرب آسیا؛ یك منطقه، یك سرنوشت،

دهقانی: كشورهای منطقه به دنبال خرید امنیت هستند

دهقانی: كشورهای منطقه به دنبال خرید امنیت هستند سنج نیوز: معاون امور حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه اظهار داشت: كشورهای منطقه خصوصاً در حوزه خلیج فارس نگاه شان برای حفظ امنیت به بیرون است از این رو شاهد قراردادهای خرید سلاح های نظامی گسترده آنها با كشورهای فرامنطقه ای هستیم.


به گزارش خبرنگار ایسنا، غلامحسین دهقانی در سمینار صلح و ثبات در غرب آسیا؛ یك منطقه، یك سرنوشت كه پگاه روز دوشنبه در مركز مطالعات سیاسی و بین المللی برگزار شد، اظهار داشت: برخی اقداماتی كه معدود قدرت های فرامنطقه ای در امتداد تامین امنیت و منافع شان انجام می دهند تعریف همچون عواملی است كه ایران بعنوان یك عامل امنیت زدا و مانع نظم درون زا در منطقه می داند.
وی اضافه كرد: چالش بسیار جدی و عمیق این است كه قدرت های نامتوازن را چگونه با هم جمع كرد به صورتی كه از یك سو بتوان تاثیرگذاری منفی كشورهای فرامنطقه ای بر نظم منطقه ای را كم كرد و از طرف دیگر نقش خودمان را افزایش دهیم.
معاون امور حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه در ادامه به مساله فلسطین اشاره نمود و اضافه كرد: ۷۰ سال است منطقه با این مشكل مواجه می باشد و یك بحران جدی به منطقه ما تحمیل شده كه از عوامل بحران زا و امنیت زدا در منطقه و همیشه بعنوان مسئله جدی امنیتی در غرب آسیا مطرح بوده است.
این مقام وزارت خارجه وجود سلاح های خطرناك كشتار جمعی در رژیم صهیونیستی را از مشكلات دیگر منطقه دانست و اظهار داشت: این در شرایطی است كه منافع این رژیم در بیرون منطقه تعریف میگردد و امنیت و ثبات در منطقه تعریف نمی گردد.
دهقانی افزود: در منطقه غرب آسیا یكی از سه كشوری كه خارج از ان پی تی هستند رژیم صهیونیستی است كه هیچ گونه نظارتی را نپذیرفته و نمی پذیرد و انواع سلاح های میكروبی شیمیایی را در اختیار دارد و در هیچ كدام از كنوانسیون ها عضو نیست.
معاون ظریف مساله دیگر در منطقه را استفاده ابزاری از تروریسم و افراط گرایی دانست و اظهار داشت: در چند پارسال منطقه ما به صورت جدی با استفاده ابزاری از تروریست ها توسط كشورهای منطقه و فرامنطقه مواجه بوده كه مظهر آن داعش و گروه های دیگری است كه در منطقه حضور دارند. مستندات زیادی وجود دارد كه چگونه به این ها كمك شده و الان هم تلاش میگردد این ها حفظ شوند تا منافع نامشروع برخی قدرت ها را تامین كنند.
دهقانی افزود: گروه های تروریستی تلاش كردند برخی كشورها در منطقه را تجزیه و به دولت های مركزی فشار بیاورند كه مشابه این اقدامات را در سوریه می بینیم اما در این امر موفق نبودند.
وی اظهار نمود: كشورهای منطقه هر یك تعریفی برای امنیت در منطقه دارند و با هدف خرید امنیت، خیلی از كشورهای منطقه به خصوص در حوزه خلیج فارس تلاش می كنند با كشورهای فرامنطقه ای خصوصاً با آمریكا قراردادهای امنیتی امضا كنند و این نشان دهنده نگاه این كشورها به بیرون است.
معاون وزیر امور خارجه اشاره كرد: همه این عوامل كمك می نماید به اینكه شرایط و زیست بومی ای به وجود آید كه نتوان به راحتی به طرف احداث نظم درون زا و با دوام حركت كرد.

دهقانی درباره نگاه ایران به منطقه اشاره كرد: آنچه آقای ظریف و آقای رئیس جمهور هم در سخنرانی هایشان بارها مطرح كرده اند این است كه ما باید نگاه بازی با حاصل جمع صفر را در منطقه تغییر دهیم و كشورها در منافع یكدیگر شریك شوند و برای دیگران هم سهمی قائل شوند.
وی افزود: اینكه چگونه می توان كشورهایی كه به هم اعتماد ندارند و مرتب هم بی اعتمادی از بیرون به آنها و منطقه شان تزریق میگردد را دور هم جمع كرد امر مهم و سختی است. باید ببینیم چطور میگردد این ذهنیت را در كشورهای منطقه تغییر داد و شبكه امنیتی منطقه ای احداث كنند.
معاون ظریف اظهار داشت: كشورهای منطقه باید این را بپذیرند كه به جای اینكه با هم رقابت نماییم، بپذیریم كه با هم كار نماییم، امری كه در چند دهه گذشته اروپایی ها به آن رسیدند.
دهقانی اضافه كرد: جبر جغرافیایی به ما دیكته می كند كه باید با هم همزیستی داشته باشیم. در سال های گذشته با وجود سیاست های بسیار خصمانه عربستان و اقداماتی كه بعضاً غیر قابل باور است و هر دشمنی و شیطنت بیش از اندازه تصور را داشته اند و دشمنی های كه صورت می گیرد، با همه اینها همیشه مسئولان كشور گفته اند كه آماده مذاكره برای رسیدن به نظم منطقه ای هستیم. در این مورد ایده ای تحت عنوان "امنیت شبكه ای" باز طرح شد و آقای ظریف هم به آن اشاره كردند در خصوص اینكه با یكدیگر هم افزایی و مشاركت داشته باشیم و مبنای همكاری هم اصول منشور ملل متحد یعنی برابری دولت ها و اصل عدم توسل به زور و دخالت در امور یكدیگر باشد.
وی عمده عامل بازدارنده در تحقق چنین ایده ای را دخالت عوامل خارجی در منطقه و باقی ماندن مشكل اشغال فلسطین دانست و اظهار داشت: تا این دو مساله به صورت قوی در منطقه ما موثر هستند، شكستن این بن بست و ورود به صحنه همكاری ها و گفتگوی منطقه ای در خلیج فارس دشوار می باشد. متاسفانه وابستگی متقابل میان كشورها منطقه وجود ندارند. در سال های گذشته افغانستان و عراق و تا حدودی آسیای میانه ارتباطاتی برقرار كردند ولی این باید افزایش یابد و برای این كار باید دو مولفه را مورد توجه قرار داد؛ كاهش دخالت خارجی و افزایش اعتماد متقابل. اینها به ایجاد یك نظم جدید كه ایران در آن نظم جدید نقش بهتری نسبت به گذشته خواهد داشت منجر میگردد.





1397/09/26
13:55:44
5.0 / 5
4548
تگهای خبر: آمریكا , ایران , رئیس جمهور , سیاست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز