یك كارشناس مسائل اروپا پاسخ داد:

مكرون برای راضی كردن جلیقه زردها چه كسی را قربانی می كند؟

مكرون برای راضی كردن جلیقه زردها چه كسی را قربانی می كند؟ به گزارش سنج نیوز یك كارشناس مسائل فرانسه اظهار نمود: این احتمال وجود دارد كه به دنبال ادامه اعتراض ها در فرانسه، امانوئل مكرون مجبورشود كه برای راضی كردن جلیقه زردها نخست وزیر خویش را قربانی كند و مبادرت به تغییر كابینه كند.



پیروز ایزدی در گفت وگو با ایسنا با بیان این كه اعتراضات اخیر در فرانسه كه از آن بعنوان جلیقه زردها یاد می گردد ناشی از یكسری نارضایتی هایی است كه در طول سال های گذشته میان مردم انباشته شده است، اظهار داشت: مردم در فرانسه به خصوص اقشار پایین می بینند كه هر روز وضعیت زندگی و معیشت آنها وخیم تر می گردد و از قدرت خریدشان كم می شود. در خلال این سال ها رهبران این كشور از جناح های مختلف وعده هایی برای كنترل این وضعیت داده اند، ولی این وعده ها عملی نشده است. امانوئل مكرون هم در انتخابات 2017 بعنوان نامزد مستقل از گروه های چپ و راست در این عرصه حضور پیدا كرد و وعده داد كه از میزان بیكاری و مشكلات در فرانسه می كاهد، ولی او علیرغم این وعده ها در عرصه اقتصاد سیاستی لیبرال در پیش گرفت و مبادرت به دریافت تصمیم هایی كرد كه بیشتر به نفع جامعه ثروتمند فرانسه بود.

این كارشناس مسائل فرانسه با اشاره به افزایش مالیات ها همچون مالیات سوخت و كاهش هزینه های رفاهی در فرانسه و با بیان این كه این تصمیمات فشار بر روی طبقه متوسط و پایین را افزایش داد، اظهار نمود: عدم اعتماد به ساختارهای دولتی از سال های قبل در این طبقات اقتصادی به وجود آمده بود كه نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2017 هم منعكس كننده آن بود و الان با اجرای سیاست های لیبرالی از جانب مكرون این بی اعتمادی عمق بیشتری گرفته و تبدیل به رفتارهای خشونت آمیز شده است.

وی با مقایسه این دوره از اعتراض ها در فرانسه با اعتراض های پیشین در این كشور اروپایی، اظهار داشت: یكی از مهم ترین خصوصیت های این دوره از اعتراض ها این است كه این اعتراض ها توسط شبكه های اجتماعی هدایت می شوند و اتحادیه های كارگری و سندیكاها سازمان دهنده این اعتراض ها نیستند. از دیگر سو از اقشار مختلف مردم در این اعتراض ها حضور دارند. همچون از طبقات پایین و متوسط كه می بینند از سطح رفاه زندگی شان هر روز كاسته می شود؛ این در شرایطی است كه در اعتراضات قبلی بیشتر طبقات حاشیه ای حضور داشتند.



ایزدی با بیان این كه به دنبال گسترش اعتراض ها، دولت فرانسه مجبور شد كه از تصمیم خود در ارتباط با افزایش مالیات بر سوخت عقب نشینی كند و اجرای آنرا به تعویق بیندازد و اعلام نماید كه نرخ برق هم فعلا افزایش پیدا نمی كند، افزود: با عنایت به این كه انتخابات پارلمانی اروپا در مارس آینده برگزار می گردد و پیروزی در این انتخابات برای آقای مكرون مهم می باشد این احتمال وجود دارد كه مكرون برای توقف این اعتراض ها و حفظ موقعیت خودش نخست وزیر فرانسه را قربانی كند و مبادرت به تغییر كابینه كند.

این كارشناس مسائل فرانسه در پاسخ به این سوال كه آیا این احتمال وجود دارد كه به دنبال این اعتراض ها، احزاب راست گرای افراطی در فرانسه تقویت شوند چنانكه در انتخابات 2017 هم رهبر آنها خانم ماری لوپن توانست آرای خوبی را كسب كند، اظهار داشت: ممكن است احزاب راست گرای افراطی به دنبال این باشند كه از این اعتراضات بهره برداری كنند و بعضی از معترضین هم به راست افراطی یا چپ افراطی تمایل پیدا كنند، ولی این گروه ها نمی توانند آلترناتیوی در مقابل دولت مكرون باشند، چون كه عده زیادی در فرانسه معتقد هستند كه نگاه این گروه ها فاشیستی است و از دیدگاه جمهوری به دور هستند.




1397/09/18
13:52:36
5.0 / 5
4656
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز