قاسمی:

استیضاح حق مجلس است، از گرجستان گله مندیم

استیضاح حق مجلس است، از گرجستان گله مندیم سنج نیوز: سخنگوی وزارت امور خارجه كشورمان اظهار نمود: گفت وگوها و تلاش ها برای تدوین سازوكار مالی یا همان spv همچنان ادامه دارد.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، بهرام قاسمی در نشست خود با رسانه ها در این ارتباط افزود: تدوین چنین سازوكاری زمان بر است ولی ما انتظار داریم كه اروپایی ها در كوتاه ترین زمان ممكن این سازوكار را نهایی كنند. نگاه ما به این ساز و كار مثبت است و هرگاه به نتیجه مطلوب و نهایی در این زمینه دست پیدا كردیم اطلاعات لازم را در اختیار رسانه ها و افكار عمومی قرار می دهیم.
سخنگوی وزارت خارجه كشورمان در مورد ادعاهای برایان هوك یك مقام ارشد در وزارت خارجه آمریكا در خصوص اینكه گزینه نظامی آمریكا مقابل ایران بر روی میز است، اظهار نمود: بحث گزینه نظامی، یك بحث تاریخ مصرف گذشته است كه بارها توسط ایالات متحده آمریكا تكرار شده است، این ادعاها و تهدیدها كاربردی ندارد و امكان عملی ندارد و تكرار این ادعاها از طرف ایشان ناشی از بی تجربگی كودكانه ایشان است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در واكنش به اخبار انتشار یافته مبنی برتوافق ایران و كره جنوبی در مورد قراداد نفت در مقابل غذا اشاره كرد: من چنین را چیزی تكذیب می كنم.
سخنگوی وزارت امور خارجه كشورمان پگاه روز دوشنبه در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در خصوص این كه بعضی از اخبار انتشار یافته كه یمن سفیری را برای حضور در ایران معرفی كرده ولی ایران هنوز مجوز لازم را برای حضور این سفیر فراهم نكرده است. از دیگر سو سفارت ایران در یمن چه زمانی فعالیت دوباره خودرا در این كشور از سر می گیرد؟ اظهار داشت: در مورد این كه یمن سفیری را به ایران معرفی كرده است اطلاعی ندارم و این موضوعی است كه من از شما می شنوم. تصور نمی كنم كه چنین موضوعی رخ داده باشد، ولی در این مورد سوال می كنم و در این زمینه پاسخ كامل را خواهم داد.
قاسمی همین طور افزود: این كه ما چه زمانی باردیگر سفیر به یمن اعزام خواهیم كرد بستگی به شرایط آتی در یمن دارد و این كه تحولات در این كشور به چه سمت و سویی سوق پیدا می كند.
وی با اشاره به شرایط كنونی یمن اشاره كرد: این كشور در محاصره كامل قرار دارد و با عنایت به این محاصره امكان ورود و خروج افراد وجود ندارد، بدین سبب صحبت از این كه ما در چه زمان قطعی شده ای بار دیگر سفیر به این كشور اعزام می نماییم، غیرمنطقی است و باید منتظر شرایط آتی در این كشور باشیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه همین طور در پاسخ به سوالی در ارتباط با تحولات اخیر فرانسه و استفاده دولت این كشور از خشونت مقابل تظاهركنندگان در این كشور، بیان كرد: من فكر می كنم كه با استفاده از ابزارهایی چون خشونت، خرابكاری و برخورد در شرایط امروز كمتر میگردد به موفقیت و اهداف لازم دست پیدا كرد. سفارش ما به دولت و پلیس فرانسه این است كه خویشتن دار باشد و همین طور به كسانی كه در خیابان حضور دارند می گوییم كه انجام اقدامات خصومت آمیز و خشن امكان دارد كه شرایط را پیچیده تر كند.
وی افزود: ما امیدواریم با درایت و اقدامات مثبتی كه از طرف دولت فرانسه صورت می گیرد مشكل حادث شده برطرف شود.
این دیپلمات ارشد كشورمان اشاره كرد: دولت فرانسه نمی تواند در مقابل مردم خود استفاده از خشونت را استمرار دهد و شنوایی خودرا برای شنیدن درخواست های مردم كم كند و یا از دست بدهد و امیدواریم با درایت این سوژه حل و فصل شود.
قاسمی همین طور در پاسخ به این سوال كه دولت عراق در ایام اخیر در امتداد تحریم های آمریكا مقابل تهران برای بعضی از بانك های ایرانی محدودیت ها و مشكلاتی را به وجود آورده و همین طور طبق اخبار انتشار یافته به بانك مركزی این كشور دستور داده كه به شهروندان عراقی كه به ایران سفر می كنند دلار نمایش نكند، اظهار نمود: مشخص و روشن است كه همه همسایگان ما در مرحله ی نخست و همین طور دیگر كشورها حتی اتحادیه اروپا و چین توسط آمریكایی ها شدیدا تحت فشار هستند برای این كه با ایران همكاری نكنند و همكاری های خودرا محدود كنند. بیشتر این فشارها و آزارها از طرف ایالات متحده آمریكا نسبت به همسایگان ما اعمال میگردد. آمریكایی ها تلاش دارند كه ممانعت هایی را برای همكاری های موجود بین ایران و كشورهای همسایه اش به وجود آورند، این همكاری ها را متوقف و یا مانع گسترش آنها شوند.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این فشارها از طرف آمریكایی ها نسبت به دولت عراق وجود دارد و همین طور به خاطر برخی مسائل دیگر ما شاهد احداث اختلالاتی در بعضی حوزه های همكاری های اقتصادی بین ایران و عراق هستیم و گزارش هایی را در این چارچوب دریافت كرده ایم.
وی در همین راستا توضیح داد: ما در حال مذاكره با دولت عراق هستیم كه بتوانیم مانع كارشكنی ها و احداث مشكل از طرف دولت آمریكا در روابط دو كشور شویم.
قاسمی در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد این كه طی روزهای اخیر اخباری انتشار یافته در خصوص این كه سازوكار اتحادیه اروپا یا همان اس پی وی سوژه معاملات نفتی را در بر نمی گیرد و از دیگر سو اختلافاتی بر سر میزبانی این سازوكار مالی بین كشورهای اتحادیه اروپا وجود دارد، گفت: من در مورد بحث میزبانی این سازوكار مالی قضاوت نمی كنم، چونكه این موضوعی است بین كشورهای خود اتحادیه اروپا.
وی افزود: بعضی از كشورهای عضو این اتحادیه امكان میزبانی این سازوكار را به دلایل خاص خود نداشتند و كشورهای دیگر برای این سوژه اعلام آمادگی كرده اند و سوژه را با ما مطرح نمودند. ما منتظر هستیم تا این پروسه و روند در ارتباط با اس پی وی قطعی شود و توسط اروپایی ها رسما اعلام گردد.
سخنگوی وزارت امور خارجه بار دیگر در مورد محل استقرار این سازوكار مالی، اظهار نمود: این موضوع، سوژه پیچیده ای است موانع خاص خودرا دارد و فشار آمریكایی ها بر روی كشورهایی كه می خواهند و یا امكان دارد محل استقرار این سازوكار شوند وجود دارد. البته اراده دیده شده در این زمینه مثبت است و آنها به دنبال چاره ای برای استقرار این سازوكار هستند.
قاسمی با بیان این كه نگاه ما همچنان به این روند و تلاش هایی كه برای تدوین این سازوكار در حال انجام می باشد خوشبینانه است و امیدواریم این پروسه بتواند علیرغم برخی پیچیدگی ها به كار خود ادامه دهد و به اتمام برسد، افزود: كشورهایی كه نمی خواهند ایران و اتحادیه اروپا با یكدیگر همكاری كنند مبادرت به شایعه پراكنی و بیان تحلیل ها و ارزیابی های غلط می كنند مثل همین سوژه نفتی كه مطرح كردید یا بحث نفت در مقابل غذا. اینها چیزهایی هستند كه از كانون های مشخصی بیان میگردد و فكر می نماییم كه زیربنایی ندارد هم اكنون باید این مساله را رد كرد و منتظر نهایی شدن كار ماند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه این نشست در پاسخ به سوال یك خبرنگار خارجی در خصوص این كه شما در این نشست در مقابل اظهارات اخیر مقامات آمریكایی تاكید كردید كه سیاست های دفاعی و موشكی ایران امری مشخص و روشن است و تهران در این مورد با كسی مذاكره نمی كند، سوال من از جنابعالی این است كه آیا ایران در چند روز اخیر آزمایش موشكی انجام داده است یا نه؟ گفت شما باید این سوال را از مقامات نظامی بپرسید و آنچه كه مربوط به وزارت خارجه است بیان مواضع كلی ایران در مورد سیاست های دفاعی اش است كه من در این نشست درباره آن صحبت كردم.
قاسمی در همین ارتباط اضافه كرد: ادعاهایی كه معمولا آمریكایی ها مطرح می كنند خیلی ادعاهای با اساسی نیست و ما هرازچند گاهی شاهد می باشیم كه اینگونه ادعاها توسط آمریكایی ها و صهیونیست ها در مورد ایران مطرح میگردد. اگر چنین آزمایشی انجام شده باشد مقامات دفاعی ایران در این زمینه اطلاع رسانی می كردند و یا می كنند و همانطور كه گفتم من اطلاعی در این زمینه ندارم.
وی همین طور در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تمامیت خواهی رژیم صهیونیستی و دولت آمریكا در ارتباط با سوژه فلسطین و عدم توجه آنها به بیانیه های سازمان ملل در ارتباط با حقوق مردم فلسطین اشاره كرد: یك جانبه گرایی آمریكایی ها و دفاع آنها از رژیم غاصب و اشغالگر صهیونیستی امر جدیدی نیست. این یكی از پایه های سیاست خارجه آمریكا است. اساسا اینگونه رفتارها و سیاست ها محكوم است و نهادهای حقوق بشری و كسانی كه دل در گروی جان و حقوق انسان ها دارند این رفتارها را محكوم می كنند. سیاست ما باز در مقابل اینگونه رفتارهای آمریكا و جنایت های صهیونیست ها مشخص و روشن است.
سخنگوی وزارت امور خارجه همین طور در مورد اقدام رییس جمهور روسیه در خصوص امضای قانون توافق نامه موقت احداث منطقه آزاد تجاری بین ایران و كشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اشاره كرد: ما در اردیبهشت ماه توافق نامه لازم را برای عضویت در این پیمان امضا كردیم و در ایام اخیر باز دیدیم كه رییس جمهور روسیه باز این توافق نامه را امضا كرد. این یك كانال و سازوكار برای همكاری اقتصادی منطقه ای است كه می تواند به همگرایی بیشتر كشورها كمك نماید.
قاسمی با بیان این كه سازوكارها و تسهیلات گمركی كه در این اتحادیه پیش بینی شده منجر به افزایش همكاری ما با دیگر كشورهای عضو این اتحادیه خواهد شد و در این زمینه موثر و موثر است، اظهار داشت: ما از امضای چنین توافق نامه ای استقبال می نماییم و علاقه مند به گسترش این نوع همكاری های منطقه ای هستیم.
این دیپلمات ارشد كشورمان با بیان این كه ایران از انجام مذاكرات یمنی – یمنی در استهكلم سوئد استقبال می كند، اظهار نمود: جمهوری اسلامی ایران از هرگونه تلاشی كه بتواند در كاهش آلام مردم یمن موثر باشد استقبال می كند.
وی با اشاره به طرح چهارماده ای كه توسط ایران در سال های اولیه بحران یمن برای حل این بحران نمایش شد، اظهار داشت: ما فكر می نماییم این طرح چهار ماده ای می تواند راهكار مشخصی برای حل این بحران، انجام گفت وگوهای یمنی – یمنی و اختتام فاجعه ای كه در این كشور در حال رخ دادن است، باشد و ما از هر تلاش صادقانه ای در این زمینه كه مبتنی بر حفظ تمامیت ارضی یمن، حفظ حقوق مردم یمن، احداث آتش بس در این كشور و انجام گفت وگوهای یمنی – یمنی باشد استقبال می نماییم و به تحقق آن كمك خواهیم كرد، چونكه علاقه مند نیستیم كه وضعیت نابه هنجار كنونی در این كشور همچنان ادامه پیدا كند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال كه با عنایت به اظهارنظرهای بعضی از مقامات اروپایی و آمریكایی در مورد فعالیت های موشكی ایران، آیا این امكان وجود دارد كه در آینده شاهد انجام گفت وگوهایی بین ایران و كشورهای اروپایی در مورد سیاست های دفاعی و موشكی ایران باشیم؟ خاطر نشان كرد: همانطور كه بارها گفته ایم ما درباب موضوعات دفاعی و موشكی مان با كشوری مذاكره نمی نماییم و گفت وگویی نداریم. سیاست ما در این زمینه روشن است. این امور مربوط به سیاست داخلی ماست و دیگران حق ورود به اینگونه مسائل را ندارند و این اجازه را نمی دهیم كه دیگران در اینگونه مسائل داخلی ما دخالت كنند.
قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با طرح استیضاح وزیر امور خارجه از طرف بعضی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حضور روز گذشته وزیر امور خارجه در كمیسیون امنیت ملی برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان استیضاح كننده، اظهار كرد: استیضاح حق مجلس محترم است و نمایندگان می توانند در مواقع ضرورت این سوژه را در مورد تمام وزرا دنبال كنند. وزارت خارجه در این زمینه مستثنی نیست البته آنچه كه در مورد وزارت خارجه رخ داد، موضوعی بود كه برای نخستین بار صورت می گرفت و ما چه بپسندیم و یا نپسندیم و چه بخواهیم در مورد خواص و مضرات این سوژه صحبت نماییم یا نكنیم، این موضوعی بود كه صورت گرفت و آقای ظریف روز گذشته با حضور در كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به تعداد زیادی از سوالات كه مطرح بود پاسخ های لازم را دادند و طبق اخباری كه خودم دریافت كردم دوستان نماینده تا حدود زیادی از این پاسخ ها قانع شدند.
قاسمی با بیان این كه طبق تصمیم كمیسیون امنیت ملی قرار شده كه طی دو هفته آینده آنها نظرشان را اعلام كنند و در صورت ضرورت جلسه دیگری را برگزار كنند و اتخاذ تصمیم كنند، اظهار داشت: باید منتظر ماند و دید كه نوع دیدگاه مجلس شورای اسلامی چگونه خواهد بود، ولی همانطور كه گفتم وزارت خارجه استیضاح را حق مجلس می داند و به احترام مجلس آقای ظریف در كمیسیون امنیت ملی حضور پیدا كردند به راحتی به تمام سوالات پاسخ دادند مشكلی در این خصوص نبود. ما وظیفه خود می دانیم كه ابهامات نمایندگان را برطرف نماییم كه البته برای رفع این ابهامات راه های متفاوتی وجود دارد كه بعضی از این راه ها می تواند صعب العبور باشد و بعضی از آنها می تواند راحت تر باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد مشكلات به وجود آمده برای تعدادی از شهروند ایرانی در صربستان و گرجستان همچون اخبار انتشار یافته در خصوص این كه اخیرا دولت گرجستان تعدادی از شهروندان گرجستانی را دیپورت كرده است، خاطر نشان كرد: نگاه ما درباب ایرانی ها و شهروندان ایرانی در اقصی نقاط مختلف جهان روشن است. ما سیاست شفافی در این زمینه داریم و وظیفه خود می دانیم كه از آنها حمایت نماییم. وزارت خارجه در امتداد پشتیبانی از شهروندان ایرانی در نقاط مختلف جهان وظایف مشخصی دارد.
وی افزود: در مورد صربستان قبلا صحبت كرده ام. صربستان چندی قبل سوژه لغو روادید خود برای اتباع ایرانی را لغو نمود و این كار را به دلایل خاص داخلی خود و همین طور احداث پیش زمینه های لازم برای ورود به اتحادیه اروپا بعنوان یك عضو جدید انجام داد.
سخنگوی وزارت امور خارجه خطاب به خبرنگار پرسش كننده، اشاره كرد: اگر منظور شما در مورد سوژه صربستان فوت پناهجویی است كه در این كشور بر اثر سرما فوت كرده و طبق برخی اخبار گفته میگردد كه این فرد ایرانی بوده است ما در این زمینه به سفارت ایران در صربستان دستور دادیم كه پیگیری های لازم را انجام دهد. اخبار ضد و نقیضی در مورد این فرد و این سوژه انتشار یافته است و سفارت ما در این كشور در حال پیگیری این سوژه است.
این دیپلمات ارشد كشورمان در ارتباط با سوژه گرجستان نیز اظهار داشت: این سوژه باز در حال بررسی است و دو روز پیش به سفارت ایران در گرجستان دستور داده شد كه این سوژه را پیگیری كند و پس از پیگیری های لازم می توانیم اظهارنظر قطعی در این زمینه داشته باشیم.
وی با بیان این كه طبق برخی اخبار گفته میگردد كه حدود 200 نفر از شهروندان ایرانی طی هفته های اخیر در مرزهای زمینی و هوایی گرجستان دیپورت شده اند، افزود: این سوژه دلایل مختلفی دارد و گویی بعضی از این افراد از داشتن مدارك اولیه برای ورود به این كشور محروم بوده اند و تصور می كنم بعضی از آژانس های مسافربری كه صلاحیت لازم را ندارند با گرفتن مبالغی از این شهروندان برای عزیمت آنها به گرجستان اقدام نموده اند، ولی با عنایت به این كه مدارك لازم را نداشته اند این شهروندان گرفتار مشكل شده اند. ما به شهروندان ایرانی سفارش می نماییم كه برای سفر به این كشور دقت لازم را داشته باشند و از تمام مدارك لازم برخوردار باشند و مراقب باشند كه فریب بعضی از آژانس هایی كه صلاحیت لازم را ندارند، نخورند.
قاسمی افزود: برخی دیگر از شهروندان ایرانی كه دیپورت شده اند از مدارك كافی و لازم برخوردار بودند و این كه چرا به آنها اجازه ورود به گرجستان داده نشده است معین نمی باشد. ما در این خصوص گله مند هستیم و در حال پیگیری كه ببینیم علت این سوژه چه بوده مذاكراتی را با طرف گرجی آغاز نموده ایم تا علت مساله مشخص شود.
وی با اشاره به مذاكرات سفارت ایران در تفلیس با دولت گرجستان برای پیگیری این سوژه افزود: در این میان گزارش هایی را دریافت كرده ایم كه افرادی علیرغم داشتن مدارك، مواد مخدر به همراه داشته اند كه این سوژه باز در حال پیگیری است و سفارت ما وظیفه دارد كه پیگیری های لازم در مورد این موضوعات انجام دهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درارتباط با برگزاری دور یازدهم نشست آستانه در ژنو و برخی اظهارنظرها در خصوص این كه این مذاكرات شكست خورده و به نتیجه نرسیده است، گفت: روند آستانه، روندی روشن است تنها روند فعال و مستمر در حوزه مسائل سوریه است و خوشبختانه تابحال موفقیت های بسیاری را تجربه كرده است و به كار خود ادامه خواهد داد.
قاسمی اظهار نمود: بعضی از كشورها و افراد در ابتدای آغاز این روند تصور نداشتند كه این روند بتواند با موفقیت و انسجام كار خودرا ادامه دهد و فكر می كردند كه این روند باز از هم می پاشد، ولی در عمل با تلاش سه كشور ایران، روسیه و تركیه این روند علیرغم تمام فرازوفرودها توانسته كار خود ادامه پیدا كند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به این كه در نشست یازدهم روند آستانه مذاكراتی در ارتباط با كمیته قانون اساسی سوریه صورت گرفت، اظهار نمود: نگاه های منفی و مخالفت هایی كه در مورد روند آستانه صورت می گیرد، سوژه جدیدی نیست و این روند از همان ابتدا مخالفانی را داشت و عده ای نمی خواستند كه این روند به یك روند موفقیت آمیز تبدیل گردد.
وی افزود: بعضی از این انتقادها باز ریشه در تلاش های آمریكا برای تضعیف ایران و برخورد با ایران است كه این سیاست باز با شكست روبه رو شده و مثل گذشته راه به جایی نخواهد برد، چونكه كشوری مانند آمریكا از این كه ایران در این روند كه با موفقیت همراه بوده حضور دارد، ناخرسند هستند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش پایانی صحبت های خود در پاسخ به این سوال اشاره كرد: امیدوارم كه آستانه روند طبیعی خودرا طی نماید و با كمك سه كشور ایران، روسیه و تركیه گام های لازم برای حل بحران سوریه و احداث ثبات در این كشور برداشته شود.
قاسمی همین طور در پاسخ به سوالی در مورد تهدیدهای اخیر مقامات آمریكایی مقابل ایران با اشاره به تلاش مقامات واشنگتن جهت انزوای ایران، اظهار داشت: علیرغم تلاش های واشنگتن در این زمینه می بینیم كه در عرصه جهانی با آنها همراهی لازم صورت نگرفته و این عصبانیت آنها باز ناشی از ناكامی شان در پیشبرد سیاست هایشان در مقابل ایران است.
سخنگوی وزارت امور خارجه همین طور در مورد مذاكرات صلح افغانستان در ژنو و تاكید ایران برای كمك به تحقق صلح در این كشور اشاره كرد: ایران همواره خواستار تحقق ثبات و صلح در افغانستان بوده و برای انجام هر كمكی در این زمینه اعلام آمادگی كرده است.
قاسمی با بیان این كه در پروسه تحقق صلح در افغانستان، دولت افغانستان نقش محوری و اساسی دارد و باید این پروسه ها با همكاری و هماهنگی دولت مركزی این كشور صورت گیرد، افزود: دولت افغانستان باز از نوع نگاه ایران نسبت به تحقق صلح در افغانستان آگاه است و همواره در تماس هایی كه بین دو كشور وجود دارد در مورد همكاری های دو كشور در این زمینه صحبت و گفت وگو میگردد.
این خبر تكمیل میگردد.


1397/09/12
14:16:34
5.0 / 5
4638
تگهای خبر: اقتصاد , ایران , تحریم , دریا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز