در كنفرانس سیاست خارجی آلمان در برلین

موسویان: قدرت های عضو برجام كمتر از 20 درصد تعهدات خودرا انجام داده اند

موسویان: قدرت های عضو برجام كمتر از 20 درصد تعهدات خودرا انجام داده اند سنج نیوز: یك دیپلمات پیشین كشورمان اظهار داشت: سپس خروج ترامپ، برجام به كما رفته و در اتاق اورژانس است، قدرت های جهانی تا كنون كمتر از 20 درصد از تعهدات برجامی خودرا انجام داده اند.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، سید حسین موسویان در كنفرانسی با حضور حدود ۲۰۰ تن از شخصیت های برجسته سیاسی و علمی جهان همچون وزیران خارجه و دفاع بعضی از كشورهای اروپایی در برلین، سیاست خارجی آلمان و تحولات بین المللی را مورد بررسی قرار داد.
این كنفرانس سالیانه با همكاری مشترك وزارت خارجه و بنیاد مطالعاتی كوربر آلمان تشكیل میگردد. این كنفرانس با سخنان وزیر خارجه آلمان راه اندازی شد.
عادل الطریفی وزیر سابق فرهنگ عربستان، سید حسین موسویان دیپلمات سابق ایران و فیلیپ آكرمن مدیر خاورمیانه وزارت خارجه آلمان در پانلی در مورد برجام و بحران های خاورمیانه بحث كردند.

مجری: آقای موسویان یكی از مهمترین تحولات خروج آمریكا از برجام بود، ایران به برجام متعهد مانده و آمریكا را منزوی كرده است. آیا در ایران همه موافقند؟
موسویان: ابتدا باید بگویم كه اهمیت توافق هسته ای برای ایران، غرب و قدرت های جهانی این است كه این آغازین توافقی رسمی مهمی است كه میان ایران و قدرت های جهانی سپس انقلاب اسلامی شكل گرفته است. سپس انقلاب راجع به موضوعات مختلفی بحث و گفت وگو شده است، اما این آغازین بار است كه در مورد یكی از اختلافات مهم توافق آن هم سپس ۱۲ سال چانه زنی، شكل می گیرد. دومین واقعیت این است كه این توافق به تصویب نهادهای بین المللی مانند سازمان ملل و سازمان انرژی هسته ای رسیده است.
وی افزود: سومین واقعیت باز پایبندی كامل ایران با خطای صفر درصدی در اجرای این توافق بوده است. در عین حال برجام حتی در دوره اوباما كه برای اجرای آن واقعا جدی بود، به خاطر تحریم های اولیه آمریكا فلج بود. با خروج ترامپ، طرف های توافق اروپایی ها، چینی ها و روس ها مدعی هستند كه توافق كار می كند. اما به عقیده من این طور نیست چونكه این توافق یك طرفه و تنها از طرف ایران در حال اجرای كامل است. سپس خروج ترامپ، برجام به كما رفته و در اتاق اورژانس است ضمن اینكه قدرت های جهانی منهای آمریكا اهتمام دارند آنرا نجات دهند و از این وضعیت خارج كنند.
حالا ایرانیان منتظر نتایج این اقدامات هستند و امكان دارد چند ماه دیگر هم منتظر بمانند تا نتیجه این معامله را در دو مورد ارزیابی كنند:
اول اینكه اگر در مورد مسائل مورد اختلاف توافقی با قدرت های جهانی صورت گیرد و ایران هم به آن عمل كند، آیا قدرت های جهانی خصوصاً قدرتهای غربی به تعهدات خود پایبند خواهند بود یا خیر. این آزمونی است برای ایران در مورد گفت وگو در مورد موضوعات بعدی در آینده.
دوم اینكه اگر آمریكا توافق را نقض كرد، آیا سایر قدرت های غربی و جهانی همچون روسیه و چین، بدون آمریكا قادر به حفظ توافق هستند یا خیر. اگر جواب مثبت باشد، ایران خواهد توانست در مورد سایر موضوعات با قدرت های جهانی منهای آمریكا مذاكره كند.
موسویان تصریح كرد: ایران صبر كرده ضمن اینكه از عدم اجرای تعهدات توسط سایر قدرت ها بسیار عصبانی است چونكه آنها تابحال كمتر از ۲۰ درصد از تعهدات برجامی خودرا انجام داده اند.

مجری: آقای آكرمن نظر شما در اظهارات موسویان در مورد اینكه برجام در اتاق اورژانس است و بیشتر از ۲۰ درصد به تعهدات خود عمل كرده اید، چیست؟
آكرمن: اروپا جدی است. حالا امكان دارد ایران خارج شود. مشكل بخش اقتصادی توافق است. ما باید كاری نماییم كه توافق حفظ شود اما این اروپا نخواهد بود كه اول از برجام خارج شود. این معامله فقط جنبه اقتصادی ندارد. مشكلات اقتصاد ایران هم صرفا مربوط به برجام نیست، بلكه ناكارآمدی های داخلی ایران هم جدی است.
مجری: آقای الطریفی اگر ایران از برجام خارج شود، تصویر آینده منهای برجام چیست؟
الطریفی: از نظر عربستان، برجام نتوانسته نه تنها رفتار ایران و سپاه پاسداران در منطقه بلكه در اروپا را حل كند. دیدید كه بتازگی دانمارك و فرانسه، قصد ایران برای انجام عملیات تروریستی در اروپا را كشف كردند. ایران در یمن هم نقش منفی دارد. تابحال ۲۰۷ موشك با حمایت ایران از یمن به عربستان زده است. ایران به سیاست های تجاوزكارانه خود ادامه می دهد. ما قبلا با ایران توافقاتی داشتیم اما ایران پس از برجام با توسعه توان نظامی، نقض كرد.
مجری: ایران نقش مخرب در منطقه ایفاء می كند اما آیا عربستان هم همین كار را نمی كند، آیا قتل جمال خاشقی خشم جهانی را برنینگیخت؟
الطریفی: قتل خاشقی توسط عوامل خودسر صورت گرفت كه محاكم قضایی برخورد جدی كردند.
مجری: آقای آكرمن! نظر آلمان درمورد نقش مخرب ایران و عربستان در منطقه چیست؟
آكرمن: من نمی دانم وقتی ایران این همه مشكلات داخلی اقتصادی دارد چرا سرمایه خودرا در سوریه هزینه می كند. در عین حال ما معتقد به گفت وگو با ایران هستیم. ما در مورد رفتار عربستان در یمن و قطر هم نگران هستیم اما با آنها گفت وگو می نماییم. من به دولت ایران پیشنهاد می كنم در داخل و خارج نقش سازنده ایفاء كند. من نمی فهمم كه در شرایط فعلی اظهارات تند اخیر رئیس جمهور ایران مقابل اسرائیل چه ضرورتی داشت؟
مجری: آقای موسویان! نظر شما چیست؟ شما هم طرفدار گفت وگوی بین ایران و عربستان هستید.
موسویان: اول اینكه آقای الطریفی ایراد گرفت كه برجام به مسائل منطقه نپرداخته است. متخصصین و مطلعین در این نشست حضور دارند و می دانند كه آقای جلیلی زمانی كه ریاست مذاكرات هسته ای را داشتند، مطرح نمودند كه علاوه بر سوژه هسته ای راجع به سایر مسائل مهم منطقه هم گفت وگو شود اما آمریكا و اروپا مخالفت كردند و گفتند فقط هسته ای. پس اگر سرزنشی هست باید متوجه آمریكا و اروپا باشد و نه ایران.
دومین مطلب آقای الطریفی در مورد اینكه ایران در منطقه سیاست تجاوزكارانه داشته و دارد. واقعیت این است جنگ های چهل سال قبل مهمترین عامل بی ثباتی های امروز خاورمیانه هستند و ایران مسبب هیچ جنگی نبوده است. این صدام بود كه به ایران تجاوز كرد و عربستان و دوستانش از تجاوزگر حمایت كردند، صدام به كویت تجاوز كرد اما ایران در كنار كویت با تجاوزگر مخالفت كرد، این آمریكا بود كه به افغانستان و عراق حمله كرد، این ناتو و كشورهای عربی بودند كه به لیبی حمله كردند و عربستان و آمریكا بودند كه به یمن تجاوز كردند. در عین حال ایران را بخاطر این تجاوزات سرزنش می كنند!
مجری: شما در مورد سوریه چیزی نگفتید؟
موسویان: طبق استانداردهای منشور سازمان ملل، سوریه یك دولت قانونی داشت اما كشورهایی برای ساقط كردن آن دولت بیشتر از ۸۰ هزار تروریست از ۱۰۰ كشور دنیا به سوریه صادر كردند. ایران هم طبق درخواست دولت سوریه برای مقابله با تروریست ها به كمك سوریه رفت. همه هم می دانند شروع كننده جنگ در آنجا كدام كشورها بودند و این نیروها توسط چه كشورهایی هدایت می شدند و از كجا حمایت مالی دریافت می كردند (اشاره به عربستان و ائتلاف سعودی ها).

در عین حال تا زمانی كه قدرت های منطقه خصوصاً ایران و عربستان یك گفت وگو و همكاری صادقانه نداشته باشند، ما در این منطقه شاهد صلح و ثبات نخواهیم بود.
وی تصریح كرد: چند اقدام سازنده بین ایران و عربستان و سایر كشورهای خلیج فارس ضروری و فوری است. آغازین قدم بین ایران و عربستان شروع یگ گفت وگوی مستقیم است. ایران و عربستان حتی در دوران تجاوز صدام كه با حمایت عربستان بود؛ با هم گفت وگو می كردند و رابطه داشتند.
دومین قدم، احیاء توافق امنیتی ایران و عربستان كه در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی بین آقای روحانی و امیر نایف وزیر كشور عربستان امضاء شد.
سومین سوژه ضروری توافق در مورد اصولی است كه می تواند مبنای حل اختلافات باشد همچون اصول: احترام به حاكمیت كشورهای عضو، احترام به مرزهای موجود و تمامیت ارضی كشورهای عضو، عدم مداخله درامور داخلی كشورها، احترام به اصول منشور سازمان ملل و غیره.
چهارمین قدم هم گفت وگو برای احداث یك ساختار همكاری و امنیت مشترك در خلیج فارس بین ایران، عراق، عربستان و سایر كشورهای عضو شورای همكاری است.
یكی از حضار از امارات متحده عربی از موسویان سوال كرد كه ایران مشكلات داخلی زیادی دارد كه آمریكا را مقصر قلمداد می كند. فرمول شما برای حل مشكلات داخلی ایران مثل فساد، كمبود آب، محیط زیست و غیره چیست؟
موسویان: معتقدم تحریم های آمریكا مشكلاتی برای ایران بوجود آورده اما آمریكا هم عامل همه مشكلات داخلی ایران نیست. شما اگر رسانه های ایران را بخوانید هر روز در مورد فساد گسترده، بحران كم آبی، مشكلات محیط زیستی خبر و مطلب الی ماشاء الله خواهید دید. هم مسئولین و هم مردم این مشكلات را به رسمیت شناخته اند و می دانند كه در حل آن موفق نبوده اند. بخشی از مشكلات به خاطر ناكارآمدی مدیران است. درعین حال فرمول حل مشكلات داخلی ایران؛ دست مردم ایران است و نه من. ما در ایران انتخابات داریم. مردم ریئس جمهور و نمایندگان مجلس و اعضاء شوراهای شهر را انتخاب می كنند. مردم باید با انتخاب خود، فرمول حل مشكلات داخلی را تعیین كنند. در عین حال توجه كنید كه ایران در اروپا زندگی نمی كند بلكه در منطقه ای زندگی می كند كه مملو از جنگ و بی ثباتی است و همه مرزهای ایران را تهدید فراگرفته است.
در مورد نقش ایران در یمن اغراق زیادی شده است. نظرات من نظرات دولت ایران نیست؛ چون من سمتی ندارم و نظرات شخصی خودم را اظهار می كنم. در این نشست آقای سجادپور معاون وزیر خارجه ایران حضور دارند و مواضع رسمی ایران را می توانند اعلام كنند. اما اعتقاد من این است كه ایران آماده كمك به عربستان برای حل مشكل یمن است و من پیشنهاد می كنم آقای محمد بن سلمان ولیعهد سعودی سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس را به ریاض دعوت كند تا بحران یمن را با همكاری حل كنند.
در مورد سوریه هم اینكه ایران برنامه ای برای احداث پایگاه نظامی در كشورهای منطقه ندارد و روزی كه دولت سوریه در مورد رفع تهدید تروریسم قانع شود، ایران حضور نظامی در سوریه نخواهد داشت.
عربستان و ایران و همه كشورهای منطقه باید بازی سرزنش را تمام كنند و به آینده نگاه كنند. ایران و سعودی باوجود مشكلات، منافع مشترك زیادی دارند. صلح پایدار در گرو سیستم همكاری جمعی در خلیج فارس است. گفت وگوها با مدیریت سازمان ملل در این مورد باید آغاز شود. بند ۸ قطعنامه ۵۹۸، از دبیركل خواسته با كشورهای حوزه خلیج فارس در مورد همكاری مشترك در این حوزه گفت وگو كند، این مسیری است كه باید آغاز شود.



1397/09/08
20:52:25
5.0 / 5
4604
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , ایران , برجام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز