امیری: فهم اعضای شورای نگهبان درباره رجل سیاسی، حجت است

امیری: فهم اعضای شورای نگهبان درباره رجل سیاسی، حجت است سنج نیوز امیری: فهم اعضای شورای نگهبان درباره رجل سیاسی، حجت است


به گزارش سنج نیوز به نقل از خبر آنلاین، اصل 115 قانون اساسی ایران همچنان روی میز اعضای شورای نگهبان قرار دارد. اصلی كه در آن عنوان شده: «رییس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی كه واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد: ایرانی ‏الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی كشور» این بخش از قانون اساسی اما با وجود ابلاغیه رهبری انقلاب درباره اصلاح نظام انتخاباتی كه بیش از یك سال از زمان آن می گذرد هنوز هم نتوانسته راه بجایی ببرد. در دوازده دوره ای كه از انتخابات ریاست جمهوری در ایران گذشته است، باآنكه شاهد ثبت نام بانوان ایرانی برای اعلام كاندیداتوری در این انتخابات بوده ایم اما هربار آنان نتوانستند حائز شرایط «رجل سیاسی» شوند و انتخابات تماما مردانه برگزار گردید. اینكه این شرایط چیست كه تنها مردان واجد آن هستند و زنان از آن بی بهره مانده اند، بعد از چند دهه هنوز به نتیجه نرسیده مگر اینكه اعضای شورای نگهبان بتوانند با تفسیر خود از این اصل، یكبار برای همیشه به این مورد آخر ببخشند. حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهوری كه سابقه عضویت در شورای نگهبان از جایگاه حقوقدان را هم داشته است؛ در برابر سوالاتی كه در مورد چگونگی برداشت این نهاد از بحث رجل سیاسی عنوان شد، همه تصمیمات را طبق مصادیقی دانسته كه از جانب اعضای شورای نگهبان در بررسی و احراز صلاحیت ها در نظر گرفته می گردد. با این حال او ابلاغیه رهبری را آخر بخش چند دهه مباحث مربوط به «رجل سیاسی» می داند و می گوید كه با ابلاغ سیاست های كلی انتخابات، چاره ای جز تبیین رجل سیاسی نیست.
مشروح گفت وگو با او را در ادامه بخوانید:

*** در آن سالهایی كه در شورای نگهبان بعنوان عضو حقوقدان حضور داشته اید بطور قطع بحثهایی در مورد رجل سیاسی مطرح می شد، در این مبحث بیشتر چه مسائلی مورد توجه قرار می گرفت؟
بله؛ معمولا وقتی افرادی كاندیدای ریاست جمهوری می شوند، در جلسات شورای نگهبان بر روی مصادیقی همچون اینكه آیا آنها شرایط مقرر در قانون اساسی همچون رجل سیاسی را دارند یا نه، بحث می گردد. ازاین رو موارد زیادی پیش آمده كه راجع به مصادیق و همینطور تعریف رجل سیاسی در شورای نگهبان بحث شده است.

شورای نگهبان تعریف مشخصی در این زمینه دارد؟ چون از سال گذشته كه رهبری انقلاب سیاست های كلی انتخابات را ابلاغ كردند و تاكید شد كه تعریف روشنی از واژه رجل سیاسی شود، هنوز چنین اقدامی صورت نگرفته است. مشكلات موجود چیست كه شورای نگهبان نمی تواند تعریف مشخصی از آن عرضه كند؟
ببینید رجل سیاسی، یك مبحث نظری است. تشخیص و تبیین این مورد هم باید بطور مصداقی صورت بگیرد كه وظیفه آن برعهده اعضای محترم شورای نگهبان است. حتی چند سال پیش نمایندگان مجلس طرحی را به تصویب رسانده بودند و یكسری معیارهای كمی را برای تشخیص رجل سیاسی مطرح كردندمنتها در شورای نگهبان مورد ایراد قرار گرفت و به مجلس برگشت.

مشكل كجاست؟ چرا این مورد روشن نمی شود؟
چرا حل می گردد. در هر انتخاباتی شورای نگهبان بر روی مصادیق افرادی كه در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام كردند بحث كردند كه آیا این فرد جز رجل سیاسی هست یا خیر.

خب خانم ها هم شامل این رجل سیاسی شدند یا نه؟ بعنوان یك حقوقدان از شما می پرسم. چرا كلمه رجل سیاسی تبیین نمی شود؟
به هرحال، بر مبنای اصول قانون اساسی احراز شرط رجل سیاسی برای كسانی كه نامزد انتخابات ریاست جمهوری می شوند با شورای نگهبان است. قانون اساسی فهم اعضای شورای نگهبان را حجت دانسته است. به هرحال آنها هم برپایه مصایق موجود، نسبت به مورد به مورد ثبت نام كنندگان صحبت می كنند، بحث می كنند و در نهایت تشخیص می دهند كه طرف رجل سیاسی هست یا نیست.

بهتر نیست كه ملاك های شورای نگهبان اعلام عمومی شود تا مردم هم در جریان قرار بگیرند؟
با سیاست های كلی كه مقام معظم رهبری راجع به انتخابات ابلاغ فرمودند، فكر می كنم كه ناچاریم به آن طرف سیر كنیم.

قانون جامع انتخابات هنوز به مجلس ارجاع نشده است؟ نه. 29215

1396/09/15
11:35:15
5.0 / 5
4565
تگهای خبر: ایران , ریاست جمهوری , سیاست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز