تایید پایبندی ایران به برجام توسط ترامپ

تایید پایبندی ایران به برجام توسط ترامپ به گزارش سنج نیوز تارنمای ویكلی استاندارد مطرح كرد: رئیس جمهوری آمریكا قصد دارد پیش از پایان ضرب الاجل كنگره در روز دوشنبه، پایبندی ایران به برجام را تایید بكند.


نشریه آمریكایی ویكلی استاندارد كه به محافل محافظه كار نزدیك است به نقل از منابع آگاه از قصد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا برای تایید پایبندی ایران به برجام خبر داد.
دولت آمریكا تا روز دوشنبه هفته آینده فرصت دارد كه پایبندی یا عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای با قدرت های جهانی در سال 2015 را اعلام كند و ترامپ در نظر دارد تا پیش از پایان این ضرب الاجل، پایبندی ایران به این توافق را اعلام كند.
به نوشته ویكلی استاندارد، این تصمیم ترامپ درحالی است كه جدالی میان مخالفان و موافقان آن وجود دارد و چند روز پیش جنگ طلبان خواستار رد پایبندی ایران شدند.
البته اطرافیان ترامپ این تصمیم او را 'از روی بی میلی' توصیف كرده و هشدار دادند كه ممكن است تا دوشنبه نظر او عوض شود.
بر اساس این گزارش، از میان مقام های آمریكایی، ركس تیلرسون وزیر امور خارجه این كشور به همراه جیمز متیس وزیر دفاع از این تصمیم حمایت می كنند، در حالی كه «استیو بنن» استراتژیست ارشد كاخ سفید طرفدار خروج از این توافق است.
«مك مستر» مشاور امنیت ملی ترامپ نیز با وجود مخالفت با توافق، بیشتر نقش تسهیل كننده میان دو طرف مخالف و موافق برجام را دارد. در این میان «مایك پومپیو» رئیس اداره اطلاعات فدرال (اف بی آی) تاكنون بی طرف مانده است.
براساس گزارش این نشریه محافظه كار، روز سه شنبه این هفته چهار سناتور جمهوری خواه در نامه ای از ترامپ خواستند از تایید دوباره پایبندی ایران به برجام خودداری كند.
ماركو روبیو، تام كاتن، دیوید پردو، و تد كروز چهار سناتوری كه این نامه را امضا كرده اند، نوشتند: از شما می خواهیم پایبندی ایران به برجام و یا این مساله كه لغو تحریم های آمریكا علیه ایران در راستای منافع امنیت ملی ماست، را تایید نكنید.
این سناتورهای مخالف برجام با اشاره به بازتایید پایبندی ایران به برجام از سوی ترامپ در 28 اردیبهشت ماه امسال، آن را برای دادن فرصتی به منظور بازنگری در سیاست های آمریكا در قبال ایران قابل فهم دانستند.
با این حال آنها در نامه خود با تاكید بر اینكه این بار منافع آمریكا در رد پایبندی ایران به برجام است، افزودند: درنظر گرفتن هوشیارانه موارد نقض برجام از سوی ایران و رفتار تجاوزگرانه و بی ثبات كننده این رژیم در راستای منافع آمریكا است.
ویكلی استاندارد افزود، دولت ترامپ در حال تماس با قانون گذاران است تا آنها را از قصد ترامپ برای تایید دوباره پایبندی ایران مطلع كند.
مخالفان توافق براین باورند كه این تصمیم ترامپ موقت است و وی می خواهد پیش از اعلام تصمیم نهایی تا پایان امسال فرصت بخرد.
ترامپ در اردیبهشت ماه سال جاری پس از تایید پایبندی ایران برای نخستین بار در دوران ریاست جمهوری خود، در كنفرانسی خبری گفت: ایران به روح برجام پایبند نیست.
وی همچنین گفت: فكر می كنم آن ها آسیب عظیمی به این توافق می زنند. این توافق افتضاح بود و نباید امضا می شد.
ویكلی استاندارد به نقل از برخی منابع نوشت: بازنگری سیاست آمریكا در قبال ایران كه از سوی شورای امنیت ملی این كشور هدایت می شود، تا آخر تابستان امسال به پایان می رسد.
به گزارش ایرنا، تعلیق بخشی از تحریم های هسته ای آمریكا علیه ایران كه تا 120 روز توسط دولت اوباما تمدید شده بود، در 28 اردیبهشت ماه امسال از سوی دونالد ترامپ با اذعان به پایبندی ایران به برجام، دوباره تمدید شد.
اما تعلیق بخش دیگری از این تحریم ها كه تا 180 روز پس از تصویب باقی بود، روز دوشنبه هفته آینده منقضی می شود و دولت ترامپ باید نسبت به تمدید یا توقف آن اقدام كند.
1396/04/22
23:33:35
5.0 / 5
5949
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز