ظریف:

همچون مردم احساس خوبی از قیمت ها ندارم، در مبحث FATF نباید از ترس مرگ خودكشی كرد

همچون مردم احساس خوبی از قیمت ها ندارم، در مبحث FATF نباید از ترس مرگ خودكشی كرد سنج نیوز: محمد جواد ظریف اظهار داشت: در مبحث FATF نباید از ترس مرگ خودكشی كرد.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، وزیر امور خارجه كشورمان در ارتباط با بحث FATF و تحولات انجام شده در این زمینه در كشور و موضع وزارت خارجه درارتباط با آن اظهار داشت: موضع ما در مورد FATFروشن است جمهوری اسلامی ایران باید بتواند با بانك ها تعامل داشته باشد و ما در این زمینه نباید خویش را تحریم نماییم.
ظریف با بیان این كه آمریكایی ها تلاش می كنند با اعمال فشار و قلدری ما را منزوی كنند و در ارتباط با تعامل با بانك ها مشكلاتی را برای ما به وجود بیاورند، افزود: در مشكلاتی كه آمریكایی ها در صدد به وجود آوردن برای ما در این زمینه هستند خودمان نباید مشكلی برای خودمان تولید نماییم.
وی در گفت وگوی رادیویی خود با برنامه پارك شهر رادیو تهران با اشاره به روند بررسی لوایح مربوط به FATF در مجلس اظهار نمود: در مورد دو اصلاحیه داخلی در رابطه با FATF و همینطور دو كنوانسیون بین المللی كه در این زمینه مطرح است طی دو سه سال قبل در كشور بحث های زیادی صورت گرفته، این لوایح مورد بررسی قرار گرفتند. نگرانی ها رفع شده است. دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی این مورد را بررسی نموده است و می توانم بگویم كه صدها ساعت در مورد این مسائل كار كارشناسی صورت گرفته است. ملاحظه ای وجود ندارد؛ بعضی از دوستان در كشور البته با نیت خیر نكاتی را در این مورد مطرح می كنند كه جایگاهی در این روند ندارد.

در مبحث FATF نباید از ترس مرگ خودكشی كرد
این دیپلمات عالی رتبه كشورمان در پاسخ به سوال مجری این برنامه در خصوص این كه بعضی از مخالفان پیوستن ایران بهFATF می گویند این نگرانی وجود دارد كه نیروهای نظامی ایران همچون بسیج و سپاه از جانب آمریكایی ها بعنوان گروه تروریستی شناخته شوند و این مورد برای ایران سبب تولید دردسر خواهد شد اظهار داشت: آنچه كه این دوستان مطرح می كنند ربطی به سیستم FATF ندارد. كل ایران را آمریكایی ها تحریم كرده اند و اتهاماتی را ضد ایران می زنند ایران از سال 1984 از جانب آمریكایی ها در لیست كشورهای حامی تروریسم قرار گرفته است و صحبتی كه بعضی از دوستان در این زمینه مطرح می كنند مبتنی بر واقعیت نیست.
وی با بیان این كه مهم این است كه شورای امنیت چه گروه هایی را جزء گروه های تروریستی قرار دهد اظهار داشت: دوستانی كه چنین استدلال هایی را گاها مطرح می كنند مقداری بیشتر از پیش می روند و آنچه كه مطرح می كنند مبتنی بر واقعیت نیست.
ظریف در پاسخ به این سوال در خصوص این كه این منتقدان می گویند امكان دارد بعضی از كشورهای قدرتمند شورای امنیت را تحت فشار قرار دهند كه سپاه و بسیج را در فهرست گروه های تررویستی قرار دهند و در آن صورت ما چه كار باید انجام دهیم تصریح كرد: ما یك ضرب المثلی داریم كه می گوییم از ترس مرگ نباید خودكشی كرد.
وزیر امور خارجه با اشاره به اینكه آنچه كه این دوستان مطرح می كنند بعید است كه اتفاق بیافتد اظهار داشت: اگر ما در سطح بین المللی عمل نماییم دور از ذهن است كه چنین اتفاقاتی بیافتد از دیگر سو ما هیچ محدودیتی برای خروج از كنوانسیون های بین المللی نداریم.
ظریف با اشاره به اینكه بعضی از منتقدان می گویند ما عضو FATF می شویم اظهار داشت: این در شرایطی است كه ما عضو FATF نمی شویم. بلكه ما از لیست كشورهای غیر همكار FATF خارج می شویم و به لیست كشورهای همكار FATF اضافه می شویم. هم اكنون بیشتر از 200 كشور و سازمان های بین المللی همكار FATF هستند و تنها دو كشور ایران و كره شمالی بعنوان دو كشور غیر همكار FATF شناخته می شوند.
وی همینطور در پاسخ به سوال دیگر مجری این برنامه در مورد اظهارات مقامات آمریكایی كه گاها می گویند ما می خواهیم با ایران مذاكره مستقیم نماییم و مواضعی كه وی و رئیس جمهور در ارتباط با این مورد اتخاذ نموده اند اظهار داشت: آن چه كه ما مطرح كردیم این است كه آمریكایی ها در سیاست مزورانه تلاش می كنند كه بگویند اهل گفت وگو هستند و ما باید تلاش نماییم این سیاست مزورانه را افشا نماییم.
وی با اشاره به این كه آمریكایی ها نتایج گفت و گوهای فشرده دو سال و نیمی كه منجر به برجام شد و خود آمریكایی ها هم در آن حضور پررنگ و مستقیم داشتند را زیر سوال بردند و از آن خارج شده اند اظهار داشت: ما اعلام نموده ایم كه اگر دولتی به تعهدات خود پایبند نباشد جایی برای مذاكره با او وجود ندارد. ما در جریان برجام با دولت آمریكا مذاكره كرده ایم و طبق حقوق بین الملل تعهدات كشورها با تغییر روسای جمهور و حتی با وقوع انقلاب ها از بین نمی رود ولی شما دیدید كه در مورد برجام دولت آقای ترامپ چه كرد.
وزیر امور خارجه با بیان این كه ما باید با زبانی با دنیا صحبت نماییم كه افكار عمومی متوجه سیاست های مزورانه آمریكا شود و این امر سبب انزوای آمریكا در عرصه ی بین المللی شود اظهار داشت: این صحبتی كه ما می نماییم به این معنا نیست كه ما قدرت نظامی و اقتصادی آمریكا را نادیده می گیریم این قدرت وجود دارد ولی هنر جمهوری اسلامی ایران این است كه باید با زبانی در عرصه ی بین الملل صحبت كند كه واقعیت ها را تبیین كند واقعیتی كه منجر به انزوای آمریكایی ها می گردد.

در مبحث برجام كسی نقش پلیس خوب و بد را بازی نمی كند
وزیر امور خارجه كشورمان همینطور در پاسخ به این سوال كه برخی معتقدند كه آمریكایی ها در قضیه برجام نقش پلیس منفی را بازی می كنند و اروپایی ها نقش پلیس مثبت و به صورت كلی نظر شما در مورد برجام چیست. با عنایت به این كه آقای عراقچی هم اخیرا در موضع گیری كه داشتند بار دیگر تاكید نمودند كه برجام هنوز به نفع ما است اظهار نمود: در مورد سوالی كه پرسیدیدن باید بگویم كه اروپایی ها و آمریكایی ها در مورد بعضی از سیاست ها و مسائل با یكدیگر اتفاق نظر دارند ولی در مورد بعضی از مسائل اختلاف نظر دارند كه همچون این مسائل اختلافی در مبحث برجام است و به نظر من در این قضیه كسی نقش پلیس خوب و بد را بازی نمی كند.
وی با بیان این كه آمریكایی ها در عرصه بین المللی منزوی شده اند و به جز رژیم صهیونیستی و چند كشور محدود از سیاست آمریكا برای خروج از برجام حمایت نكرده اند اظهار نمود: كشورهای اروپایی برای حفظ برجام در حال تلاش هستند گرچه ما معتقدیم روند آنها در این زمینه كند است و باید سرعت بیشتری به آن ببخشند.
ظریف در پاسخ به این سوال كه اگر می دانستیم پس از دولت اوباما مقرر است ترامپ بر روی كار بیاید باز هم برای برجام و تحقق چنین توافق نامه ای تلاش می كردیم اظهار نمود: باید به این مورد توجه نماییم كه رژیم صهیونیستی كوشیده بود كه در خلال این دهه ها ایران را بعنوان یك تهدید امنیتی معرفی نماید و در این ارتباط سرمایه گذاری وسیعی انجام داده بود ولی با انجام چنین توافقی این تلاش ها و سرمایه گذاری ها به نتیجه نرسید.
وی افزود: شما در نظر بگیرید كه ترامپ در مسند قدرت بود و در چنین موقعیتی اجماع جهانی ضد ایران وجود داشت. چین و روسیه و كشورهای اروپایی با تحریم های آمریكا ضد ایران همراه بودند. قطعنامه های سازمان ملل ضد ایران بود در نظر بگیرید در این حالت چه وضعیتی برای ما متصور بود.
ظریف با بیان این كه با تحقق برجام طراحی های آمریكایی ها و صهیونیست ها برای این كه ایران را بعنوان یك تهدید امنیتی در جهان معرفی كنند از بین رفت افزود: برخی برجام را در حد یك معامله اقتصادی می دانند درصورتی كه این توافق بین المللی فراتر از این موضوعات است. بر مبنای برجام از جانب شورای امنیت سازمان ملل حق غنی سازی ایران بعنوان یك واقعیت پذیرفته شد.
وی همینطور با اشاره به دیگر فواید برجام برای ایران تصریح كرد: اگر یقین داشتم كه پس از دوره آقای اوباما آقای ترامپ بر سر كار می آید باز هم در مورد برجام مذاكره می كردم و این روند را به پیش می بردم.

نتایج انتخابات آمریكا تاثیری بر تعامل ایران و آمریكا ندارد
وزیر امور خارجه در مورد نتایج انتخابات كنگره آمریكا و تاثیری كه این می تواند بر تعامل ایران و آمریكا و نوع موضع گیری های دولت واشنگتن در مورد تهران داشته باشد اظهار داشت: ما بر مبنای مسائل داخلی آمریكا سیاست خودرا تعیین نمی نماییم. من در یك مصاحبه با نشریه آمریكایی هم به این مورد اشاره كردم كه ما بر مبنای تحولات داخلی آمریكا تصمیم گیری نمی نماییم و این گونه نبوده است كه دموكرات ها تمایل به ایران داشته باشند و جمهوری خواهان نداشته باشند. این یك واقعیت است كه جمهوری خواهان و دموكرات ها با ایران موافق نیستند و در آن تردیدی نیست.
وی افزود: سیاست خارجی ما و بحث برجام ربطی به مسائل داخلی آمریكا ندارد و آنچه كه شما اشاره كردید فكر نمی كنم تاثیر چندانی در مورد ایران داشته باشد. البته نه بعنوان وزیر خارجه بلكه بعنوان یك دانشجوی روابط بین الملل فكر می كنم كه با عنایت به این نتایج بطور قطع ترامپ در عرصه داخلی با مشكلاتی روبرو می گردد.
وزیر امور خارجه كشورمان افزود: اما این كه این مورد آیا به این معنا است كه سیاست آمریكایی ها در مورد ایران تشدید می گردد یا تعدیل. هر دو امكان به این مورد بستگی دارد كه ما در عرصه ی بین المللی چگونه عمل نماییم ایران یك كنش گیر مهم در عرصه ی بین المللی و منطقه ای است و این بستگی به سیاست جمهوری اسلامی ایران دارد كه چقدر بتواند به نحوی عمل كند كه آمریكا را به خاطر سیاست های قدرت مابانه و زورگویانه اش در انزوا نگه دارد. این ها همه روی آنجه كه اشاره كردم تاثیر دارد. ازاین رو من تاكید می كنم كه ما باید بیشتر روی رفتار خود حساب نماییم تا سیاست داخلی آمریكا.
این دیپلمات عالی رتبه كشورمان در ادامه گفت وگو با این برنامه رادیویی كه حدود 50 دقیقه به طول كشید با اشاره به بعضی از اقدامات وزارت خارجه جهت كاستن تاثیر تحریم ها بر وضعیت اقتصادی كشور، اظهار نمود: در این چارچوب معاونت اقتصادی در وزارت خارجه از سال قبل بوجود آمده و تمام تلاش ما به همراه سایر نهادهای داخلی این است كه تلاش نماییم تاثیر تحریم ها را بر زندگی مردم كاهش دهیم.
وی همینطور با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری در بحث توریسم و فراهم كردن زمینه برای حضور بیشتر آنها در كشور با عنایت به پتانسیل هایی كه در كشورمان وجود دارد، در مورد اظهارات پمپئو وزیر امور خارجه آمریكا در مصاحبه با بی بی سی فارسی در مورد انزوای ایران، اظهار داشت: امروز آقای ترامپ به پاریس رفته اند و ما می بینیم كه تیتر روزنامه های فرانسوی در مورد ترامپ چیست. آنها زده اند "دنیا ضد ترامپ." با عنایت به این وضعیت آقای پمپئو مجبور است كه بگوید كه ایران منزوی است.
ظریف در ادامه با اشاره به فشارهای آمریكایی ها به دیگر كشورها برای كاهش تعاملات اقتصادی خود با ایران و عدم خرید نفت از تهران، خاطرنشان كرد: ما می بینیم كه نزدیك ترین كشور به آمریكا این كار را با عدم تمایل انجام می دهد. به خاطر قلدری و فشارهای غیرقانونی كه آمریكایی ها ضد آنها انجام می دهند. البته در چنین شرایطی كشورها به این نتیجه رسیده اند كه باید در بین مدت به نحوی عمل كنند كه این فشارها را كاهش دهند و آنرا خنثی كنند. همچون این كه در تعاملات اقتصادی خود استفاده از دلار را كمرنگ تر كند و در دادوستد با دیگر كشورها از ارز ملی خود استفاده نماید.

آمریكایی ها در حال نظامی كردن اقتصاد و دلار آمریكا هستند
این دیپلمات عالی رتبه كشورمان با بیان این كه بله این یك واقعیت است كه آمریكا بزرگترین اقتصاد دنیاست و از این مورد و مزیت برای اعمال فشار بر ایران استفاده می نماید، اضافه كرد: درواقع آمریكایی ها در حال نظامی كردن اقتصاد و دلار آمریكا هستند و دنیا هم به این نتیجه رسیده كه باید در برابر این مورد رسیدگی كند. البته من نمی خواهم شعار دهم. بطور قطع انجام این كار دشوار می باشد. دلار بر روابط اقتصادی كشورها سال هاست كه حاكم شده است.
وی افزود: اما علی رغم این قدرت نظامی و اقتصادی ما می بینیم كه آمریكایی ها به اجبار می گویند چند كشور با آنها در اعمال سیاست های غیرظالمانه خود ضد ایران همراهی می كنند.
این دیپلمات عالی رتبه كشورمان همینطور با اشاره به روند مذاكرات با اروپایی ها و با بیان این كه این مذاكرات و تماس ها ادامه دارد، بیان كرد: ما از ابزارهای متفاوتی برای پیشبرد این مذاكرات و رسیدن به نتیجه استفاده می نماییم.
ظریف با برشمردن بعضی از اقدامات برای پیشبرد این مذاكرات تا حصول نتیجه، اظهار نمود: البته همان گونه كه می دانید در حوزه دیپلماتیك برای پیشبرد امور گاها برخی اقدامات هم در پشت پرده انجام می گردد.

وظیفه سفارت خانه های مان این است كه از اتباع ایرانی حمایت كنند
وزیر امور خارجه كشورمان همینطور در مورد توییت های اخیر سعید كمالی دهقانی خبرنگار ایرانی روزنامه گاردین در ارتباط با مبحث قتل جمال خاشقجی و بعضی از اخبار در خصوص این كه این خبرنگار تهدید شده و همینطور توییت آقای بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلیس در خصوص این كه حفظ امنیت این خبرنگار برای ایران مهم می باشد و پیگیر این مورد است، اظهار داشت: آنچه كه آقای بعیدی نژاد مطرح نمودند یك اصل كلی است. ما از همه اتباع ایران در خارج از كشور حمایت می نماییم. وظیفه سفارت خانه هایمان این است كه از اتباع ایرانی حمایت كنند. این حمایت بدون توجه صورت می گیرد كه آنها چه اقداماتی انجام دادند و چه سیاستی دارند.
ظریف همینطور در مورد بحث پرونده این روزنامه نگار آمریكایی – سعودی كه گفته می گردد در كنسولگری عربستان سعودی در استانبول كشته شده است، اظهار داشت: در مورد این پرونده ما به تحقیقات تركیه اعتماد داریم و به این مورد ورودی نداریم.
این دیپلمات عالی رتبه كشورمان افزود: باید اجازه دهیم كه تركیه به تحقیقات خود ادامه دهد، ولی پشتیبانی از اتباع ایرانی و وظیفه ما در این زمینه جدا از این مورد است.
در ادامه ی مجری این برنامه از ظریف پرسید كه آیا خرید می رود؟ اظهار داشت: متاسفانه علی رغم میل باطنی ام نمی توانم با حالت عادی ام خرید بروم و اگر در این وضعیت (همراه با محافظ) به خرید بروم امكان دارد مشكلی برای مردم پیش بیاید، ازاین رو خودم خرید نمی كنم و خانمم خریدهای خانه را انجام می دهند.

همسرم خرید می كنند ولی از قیمت ها اطلاع دارم

همچون مردم احساس خوبی از قیمت ها ندارم
وی در پاسخ به این سوال كه در جریان قیمت اجناس هستید؟ اظهار نمود: بله. همسرم خرید می كنند ولی از قیمت ها اطلاع دارم. شرایط خوبی نیست. كاملا درك می كنم كه مردم احساس خوبی نداشته باشند و ما هم همچون مردم احساس خوبی از این مورد نداریم.

اگر وزیر نبودم قانون بازنشستگی فعلی شامل من می شد
این دیپلمات عالی رتبه كشورمان در پاسخ به این سوال كه اگر در وزارت خارجه مشغول به كار نمی شدید ترجیح تان این بود كه در كدام وزارتخانه فعالیت كنید؟ افزود: البته من جز كار در این وزارتخانه و تدریس در دانشگاه كار دیگری بلد نیستم. البته گرچه كار در این وزارتخانه را خیلی بلد نیستم، اما من تمام عمرم را به تدریس در دانشگاه و كار در وزارت امور خارجه پرداختم و اگر وزیر نبودم قانون بازنشستگی فعلی شامل من می شد.
وی در پاسخ به این سوال كه گویی شما خودتان را پیش از این كه وزیر شوید بازنشسته كرده بودید، خاطرنشان كرد: من در سن 50 سالگی با 25 سال خدمت خودم را بازنشست كردم، چون كه در دولت قبلی نمی توانستم حضور جدی داشته باشم.
ظریف با بیان این كه قانون بازنشستگی شامل سه سفیر در وزارت خارجه می گردد و آنها باید تا روز 27 آبان ماه محل ماموریت خویش را ترك كنند، در مورد تعیین سفرای ایران در كشورهای چین و هند هم اظهار داشت: سفیر ایران در دهلی مشخص و اعزام شده است و روند انتخاب سفیر ایران در چین هم در حال پیگیری است و همان گونه كه می دانید ما قبل از این آقای همتی را بعنوان سفیر ایران در چین انتخاب كرده بودیم كه حتی ایشان به این كشور هم سفر كردند، ولی با عنایت به انتخاب شان بعنوان رییس بانك مركزی از پكن به تهران بازگشتند و ما در حال انتخاب جایگزین ایشان هستیم و از دیگر سو باید به این مورد توجه داشت كه انتخاب سفرا امری طولانی و زمان بر است و روندی است كه باید بین دو كشور طی شود.
این دیپلمات عالی رتبه كشورمان در پاسخ به سوال دیگر مجری این برنامه كه چه سریال هایی را نگاه می كند و صدای كدام خواننده ها را دوست دارد، افزود: متاسفانه به علت كمبود وقت اصلا تلویزیون را نگاه نمی كنم. حتی خبر را نمی توانم ببینم و اخبار را بیشتر از روی اینترنت و سایت ها رصد می كنم.
ظریف اضافه كرد: من صدای خیلی از خواننده ها را دوست دارم همچون استاد شجریان و فرزند ایشان و همینطور صدای آقای هژیر مهرافروز و همینطور دیگر خواننده ها.

در زمینه ورزش در بی سوادی مطلق به سر می برم

طرفدار تیم ملی هستم
وزیر امور خارجه كشورمان همینطور با بیان این كه اطلاعات ورزشی ام كم است، در پاسخ به سوال مجری ورزشی این برنامه كه آیا ورزش می كند یا نه؟ اظهار داشت: به صورت مختصر وقتی فرصت داشته باشم پیاده روی می كنم، ولی متاسفانه نمی توانم بازی تیم های كشور را پیگیری كنم و در این زمینه در بی سوادی مطلق به سر می برم.
وی در پاسخ به این سوال كه طرفدار پرسپولیس است یا استقلال، اظهار داشت: طرفدار تیم ملی هستم.

روانچی و عراقچی هر دو پرسپولیسی اند
مجری برنامه خطاب به ظریف اظهار داشت: اقای عراقچی معاون شما پرسپولیسی هستند. یك معاون استقلالی هم انتخاب كنید كه ظریف با خنده جواب داد آقای روانچی و آقای عراقچی هر دو پرسپولیسی هستند.
این دیپلمات عالی رتبه كشورمان در پاسخ به سوال دیگر مجری این برنامه رادیویی در خصوص این كه وضعیت در نهایت چگونه خواهد شد و به نظر می آید یك دلواپسی در ارتباط با وضعیت آینده در میان مردم وجود دارد و حتی بعضی می گویند امكان دارد تا نزدیك عید قیمت دلار بار دیگر افزایش پیدا كند، اظهار نمود: من فكر می كنم كه چگونگی پیشبرد این اوضاع بیشتر از هر چیز در اختیار خودمان است و به نوع عملكرد ما بستگی دارد، چون كه ایران كنشگر مهمی در عرصه بین المللی و منطقه ای است.

در دو – سه سال اخیر برخی در داخل كشور با اهداف سیاسی تلاش كردند كه ناامیدی را در میان مردم تزریق كنند
وی با بیان این كه مردم ایران می توانند از این مرحله با موفقیت عبور كنند، افزود: در خارج از كشور تلاش می گردد كه ناامیدی را به مردم ایران تزریق كند و من امیدوارم در داخل كشور كسی این كار را نكند. متاسفانه در دو – سه سال اخیر برخی در داخل كشور با اهداف سیاسی تلاش كردند كه ناامیدی را در میان مردم تزریق كنند، موضوعی كه هیچ فایده ای برای كسی ندارد.

بهترین راه مقابله با تحریم ها این است كه مرعوب فضای روانی نشویم
ظریف با بیان این كه به نظرم بهترین راه مقابله با تحریم ها این است كه مرعوب این فضای روانی نشویم و از امكانات داخلی مان به بهترین نحو استفاده نماییم، اظهار داشت: در كشور نقدینگی وجود دارد و ما باید این نقدینگی را به سمت سرمایه گذاری در حوزه تولید و همینطور مواردی همچون توریسم سوق دهیم.
این دیپلمات عالی رتبه كشورمان با تاكید بر این كه باید نسبت به آینده كشور در میان مردم امید تولید نماییم و سرمایه گذاران و تولید كنندگان باید برای انجام كار امید داشته باشند، افزود: آمریكایی ها می خواهند ما را در حالت بی اطمینانی از آینده نگه دارند و این مورد را طولانی كنند. آنها می خواهند با ما بازی كنند و ما باید مواظب باشیم كه در زمین آنها بازی نكنیم.
وی در بخش پایانی صحبت های خود تصریح كرد: ما باید در حوزه خودباوری، اعتماد به نفس و تكیه بر سرمایه ایرانی بازی نماییم، باید همدلی جدی در كشور تولید نماییم و رمز عبور از این وضعیت تولید همدلی در میان اقشار مختلف مردم و مرعوب نشدن از فضای روانی است كه آمریكایی ها می خواهند تولید كنند.
به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، در ابتدای این گفت وگو یك بسته صوتی در مورد نظر بعضی از هنرمندان و مردم در مورد وزیر امور خارجه به همراه آهنگی از هژیر مهرافروز یكی از خواننده های مورد علاقه ظریف پخش گردید كه ظریف در واكنش از لطف مردم نسبت به خودش تشكر كرد و گفت بنده مستحق این همه محبت نیستم.



1397/08/19
15:19:02
5.0 / 5
4416
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز