جلالی: گفت وگوی سیاسی برای اجرای برجام كافی نیست

جلالی: گفت وگوی سیاسی برای اجرای برجام كافی نیست سنج نیوز: رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه با اشاره به اینكه چندجانبه گرایی از یكجانبه گرایی بهتر است، اظهار داشت: اروپایی ها وزن بالایی در عرصه بین المللی داشته و باید گام های بلندتری در جهت اجرای برجام بردارند.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری خانه ملت، كاظم جلالی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه در نشست مشترك مطبوعاتی كه عصر یكشنبه، به همراه رؤسای گروه دوستی پارلمانی مجالس ملی و سنای فرانسه و ایران برگزار گردید ضمن خیرمقدم به هیأت فرانسوی كه مذاكرات طولانی را در ایران خواهند داشت، اظهار داشت: فرانسه كشور فرهنگی است كه از گذشته روابط فرهنگی خوبی با ایران داشته است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینكه پس از انقلاب روابط ایران و فرانسه دچار فراز و فرودهایی شد، تصریح كرد: با این وجود پارلمان هر دو كشور برای برقراری روابط تلاش داشتند كه آخرین تجربه آن گفتگو با ۳ كشور اروپایی بود كه به تصویب برجام ختم شد و امیدواریم در این مسیر اروپا و فرانسه آنچه را كه ملت ایران از تصویب برجام مطالبه می كنند، درك كنند.
ایشان در ادامه با اشاره به اینكه ملت ایران ملتی صلح طلب هستند، عنوان كرد: در قرن اخیر شاهد هیچ اثری از حملات و تجاوز ایران ضد كشورهای دیگر نبوده ایم البته مورد تجاوز بودیم و صدام ۸ سال به كشورمان حمله كرد.
جلالی افزود: اگر امروز وارد عرصه دفاعی می شویم، به خاطر كنترل رفتار سایر كشورها، تولید موازنه و استفاده از قدرت بازدارندگی كشور است كه در همین راستا خواهان گسترش روابط با تمامی كشورها به خصوص همسایگان هستیم و امیدواریم آنچه جمهوری اسلامی ایران دنبال می كند مورد درك جامعه جهانی باشد.
رئیس گروه دوستی پارلمانی مجلس سنای فرانسه و ایران: داشتن سیاست مستقل به خصوص در حوزه روابط با ایران برای ما مهم است
در ادامه فیلیپ بونكار رئیس گروه دوستی پارلمانی فرانسه و ایران در مجلس سنای فرانسه ضمن تشكر از استقبال گرم ایران از هیأت مشترك مجلس نمایندگان و سنای فرانسه اظهار داشت: این سفر در حالی صورت می گیرد كه ایران در شرایط سختی قرار دارد و اخیرا از حوادث اهواز گذشته و در آستانه ۴ نوامبر یعنی آغاز دور دوم تحریم های آمریكا قرار گرفته است.
ایشان در ادامه با اشاره به اینكه امروز در مجلس یعنی قلب قدرت سیاست ایران حضور داریم، عنوان كرد: برجام به لحاظ امنیتی اهمیت دارد و منافع اقتصادی ایران باید در چارچوب برجام تأمین شود كه در این مسیر اروپا به آنها كمك می نماید.
رئیس گروه دوستی پارلمانی فرانسه و ایران در مجلس سنای فرانسه تصریح كرد: آگاهیم كه مسأله برجام حاكمیتی است و سیاست مستقل هم به خصوص در حوزه روابط با ایران برای ما مهم می باشد.
رئیس گروه دوستی پارلمانی مجلس ملی فرانسه و ایران: باوجود خروج آمریكا از برجام روابط خود با ایران را حفظ می كنیم
همینطور دلفین او رئیس گروه دوستی پارلمانی فرانسه و ایران در مجلس نمایندگان فرانسه در ادامه این نشست مشترك مطبوعاتی اظهار داشت: علاقمندیم باوجود مشكلات برجام به خصوص پس از خروج آمریكا از این توافقنامه، به روابط خود با ایران ادامه دهیم.
ایشان در ادامه با تاكید بر اینكه گفتگوی سیاسی و اقتصادی با ایران ادامه خواهد داشت، اظهار نمود: در این راستا لازم است ارتباط دانشگاهی و فرهنگی هم بیشتر از پیش بهبود یابد چنانچه به تازگی نمایشگاهی از موزه لوور در تهران برگزار گردید از این رو یكی از دلایل حضور ما در ایران حاوی پیام دوستی برای ملت ایران است.
در ادامه این نشست خبرنگاران به طرح سوالات خود پرداختند كه در همین راستا خبرنگار AFP از اهمیت انتظاراتی كه ایران از فرانسه دارد و چگونگی عرضه ضمانت از جانب فرانسه پرسید كه دولفین وی در پاسخ اظهار داشت: ما اراده برای حفظ برجام داریم و یكی از مدارك مستند ما اظهارات و اعلامیه ها از جانب ترزا می و مكرون پس از تاریخ ۸ می در پشتیبانی از برجام بود.
رئیس گروه دوستی پارلمانی مجلس ملی فرانسه و ایران در ادامه با اشاره به اینكه فعال سازی قانون انسداد را مد نظر داریم، اظهار داشت: این قانون برای حفظ شركت های خارجی و اروپایی در قراردادهای خود با شركت های ایرانی است همینطور سند تولید SPV را هم در دستور كار داریم كه مكانیسم جبرانی برای شركت هایی است كه مایل به تجارت با ایران هستند.
وی ادامه داد: قبول داریم كه این اسناد بی نقص نیستند اما حاكی از اراده كامل اروپا برای همكاری با ایران است همینطور حضور ما در ایران در چارچوب هیأت مشترك از سنا و مجلس ملی كه برای اولین بار صورت می گیرد هم حاكی از اراده فرانسه برای این ارتباط است.
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه: اروپا گام های بلندتری برای اجرای برجام بردارد/ چندجانبه گرایی از یكجانبه گرایی بهتر است
جلالی هم در پاسخ به همین سوال بیان داشت: وقتی فرانسه هیأت مشتركی از دو پارلمان خود در آستانه ۴ نوامبر به ایران می فرستد حكایت از اراده آنها دارد و زمانی كه شخص خانم دلفین او ۵۰۰ امضا از نمایندگان برای حفظ برجام جمع می كند، خالی از معنا نیست.
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه در ادامه ضمن تشكر از مواضع مجالس سنا و نمایندگان فرانسه درباره ایران افزود: احساس ما این است كه گام های اتحادیه اروپا باید گام های بلندتری باشد و معتقدیم چندجانبه گرایی بهتر از یكجانبه گرایی است و وزن كشورهای اروپایی وزن بالایی در عرصه بین المللی است.
وی خاطرنشان كرد: معتقدیم برجام بزرگ ترین دستاورد اروپا پس از معاهده لیسبون است از این رو اروپا باید گام هایی بردارد اما صرفا گفتگوی سیاسی كافی نبوده و گام برداشتن برای تغییرات اقتصادی نیاز است بنابراین امیدواریم وعده های داده شده به خصوص وعده های خانم موگرینی تا قبل از ۴ نوامبر محقق شود.
بونكار: مقابله با تحریم های آمریكا دشوار می باشد، غیرممكن نیست/ SPV برای تمام كشورهای در معرض تحریم كارایی دارد
در ادامه این نشست خبرنگاری درباره تولید كریدور مالی بر پایه یورو میان ایران و اروپا و تمهیدات مجلس فرانسه در این خصوص سوال كرد كه فیلیپ بونكار رئیس گروه دوستی پارلمانی مجلس سنای فرانسه و ایران در این خصوص اظهار داشت: در این حوزه دستاوردهای امنیتی برجام را كنار می گذارم و درباره راهكارهای عملی و پیشنهادی صحبت می كنم.
وی افزود: سوال طرف ایرانی همواره این بود كه كه آیا اروپا قدرت لازم برای مقابله با تحریم های آمریكا یا پشتیبانی از ایران را دارد یا خیر كه صادقانه باید در مجلس ایران بگویم پاسخ آن دشوار می باشد اما غیرممكن نیست.
رئیس گروه دوستی پارلمانی مجلس سنای فرانسه و ایران در ادامه به بیان راهكارها پرداخت و تصریح كرد: در مرحله اول به دنبال احیای قانون انسداد سال ۱۹۹۶ هستیم كه بیشتر یك چاره سیاسی و پاسخ سیاسی فوری از جانب اروپایی ها بود كه در گذشته كاركردی نداشت.
بونكار به مورد دوم اشاره نمود و خاطرنشان كرد: اقدام بعدی كه باید تا ۴ نوامبر صورت گیرد اتصال یك بانك ایرانی به سوئیفت است كه با استفاده از آن بتوانیم ادامه همكاری را تضمین نماییم همینطور راهكار سوم قانون SPV است كه با اهداف ویژه اقدام می كند و قانون فوق العاده ای است.
ایشان در ادامه در مورد SPV بیان داشت: موگرینی هم بر اجرای این سازوكار تاكید كرد كه بر مبنای آن مبادلات پولی صورت نمی گیرد بلكه مراودات ایران با آسیا در آن ثبت شده و اگر ایران كالایی به چین و هندوستان بفروشد می تواند به ازای آن از اروپا خرید كند كه به این قانون دو تبصره اضافه می گردد.
رئیس گروه دوستی پارلمانی مجلس سنای فرانسه و ایران در ادامه در مورد كارایی SPV خاطرنشان كرد: نكته اول در این خصوص این است كه در دوره تكنولوژی كه همه موارد از لحاظ فناوری ثبت می شود، این روش یك روش ابتدایی و اولیه است كه مزیتی برای این سیستم است همینطور این سیستم فقط مختص ایران نبوده و می تواند برای تمام كشورهایی كه در معرض تحریم های بعدی آمریكا هستند هم استفاده گردد.
دلفین او: قرار نیست برای هر حرف ترامپ وقت تلف كرده و پاسخ دهیم/ گشایش كانال دارویی و كشاورزی SPV تا ۴ نوامبر
در ادامه این نشست بونكار در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص زمان اجرای این سازوكار عنوان كرد: دو زمان برای اجرای این سازوكار تبیین شده كه مرحله اول شامل كانال انسانی است كه برای مواد دارویی و كشاورزی كاربرد دارد و تا ۴ نوامبر اجرایی می گردد و اجرای مرحله دوم كه چالشی برای SPV است به ۶ ماهه اول سال ۲۰۱۹ می رسد.
دلفین او رئیس گروه دوستی پارلمانی مجلس ملی فرانسه و ایران در ادامه این نشست در پاسخ به خبرنگاری درباره تأثیر تحریم ها بر روابط ایران و فرانسه اظهار نمود: تصمیم ترامپ برای خروج از برجام ما را متأسف كرد كه رؤسای سنا و مجلس ملی و وزیر خارجه فرانسه هم بر آن تاكید داشتند.
وی بر همین مبنا خاطرنشان كرد: برای ما واضح است كه قدرت آمریكا سبب تولید سلطه شده است و تحریم های آمریكا هم تأثیر مستقیم روی روابط اقتصادی ایران و فرانسه داشته اما تصور می كنم خروج آمریكا از برجام نتیجه عكس داشته و سبب افزایش گفتگو میان دو كشور شده است و ایران هم مشاهده كرد كه فرانسه و اروپا برای باقی ماندن در برجام تلاش می كنند.
دلفین وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره اظهارات ترامپ پیرامون داعش تصریح كرد: قرار نیست برای هر حرف ترامپ وقت تلف كرده و پاسخ آنرا دهیم.
جلالی: استفاده زیاد سران آمریكایی از واژه ایران نشان از نقش كشورمان در عرصه بین المللی و منطقه ای دارد
در ادامه این نشست مشترك مطبوعاتی، جلالی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری فرانسه درباره برنامه ایران برای مذاكره با آمریكا تاكید كرد: كسی كه گفتگو را ترك كرد آمریكا بود و آنكه باید به گفتگو بازگردد همان ها هستند كه باید در قالب چارچوب قواعد بین المللی این اقدام را داشته باشند.
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه در انتها تصریح كرد: ایران از قابلیت های بالای اقتصادی برخوردار می باشد و به سمت اقتصاد درون زا حركت می نماییم همینطور ایران قدرت مهم بین المللی به حساب می آید و اینكه آمریكا از واژه ایران بسیار استفاده می نماید حكایت از نقش ایران در عرصه بین المللی و منطقه ای دارد.



1397/07/30
12:44:47
5.0 / 5
4438
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , ایران , برجام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز