اصلاح طلبان: موج سواری بر مطالبات اقتصادی و تخریب دولت با اهداف انتخاباتی است

اصلاح طلبان: موج سواری بر مطالبات اقتصادی و تخریب دولت با اهداف انتخاباتی است سنج نیوز اصلاح طلبان: موج سواری بر مطالبات اقتصادی و تخریب دولت با اهداف انتخاباتی است


رسانه های اصلاح طلب شامل مطبوعات، خبرگزاری و تارنماهای نزدیك به این جریان، امروز پنج شنبه 22 شهریور ماه مسایلی چون مسوولیت و رویكرد اصولگرایان در برابر مشكلات كنونی كشور و هجمه های گروه های تندرو به دولت، عملكردِ دولت در سایه، انتقاد از مخالفان حضور رییس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل، افزایش بودجه معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، رشد صادرات غیرنفتی از بندر لنگه و... را مورد بررسی قرار دادند. انگیزه های انتخاباتی مخالفت با دولت
«داریوش قنبری» فعال سیاسی اصلاح طلب در یاددشتی در روزنامه «آرمان» نوشت: این روزها رفتار اصولگرایان مجلس كاملا انتخاباتی شده است و آنها تلاش می كنند از وضعیت فعلی كشور در جهت انتخابات سال آینده بهره برداری تبلیغاتی كنند. به شكلی به دنبال به فراموشی سپردن گذشته خودشان هستند. به گونه ای به دولت آقای روحانی حمله می كنند و به گونه ای انتقاد می كنند كه انگار در تولید شرایط فعلی كشور، آنها نقشی نداشتند و غافل از این هستند كه وضعیت فعلی كشور حاصل سیاست های اصولگرایان در گذشته است كه امروزه به این شكل خویش را نشان داده است.
به نوشته قنبری، مردم به خوبی می دانند كه تحریم ها حاصل اصولگرایان است. هم تولید تحریم ها و هم بازگشت آن حاصل سیاست هایی است كه طیف اصولگرا در پیش گرفت و در مجموع در زمانی كه تحریم ها به وجود آمد، آقای روحانی رئیس جمهور نبود. اتفاقا دولت آقای روحانی وارث دولتی تحریم زده بود كه از جانب اصولگریان به آقای روحانی تحویل داده شد. در مجموع به هر حال آقای روحانی توانست در چهار سال ابتدای ریاست جمهوری، برجام را به نتیجه برساند و آثار تحریم ها را تا حدودی از بین ببرد، اما متغیرهای داخلی و خارجی سبب شد كه مجددا تحریم ها به كشور برگردد.
روزنامه «ابتكار» هم در سرمقاله خود در انتقاد از عملكرد اصولگرایان در هجمه به دولت آورد: در دوران دولتین محمود احمدی نژاد، جریان حمایتی یك دستی درباره عملكرد او حاكم بود. در واقع صداهای نقد و انتقاد از عملكرد دولت های نهم و دهم، به راحتی زیر تیغ سانسور و فشار ساكت می شد و جریان رسانه ای منتقد دولت مورد حمایت اصولگرایان، با احتیاط روی خط نقد دولت حركت می كرد. این در شرایطی است كه دولت روحانی، با یك جریان رسانه ای پرتعداد، پر زور و با پشتوانه قوی مالی، اطلاعاتی و حمایتی روبه رو است كه از فرو كردن هیچ چوبی لای چرخ حركت دولت پرهیز ندارد. رفتار برخی رسانه های جریان اصولگرا با دولت، حتی گاه شكلی ضد منافع ملی هم به خود می گیرد.
در ادامه آمده است: به صورت ویژه در مورد ماجرای برجام و بعد از آن خروج آمریكا از برجام، این شیوه بسیار دیده شد. در حالیكه دولت احمدی نژاد در مجلس هم جریانی یك دست و حامی خویش را می دید، موفقیت نسبی اصلاح طلبان در مجلس دهم، تنها موفقیتی نسبی به حساب می آید! آن یك دستی حاكمیتی كه در دوره احمدی نژاد حاكم بود، در این دوره همچنان دیده نمی گردد. در چنین شرایطی مقایسه شرایط دولت های نهم و دهم با دولت های یازدهم و دوازدهم بی انصافانه است.
در آخر می خوانیم: شرایط فعلی ایران، یك جریان ملی است. بحران اقتصاد در خیابان ها و كوچه ها حس می گردد و آثار اجتماعی اش غلبه كرده است. در نتیجه اصولگرایان منتقد دولت شاید بهتر باشد كه به جای این هلهله و شادی از مشكلات موجود به ضرر دولت و دیدن خواب پیروزی در انتخابات آتی، اول مسئولیت عملكردها و حمایت های خود در گذشته را بپذیرند و دوم در این شرایط به جای حركت عقده گشایانه جناحی بر خلاف مصالح ملی، در اثبات ادعاهای خود، واقعا به فكر مردم و حل مشكل مردم باشند.
در همین ارتباط روزنامه «آفتاب یزد» با اشاره به یادداشت روزنامه «كیهان» كه در آن به پیش بینی نرخ دلار پرداخته بود نوشت: یادداشت نویس كیهان می گوید دلار 20 هزار تومان می گردد. ناظران این گونه موضع گیری ها را باعث التهاب در جامعه می دانند. چرا كسی به این روزنامه اصولگرا تذكر هم نداد؟ روحانی از موج تخریب ضد دولت می گوید
به نوشته خبرگزاری «ایسنا»، رئیس جمهور در جلسه روز گذشته هیات دولت اظهار داشت: با مقایسه رشد اقتصادی در 4 سال قبل نسبت به 35 سال گذشته، در می یابیم كه این رشد به صورت متوسط 2 برابر بوده است. صاحب نظران، متخصصان و صدا و سیما می توانند این را بررسی كنند اما بحث اینجاست كه اگر اینگونه بوده، چرا واقعیات را به مردم نمی گوییم.
روحانی اضافه كرد: در همین شرایط سال 97، صادرات و واردات كشور تغییر كرده و تراز تجاری ما نسبت به سال گذشته بهتر بوده است، اما به محض اینكه دولت این موفقیت ها را بازگو می كند، عده ای پیدا می شوند و در گوشه ای كل اقتصاد را بر اساس همان یك درصد، محاسبه می كنند و این عدالت و انصاف نیست.
رئیس جمهور با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری، اظهار داشت: سخنان ایشان هیچ نقطه ابهامی را باقی نگذاشت و ایشان به صراحت گفتند كه امروز زمان آن نیست كه كسی بخواهد پشت دولت را خالی كند.
روحانی افزود: تا انتخابات زمان بسیاری باقی مانده است.هیچ كس نباید تصور كند كه تخریب دولت می تواند برای آنها چه در انتخابات سال آینده و چه در انتخابات سال 1400 رأی بوجود بیاورد و كسانی كه اینگونه فكر می كنند مردود این آزمایش تاریخی در ایران خواهند بود و ملت ایران راجع به آنها قضاوت خواهد نمود و بعد از آنكه از این گردنه عبور كردیم، تاریخ حرف ها، رفتار و جملات آنها باقی خواهد ماند و مردم قضاوت می كنند كه در شرایط سختی آنها برای كاهش یا افزایش دشواری مردم چه رفتاری داشته اند. مطالبات فراتر از مسوولیت دولت است
به نوشته روزنامه آفتاب یزد، «كافی است شما به داده های به دست آمده از نظرسنجی های معتبر توجه كنید. به نظر من این داده ها پشتیبانی از این پیش فرض است كه مسائل امروز جامعه ایران فراتر از حیطه مسئولیت ها و اختیارات قوه مجریه و رئیس جمهور بوده و كل اركان حاكمیت تحت تاثیر این فضای تهدیدآمیز بالقوه و بالفعل جاری است كه خودش را در بی ثباتی نرخ ارز، كاهش ارزش پول ملی و... نشان داده است. ازاین رو درس است كه رئیس جمهور بعنوان دومین مقام كشور در بعضی امور مانند سیاست ها ی پولی و بانكی و جهت گیری ها ی جاری اقتصادی دارای اختیار و مسئولیت هایی است اما فضای عمومی ایران تحت تاثیر مولفه هایی كه خارج از دولت هستند قراردارد.»
در ادامه می خوانیم: ازاین رو ارجاع سنگینی همه بار مسئولیت كنونی برعهده قوه مجریه در نظر نداشتن واقعیت ها است. غیر پاسخگو دانستن دولت هم در این زمینه تحلیل واقع بینانه ای نیست. به نظر من باید با عنایت به این واقعیات مسئوان ارشد كشور بپذیرند دامنه نارضایتی ها گسترده است و می بایست به دنبال تصمیم گیری واحد برای كاستن از دامن نارضایتی ها و مهار این مشكلات باشند. تحركات دولتِ در سایه
به نوشته آرمان، روز گذشته «محسن هاشمی» عضو شورای شهر به رسانه دولت گفت «گاه می گردد كه رئیس جمهور می خواهد به استانی سفر كرده و سخنرانی كند، اما ناگهان می بینیم در آن شهر تنشی تولید می گردد كه سبب می گردد سفر رئیس جمهور لغو شود. همه اینها، نشانه وجود دولت در سایه است، به این مفهوم كه گروهی، همه مسائل یك وزارتخانه یا وزیر را زیر نظر دارند و هر جا موافق عملیات و رویكرد آن وزارتخانه نیستند، با یك روش عملیاتی یا تبلیغاتی، آن عمل و برنامه وزارتخانه مذكور را به هم می زنند یا با دادن اطلاعات متناقض به مراجع بالاتر به گونه ای عمل می كنند كه دولت نتواند در این زمینه خاص تصمیم بگیرد و عمل كند. این همان دولت در سایه است. اما آنچه امروز محل بحث است و اهمیت یافته، دولت در سایه است كه به اسم دولت موازی مطرح گردیده است.»
به گزارش این روزنامه، تولید امنیت و فراهم كردن مقدمات سفر مقامات به استان ها از وظایف استانداران است و آنها هستند كه باید با تعاملی كه با گروه های مختلف در استان دارند، مانع بر هم خوردن آرامش و امنیت در سفر مقامات شوند. نمی توان در این مورد استانداران را متهم به همدستی با برهم زنندگان مراسم و سخنرانی های مقامات به استان ها كرد، اما می توان در كفایت و تعامل آنها در استان ها تردید داشت.» دولت در سایه كه محسن هاشمی به آن اشاره نمود به صورت طبیعی از مخالفان روحانی هستند كه استاندار باید قبل از سفر رئیس جمهور با این گروه ها اتمام حجت یا وارد بحث شود به نحوی كه آنها برای سكوت در زمان سفر مقامات اقناع شوند. انتقاد از مخالفان حضور رییس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل
«الیاس حضرتی» نماینده مجلس در گفت و گو با ایسنا در مورد مخالفت ها با حضور رییس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: افرادی كه با حضور رئیس جمهور در سازمان ملل مخالف هستند، با تمام كارهای دولت، كوچك و بزرگ، داخلی و خارجی، سیاسی و اقتصادی و با شخص رئیس دولت مخالف هستند. آنها با حضور در مجامع بین المللی و دیپلماسی تحرك در دنیا مخالفند و دید محدود و تنگ نظرانه ای دارند. تصور می كنند باید به خودمان مشغول باشیم ضمن اینكه در داخل هم همه افراد، جریانات و گروه ها را معاند، معارض، فاسد و جاسوس می دانند. مگر تعداد اندكی كه آنها را جزو حلقه خودی ها به شمار می آورند.
همچنین به نوشته «عصرایران»، كیهان به قلم «حسین شریعتمداری» به رییس جمهور روحانی سفارش كرده بود در مجمع عمومی سازمان ملل شركت نكند و با این كار دست به تحقیر ترامپ بزند و از این طریق به اهانت ها او ضد ملت ایران پاسخ دهد. شاید حسین شریعتمداری تصور می كند نرفتن روحانی به سازمان ملل به مثابه همان حكایت معروف « جواب ابلهان خاموشی است» است. در اینجا باید گفت اتفاقا جواب این «ابله» خاموشی نیست و باید با بیانی شیوا در مقر سازمان ملل به سخنان او پاسخ داد. حضور در مقر سازمان ملل، جایی كه خیلی از سران كشورهای جهان در آن حضور دارند از نان شب واجب تر است. بخصوص اینكه ترامپ بعنوان رییس جمهور آمریكا تلاش خواهد نمود كشورهای بیشتری را ضد ایران بشوراند. حسن روحانی می تواند با یك سخنرانی هوشمندانه در مجمع عمومی سازمان ملل از حق تضییع شده ایران در برجام به خاطر تصمیم آمریكا بگوید. شست عمومی سازمان ملل برای ایران، زمین كشاورزی است كه می تواند با یك استراتژی درست برداشت های خوبی از آن داشته باشد. 23231

1397/06/22
17:17:40
5.0 / 5
4635
تگهای خبر: آمریكا , اصلاح طلبان , اصولگرایان , اقتصاد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز