، نشست تخصصی گسترش همكاری های خزری،

سفیر پیشین ایران در فنلاند: معاهده 1921 به ضرر ایران بود

سفیر پیشین ایران در فنلاند: معاهده 1921 به ضرر ایران بود سنج نیوز: كارشناس مسائل بین الملل اظهار داشت: كنوانسیون حقوقی رژیم دریای خزر محدودیت های معاهده 1921 را برداشت و به لحاظ امنیتی مسیر را برای ما روشن كرد.



به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، سید رسول موسوی سفیر پیشین ایران در فنلاند در نشست تخصصی گسترش همكاری های خزری كه در مركز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه برگزار شد، اظهار داشت: كنوانسیون حقوقی دریای خزر در مبحث امنیت گامی بزرگ برداشته كه بسیار اثرگذار است.

وی افزود: مباحث سیاسی درباره كنوانسیون خزر در خیلی از محافل بیش از مسائل حقوقی و جزئی آن است.

وی یكی از مهمترین انتقادات به روند امضای كنوانسیون حقوقی دریای خزر را زمانبندی امضای این كنوانسیون عنوان نمود و اظهار داشت: منتقدان بر این نظرند كه اساسا به چه دلیل در شرایطی كه ایران با مسائل سیاسی خاص بخصوص با آمریكا و غرب روبروست باید چنین كنوانسیونی را امضاء كند و مسئولین در پاسخ معتقدند كنوانسیون یك سال پیش به جمع بندی كلی رسید و بحث امروز و روز گذشته نیست البته ما به مسئولان پیشنهاد كردیم كه باید این مورد خیلی قبل تر در دانشگاه ها بحث می شد تا شاید الان وضعیت بهتری به لحاظ افكار عمومی می داشتیم.

موسوی معاهده 1921 را به ضرر ایران دانست و از برداشته شدن این معاهده در كنوانسیون جدید بخصوص در حوزه امنیت استقبال كرد و اظهار داشت: كنوانسیون محدودیت های این معاهده را برداشت و به لحاظ امنیتی مسائل را بسیار روشن كرد.

این كارشناس مسائل بین المللی تصریح كرد: پس از فروپاشی شوروی جلوگیری از احیای مجدد این سیستم از اهداف ایران بود و پشتیبانی از كشورهای مستقل در پس از 1991 از همین مسئله نشأت می گیرد. برخی معتقدند ما از كشورهای مسلمان دفاع كردیم نه لزوما از كشورهای تازه استقلال یافته اما من معتقدم نگاه ما به این مسئله امنیتی بوده است.

وی اظهار داشت: در كنوانسیون حقوقی دریای خزر فضای جدید امنیتی خلق شده و فرصت همكاری های امنیتی هم بیشتر شده است به علاوه از تهدید ایران از ناحیه خزر با استفاده از آمریكا جلوگیری می گردد.

وی در پاسخ به برخی انتقادات كه تهدید روسیه را بیشتر از تهدید آمریكا جدی می دانند اظهار داشت: تهدید روسیه قابل توجه است اما معتقدم این تهدید با استفاده از موازنه قدرت میان كشورهای حوزه خلیج فارس و نه با استفاده از آمریكا قابل كنترل و مدیریت است.

موسوی در ادامه سخنانش با بیان این كه «روس ها در حال تعیین ساز و كار امنیتی در شمال خزر هستند» اظهار داشت: ایران هم باید این نقش را در جنوب خزر ایفا كند و كنوانسیون حقوقی دریای خزر این فرصت را به ما می دهد كه ما بتوانیم ساز و كار امنیتی مناسبی را با كشورهای آذربایجان و تركمنستان تنظیم نماییم.




1397/06/12
21:15:27
5.0 / 5
4325
تگهای خبر: آمریكا , ایران , دریا , سفیر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز