الله كرم: اصول گرایان دی ۹۶ فهمیدند حركت های خیابانی دولبه دارد

الله كرم: اصول گرایان دی ۹۶ فهمیدند حركت های خیابانی دولبه دارد سنج نیوز الله كرم: اصول گرایان دی ۹۶ فهمیدند حركت های خیابانی دولبه دارد


امید كرمانی ها: وقتی برجام مورد توافق ایران و 5+1 قرار گرفت، آرایش فضای سیاسی داخل كشور تغییر نمود و عرصه انتخابات مجلس عملا به میدان رقابت برجامیان و نابرجامیان بدل شد. امروز هم وقتی آمریكا از برجام كنار رفت و به ادای تعهداتش پشت پا زد، دو دیدگاه در عرصه سیاسی كشور به طرح دیدگاه می پردازند. موافقان دولت می گویند «با برجام، قطعنامه های سازمان ملل ملغی و سایه جنگ از سر كشور دور شد. امروز اجماع جهانی ضد ایران شكست و آمریكا تنها و منزوی است ضمن آنكه مردم هم متوجه غیرقابل اعتماد بودن آمریكا شدند» اما در مقابل منتقدان دولت به خسارت های امضای برجام اشاره می كنند و معتقدند «امتیاز بزرگی دادیم اما چیزی عایدمان نشد». حسین الله كرم اعتقاد دارد اقدامات ضدایرانی آمریكا بر آرایش فضای سیاسی كشور تأثیر دارد ازاین رو باید اقدامات متقابل انجام داد تا جلوی اثرات منفی آن را گرفت. مشروح این گفتگو با خبرآنلاین را در ادامه بخوانید: بعد خروج ترامپ از برجام و اعمال بخش اول تحریم ها ضد ایران، اتاق اقدام در وزارت خارجه آمریكا تشكیل شد، آیا این وضعیت بر مناسبات سیاسی داخل كشور تأثیر می گذارد؟
تأثیر تشكیل گروه اقدام می تواند در مسئله داخلی ایران برپایه مقابله به مثل تأثیر بگذارد. یعنی ایران هم در وزارت خارجه گروه اقدام ضد منافع آمریكا تشكیل دهد. عدم شكل گیری چنین گروهی می تواند تأثیر سوء داشته باشد یعنی گروه های مخالف دولت دوازدهم بی عملی را به دولت نسبت دهند و بگویند همانند زمانی كه آمریكایی ها در وزارت خزانه داری اتاق جنگ ضد ایران تشكیل دادند، دولت آقای روحانی در مقابل تشكیل گروه اقدام در وزارت خارجه دولت ترامپ هم بی تفاوت عمل كرد و این بی عملی از جانب دولت می تواند جبران ناپذیر باشد. در واقع منتقدان دولت می توانند با این استدلال دولت و عملكرد آن را زیر سئوال ببرند. جناح های سیاسی باید چه كنند، آیا این فشارها و جنگ اقتصادی آمریكا بر رقابت های سیاسی داخل كشور هم سایه خواهد انداخت؟
سیاست خارجی و سیاست داخلی دو روی یك سكه هستند و بر روی هم اثر خواهند داشت، امكان دارد اثرها كوتاه مدت یا بلندمدت باشد. به نظر می آید كه فشار اقتصادی، جنگ روانی و تشكیل گروه اقدام می تواند در مناسبات داخلی ما اثر بگذارد و مقابله با جنگ اقتصادی را سخت تر كند. همینطور باعث فاصله و شكاف بین نیروهای داخلی شود. مگر اینكه نیروهای داخلی در مقابل هر كنش، واكنش لازم را نشان دهند؛ این واكنش ها می تواند تولید وحدت كند.
الان فاصله اصول گراها و اصلاح طلبان در مسئله اقدامات ضدایرانی آمریاك خیلی از هم زیاد است یا خیلی به هم نزدیك است؟
اساسا اصلاح طلبان دنبال مذاكره و ترمیم پل تخریب شده توسط ترامپ هستند، این درحالی است كه اصول گراها ظاهرا به دنبال این هستند كه این پل هیچگاه ساخته نشود و این پل تخریب شده به همین شكل باقی بماند ازاین رو فاصله حدودا زیاد است، مگر اینكه هر دو طرف برپایه واقعیات واكنش مشخص و در حد و اندازه لازم را در مقابل كنش های دشمن نشان دهند. واكنش در مقابل كنش است یعنی وقتی آمریكا گروه اقدام ضد ایران را تشكیل می دهند ایران هم باید گروه اقدام ضد آمریكا تشكیل دهد این باعث نزدیكی دو جریان اصول گرا و اصلاح طلب می گردد. نه اینكه جریان اصلاح طلب دنبال مذاكره باشد و برخی نیروهای آن جریان نامه پشتیبانی از مذاكره با آمریكا بنویسند و امضا كنند. این مسائل باعث دامن زدن شكاف می گردد. در اوضاع كنونی صحبت از اتحادملی، موضوعی آرمانی است یا واقعیت؟
اتحادملی یك نیاز و اجبار است. راهی جز این نیست مگر آنكه یك بخشی از این جریان تحت تأثیر نفوذ غرب باشد و در پازل آنها بازی كند كه آنها باید از صفحه شطرنج ایران كنار گذاشته شوند. منظور كنار گذاشتن نیروهایی است كه دنبال مذاكره با آمریكا هستند؟
آنهایی كه حاضر به مقابله به مثل نیستند، باید كنار گذاشته شوند. انتقادی هم به بخشی از جریان اصول گرا وارد است و آن اینكه در اوج جنگ اقتصادی آمریكا ضد ایران، مطالبات مردمی را تشویق و تشدید می كند، آیا به نظر شما این انتقاد وارد است؟
شاید بخش هایی از جریان اصول گرا دست به این كار می زدند یا آنكه تلاش می كردند این وضعیت را مورد بهره برداری قرار دهند اما بلافاصله در همان دی ماه سال 96 متوجه شدند كه این حركت های خیابانی به صورت دو لبه عمل می كند. به نظرم می آید كه آنها این رویكرد را رها كردند. شما گفتید كه اصلاح طلبان باید برای حركت به سمت اتحاد ملی واكنش مناسب و لازم را به اقدامات ضدایرانی آمریكا بدهند، اصول گراها باید چه كار كنند كه به سمت اتحاد ملی قدم بردارند؟
بحث واكنش در حد لازم و نه حتی مطلوب می تواند گام اولیه به سمت حفظ منافع ملی برداشته شود و در مرحله بعد گام مقابله به مثل مطلوب تولید شود. در اینجا نقش ها باز تولید و بازتوزیع می گردد و جریانات و گروه ها نقش های جدیدی پیدا می كنند و به نظرم در آن وضع است كه به سمت وحدت ملی پیش می رویم. 29214

1397/06/10
16:09:40
5.0 / 5
4649
تگهای خبر: آمریكا , آنلاین , اصلاح طلبان , اقتصاد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز