حزب الدعوه الاسلامیه عراق تحریم های آمریكا ضد ایران را محكوم نمود

حزب الدعوه الاسلامیه عراق تحریم های آمریكا ضد ایران را محكوم نمود سنج نیوز: حزب الدعوه الاسلامیه عراق در اطلاعیه ای اعلام نمود كه این حزب تحریم های ظالمانه آمریكا ضد ایران را محكوم می كند.



به گزارش سنج نیوز به نقل از بغداد الیوم، حزب الدعوه الاسلامیه عراق كه ریاست آن را نوری المالكی بر عهده دارد، امروز (چهارشنبه) در اطلاعیه ای اعلام نمود كه این حزب تحریم های ظالمانه ای كه دونالد ترامپ رییس جمهور آمریكا ضد جمهوری اسلامی ایران تحمیل كرد را محكوم می كند و از تمام حكومت های آزاد جهان بویژه حكومت های اسلامی می خواهد كه این تحریم های ظالمانه را كه باعث محرومیت ملت ها می گردد و با ساده ترین اصول حقوق بشری در تضاد است، محكوم كنند.

در این بیانیه آمده است كه ملت عراق سختی و تلخی تحریم ها و حصار اقتصادی را چشیده اند و هزینه سنگینی پرداخت كردند و آمریكا در راس كشورهایی است كه این تحریم ها را تحمیل كردند.

در آخر این بیانیه آمده است كه حزب الدعوه الاسلامیه از تمام كشورهای آزادی خواه می خواهد كه این اقدامات ظالمانه را رد كنند، در برابر آن مقاومت كنند و اجازه ندهند كه هیچ قدرتی ضد ملت های دیگر طغیان و سركشی كند.
به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق قبل از این در واكنش به تحریم های آمریكا ضد ایران اعلام نمود: ما تحریم ها را یك خطای اساسی و استراتژیك می دانیم و با آن همراهی نخواهیم كرد، ما مخالف تحریم هستیم اما به منظور پشتیبانی از ملت مان به آن پایبند خواهیم بود.ما هم همانند دیگر كشورهای جهان جز با استفاده از بانك فدرال عراق نمی توانیم از دلار استفاده نماییم. حصار و تحریم جوامع را نابود می كند. ما مخالف تحریم ها هستیم. نمی توان تنها به خاطر یك هدف سیاسی یك ملت كامل را ضعیف و گرسنه كرد. ما مخالفت تحریم هستیم امكان دارد به آن پایبند باشیم چونكه كشورهای بزرگتر از ما پایبند هستند، اگر پایبند نباشیم شكست خواهیم خورد، من از تحریم ها راضی نیستم اما این مساله به این معنا نیست كه من خدمتی را عرضه دهم و یا خودم را اذیت كنم، من بعنوان نخست وزیر عراق نمی توانم موضعی اتخاذ كنم كه به ضرر شهروندانم باشد.
فواد معصوم، رئیس جمهور عراق هم در واكنش به تحریم های آمریكا ضد ایران اظهار داشت كه شرایط فعلی عراق و طبیعت روابط پر منفعت آن با ایران سبب می گردد كه پایبندی بغداد به تحریم های آمریكا ضد تهران را سخت كند. عراق در درگیری های فعلی نباید با یك طرف ضد طرف دیگری باشد و فشار زیاد بر ایران امكان دارد نتایجی به دنبال داشته باشد كه بر وضعیت داخلی عراق و دیگر كشورها تاثیر می گذارد.
نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم كردستان عراق هم در یك نشست خبری در اربیل در واكنش به از سرگیری تحریم های آمریكا ضد ایران اظهار داشت كه موضع اقلیم كردستان در ارتباط با تحریم های آمریكا ضد ایران در چارچوب موضع بغداد است.
وی با بیان این كه موضع اربیل در ارتباط با تحریم آمریكا ضد ایران طبیعتا همانند موضع رسمی بغداد است افزود كه ابعاد تحریم های آمریكا ضد ایران هنوز برای كردستان عراق غیرواضح است.
قبل از این كاخ سفید با انتشار تصویری از رییس جمهور آمریكا در حال امضای فرمان اجرایی بازگشت تحریم های هسته ای ضد ایران، بیانیه وی در این خصوص را هم منتشر نمود.
در این بیانیه آمده است كه از سه شنبه (هفتم اوت) تحریم های صنعت خودرو، طلا و ریال ضد ایران اجرایی می گردد. مابقی تحریم ها هم كه نفت و بانك مركزی ایران را هدف گرفته از روز پنجم نوامبر (۱۴ آبان) اجرا می گردد.
ترامپ در ادامه بیانیه خود گفته كه تراكنش های مالی دیگر كشورها با ایران را از نزدیك رصد می كند و افراد و یا نهادهایی كه كار با ایران را كاهش ندهند خویش را در معرض عواقب سنگینی قرار خواهند داد.
رییس جمهور آمریكا مشخصا به روند خروج شركت های اروپایی از ایران اشاره كرده و گفته «خرسندم كه خیلی از شركت های بین المللی، پیش از این، از تصمیم خود برای ترك بازار ایران اطلاع داده اند و كشورهای متعددی هم گفته اند كه واردات نفت خام ایران را كمتر یا قطع می كنند».
دونالد ترامپ در این بیانیه از كشورهای دیگر خواسته كه با ادامه اینگونه اقدامات، ایران را در دو راهی انتخاب بین «تغییر رفتار تهدیدآمیز و ثبات زا و بازگشت به آغوش اقتصاد جهانی یا ادامه مسیر رو به پایین انزوای اقتصادی» قرار دهد.
ترامپ همینطور به امضای فرمان اجرایی بازگشت تحریم ها اشاره كرده و گفته این كار را در جهت تصمیم ۱۸ اردیبهشت خود كه آمریكا از برجام خارج شده، انجام می دهد.
ترامپ در بخشی از این بیانیه مدعی شده كه برجام توافقی وحشتناك و یكجانبه است كه نتوانسته به هدف اولیه خود یعنی مسدود كردن همه مسیرهای ایران به سمت بمب اتم، دست یابد.
رییس جمهور آمریكا در ادامه ادعاهای بی اساس خود گفته كه ایران امروز تهدیدی است برای آمریكا و متحدان ما. آنها نظام مالی بین المللی را تضعیف و از تروریست ها و شبه نظامیان در سراسر جهان، حمایت می كنند.
رییس جمهور آمریكا اعلام نموده دولت من تا امروز ۱۷ دور تحریم در رابطه با ایران اعمال كرده كه ۱۴۵ شخص و شركت را در بر می گیرد. از روز اعلام خروج آمریكا از برجام در مورخ ۸ می، دولت من ۳۸ هدف در رابطه با ایران را در شش گام مجزا تحریم كرده است.
همینطور پمپئو در یادداشتی توئیتری با تكرار اداعاهای واهی آمریكا ضد ایران نوشت: ۹۰ روز پیش رئیس جمهوری، ایالات متحده آمریكا را از توافق ناكام ایران خارج كرد. امروز تحریم ها ضد رژیم ایران مجدداً اعمال شد تا با فعالیت های بد آن مقابله كند. رژیم ایران باید از منابع این كشور برای كمك به شهروندان خود استفاده نماید نه پشتیبانی از تروریست و تحكیم رهبری خود.




1397/05/17
16:18:29
5.0 / 5
4690
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , ایران , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز