ترامپ به دنبال احیای طرح ناتوی عربی

ترامپ به دنبال احیای طرح ناتوی عربی سنج نیوز: مسئولان كشورهای عربی و آمریكا از تلاش دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا برای تشكیل یك ائتلاف جدید امنیتی و سیاسی با كشورهای عرب حوزه خلیج فارس، مصر و اردن با هدف مقابله با گسترش نفوذ ایران در منطقه خبر دادند.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز عربی، چهار منبع در این خصوص اظهار داشتند، كاخ سفید می خواهد همكاری های خود با این كشورها در زمینه های دفاع موشكی، تمرینات نظامی، مبارزه با تروریسم و دیگر مسایل مانند پشتیبانی از روابط اقتصادی و دیپلماتیك منطقه ای را تقویت كند.
طرحی كه به قول مسئولان كاخ سفید و خاورمیانه هدف از آن تشكیل نسخه عربی از پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) با همپیمانان اهل تسنن است، احیانا منجر به افزایش تنش ها میان آمریكا و ایران خواهد شد و از زمانی كه ترامپ قدرت را در آمریكا به دست گرفته این تنش ها رو به فزونی هستند.
منابع مختلفی اظهار داشتند، دولت ترامپ امیدوار است كه درباره این ائتلاف كه موقتا "ائتلاف استراتژیك خاورمیانه" خوانده می شود، در نشستی كه مقرر است روزهای ۱۲ و ۱۳ اكتبر در واشنگتن برگزار شود، به شكل اولیه بحث و گفت وگو شود.
كاخ سفید هم تاكید كرد، چند ماهی است كه در حال بررسی طرح تشكیل این ائتلاف با شركای منطقه ای خود هستیم.
یك منبع آمریكایی تصریح كرد: مسئولان عربستانی طرح تشكیل ائتلافی امنیتی را كمی قبل از سفر سال قبل ترامپ به عربستان عرضه كردند، در آن سفر دو طرف درباره توافقنامه بزرگ تسلیحاتی به توافق رسیدند اما پیشنهاد تشكیل ائتلاف همچنان در جای خود باقی ماند.
منابعی در بعضی كشورهای عربی شركت كننده هم اعلام نمودند كه از آغاز دوباره تلاش ها برای احیای طرح تشكیل ناتوی عربی آگاه بوده اند.
سخنگوی شورای امنیت ملی كاخ سفید تصریح كرد: ائتلاف استراتژیك خاورمیانه سهمیه ما در مقابله با دشمن، تروریسم و "افراط گرایی ایرانی" را تشكیل خواهد داد و صلح را در خاورمیانه نهادینه می سازد.
این منبع از تایید حضور ترامپ در نشست آتی خودداری كرد.
دیگر منابع هم اعلام نمودند كه هنوز مطمئن نیستند كه آیا این طرح امنیتی تا اواسط اكتبر تكمیل خواهد شد یا نه.
در گذشته طرح های مشابه دیگری از جانب دولت های آمریكایی در امضای رسمی با همپیمانان این كشور در حوزه خلیج فارس ناكام ماندند.
واشنگتن، ریاض و ابوظبی، ایران را به برهم زدن ثبات منطقه و تولید تنش در بعضی كشورهای عربی متهم می كنند.
این ائتلاف بر همكاری دولت ترامپ با دو كشور عرب حوزه خلیج فارس یعنی عربستان و امارات ضد ایران متمركز خواهد بود.



1397/05/06
14:25:19
5.0 / 5
5223
تگهای خبر: آمریكا , ایران , ترامپ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز