سفیر آنكارا در تهران در مراسم دومین سالگرد كودتای ناموفق تركیه:

دولت ایران هیچ گاه اجازه فعالیت سازمان گولن را نداد، نیتی برای حضور طولانی در شمال سوریه نداریم

دولت ایران هیچ گاه اجازه فعالیت سازمان گولن را نداد، نیتی برای حضور طولانی در شمال سوریه نداریم سنج نیوز: سفیر تركیه در تهران با اشاره به فرا رسیدن دومین سالگرد كودتای ناموفق در این كشور در ژوییه سال ۲۰۱۶ میلادی تصریح كرد: هیچ شكی نداریم كه در پس این كودتا، فتح الله گولن و سازمان متبوعش حضور داشته اند.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، رضا هاكان تكین بامداد روز یكشنبه در یك نشست مطبوعاتی كه به همین مناسبت در سفارت این كشور در تهران برگزار شده بود، اظهار داشت: سازمان فتح الله گولن در ۱۶۰ كشور فعالیت دارد و تلاش دارد كه تفكرات و دیدگاه های خویش را در نقاط مختلف جهان گسترش دهد.
وی با بیان این كه به دنبال این كودتای ناموفق ۲۵۱نفر كشته و ۲۲۰۰نفر در تركیه مجروح شدند، خاطرنشان كرد: با فعالیت های تركیه، ماهیت واقعی این سازمان برای خیلی از كشورها مشخص و شفاف شده است.
وی در این نشست از حمایت دولت ایران از دولت تركیه در شب كودتا تشكر كرد و اظهار داشت: این رویكرد، رویكرد بسیار ارزشمندی برای ما است.
وی افزود: دولت تهران هیچ گاه اجازه نداده كه سازمان فتح الله گولن در ایران فعالیت كند. البته بعضی از افراد وابسته به این سازمان، كوشیده اند كه به شكل فردی در ایران فعالیت كنند و مابرای جلوگیری از این مورد با دولت ایران همكاری های داشته ایم.
سفیر تركیه در تهران در این ارتباط اضافه كرد: چون كه سازمان فتح الله گولن، سازمانی پنهان كاری است و تلاش می كند چهره خویش را پنهان كند.
این دیپلمات ارشد تركیه در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران در ارتباط با تحریم های آمریكا ضد ایران و نگاه تركیه به این تحریم های یكجانبه، خاطرنشان كرد: تا به امروز یعنی 15 ژوئیه 2018 هنوز از سوی دولت آمریكا یك پیام رسمی در خصوص اینكه در مورد ایران چه اقدامی صورت گیرد و یا انتظار دولت آمریكا از تركیه در این ارتباط چیست، به ما ارسال نشده است اما در آینده نزدیك مقرر است هیاتی از آمریكا به تركیه سفر كند و درخواست های دولت آمریكا را در این ارتباط به دولت تركیه منتقل كند.
وی با اشاره به اینكه آمریكایی ها در مورد ایران چه نگاهی در پیش گرفته اند موضوعی مشخص است و آن را اعلام نموده اند، اظهار نمود: ما متوجه این هستیم كه آنها می خواهند در حوزه های اقتصادی در تمام بخش ها تدابیر سخت گیرانه ای را ضد ایران اتخاذ كنند تا بتوانند ایران را در تنگنا قرار دهند.
تكین در بخش دیگری از صحبت های خود در همین چارچوب افزود: از سوی دیگر شاهد اظهارنظرهای متناقضی از جانب مقامات آمریكایی در رسانه ها هستیم، برای مثال یك روز بعضی از مقامات آمریكایی بیان می كنند كه می خواهیم صادرات نفت ایران را به صفر برسانیم، روز بعد تعدادی دیگر می گویند تلاش می نماییم كه استثنائاهایی را هم برای بعضی از شركت ها و كشورها قائل شویم.
وی با اشاره به اینكه پس از این دیدار رسمی كه اشاره كردم می فهمیم كه آنها دقیقا چه می خواهند، خاطرنشان كرد: سیاست تركیه در این ارتباط آشكار و مشخص است و در عالی ترین سطح هم این سیاست بیان شده است.
سفیر تركیه در تهران با اشاره به اینكه دولت تركیه تحریم های یكجانبه را مشروع و مفید نمی داند، تصریح كرد: نگاه تركیه در ارتباط با تحریم ها ضد ایران روشن است و دو سالی كه ایران تحت تحریم قرار داشت تركیه در كنار ایران قرار داشت و همكاری های خویش را با این كشور ادامه داد.
تكین با اشاره به اینكه ایران برای ما كشور مهمی است و روابط اقتصادی مهمی با این كشور داریم، اظهار داشت: ایران و تركیه علاوه بر حوزه های اقتصادی، همكاری هایی در حوزه هایی چون سیاسی و نظامی دارند و منافع مشتركی را دنبال می كنند.
وی همینطور در پاسخ به این سوال كه آیا امكان دارد پس از برگزاری انتخابات اخیر ریاست جمهوری و پارلمانی در تركیه، سیاست خارجی این كشور همچون در مورد ایران تغییر كند؟ خاطرنشان كرد: دولت تركیه سیاست یكپارچه ای را دنبال می كند و تغییر و بازبینی در آن به راحتی صورت نمی گیرد.
تكین با اشاره به اینكه پس از برگزاری رفراندوم قانون اساسی در تركیه، قوه اجرایی در این كشور از قوت بیشتری برخوردار شده است و تصمیمات با قوت بیشتری دنبال می شود، خاطرنشان كرد: همین مبحث سبب می گردد كه ثبات بیشتری در سیاست های تركیه تولید شود و ما انتظار نداریم كه تغییر خاص و مشخصی در سیاست خارجی تركیه تولید شود.
این دیپلمات ارشد تركیه در پاسخ به سوالی در خصوص اینكه دولت تركیه در دو سال اخیر پس از وقوع كودتا در این كشور مبادرت به پاكسازی گسترده ای در دستگاه های مختلف دولتی و نظامی كرده و در همین چارچوب تعدادی از خبرنگاران و فعالان رسانه ای تركیه را بازداشت كرده كه این امری نگران كننده است و آیا شما فكر نمی كنید كه این پاكسازی به مرور زمان به ضرر تركیه و تبدیل به گل به خودی به دولت آنكارا شود؟ اضافه كرد: ما وقتی در مورد پاكسازی عوامل فتح الله گولن در تركیه صحبت می نماییم منظورمان كسانی هستند كه در این سازمان فعالیت هایی در چارچوب اهداف تروریستی انجام داده اند. منظور ما تولید یك فضای یكدست سیاسی و اجتماعی در تركیه نیست.
وی با اشاره به اینكه ساختار سازمان عبدالله گولن یك ساختار پیچیده است و آنها با پنهان كاری توانسته اند فعالیت های خویش را ادامه دهند، خاطرنشان كرد: عوامل این سازمان كوشیده اند كه در حوزه های مختلف حتی مطبوعات نفوذ كنند.
تكین با تاكید بر اینكه ما كوشیده ایم با كسانی كه به اسم خبرنگار به دنبال فعالیت های تروریستی بوده اند برخورد نماییم و هدف مان محدود كردن رسانه ها و مطبوعات نبوده، خاطرنشان كرد: سازمان فتح الله گولن و پ.ك.ك توانسته اند با پروپاگاندای رسانه ای این برخوردها را بعنوان برخورد با رسانه ها جلوه دهند و بتوانند در این چارچوب اثرگذار باشند. ما در خلال دو سال قبل توانسته ایم در عرصه بین المللی تا حدودی ماهیت این گروه تروریستی را مشخص نماییم و من تعبیر گل به خودی كه شما به كار بردید را در این چارچوب درست نمی دانم.
سفیر تركیه در تهران همینطور در مورد بحث تولید منطقه كاهش تنش در جنوب سوریه و همكاری آمریكا و روسیه در این زمینه و اینكه آیا این امكان وجود دارد كه چنین ایده ای در شمال سوریه كه نیروهای تركیه در آن حضور دارند هم پیگیری شود، خاطرنشان كرد: در ارتباط با مذاكرات تولید منطقه كاهش تنش در جنوب سوریه، ما جزء طرف های مذاكره نبودیم و اطلاع دقیقی نداریم كه مذاكرات به چه شكلی انجام شده است و در مورد اینكه آمریكا و روسیه در این خصوص به یك تفاهم رسیدند یا نه، هم اطلاعی نداریم.
وی با اشاره به اینكه من تولید تفاهمی مشابه در مورد شمال سوریه كه بخواهد تاثیری بر رویكرد ما داشته باشد را بلاموضوع می دانم، اضافه كرد: در مورد حوزه های مناطق تولید كاهش تنش در روند آستانه تنها منطقه ای كه این تفاهمات اجرایی شده و این روند در آن جاری است منطقه ادلب است و اگر رژیم سوریه بخواهد در ادلب تحركاتی را انجام دهد می تواند اثرات بسیار شدیدی را به همراه داشته باشد.
تكین با اشاره به اینكه ادامه تفاهم در منطقه ادلب از نظر ما اهمیت بسزایی دارد و ما این مورد را به دو شریك خود یعنی مقامات روسیه و ایران هم منتقل كرده ایم، تصریح كرد: اگر قرار باشد كه سرنوشتی مشابه مناطق دیگر در سوریه در ادلب هم تولید شود این سبب می گردد كه روند آستانه بی معنا و بی مبحث شود. در تماس تلفنی كه روز گذشته رییس جمهور تركیه با آقای پوتین داشتند، آقای اردوغان این مورد را به شكل مشخص مطرح نمودند.
این دیپلمات ارشد تركیه با تاكید بر اینكه ما باور داریم سوریه چاره نظامی ندارد و باید بر چاره سیاسی متمركز شویم و با همین نگاه وارد روند آستانه شده ایم، خاطرنشان كرد: همانطور كه گفتم اگر گام هایی ضد این مناطق كه به آن اشاره شد برداشته شود این لزوم به وجود می آید كه ما یك ارزیابی مجدد در مورد رویكرد خود داشته باشیم.
وی با اشاره به اینكه تركیه به تازگی دو عملیات ضد سازمان های تروریستی فعال در شمال سوریه انجام داده است، خاطرنشان كرد: در همین راستا دولت تركیه عملیات سپر فرات و همینطور شاخه زیتون را ضد سازمان های تروریستی فعال در آن منطقه انجام داد و توانست آن مناطق را از لوث گروه های تروریستی پاك كند و این زمینه را فراهم نمود تا مردم در آن منطقه خودشان امور را در دست بگیرند.
سفیر تركیه در تهران با تاكید بر اینكه ما نیتی برای حضور مداوم و طولانی مدت در شمال سوریه نداریم، تصریح كرد: خواسته ما توقف درگیری در سوریه است و تولید نظامی فراگیر كه تمام اقشار سوریه را نمایندگی كند.
تكین با تاكید مجدد در خصوص اینكه هدف تركیه، توقف درگیری ها در سوریه و برطرف شدن تهدیدات ضد امنیت ملی خودش است، اظهار داشت: همانطور كه قبل از این گفتم متاسفانه به واسطه برخی درگیری ها در سوریه در حاشیه مرزها تهدیداتی ضد امنیت تركیه به وجود آمده است.
سفیر تركیه در تهران در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با حضور نیروهای نظامی تركیه در شمال عراق و اینكه آیا تركیه برای انجام عملیات های خود در این منطقه هماهنگی هایی با ایران انجام داده است یا نه؟ اظهار داشت: ما سیاست اصولی مان این است كه اگر در كشورهای همجوار ما سازمان های تروریستی تهدیدی ضد تركیه تولید كردند تلاش نماییم كه آن تهدیدات را با استفاده از رایزنی با مقامات كشور همجوارمان برطرف نماییم ولی اگر آن كشور از ظرفیت مناسب برای برخورد با گروه های تروریستی برخوردار نباشد ما نمی توانیم اجازه دهیم كه گروه های تروریستی در كنار مرزهایمان ضد منافع تركیه به فعالیت خود ادامه دهند.
وی با اشاره به اینكه گروه پ.ك.ك بیش از 30 سال است در عراق حضور دارد و این مورد مطابق با حالت دومی است كه مطرح كردم، خاطرنشان كرد: در مورد مناطقی كه پ.ك.ك آنها را بعنوان قرارگاه خود انتخاب كرده، نیروهای دولت مركزی عراق حضوری در آن ندارند و ما این پیش بینی را نداریم كه دولت عراق در كوتاه مدت بخواهد تحركی را در آن مناطق ضد گروه پ.ك.ك داشته باشد.
تكین در بخش دیگری از صحبت های خود در ارتباط با این موضوع، افزود: ما قبل از این هم بارها اعلام نموده ایم كه حاضریم هر نوع همكاری را برای مبارزه با این گروه با دولت مركزی عراق انجام دهیم و اگر آنها از قدرت كافی برای انجام عملیات مستقل برخوردار نیستند، می توانیم عملیات مشتركی را انجام دهیم.
وی اظهار داشت: با عنایت به شرایطی كه اشاره كردم دولت تركیه با تاكید بر اصل دفاع مشروع كه در حقوق بین الملل بر آن تاكید شده، تلاش هایش را برای مبارزه با این گروه تروریستی و برداشتن تهدیدات آنها از مرزهای خود به پیش خواهد برد. تنها هدف عملیات تركیه در شمال عراق، از بین بردن تهدیداتی است كه تركیه را مورد تهدید قرار می دهد و پاكسازی این مناطق از این تهدیدات است.
تكین با اشاره به اینكه در مورد اینكه در ارتباط با انجام عملیات در شمال عراق با ایران هماهنگی كرده باشیم، چنین چیزی نبوده است، اظهار نمود: اما امكان همكاری در این خصوص وجود دارد بویژه در مناطق مرزی كه بین دو كشور قرار دارد. سازمان تروریستی پ.ك.ك به واسطه پژاك ضد ایران فعالیت می كند و برخورد با این سازمان تروریستی به امنیت ایران، عراق و تركیه كمك می نماید و ما در مورد همكاری جهت مقابله با این گروه های تروریستی آمادگی داریم.
وی همینطور تصریح كرد: مبارزه با پ.ك.ك یكی از سرفصل های همكاری های امنیتی بین تهران و آنكارا بوده و است.
سفیر تركیه در تهران همینطور در ارتباط با نوع روابط این كشور با اتحادیه اروپا و عضویت دولت آنكارا در این اتحادیه، خاطرنشان كرد: بعضی از محافل و جریان ها در اروپا مدام در راه عضویت تركیه در این اتحادیه موانع و بهانه هایی را در خلال این سال ها مطرح كرده اند، آنها هر دفعه یك بهانه را مطرح كرده اند و الان هم بحث كودتا و پاكسازی كه دولت تركیه در این ارتباط انجام داد، بهانه دیگری را برای آنها برای تولید ممانعت از عضویت تركیه در این اتحادیه به وجود آورده است.
تكین با تاكید بر اینكه باوجود برخوردهای نابحقی كه ضد ما صورت گرفته روابط خویش را با اتحادیه اروپا ادامه می دهیم، در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با بحران مهاجران كه سبب تولید چالش هایی بین اتحادیه اروپا و تركیه شده چنان كه اتحادیه اروپا، تركیه را متهم كرده كه از مهاجران بعنوان ابزاری برای تحمیل خواسته های خود به اتحادیه اروپا بهره برده است، خاطرنشان كرد: ما در این ارتباط شاهد این هستیم كه این اتحادیه تنها در جهت منافع خود عمل می كند.
وی با اشاره به اینكه جمعیت چند ده هزار نفری مهاجران با عنایت به میزان ثروت و امكانات موجود در اتحادیه اروپا موضوعی نبود كه این اتحادیه از عهده آن بر نیاید، خاطرنشان كرد: ولی این مورد سبب تولید وحشت در این اتحادیه شد چنان كه اجلاس فوری برگزاری كردند و تلاش كردند كه اقدامات فوری برای جلوگیری از این مورد انجام دهند.
سفیر تركیه در تهران با اشاره به اینكه وقتی بحران پناهجویان به اوج خود رسید اتحادیه اروپا با حضور تركیه نشست مشتركی را برگزار كرد و در آن نشست تدابیری برای حل این بحران در نظر گرفته شد، افزود: در همین راستا اتحادیه اروپا وعده داد كه دو كمك سه میلیارد یورویی به تركیه برای مبحث مهاجران داشته باشد، وعده ایی كه تابحال به صورت كامل از جانب اتحادیه اروپا عمل نشده است.
تكین افزود: هم اكنون حدود 3.5 میلیون پناهنده در تركیه حضور دارند و متاسفانه اتحادیه اروپا وعده های خویش را در مورد این مورد اجرا نكرده و حتی آغاز به افترا زنی به تركیه كرده كه دولت تركیه از مبحث پناهجویان برای پیشبرد خواسته های خود سوء استفاده می نماید ولی ما می گوییم كشورهای ثروتمند اروپایی كه از حضور چند ده هزار پناهجو دچار وحشت شدند و آن را بحران ارزیابی كردند حق ندارند كه تركیه را كه اكنون 3.5 پناهجو در آن زندگی می كند متهم به سوء استفاده از پناهجویان كنند.
این دیپلمات ارشد تركیه در تهران همینطور با اشاره به توافق چندی قبل ایران و تركیه برای انجام مبادله و تجارت با پول رایج رسمی دو كشور و اجرایی شدن این توافق، خاطرنشان كرد: ما تجارت با پول های ملی دو كشور را از دو زاویه مفید می دانیم؛ اول اینكه می توانیم خودمان را در برابر تغییر و نوسانات دلار و یورو حفظ نماییم، از سوی دیگر این ابزاری است كه بتوانیم خودمان را در برابر تحریم های یكجانبه آمریكا یا هر كشور دیگری محافظت نماییم.
وی در پاسخ به این سوال كه آیا این امكان وجود دارد كه انجام مبادلات تجاری بین ایران و تركیه همانند مبحث روسیه به صورت تهاتری و كالا به كالا شود، اظهار نمود: چنین مدلی نمی تواند در ارتباط با روابط تجاری ایران و تركیه صورت بگیرد چون كه یك نوع عدم تعادل در تجارت بین ایران و تركیه به نفع ایران وجود دارد مثلا در سال 2017 حجم صادرات تركیه به ایران 3.2 میلیارد دلار بوده است و حجم صادرات ایران به تركیه 7.5 میلیارد دلار بوده است. در اینجا تفاوت 4.3 میلیارد دلاری وجود دارد و این مورد سبب می گردد كه ما نتوانیم تهاتر را اجرا نماییم.
سفیر تركیه در تهران همینطور در ارتباط با بازگرداندن فتح الله گولن به تركیه و آخرین مذاكرات صورت گرفته بین دولت های آنكارا و واشنگتن در این زمینه، خاطرنشان كرد: پس از كودتای ناموفق 15 ژوئیه دولت آنكارا مذاكراتی را در ارتباط با استرداد فتح الله گولن با آمریكا انجام داد، ما در این زمینه اسناد و شواهد متقنی را به آمریكایی ها عرضه دادیم ولی پس از دو سال هنوز اقدام جدی از جانب آمریكا انجام نشده است و ما پاسخی كه در این ارتباط از مقامات آمریكایی می گیریم این است كه آنها می گویند این مورد مربوط به سیستم قضایی آمریكاست و دولت آمریكا نمی تواند در آن دخالتی داشته باشد اما می بینیم كه آمریكایی ها رویكرد متناقضی نسبت به این مورد دارند چنان كه وقتی شهروندان آمریكایی در تركیه با افترا قضایی بازداشت می شوند بلافاصله درخواست می كنند كه آنها آزاد شوند.
تكین همینطور در مورد زمان نشست آتی سران سه كشور ایران، روسیه و تركیه در تهران در ارتباط با مبحث سوریه، خاطرنشان كرد: پس از نشست سران سه كشور در آنكارا قرار شد نشست بعدی در تهران برگزار گردد گرچه تاریخ آن هنوز قطعی نشده است ولی احیانا پس از آخر تابستان برگزار می گردد. البته در اینجا باید به این مورد اشاره كنم كه امكان دارد سیر تحولات سوریه زمان برگزاری این نشست را تحت تاثیر قرار دهد.
وی همینطور با تاكید بر اینكه ما هنوز نمی دانیم كه آمریكایی ها در ارتباط با مبحث ایران و تحریم ها از ما چه می خواهند و در همین راستا نمی توانیم بگوییم كه در برابر این تحریم ها چه كارهایی را انجام خواهیم داد، خاطرنشان كرد: این مورد فقط مربوط به تركیه نیست و تعداد زیادی از كشورهای اروپایی، آسیایی، آفریقایی و كشورهای همسایه به دنبال این هستند كه بررسی كنند كه چطور می توانند در ارتباط با تعامل با ایران، تحریم های آمریكا را به حداقل برسانند.
تكین با تاكید بر اینكه اقتصاد تركیه مبتنی بر اقتصاد بازار آزاد است و همان گونه كه می دانید آمریكا بر نظام مالی دنیا بویژه روابط بانكی حاكمیت دارد، خاطرنشان كرد: با عنایت به این مورد اگر بخواهیم به نحوی عمل نماییم كه گویی اتفاقی نیفتاده، انجام این امر كار ساده ای نیست.
سفیر تركیه در تهران با اشاره به اینكه پس از اینكه ترامپ در راس دولت آمریكا قرار گرفت، شاهد انجام اقدامات یكطرفه زیادی از جانب آمریكا در حوزه های مختلف بوده ایم و این مورد یك واكنش جهانی را به همراه داشته است، اظهار نمود: همانطور كه اشاره كردم خیلی از كشورها به دنبال این هستند كه بررسی كنند كه چطور می توانند در برابر این گام های یكجانبه عمل و رفتار كنند.
وی با اشاره به روابط گسترده ایران و تركیه و تلاش دولت آنكارا برای گسترش این روابط، خاطرنشان كرد: ما تلاش می نماییم كه تاثیر تحریم ها را در این روابط به حداقل برسانیم چون كه معتقدیم تحریم ها و تلاش هایی كه برای منزوی كردن ایران صورت می گیرد امر مفیدی نیست.



1397/04/24
14:32:11
5.0 / 5
4587
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , ایران , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز