قهرمان پور: شرایط سخت و دشوار است، ایران و اروپا به دنبال حفظ وضعیت موجود هستند

قهرمان پور: شرایط سخت و دشوار است، ایران و اروپا به دنبال حفظ وضعیت موجود هستند سنج نیوز: یك كارشناس مسایل بین الملل اظهار داشت: ایران و ۱+۴ و بیشتر ایران و اروپا فعلا بر سر حفظ وضعیت موجود تلاش می كنند تا وضع از این پیچیده تر نشود.


رحمن قهرمان پور در گفت وگو با ایسنا درباره مذاكرات روز جمعه وزیران خارجه كشورهای ۱+۴ و ایران در وین اظهار نمود: در وهله اول برداشتم این است كه شرایط برای هر دو طرف سخت و دشوار است و نتایج مذاكرات روز جمعه هم این مساله را نشان داد كه اعلام نمودند به گفت وگو و مذاكره بیشتر نیاز دارند.
وی با اشاره به اظهارات روحانی درباره بسته پیشنهادی اروپا اظهار داشت: اظهارات روحانی درباره تنگه هرمز فضای جدیدی را تولید كرد برای طرف های مقابل كه امكان دارد ایران اقدامات عملی در دست داشته باشد و همان گونه كه دیدیم فرانسه نسبت به این مساله واكنش نشان داد.
این كارشناس مسایل بین الملل اضافه كرد: مذاكرات روز جمعه وزیران امور خارجه ایران و ۱+۴ تابلو تمام عیاری از شراط سخت و دشواری است كه هر دو طرف در آن قرار دارند؛ سخت برای ایران از آن جهت كه ایران تضمین عینی از اروپا می خواهد و اروپا می گوید نمی تواند به آن شكل كه ایران می خواهد تضمین دهد و سخت و دشوار برای اروپا كه به دنبال آن است تا با حفظ برجام، شرایط مذاكره بر سر مسایل دیگر همچون موشكی فراهم گردد.
وی درباره اظهارات محمد جواد ظریف در خصوص این كه "الان باید وارد مرحله اجرا شویم و آنچه بعنوان تعهدات و اقدامات اروپایی ها باید انجام دهند را در یك زمان بندی ویژه مطابق با بازگشت تحریم های آمریكا اجرایی كنیم" اظهار نمود: من فكر می كنم دو طرف فعلا بر سر حفظ وضعیت موجود تلاش می كنند تا وضع از این پیچیده تر نشود و این را به معنای آغاز اجرای عملی اقدامات و تعهدات اروپا در قبال ادامه اجرای برجام از جانب ایران نمی بینم. روند مذاكرات و نتایج نشان داده است كه دو طرف نیاز دارند بیش تر كار كنند. حفظ وضعیت موجود برای ایران به این معناست كه نفتش به فروش برسد و اروپا فروش آن را تضمین كند و برای اروپا به این معناست كه ایران از برجام خارج نشود تا در همكاری با روسیه و چین و هماهنگی با آمریكا موانع را از سر راه بردارد.
قهرمان پور در پاسخ به این پرسش كه اما زمان و بازگشت تحریم ها از جانب آمریكا تهدیدكننده سیاست "حفظ وضع موجود" است تصریح كرد: برداشت من این است كه دو طرف وضعیت موجود را حفظ خواهند كرد و اگر از هر دو طرف ایران و اروپا بپرسند كه برنامه شان برای دو ماه آینده چیست همین پاسخ را خواهند داد. نه ایران و نه اروپا و دیگر كشورها تصویر روشنی از آینده ندارند. هم اكنون تحولات در هر سو تعیین كننده و مهم می باشد. جنگ تجاری میان چین و آمریكا به راه افتاده است و به قول بسیاری برنده این جنگ چین است كه در این صورت می توان امیدوار بود چین به سمت ایران بیاید و با وضع تعرفه های كمتر كالا به ایران بفروشد كه روسیه هم از چین حمایت خواهد نمود. از این رو شرایط در حال گذار است و طرفها تلاش دارند تا شفاف شدن اوضاع شرایط موجود را حفظ كنند. از طرفی انتخابات كنگره آمریكا نزدیك است كه اگر جمهوری خواستار موفق نشوند در این رقابت پیروز شوند در عمل تصمیمات ترامپ تحت الشعاع قرار خواهد گرفت. از این رو معتقدم با وجود تهدید زمان فعلا دو طرف در این مسیر حركت خواهند كرد.
این كارشناس مسایل بین الملل درباره روند مذاكرات حداقل در یك ماه آینده و ارائه تضمین های لازم به ایران تصریح كرد: اروپا نگران مسایل خود در خاورمیانه ازجمله مساله مهاجرت و ناامنی ها و سوریه است و ایران هم مشكلات اقتصادی زیادی دارد. نباید تصور نماییم وضعیت فعلی با آنچه از ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ شاهد بودیم یكی است، بلكه شرایط كاملا متفاوت می باشد. اروپا امروز بسیار بیشتر نسبت به آن سال ها نگران خاورمیانه و سرریز مشكلات این منطقه به كشورهای خود است و از سویی ملاحظات ایران هم بیشتر شده است. معتقدم آنچه الان میان ایران و ۱+۴ شاهدش هستیم مذاكره به معنایی كه بین سال های ۹۲ تا ۹۴ صورت گرفت نیست بلكه بشتر هماهنگی برای حفظ وضعیت موجود است. در گذشته رقابت میان كشورها بر سر ارائه بسته پیشنهادی به ایران بود اما الان این گونه نیست به علاوه این كه طرف های ۱+۴ امروز به خوبی می دانند خیلی نمی توان با ایران رایكال برخورد كنند چون كه امكان دارد ایران تصمیمات پیش بینی نشده بگیرد.
وی ادامه داد: در گذشته دادن تضمین عینی پیش شرط مذاكرات بود اما الان دو طرف تلاش دارند با استفاده از مذاكره و هماهنگی به تضمین عینی برسند. از آنجایی كه دو طرف در اصل مساله توافق دارند خیلی مذاكره به معنای گذشته در جریان نیست بلكه مساله دو طرف چگونگی حفظ برجام است.
قهرمان پور درباره فشار تندروها و منتقدان دولت برای خروج ایران از برجام بخصوص كه در ماه های گذشته این فشار بیشتر شده است اظهار داشت: منتقدان دولت و برجام بر خلاف سال های گذشته می دانند شرایط متفاوت می باشد و آنها هم نه انرژی رادیكالیزم گذشته را دارند و نه جامعه پذیرش این مخالفت را دارد. هر دولتی سر كار بیاید ناگزیر از اتخاذ تصمیماتی است و گزینه ها محدود و مشخص است.




1397/04/16
17:11:06
5.0 / 5
4250
تگهای خبر: آمریكا , ایران , برجام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز