معاون امور كنسولی وزارت امور خارجه:

حدود 2916 ایرانی در زندان های خارج از كشور به سر می برند

حدود 2916 ایرانی در زندان های خارج از كشور به سر می برند سنج نیوز: معاون امور كنسولی وزیر امور خارجه اظهار داشت: هم اكنون نزدیك به 2916 ایرانی در زندان های خارج از كشور در حال گذراندن دوره محكومیت خود هستند.



به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، پناهی آذر معاون كنسولی وزیر امور خارجه بامداد روز پنجشنبه در حاشیه بازگشت 17 ملوان ایرانی _ كه به علت ورود غیرقانونی به آب های سومالی از مهر ماه گذشته در زندان به سر می بردند _ اضافه كرد: همینطور هم اكنون نزدیك به 5800 نفر خارجی در زندان های ایران به سر می برند كه بیشتر این ها اتباع افغانستان هستند و جرم بیشتر آن ها تردد غیر مجاز یا انتقال مواد مخدر است.

وی همینطور خاطرنشان كرد: بیشتر زندانی های ایرانی در خارج از كشور در زندان های تركیه به سر می برند كه جرم آن ها مواردی چون قاچاق انسان، سرقت و یا حمل و نقل مواد مخدر است.
این مقام مسئول در وزارت خارجه در مورد آزادی 17 ملوان ایرانی كه امروز به كشور بازگشتند، خاطرنشان كرد: یكی از وظایف وزارت امور خارجه وضعیت زندانیان ایرانی در خارج از كشور و كسانی كه در خارج از ایران با مشكل روبرو می شوند و ما عموما مشكلات آن ها را به چند طریق پیگیری می نماییم.
وی با اشاره به اینكه هم اكنون با 10 كشور موافقتنامه تبادل زندانی داریم و این موافقتنامه ها با همكاری قوه قضاییه در حال انجام می باشد، ادامه داد: با بعضی از كشورها هم در جریان رایزنی ها و گفت و گوهایی كه انجام می شود، به توافقاتی برای حل مشكل ایرانی ها خارج از كشور دست پیدا می نماییم و برخی موضوعات دیگر را هم از طرق دیگری پیگیری می نماییم كه نمونه آن آزادی 4 نفر ملوان ایرانی بودند كه توسط دزدان دریایی ربوده شده بودند و با كمك سیستم های امنیتی توانستیم آن ها را آزاد نماییم.
وی با بیان این كه «این 17 ملوان ایرانی به علت ورود به آب های ساحلی منطقه پورتلند سومالی زندانی شده بودند ولی خوشبختانه با تلاش همكاران ما در سفارت ایران در كنیا و همینطور دیگر همكاران مان در تهران اكنون آزاد شده اند و امروز به كشور بازگشته اند»، خاطرنشان كرد: این ملوانان بدون هیچ قید و شرطی آزاد شده اند و ما در اینجا لازم می دانیم از مقامات محلی پورتلند در سومالی هم بخاطر همكاری هایی كه كردند تشكر نماییم.
معاون كنسولی و امور ایرانی ها خارج از كشور وزارت امور خارجه هم چنین با بیان این كه «این افراد آخرین گروه ایرانی هستند كه در سومالی زندانی بودند و عموما علت مشكل آن ها ورود غیر مجاز به آب های آن منطقه است»، اظهار داشت: امیدواریم كه دیگر شاهد این مسائل نباشیم، البته این مورد مستلزم این است كه شیلات و صاحبان لنج به ملوانان و ناخداهای لنج ها تاكید كنند كه از ورود غیر مجاز به آب های این منطقه خودداری كنند و در این مورد دقت و هوشیاری لازم را داشته باشند.
وی با بیان این كه «خوشبختانه این گروه به سلامت به ایران بازگشتند»، ادامه داد: گروه های قبلی كه از سال 94 در آنجا زندانی بودند، متاسفانه گاها با مشكلاتی روبرو شدند و تعدادی از آن ها فوت كردند.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود در جمع خبرنگاران با بیان این كه «در سه ماه اول سال 97، 392 زندانی ایرانی به كشور بازگشته اند»، اظهار داشت: بعضی از این افراد آزاد شده اند و برخی دیگر هم برای ادامه محكومیت شان در زندان های ایران به داخل كشور منتقل شده اند.
پناهی آذر با اشاره به این كه «این افراد در كشورهایی چون كویت، ارمنستان، عمان، پاكستان، تركمنستان، امارات زندانی بوده اند»، خاطرنشان كرد: همانطور كه گفتم این 392 نفر با همكاری سفارتخانه های ما در آن كشور و همكاران مان در تهران به داخل منتقل شده اند كه تعدادی از آن ها آزاد شده اند و تعدادی هم در داخل زندان های ایران در حال گذراندن باقی مانده دوران محكومیت شان هستند.
وی همینطور در پاسخ به این سوال كه آیا در عراق هم اكنون ایران زندانی دارد یا نه؟ اظهاركرد: در روزهای نوروز تعدادی بخاطر این كه با ویزای جعلی به آن كشور سفر كرده بودند بازداشت شدند ولی با تلاش های زیادی كه در همان روزهای اول سال با استفاده از سفارتخانه ایران در عراق و كنسولگری های ایران در این كشور صورت گرفت و همینطور تلاش همكارانمان در كشور توانستیم آن ها را آزاد نماییم و آن ها به كشور بازگشتند و همانطور كه اشاره شد، این مشكل برای این افراد بخاطر سفر با ویزای جعلی بود.
وی همینطور با بیان این كه «برخی از موضوعات كه در كشور ما جرم محسوب نمی گردد یا جرم آن سنگین نیست ولی در بعضی از كشورها برای آن جرم سنگین در نظر گرفته می شود»، اظهاركرد: در این ارتباط لازم است كه رسانه ها مردم را با قوانین و مقررات دیگر كشورها آشنا كنند تا هموطنان بخاطر عدم آگاهی دچار مشكل و گرفتاری در خارج از كشور نشوند.



1397/04/01
12:25:39
5.0 / 5
5589
تگهای خبر: ایران , سفارت , وزارت امور خارجه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز