جمهوری خواهان سنا ادعا كردند

تلاش دولت اوباما برای دسترسی ایران به سیستم مالی آمریكا

تلاش دولت اوباما برای دسترسی ایران به سیستم مالی آمریكا سنج نیوز: عده ای از جمهوری خواستار سنای آمریكا گزارشی را منتشر نموده اند كه در آن ادعا شده است دولت اوباما برای اطمینان از امضای توافق با ایران كوشیده است تا به ایران دسترسی به سیستم مالی آمریكا را اعطا كند.



به گزارش سنج نیوز به نقل از سی ان ان، سناتورهای جمهوری خواه روز چهارشنبه دولت اوباما را متهم كردند كه پس امضای توافق هسته ای با ایران به تهران اجازه دسترسی به سیستم مالی آمریكا را در جهت تبدیل میلیون ها دلار از اموال خود به یورو را اعطا كرده است.

در این گزارش كه روز چهارشنبه از جانب سناتورهای جمهوری خواه عضو كمیته فرعی بازرسی سنا انتشار یافت، ادعا شده است كه دولت اوباما مبحث اجازه دستیابی ایران به سیستم مالی امریكا را به كنگره اطلاع نداده است و به علت اشتیاق فراوان برای امضای توافق در تلاش بوده است تا تحریم هایی كه بعد از توافق هسته ای بر ضد ایران باقی مانده بود را دور بزند؛ باآنكه به علت عدم همكاری بانك های آمریكایی این امر محقق نشده است.

سناتور راب پورتمن، رئیس كمیته فرعی بازرسی سنا در این باره اظهار داشت: دولت اوباما مردم آمریكا و كنگره را گمراه كرد تا به توافقی كه برای امضای آن اشتیاق فراوان داشتند دست یابد.

با این حال این ادعاها از جانب مقامات دولت اوباما رد شده و این ادعاها را تلاشی همه جانبه برای تغییر واقعیت از جانب جمهوری خواستار دانسته اند تا اذهان عمومی را به سمت این كه دولت اوباما به دنبال اعطای دسترسی های گسترده به ایران در سیستم مالی آمریكا بوده است منحرف كنند.

در همین راستا یك منبع مطلع به سی ان ان اظهار داشت: انتشار این گزارش نشان از آن دارد كه واشنگتن نمی خواهد كشورهای اروپایی را از تحریم های ثانویه در رابطه با ایران معاف كند.

به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، روزی چهارشنبه وزرای خارجه و اقتصاد انگلیس، فرانسه و آلمان در نامه ای خطاب به همتایان آمریكایی خود، خواهان معافیت از تحریم های ثانویه آمریكا در مورد تجارت با ایران شدند.

دونالد ترامپ در اواسط ماه جاری اعلام نمود كه آمریكا به صورت یك جانبه از برجام خارج خواهد شد. این در حالی بود كه شركای اروپایی واشنگتن همه تلاش خویش را به كار بستند تا مانع انجام این اقدام از جانب ترامپ شوند.

پس از آن حسن روحانی، رئیس جمهور كشورمان، نقض عهدهای مكرر آمریكا از ابتدای توافق مهم برجام را سرشكستگی تاریخی برای دولت این كشور برشمرد و تصریح كرد: اروپا در شرایط كنونی فرصت بسیار محدودی برای حفظ برجام در اختیار دارد و باید هرچه سریع تر موضع روشن و قاطع خویش را نسبت به تعهداتش در برجام، مشخص و اعلام كند

پس از آن هم سید عباس عراقچی كه پیشتر گفته بود اروپایی ها باید در قبال تامین منافع ایران در برجام تضمین دهند، بعد از مذاكره با اروپایی ها در جریان نشست كمیسیون برجام در وین از عزم مناسب دو طرف برای حفظ برجام اطلاع داد.

در همین راستا كمیسیون اروپا روز چهارشنبه از به روز رسانی «قانون مسدود كننده» اطلاع داد كه به شركت های اروپایی اجازه می دهد با دور زدن تحریم های احتمالی آمریكا به تجارت خود با ایران ادامه دهند.

همچنین ترزا می نخست وزیر انگلیس هم در دیدار با نتانیاهو همتای صهیونیست خود با تاكئید بر ضرورت حفظ برجام اظهار داشت: تا زمانی كه ایران به برجام پایبند باشد، انگلیس به تعهد خود در قبال توافق هسته ای ادامه می دهد.

وی اضافه كرد: ما به همراه آلمان و فرانسه همچنان معتقد هستیم كه برجام بهترین روش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.




1397/03/17
20:42:39
5.0 / 5
5051
تگهای خبر: آمریكا , ایران , برجام , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز