در مصاحبه با پولیتیكو

برجام باقی می ماند

برجام باقی می ماند سنج نیوز: وزیر امور خارجه كشورمان در مصاحبه با نشریه پولیتیكو با اشاره به این موضوع كه در جریان مجمع عمومی سازمان ملل جامعه جهانی بر ارزش توافق هسته ای ایران تاكید كرده است اظهار داشت حتی با توجه به تهدیدهای اخیر ترامپ علیه برجام شانس باقی ماندن این توافق بیش از 50 درصد می باشد.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه كشورمان در مصاحبه با برنامه جهان نشریه پولیتیكو، گفت: من معتقدم كه جامعه جهانی ارزش توافق هسته ای ایران را درك می كند و این مساله در نشست مجمع عمومی سازمان ملل مشخص شد.

وی افزود: من پیش از این مصاحبه با رئیس مجمع عمومی بودم و او به من گفت كه شش موضوع وجود دارد كه تقریبا همه به آنها در طول این نشست اشاره كرده اند كه یكی از آنها برجام است و تقریبا همه افراد ضمن حمایت از توافق بر لزوم احترام همه طرف ها به آن تاكید كرده اند.

متن این گفت وگو به شرح زیر است:
سوزان گلسر از ظریف پرسید: صحبت های هفته گذشته دونالد ترامپ در نشست مجمع عمومی حملات شدیدی علیه ایران را شامل می شد كه به جرات می توان گفت از زمان جورج دبلیو بوش اتخاذ چنین لحن خصمانه ای علیه ایران بی سابقه بوده است.
ظریف: خیر، از زمان انقلاب اسلامی ایران
گلسر: بله، از زمان انقلاب اسلامی ایران كه باید گفت بسیار جالب است. شما قرار است نیویورك را به تهران ترك كنید. ارزیابی شما از شرایط كنونی توافق هسته ای ایران چیست؟ به نظر شما چند درصد امكان دارد كه توافقی كه میان ایران و شش كشور دیگر امضا شد، باقی بماند؟
ظریف: از این كه اینجا هستم بسیار خوشحالم و معتقدم كه جامعه جهانی ارزش این توافق را درك كرده است. من روز گذشته با رئیس مجمع عمومی بودم و او به من گفت كه تقریبا همه افراد حاضر در این نشست بر اهمیت این توافق تاكید كرده اند و باقی ماندن آن را لازم دانستند. این به آن دلیل نیست كه ما یك توافق عالی داریم و در واقع من معتقدم كه این توافق، توافق بی نقصی نیست؛ چرا كه در جهان واقعی دو طرف وجود دارد. لازمه هر توافقی دادن و گرفتن است كه هر طرف به امتیازاتی دست یابند. حالا این توافق دارای هفت یا هشت طرف بود. كشورهای گروه 1+5 (ایرن و اتحادیه اروپا). بنا بر این این توافق باید نگرانی ها را حل كرده و در راستای منافع هفت طرف مختلف تنظیم می شد. این توافق نمی تواند برای هیچ طرفی بی نقص باشد. باید در توافق عناصری وجود داشته باشد كه نگرانی های همه طرف ها را برطرف كند. اما چیزی كه در زمان آغاز مذاكرات هدف اصلی طرف ها بود، ادامه برنامه هسته ای ایران و اطمینان از صلح آمیز بودن آن بود. نكته قابل توجه این هدف مشترك آن بود كه ما 10 سال اختلاف را كنار گذاشتیم. در 10 سال پیش از برجام دو طرف اهداف كاملا مختلفی را دنبال می كردند.
گلسر: اما به نظر می رسد اكنون نیز طرف ها به آن وضعیت قبلی بازگشتند.
ظریف: بله، اختلاف ها بازگشته است و مشكل همین جاست، اما اختلاف ما را به جایی نبرده است. ببینید آمریكا همه تحریم هایی كه می توانست را علیه ما صادر كرد. من فكر نمی كنم كه در قانون آمریكا چیز دیگری باقی مانده باشد تا بتواند از آن علیه ایران استفاده كند كه البته این تحریم ها نتیجه دلخواه را برای آنان به همراه نداشت.
گلسر: منظور شما از عدم نتیجه بخشی، توافق است یا تحریم ها؟
ظریف: نه، البته كه تحریم ها. تحریم ها هیچ نتیجه ای نداشتند. زمانی كه آمریكا تحریم های هسته ای خود را علیه ایران صادر كرد، ایران كمتر از 200 سانتریفیوژ داشت. زمانی كه واشنگتن به پای میز مذاكره در سال 2013 آمد، ایران 20 هزار سانتریفیوژ در اختیار داشت، البته ایران از هیچ یك از این دو موضوع سودی نبرد. زمانی كه تحریم ها آغاز شد، رشد اقتصادی ما بالای 7 درصد بود و زمانی كه مذاكرات آغاز شد، این میزان به زیر 7 درصد رسیده بود یا حتی پایین تر. بنا بر این همه طرف ها ضرر دیده اند و به همین دلیل است كه باید اهداف خود را تغییر داده و مذاكرات را آغاز می كردیم. اكنون پس از دو سال مذاكرات و دو سال اجرای موفقیت آمیز توافق حداقل از سوی ایران، اجرای توافق از سوی آمریكا قابل توجه نبوده است، اما حداقل همه می دانند كه برجام ثمربخش بوده است و این چیزی است كه در نشست وزیران خارجه 1+5 و ایران كه در نشست مجمع عمومی برگزار شد بر آن تاكید شد.

این خبر تكمیل می شود.

 

1396/07/10
15:56:01
5.0 / 5
6167
تگهای خبر: وزیر امور خارجه , برجام , ایران , اخبار روز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز