یك استاد علوم سیاسی:

كره شمالی توان هسته ای خویش را حفظ می نماید

كره شمالی توان هسته ای خویش را حفظ می نماید سنج نیوز: یك استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه اصفهان اظهار داشت: سیاست آمریكا سلبی است و به صورت ایجابی به كره شمالی امتیاز نمی دهد.


علی امیدی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا در مورد تصمیم اخیر كره شمالی در خصوص به تعلیق درآوردن آزمایش های موشكی و هسته ای، اظهار نمود: كره شمالی به فنّاوری ساخت بمب و كلاهك هسته ای دست یافته است و به فرض اینكه برنامه هسته ای خویش را تعلیق و یا نابود كند در دراز مدت بر توانایی استراتژیك این كشور تأثیری نمی گذارد و فقط ممكن است كمی زمان پس و پیش شود.

وی اضافه كرد: فعلاً وعده رهبر كره شمالی در حد حرف است تا به شكلی حسن نیت خویش را به طرف آمریكایی نشان دهد. كره شمالی اعلام نموده سایتی را كه در آن آزمایش هسته ای انجام می داده است را تعطیل می كند، بمب جدید هسته ای نمی سازد و آزمایش موشكی هم انجام نمی دهد. اما مفهوم این سخن این نیست كه توانایی موشكی و هسته ای خویش را از بین ببرد. فعلاً این مورد مطرح نشده است.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه اصفهان، اظهار داشت: ظاهراً مقرر است رهبران كره شمال و جنوبی با یكدیگر ملاقات كنند و بستر برای دیدار رهبر كره شمالی با رییس جمهور آمریكا فراهم گردد. اساساً طرف آمریكایی خواهان نابودی كامل توانایی هسته ای كره شمالی است و آمریكا در مورد پیشرفت های موشكی كره شمالی اما و اگرهایی را مطرح خواهد نمود تا برد این موشك ها به خاك آمریكا نرسد.

امیدی اظهار داشت: در این مذاكرات دو جانبه باید ببینیم كه خواسته های طرفین چگونه است. اگر خواسته آمریكا یك طرفه باشد و فقط آمریكا از كره شمالی خواسته ای داشته باشد و به خواسته های كره شمالی تن ندهد مذاكرات به بن بست می رسد. با این وعده های كره شمالی این كشور چیزی را از دست نمی دهد و از سوی دیگر ملاقات با رهبر آمریكا برای رهبری كره شمالی پرستیژ به دنبال خواهد داشت.

وی اضافه كرد: هم اكنون توئیت های ترامپ نسبت به كره شمالی مثبت شده و لحنش نسبت به این كشور تغییر كرده است و یك پیروزی برای كره شمالی به حساب می آید، اما نباید قضاوت های عجولانه داشته باشیم و باید ببینیم بر روی میز مذاكره چه مواردی مطرح می گردد آن وقت می گردد قضاوت كرد.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه اصفهان، اظهار داشت: سیاست آمریكا سلبی است و به صورت ایجابی امتیاز نمی دهد. برای مثال تحریم ها را كم می كنند و این گونه نیست كه آمریكا از جیب خود هزینه ای كند. برای مثال وعده می دهد تحریم های اولیه و ثانویه را بر می دارد و بیشتر هم از جیب كره جنوبی خرج خواهد نمود. اساساً آمریكا تمام تحریم ها ضد كره شمالی را بر نخواهد داشت و فقط این تحریم ها را می كاهد.

امیدی خاطرنشان كرد: اگر روند مذاكرات به خوبی پیش برود اساساً آمریكا چنین روندی را در پیش خواهد گرفت، اما این احساس وجود دارد كه مذاكرات آمریكا با كره شمالی به نتیجه نرسد. دلیل اصلی این مورد كه كره شمالی به دنبال ساخت سلاح هسته ای بود بقای رژیم سیاسی خود است. به هر حال كره شمالی رژیم دموكراتیكی ندارد و مانند چین هم نیست كه نرخ بالای رشد اقتصادی داشته باشد تا رفاه نسبی برای شهروندان خود تولید كند. راز بقای این رژیم داشتن ارتش و پلیس قدرتمند و توانایی بالای هسته ای است.

وی در همین خصوص اضافه كرد: بعید است كه كره شمالی دست از برنامه هسته ای خود بردارد چون بازی با سرنوشت است. ازاین رو فعلاً برای خوش بین شدن زود است. اگر انتظار تحول بنیادین در مذاكرات داشته باشیم انتظار متعارفی نیست. رهبری كره شمالی تا الان شمشیر را از رو بسته بود و نباید توقع داشت این شمشیر را تسلیم طرف مقابل كند.

این استاد علوم سیاسی، تصریح كرد: در زمان ریاست جمهوری بیل كلینتون در آمریكا توافقاتی با كره شمالی حاصل شده بود و قرار شد آمریكا فناوری هسته ای در اختیار كره شمالی بگذارد، اما كره شمالی به طرف ساخت سلاح هسته ای نرود. اما دیدیم كه در زمان بوشِ پسر این توافق با كره شمالی یك جانبه از جانب آمریكا لغو شد. این چنین خاطرات تلخ در ذهن رهبران كره شمالی وجود دارد و بنابراین تمام كارت های خویش را در اختیار آمریكا نخواهند گذاشت.
به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، این اقدام ناگهانی رهبر كره شمالی كه در آستانه نشست های تاریخی او ابتدا با رئیس جمهور كره جنوبی و بعد از آن با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا صورت گرفت سبب شگفتی شد.
سئول و واشنگتن از این تصمیم بعنوان یك خبر خوب استقبال كردند.
با این حال وزیر دفاع ژاپن كه نگران به حاشیه رفتنش از جانب هم پیمانان خود در فرایند خلع سلاح هسته ای شبه جزیره كره است این تصمیم را ناكافی دانست.
شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن هم این اقدام كره شمالی را تحسین كرد اما اظهار داشت كه این تنها یك گام رو به جلو است.



1397/02/02
13:17:48
5.0 / 5
4512
تگهای خبر: آمریكا , تحریم , ترامپ , روابط
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز