با اشاره به سفر وزیرامورخارجه فرانسه به تهران

منصوری آرانی: موضوعات دفاعی ایران جایی برای بحث ندارند

منصوری آرانی: موضوعات دفاعی ایران جایی برای بحث ندارند سنج نیوز: یك كارشناس مسائل بین الملل تصریح كرد: جمهوری اسلامی ایران صراحتا اعلام نموده در ارتباط با مباحث دفاعی جایی برای بحث ندارد.


عباسعلی منصوری آرانی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به سفر وزیرامورخارجه فرانسه به تهران و اینكه این سفر از دو جنبه دارای اهمیت بوده است، اظهار داشت: در هر حال كشورهای توسعه یافته به خصوص كشورهای پنج عضو دائم شورای امنیت تاثیرگذاری ایران در سیاست های منطقه ای و بین المللی را پذیرفته اند و بر نقش تعیین كننده ایران واقف هستند.

وی خاطرنشان كرد: ازاین رو در مذاكرات با جمهوری اسلامی ایران اثرگذار بودن ایران از محوری ترین مباحث است زیرا ایران در ثبات منطقه ای و بین المللی نقش اثرگذاری دارد و می تواند از نفوذ خودش در مقابله با تروریسم و ناهنجاری ها استفاده نماید.

این كارشناس مسائل بین الملل همینطور بیان كرد: با عنایت به تجربه موفقی كه ایران داشته است از اینكه بتواند آرامش منطقه ای و بین المللی را حفظ و نقش ایفا كند، استقبال می كنند و دیدگاه ایران هم بر اساس دكترینی كه دارد از این موضوعات استقبال می كند.

وی ادامه داد: اما مسئله دیگر فشارهایی است كه از ناحیه آمریكا وارد می گردد كه آن هم ناشی از تحریكات صهیونیست ها و سعودی ها است. البته خود آمریكا برپایه استراتژی كه پس از انقلاب اسلامی بین ما و آنها به وجود آمده تقابل دو دیدگاه و استراتژی بوجود آمده است. اما در كنار این مورد بعضی از كشورهای منطقه تلاش می كنند تا به آتش این تقابل افزوده و با عنایت به روحیه ای هم كه ترامپ دارد آمریكا را بیشتر تحریك كنند.

منصوری آرانی ادامه داد: رئیس جمهور آمریكا یك فرد به معنای شخصیت سیاسی نیست اما مشاورینی دارد كه آنها به او می گویند چه رفتاری داشته باشد. در مورد مسئله برجام هم این مورد در سازمان ملل مطرح و قطعنامه هم به تصویب رسیده است. ازاین رو غیرقابل مذاكره است.اما آنها تلاش می كنند با دستاویز برجام وارد موضوعات دیگری شوند.

وی تصریح كرد: این در شرایطی است كه جمهوری اسلامی ایران به صراحت همواره بیان كرده كه موضوعات در رابطه با مباحث دفاعی جایگاهی برای بحث و صحبت ندارد و اگر هم قرار باشد این موضوعات مورد بحث قرار گیرد باید فراگیر و همه جانبه بوده و مشمول همه كشورهای دنیا شود در غیر این صورت موضوعات دفاعی ما و هیچ كشور دیگری به صورت انفرادی نمی تواند در مذاكرات مطرح شود زیرا مسئله داخلی و حیاتی برای هر كشوری است.

این تحلیلگر مسائل بین الملل همینطور اظهار نمود: از جانب دیگر قانون اساسی ما هم اجازه بحث در این موضوعات را نمی دهد، البته موضوعاتی كه در آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود دارد این است كه فناوری هسته ای نباید در خدمت سلاح به صورت عام قرار گیرد و این مورد مشمول همه كشورها است كه آن را رعایت كند ایران هم رعایت كرده اما آمریكا و برخی دیگر از كشورها این مورد را رعایت نكردند. ازاین رو اگر موضوعی در سطح بین المللی مقرر است مطرح شود باید همه جانبه بوده و استثنایی وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به اینكه مسئولین ما هم در این چارچوب مذاكرات خویش را ادامه داده اند اظهار نمود: به صورت كلی مذاكره به خودی خود خوب و مطلوب است به شرطی كه در مسیر رفع موانع و تنش ها بوده و آرامش منطقه ای و بین المللی را به همراه داشته باشد.

منصوری آرانی با اشاره به اثرگذاری فرانسه در بحث و گسترش روابط بین الملل اظهار داشت: به هر حال فرانسه یكی از اعضای دائم شورای امنیت بوده و حق وتو دارد در عین حال در بعضی از كشورهای عربی و آفریقایی هم از نفوذهایی برخوردار می باشد. گرچه ایران هم در جایگاه خود نفوذ خویش را دارا است.




1396/12/15
14:05:32
5.0 / 5
4912
تگهای خبر: آمریكا , ایران , برجام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز