دو راهی اصلاح طلبان خاتمی کدام سمت می ایستد؟

دو راهی اصلاح طلبان خاتمی کدام سمت می ایستد؟ به گزارش سنج نیوز، مثلث آنلاین نوشت: اصلاح طلبان اگر می خواهند به سرنوشت نهضت آزادی گرفتار نشود و حیات سیاسی شان را ادامه دهند باید در انتخابات شرکت نمایند.


اصلاح طلبان دو راه در پیش رو دارند؛ یا آنکه با تمام ظرفیتهای خود به میدان بیایند و تلاش کنند قدرت سیاسی را از طرق رسمی به دست آورند یا آنکه به سمت تحریم انتخابات بروند. هر کدام از این دو مسیر نتایج خاص خودرا دارد؛ در اولی آنها می توانند همچنان به عنوان نیروهایی سیاسی، تأثیر خودرا بر انتخابات بگذارند و اگر نقدی هم به روند امور دارند، از طرق رسمی سیاست نظرات خودرا به عرصه اجرا یا تقنین وارد کنند. با این کار حیات سیاسی اصلاح طلبان هم ادامه خواهد داشت و از تبدیل شدن سرنوشت آنها به آن چه درباره ی نهضت آزادی مشاهده کردیم، جلوگیری می شود.
راه دوم یعنی تحریم هم وجود دارد که از قضا طیف هایی از اصلاح طلبان مدافع آن هستند. در پی تحریم انتخابات به زعم نیروهای رادیکال اعتماد عمومی به اصلاح طلبان باز می گردد. آنها به صورتی تحریم انتخابات را به مثابه دوری از قدرت رسمی و بازگشت به جامعه تلقی می کنند؛ حال آنکه نتیجه متصور چندان با واقعیت های اجتماعی منطبق نیست برای اینکه سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان نه به خاطر شرکت اصلاح طلبان در انتخابات های سالهای اخیر بلکه به سبب انفعال دولت مورد حمایت آنها و انفعالشان در مجلس دهم با این جبهه سیاسی به صورتی قهر کرد. بدین سبب اتفاقا جامعه از بی عملی خسته است، نه از مشارکت در انتخابات و چه بسا هر جامعه ای خواهان تعیین سرنوشت خود است و چه بستری بهتر از انتخابات برای تحقق این امر. این نتیجه البته ادعای اصلاح طلبان است اما نتیجه واقعی تحریم انتخابات حرکت اصلاح طلبان به سمت اپوزیسیون است. شاید آنها خوششان نیاید از گفتن این مساله اما واقعیت انکارناشدنی ای است که تحریم کنندگان انتخابات خواه ناخواه به سمت اپوزیسیون شدن حرکت کرده اند. حالا ممکنست یک اپوزیسیون مانند نهضت آزادی دشمنی مقابل تمامیت نظام جمهوری نکند و یک اپوزیسیون مانند سلطنت طلبان آشکارا مقابل نظام عداوت کنند؛ بغیر از این که اپوزیسیون در کجای محور ایستاده است اما این محور اپوزیسیون است و اصلاح طلبان هم در صورت تحریم انتخابات پتانسیل این را دارند که در این محور حضور یابند.
حالا اصلاح طلبان مانده اند و این دو راه. تعدادی از گروههای اصلاح طلب مانند حزب کارگزاران سازندگی، حزب مردم سالاری و حزب ندای ایرانیان همیشه گفته اند که بهترین راه اصلاح طلبان، شرکت در انتخابات است و نباید برای این منظور شرط و شروطی برای حاکمیت گذاشت. دسته دوم با محوریت حزب اتحاد ملت و نظرات سعید حجاریان اما می خواهند اصلاح طلبان به سمت تحریم انتخابات و احیانا اپوزیسیون شدن و حتی عبور از نظام حرکت کنند.
حالا در این بین مجموعه اصلاح طلبان و خصوصاً سید محمد خاتمی باید انتخاب نماید که می خواهند در کدام مسیر حرکت کنند؟ ادامه حیات سیاسی یا اپوزیسیون شدن؟

بیشتر بخوانید:
واکنش مهاجری به انتشار عکس محمدی گلپایگانی و سیدمحمد خاتمی بازهم تهمت کیهان به خاتمی ۲۱۶۲۲۰




منبع:

1402/05/14
08:19:04
5.0 / 5
312
تگهای خبر: آنلاین , اصلاح طلبان , ایران , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز