محسنی اژه ای در نشست با رؤسای كل دادگستری و دادستان های مراكز استان ها:

تعیین مجازات نباید سبب وهن شود

تعیین مجازات نباید سبب وهن شود به گزارش سنج نیوز، رییس قوه قضاییه اظهار داشت: امروز برخی جرائم، مردم را بیشتر آزار می دهد و بیشتر به مردم ضرر می رساند که یکی از آنها، جرم سرقت است؛ پس رؤسای کل دادگستری ها و دادستان ها نسبت به این مقوله توجه ویژه داشته باشند.


به گزارش سنج نیوز به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای بامداد امروز پنجشنبه (۲۹ تیر) طی سخنانی در نشست شورای عالی قوه قضاییه با رؤسای کل دادگستری و دادستان های مراکز استانها، ضمن تسلیت و تعزیت ایام حزن انگیز ماه محرم و شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و فرزندان و یاران باوفای ایشان، اظهار داشت: ما به عنوان پیروان امام حسین (ع) باید در راه حق طلبی استقامت داشته باشیم و راه نورانی سیدالشهداء را ادامه دهیم و بدانیم مشکلاتی که تحمل می نماییم در مقابل مصائب آل الله که در راه تحق فرامین الهی بودند، بسیار ناچیز است.
نمی توانیم با سلیقه و فکر خود عدالت را محقق سازیم
رییس قوه قضاییه با اعلان اینکه باید در راه بسط و توسعه عدالت، تلاش همه جانبه داشته باشیم، اظهار داشت: نمی توانیم عدالت را محقق نماییم مگر آنکه برمبنای اصول مسلم اسلامی و تکالیف قانونی عمل کنیم؛ نمی توانیم با سلیقه و فکر خود عدالت را محقق سازیم؛ این التزام به قانون است که عدالت را تحقق می بخشد. البته در این راستا، فهم و دقت در قانون و وضع قانون و اجرای آن به شیوه درست و اصولی نیز خیلی مهم است.
رییس دستگاه قضا اشاره کرد: اگر انقلابی هستیم باید ملتزم به قانون باشیم؛ نمی توانیم بگوییم که انقلابی هستیم، اما به این قانون به جهت ناقص بودن یا منطبق با مقتضیات نبودن، عمل نمی کنیم؛ اگر معتقد به ناقص بودن قانون هستیم باید در امتداد اصلاح آن، اقدامات مقتضی را ترتیب دهیم، نه این که از عمل به آن سرباز بزنیم. انقلابی ترین اشخاص در عصر حاضر حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری هستند که خودرا ملتزم به قانون می دانستند و می دانند.
احکام باید متناسب با جرم باشد
رییس عدلیه بیان داشت: قانون دست ما را باز گذاشته تا در صدور احکام و تصمیمات، مقتضیات زمانی را لحاظ نماییم و به تناسب جرم و مجازات توجه داشته باشیم؛ خیلی از احکام مجازات، «تعزیری» هستند؛ تعزیر به یَد حاکم است تا لحاظ کند که فرد در چه شرایطی مرتکب جرم شده است؟ آیا حالا پشیمان است؟ آیا در آینده جرم ارتکابی را تکرار می کند؟ چه نوع تعزیری را مقدر نماییم که بازدارندگی و اثربخشی داشته باشد و هم تنبیه باشد و هم تعلیم.
تعیین مجازات نباید به شکلی باشد که سبب وهن شود
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای ضمن تاکید بر ضرورت نظارت دیوان عالی کشور بر احکام گفت: مجازات باید متناسب، عاقلانه و اثربخش باشد؛ تعیین مجازات نباید به شکلی باشد که سبب وهن شود؛ اگر مجازات تعیین شده، وهن دستگاه قضایی باشد، از اثرگذاری لازم برخوردار نخواهد بود.
رییس قوه قضاییه اشاره کرد: مجازات تعیین شده باید هم برای محکوم و هم برای فردی که از حکم باخبر می شود، اثرگذاری داشته باشد؛ در اینجاست که عدل و تدبیر قاضی جلوه گری می کند؛ در اینجاست که قاضی باید مقتضیات را بسنجد و عاقلانه عمل کند.
مجازات باید نقش اثربخشی داشته باشد
رییس دستگاه قضا بیان داشت: حتی زمان و چگونگی اجرای مجازات نیز می تواند در اثربخشی آن نقش داشته باشد؛ اگر در زمان اجرای مجازات، رویکرد تبیینی اتخاذ نماییم و اطلاع رسانی درست داشته باشیم، این امر هم برای خود مجرم و هم دیگران اثربخشی دارد؛ با اتخاذ رویکرد تبیینی می توانیم مجرم را در زمان مجازات نیز منقلب و متحول نماییم.
قاضی القضات اشاره کرد: بار دیگر تاکید می کنم که رفتار ما با متهم، خانواده متهم، ارباب رجوع، شاکی و مشتکی عنه بسیار مهم است؛ خیلی از اوقات حُسن خلق و رفتار و ادبیات ما از حکمی که صادر می نماییم اثربخش تر است.
صیانت از مجموعه قضایی و فرد فرد کارکنان، امری ضروری و لازم است
رییس عدلیه در ادامه با اشاره به اهمیت مقوله صیانت از دستگاه قضایی اظهار داشت: امروز صیانت از مجموعه قضایی و فرد فرد کارکنان، امری ضروری و لازم است و شاید ضرورت این امر از مقاطع دیگر بیشتر باشد؛ چونکه شیطان صفتان همه ابزارها و ترفندهای خودرا به کار بسته اند تا میان مردم و مسئولان و حتی بین دستگاهها و حتی در داخل دستگاه قضایی نیز اختلاف افکنند؛ هر روز یک شایعه و مطلب کذب را اشاعه می دهند تا فضا را مسموم سازند و ذهن مردم را مشوّش کنند و افراد را متحیّر سازند که کدام مطلب حق است و کدام مطلب ناحق! پس اینجاست که خیلی باید مراقبت نماییم و تدبیر به خرج دهیم و سوء ظن نداشته باشیم؛ اگر خبری رسید باید ابتدا بررسی نماییم که از ناحیه فاسق است یا عادل؟ اگر از ناحیه فاسق بود، در صحت وسقم آن خبر دقت و تحقیق کنیم؛ اگر نمی دانیم گوینده ی خبر عادل است یا فاسق، بیشتر احتیاط نماییم.
باید مراقب کل نظام و دستگاه قضایی باشیم
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای اشاره کرد: امروز بصیرت وهوشیاری و توجه به وسوسه های شیطان صفتان و کسانی که هدفشان ایجاد فتنه و صحنه سازی است، بسیار مهم است؛ باید مراقب کل نظام و دستگاه قضایی باشیم و برمبنای فرامین الهی و فریضه امر به معروف و نهی از منکر عمل نماییم.
رییس قوه قضاییه گفت: امروز برخی جرائم، مردم را بیشتر آزار می دهد و بیشتر به مردم ضرر می رساند که یکی از آنها، جرم سرقت است؛ پس رؤسای کل دادگستری ها و دادستان ها نسبت به این مقوله توجه ویژه داشته باشند و چنانچه ملاحظه کردند در مواردی نسبت به پرونده های ارجاعی در رابطه با جرم سرقت، بطور مطلوب عمل نمی گردد، موضوع را مدیریت کنند اصولا کار مدیر همین است؛ بااینکه قاضی در انشای رأی مستقل است، اما باید قاضی را کمک و هدایت کرد.
امنیت همه جانبه مردم شامل امنیت روانی و امنیت فیزیکی، موضوعی بسیار مهم است
رییس دستگاه قضا اظهار داشت: امروز امنیت همه جانبه مردم شامل امنیت روانی و امنیت فیزیکی، موضوعی بسیار اهمیت دارد که مورد طمع شیطان صفتان می باشد؛ دشمن می خواهد مردم ما نه امنیت روانی داشته باشند و نه امنیت جانی و مالی؛ دشمن می خواهد امنیت کشور را به هم بزند پس باید خیلی مراقب باشیم.
رییس عدلیه اضافه کرد: بنظر می رسد تعدادی از دادگاه های ما توجه لازم را نسبت به کسانی که در فضای مجازی و در رسانه های مکتوب، امنیت روانی مردم را مخدوش می کنند، ندارند! در مواردی دادسرا ترتیبات قانونی را اتخاذ می کند و پرونده به دادگاه می رود، اما دادگاه اعلام می کند که سوء نیتی در کار فلان فرد نبوده است! یا ممکنست دادسرا در این قبیل موارد اهتمام لازم را به خرج ندهد؛ علی ایحال توجه به امنیت روانی مردم و برخورد قانونی با مخدوش کنندگان امنیت روانی مردم، موضوع بسیار حائز اهمیتی است.
قاضی القضات اشاره کرد: باید توجه و اهتمام زیادی به امنیت فیزیکی مردم نیز داشت؛ باید در قبال اقدامات ایذایی و خرابکارانه که از بیرون هدایت می شوند طبق قانون با قاطعیت برخورد کرد؛ در اینجا باید از سربازان گم نام امام زمان (عج) که در خنثی سازی توطئه های دشمنان برای تهدید امنیت مردم ایران اسلامی، مجاهدت می کنند، قدردانی به عمل آورد و باید در نظر داشت که ممکنست این قبیل اقدامات دشمنان ادامه داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در ادامه با اشاره به مقوله ناهنجاری های اجتماعی، اظهار داشت: لازم است در مقابل کسانی که با ناهنجاری اجتماعی می خواهند امنیت روانی مردم را مخدوش کنند و آب به آسیاب دشمن بریزند، طبق قانون، اقدامات مقتضی را انجام داد؛ امروز ممکنست تعدادی از این کشف حجاب ها با انگیزه سیاسی و هدایتگری معاندان باشد؛ در اینجا باید وفق قانون، اقدامات لازم را ترتیب داد؛ همین طور باید توجه داشت که کشف حجاب حتی اگر با انگیزه سیاسی و هدایتگری معاندان هم نباشد، عملی خلاف شرع و قانون است؛ که در این موارد هم قانون تکلیف را مشخص کرده است.
رییس قوه قضاییه اشاره کرد: برای فرد فردِ مرتکبان ناهنجاری های اجتماعی لازم است تدبیر مقتضی در نظر بگیریم و توجه داشته باشیم که آیا اقدام فرد یا افرادی که مرتکب این ناهنجاری شده اند، سازمان یافته است یا خیر؟ انگیزه فرد چه بوده است؟ وضع حال فرد چگونه است؟ آیا پشیمان شده است یا خیر؟ همه این موارد باید در برخورد با مرتکبان ناهنجاری های اجتماعی لحاظ شود.
در تعیین مجازات مرتکبان ناهنجاری های اجتماعی باید به متقن بودن آراء توجه داشته باشیم
رییس دستگاه قضا بیان داشت: در تعیین مجازات مرتکبان ناهنجاری های اجتماعی نیز باید به متقن بودن آراء توجه داشته باشیم؛ آرای ما باید مستند به قانون باشند و هم از نظر محتوایی و هم از نظر شکلی قابل قبول باشند؛ گاهی ممکنست محتوای رأی صادره درست باشد، اما از نظر شکلی ایراد وجود داشته باشد و ادبیاتی در دادنامه به کار برده شده باشد که شایسته یک قاضی و دستگاه قضایی نباشد، پس باید به نحوه نگارش آراء توجه ویژه داشت؛ همین طور احکام تتمیمی و تکمیلی که صادر می شود نیز باید منطبق با قانون باشند و سبب وهن نباشند؛ همین طور در مواردی نیز ممکنست خانواده فرد، خانواده ای خوب باشد، اما فرزند گرفتار لغزش شده باشد؛ در اینطور موارد نیز ضمن لحاظ جهات قانونی، باید تدابیر لازم را اتخاذ نمود.
تا آن زمان که لایحه عفاف و حجاب تبدیل به قانون شود، باید برمبنای قوانین فعلی در این زمینه عمل کرد
رییس عدلیه گفت: درباب مقوله مقابله با ناهنجاری های اجتماعی و مقوله عفاف و حجاب، قوانین موجود توسط معاونت حقوقی جمع بندی شده است پس رؤسای کل دادگستری ها برمبنای این قوانین عمل کنند و قضات ویژه ای را نیز تعیین کنند؛ تا زمانیکه لایحه عفاف و حجاب در مجلس تصویب و تبدیل به قانون شود، ما باید برمبنای قوانین فعلی در این زمینه عمل نماییم.



1402/04/29
11:40:27
5.0 / 5
319
تگهای خبر: ایران , حقوقی , دادستان , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز