رئیس سازمان پدافند غیرعامل كشور:

امروز شبکه های اجتماعی به سلاح و رسانه مهاجم تبدیل گشته اند

امروز شبکه های اجتماعی به سلاح و رسانه مهاجم تبدیل گشته اند به گزارش سنج نیوز، خراسان رضوی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار داشت: امروز شاهدیم که شبکه های اجتماعی کارکرد اولیه خویش را از دست داده و تبدیل به سلاح، ابزار و رسانه مهاجم شده اند و می توانند افکار عمومی را سازماندهی و هدایت کنند.



سردار جلالی امروز، ۲۱ تیر، در همایش منطقه ای پدافند سایبری و اقدامات مصون ساز که در مشهد مقدس برگزار گردید، با اعلان اینکه رابطه ای جدی بین فناوری ها، استراتژی ها و تهدیدات وجود دارد، اظهار داشت: در ذات فناوری، راهبردهای آشکار و پنهانی همچون اشراف، تسلط و کنترل اطلاعات وجود دارد که ما را با گونه ای جدیدی از تهدیدات مواجه می کند.

وی افزود: حوزه جنگ شناختی یکی از شکل های جدید تهدیدات است که قابلیت ترکیب با حوزه های بیولوژیک را نیز دارد. نمونه آنرا در بدحالی دانش آموزان مدارس دخترانه در سال قبل شاهد بودیم و پدیده هراس اجتماعی به عنوان یک عامل شناختی قابلیت خودرا در تبدیل شدن به علایم و عوارض شبه مسمومیت نشان داد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از رسانه به عنوان ابزاری یاد کرد که هم در حمله و هم در دفاع کارکرد دارد و اضافه کرد: در همین موضوع بدحالی دانش آموزان شاهد بودیم که با آگاهی بخشی و جلوگیری از انتشار اخبار غلط و گمراه کننده، این پدیده کنترل شد و به پایان رسید.

جلالی با اشاره به اعتراضات اخیر فرانسه، عنوان کرد: در این اتفاقات، فارغ از این که قضاوت نماییم که حق با کیست، شاهد استفاده از رسانه های اجتماعی به عنوان یک ابزار هستیم. خود دولتمردان فرانسوی نیز اذعان دارند که این اعتراضات، تحت تاثیر رسانه های اجتماعی است که بستر آنرا فناوری سایبری تشکیل می دهد.

کنترل و مدیریت تهدیدات مستتر در فناوری به یک دانش تبدیل گشته است

وی تهدیدات سایبری، استفاده از ابزارهای مالی به عنوان ابزار فشار بر ملت ها و استفاده از غذا به عنوان اسلحه را از دیگر ابزارهای جنگ ترکیبی دانست که امروز در کنار رسانه و رسانه های اجتماعی در خدمت کشورهای سلطه گر جهان قرار دارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اعلان اینکه امروز کنترل و مدیریت تهدیدات مستتر در فناوری به عنوان یک دانش در جهان شناخته می شود، افزود: این به مفهوم استفاده از مزایای فناوری ضمن توجه و خنثی سازی تهدیدات و نتایج ناشی از آنست.

جلالی همین طور به ظهور مفهومی به نام فناوری های همگرا و همجوش اشاره نمود و اظهار داشت: در این مفهوم چند فناوری با هم ترکیب شده و سبب پیدایش گونه جدیدی از تهدید می شوند که پایه و اساس تهدیدات ترکیبی را شکل می دهند.

وی با اعلان اینکه در تهدیدات ترکیبی حوزه جنگ و امنیت با هم تلفیق شده و قابل تفکیک نیست، اضافه کرد: برای شناسایی راهبردهای مقابله با این تهدیدات، باید ساختارها و کارکردهای آنرا تشخیص بدهیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اعلان اینکه با تغییر شکل تهدیدات، امروز مردم به عنوان کانون اثرگذاری در تهدیدات ترکیبی محسوب می شوند، اشاره کرد: امروز شاهدیم که رسانه های اجتماعی کارکرد اولیه خودرا از دست داده و تبدیل به سلاح، ابزار و رسانه مهاجم شده اند و می توانند افکار عمومی را سازماندهی و هدایت کنند.

جلالی بیان کرد: باتوجه به اهمیت مردم در تهدیدات نوین، اهدافی جذابیت بیشتر یافته است که بیشترین خدمات را مردم ارائه کرده و جامعه بیشترین وابستگی را به آنها دارد. در اینجاست که حفظ ادامه کارکرد و مدیریت نتایج ناشی از چنین تهدیداتی اهمیت خودرا نشان میدهد.

مولفه های تهدیدات ترکیبی

وی عنوان کرد: برمبنای مطالعات صورت گرفته، امروز تهدیدات ترکیبی که با آن مواجه هستیم، دارای ۵ مولفه اساسی است که نخستین آن تهدیدات درون زاست و فناوری، ضریب این تهدیدات را افزایش داده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اعلان اینکه تهدیدات درون زا در عرصه فناوری مختص کشور ما نیست، اضافه کرد: از سال ۲۰۱۸ آمریکایی ها با تنظیم قوانینی در فضای سایبر زیرساخت های حوزه کنترل صنعتی (OT) و خدمات زیرساختی را جداسازی و تبدیل به یک آژانس کرده اند. این آژانس راهبرد کاهش تهدیدات درون زا در صنایع آمریکا را به عنوان یک راهبرد جدی تعریف کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان پدافند غیرعامل، جلالی افزود: در این سند هر مدیری که از سه خاصیت دسترسی به اطلاعات، اختیار و دانش برخوردار باشد، باید کنترل مضاعفی روی او اعمال شود. این یعنی حتی آمریکایی ها در این مساله لطمه پذیر بوده و روی آن حساس هستند.

وی دومین مولفه تهدیدات ترکیبی را لطمه پذیری سایبری عنوان نمود و اظهار داشت: در دسته بندی های صورت گرفته، چهار دسته حملات تشخیص داده شده است که لطمه پذیری های کشف شده، لطمه پذیری ها پنهان، ایمپلنت ها (شامل سخت افزار، میان افزار و نرم افزارها) و تهدیدات پیشرفته ماندگار همچون آنهاست.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار داشت: آمارها نشان میدهد در سالهای اخیر، بخش عمده حملات دشمن در عرصه سایبری مبتنی بر لطمه پذیری های آشکار انجام شده که به آسانی قابل رفع بوده است.

جلالی افزود: یکی از تاکیدات سازمان پدافند غیرعامل کشور برطرف نمودن لطمه پذیری ها کشف شده در عرصه سایبری است که برای حل این لطمه پذیری ها دستورالعمل و سازوکار لازم پیش بینی و در اختیار دستگاه های اجرائی قرار گرفته است. امروز شناسایی و حل این لطمه پذیری ها، تکلیف قانونی و شرعی همه کارشناسان و مدیران حوزه سایبری است.

وی اثرگذاری بر ذهن، فکر، باور و رفتار مردم که سبب سیاه نمایی، ناامیدی از آینده و نارضایتی می شود را از دیگر اقدامات دشمنان برشمرد و اضافه کرد: عبور از مرز امنیت سایبری و ترکیب آن با امنیت فیزیکی از راهبردهای دشمن در این حوزه می باشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور بزرگترین ضعف در عرصه سایبری را وابستگی به انرژی برق عنوان نمود و اظهار داشت: ساماندهی برق اضطراری خصوصاً در زیرساخت ها و الزام استفاده از ژنراتورهای برق اضطراری باید به سمتی توسعه پیدا کند که زیرساخت هایی که مردم به خدمات رسانی آنها وابستگی دارند، از پایداری کامل دراین زمینه برخوردار باشند.





منبع:

1402/04/21
20:31:00
5.0 / 5
391
تگهای خبر: آمریكا , خدمات , دستگاه , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز