افزایش قدرت شورای عالی فضای مجازی

افزایش قدرت شورای عالی فضای مجازی به گزارش سنج نیوز، دیجیاتو نوشت: رییس جمهور قانون «اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری» را ابلاغ نمود. بر طبق قانون مورد اشاره، دیوان عدالت اداری حق رسیدگی به مصوبات شورای عالی فضای مجازی در عرصه تحت صلاحیت این نهاد را ندارد.


این قانون طی یک سال اخیر مورد مناقشه برخی نمایندگان مجلس و فعالین حقوقی بوده است که بعد از انجام اصلاحات مدنظر شورای نگهبان، ۱۰ اردیبهشت ماه امسال به تصویب مجلس رسید و روز گذشته توسط رییس جمهور ابلاغ گردید. در ماده ۱۲ قانون «اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری» آمده است که: «به ماده (۱۲) قانون، یک تبصره به شرح زیر به عنوان تبصره (۲) الحاق و شماره تبصره ماده مذکور به یک اصلاح می شود:
تبصره ۲- رسیدگی به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی در عرصه تحت صلاحیت این نهادها، از شمول حکم این ماده خارج است. لیکن رسیدگی به مصوبات و تصمیمات زیرمجموعه های شوراهای مذکور از قبیل هیئت (کمیسیون)ها، کارگروه (کمیته)ها، شوراها و ستادها در صلاحیت دیوان عدالت اداری قرار می گیرد.»
براین اساس، مصوبات این دو نهاد درباب سیاستگذاری خارج از صلاحیت دیوان عدالت اداری است و بقیه مصوبات آنها به جهت مشابهت با تصمیمات سایر مقامات اداری، در صلاحیت هیئت عمومی دیوان عدالت اداری قرار دارد. قبل تر کارشناسان حقوقی نظرات مختلفی نسبت به این مصوبه داشتند. «محمدجعفر نعناکار» این مصوبه را پراشکال دانسته بود؛ چونکه با اجرای این قانون، شوراهای فراقوه ای به وجود آمده اند که مصوبات غیرقابل ابطال دارند. از طرف دیگر، «رضا ایازی» باور دارد مجلس یک امر بدیهی نانوشته را تبدیل به قانون کرده و به منازعات میان حقوق دانان پایان داده است. طی روزهای اخیر در برنامه هفتم توسعه نیز دولت فرماندهی امنیت فضای مجازی را به مرکز ملی فضای مجازی سپرد. مرکز ملی فضای مجازی نهادی حاکمیتی است که از سال ۱۳۹۰ راه اندازی شده و اکنون «محمدامین آقامیری» ریاست آنرا بر عهده دارد. ۵۸۵۸

1402/03/03
14:16:08
5.0 / 5
344
تگهای خبر: حقوقی , رئیس جمهور , سیاست , كمیسیون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز