نماینده مردم زابل در مجلس:

دولت به مشکلات سیستان با اولویت و فوریت وارد شود

دولت به مشکلات سیستان با اولویت و فوریت وارد شود به گزارش سنج نیوز، سیستان و بلوچستان نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به این که مردم سیستان به ناچار به دنبال شرایط بحرانی منطقه درحال مهاجرت هستند، اظهار داشت: دولت به مشکلات سیستان با اولویت و فوریت ورود کند.


حبیب الله دهمرده در نشست تسریع در روند پیگیری حق آبه هیرمند که با حضور امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در چابهار برگزار شد، اظهار نمود: هم اکنون خدمات زیادی در کشور در حال انجام می باشد و کسی نمی تواند منکر این مساله بشود اما برخی مسؤلان در برخی از امور کند کار می کنند که این مورد باعث می شود فرصت ها به تهدید تبدیل گردد.
نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تلاشهای زیادی در مجلس داشته ایم تا قوانینی برای مبحث تأمین آب منطقه سیستان مصوب شود و ماحصل آن تصویب قانون در حوزه حق آبه رودخانه هیرمند، انتقال آب از دریای عمان، آب ژرف و پیشگیری از تبخیر آب چاه نیمه ها بوده که تقریبا همگی دارای ردیف بودجه است اما اجرایی نمی شود و این در شرایطی است که مواردی مانند انتقال آب دریای عمان و آب ژرف ارتباطی با بیرون مرزها ندارد.
وی ادامه داد: به باعث قانون حق آبه، دولت مکلف شده جهت تثبیت، استمرار و افزایش حق آبه ایران از رودخانه هیرمند اقدام سیاسی، اقتصادی، عمرانی و... را در قالب اعتبارات مصوب به عمل آورد و وزارت امور خارجه مکلف شده گزارش عملکرد در مورد این مورد را هر سه ماه یک مرتبه به مجلس شورای اسلامی عرضه کند.
دهمرده تصریح کرد: این پروژه ها همچون آبرسانی با لوله به ۴۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت سیستان در منطقه سیستان اجرا شده که وابسته به آب است و در نبود آب، میلیاردها دلار که صرف این پروژه ها شده به عبارتی به هدر می رود.
نماینده مردم زابل در مجلس ضمن اشاره به این که راه اندازی بند «کمال خان» با تفکر اسرائیل، آمریکا و انگلیس و با رویکرد هدر دادن حق آبه و افزایش آمار مهاجرت از منطقه سیستان راه اندازی شده، اظهار داشت: امروز مردم سیستان در شرایط سختی زندگی می کنند و طوفان های گردوخاک سیستان در شرایط خشکسالی نفس مردم را بریده و سبب شده مردم منطقه به ناچار به حاشیه دیگر شهرها و استان ها کوچ کنند.
وی خاطرنشان کرد: کشاورزی و دامپروری سیستان گرفتار مشکلات اساسی شده و کارخانه ای هم در منطقه نداریم تا مردم در آن مشغول شوند. اگر مرز را از دست بدهیم تبعات آن به هیچ صورت قابل جبران نیست. کسی که کوچ کند برگشت ندارد و دولت امروز باید با قید فوریت به مبحث سیستان رسیدگی کند.




منبع:

1402/02/28
12:24:55
5.0 / 5
367
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , ایران , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز