پیش از خطبه های نماز جمعه

رئیس سازمان انرژی اتمی: در ۱۴۰۱، با رفتارهای پیچیده مواجه بودیم

رئیس سازمان انرژی اتمی: در ۱۴۰۱، با رفتارهای پیچیده مواجه بودیم به گزارش سنج نیوز، رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: تحریم هایی که به بهانه هسته ای و با اتهامات واهی اعمال شد، با عملیات سیاسی و روانی در 1401 به اوج خود رسید؛ بااینکه می گفتند تنها راهکار مسایل، دیپلماسی است و برجام بهترین راه است، اما باز همه بر همان منطق خود پایبند نبودند و فشارها را از حد گذراندند و ما در 1401، با سالی پرتنش و با رفتارهای پیچیده مواجه بودیم.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، محمد اسلامی در سخنان قبل از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران، ضمن تبریک ایام سال نو و آرزوی قبول طاعات در ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: سازمان انرژی اتمی ایران یکی از دستاوردهای پر افتخار انقلاب اسلامی است که توانسته با خودباوری، خداباوری و اهتمام و توکل ویژه به خدای متعال مسیر رشد و ترقی را در امتداد شکوفایی علمی و فناوری برای کشور به ارمغان آورد.
وی افزود: حوزه فناوری هسته ای حوزه سلطه و در انحصار ابرقدرت های پیشرو بوده است و ورود به این حوزه همیشه یک «جرم» محسوب می شود؛ از این بابت آنرا جرم می گویم که حرکت در این جهت را با مجازات مواجه کردند و ما را از بدو پیروزی انقلاب مورد تحریم قرار دادند و تحریم هایی که به بهانه هسته ای با اتهامات واهی اعمال شد، با عملیات سیاسی و روانی در ۱۴۰۱ به اوج خود رساندند. بااینکه می گفتند می خواهند به تفاهم هسته ای برگردند و تنها راهکار مسایل، دیپلماسی است و برجام بهترین راه است، اما باز همه بر همان منطق خود پایبند نبودند و فشارها را از حد گذراندند و ما در ۱۴۰۱، با سالی پرتنش با رفتارهای پیچیده مواجه بودیم.
وی افزود: در سالی که گذشت همکاران ما بیش از ۱۵۹ دستاورد دانشی و فناوری و صنعتی را ثبت کردند که هر کدام را بخواهیم تحصیل نماییم به خاطر تحریم ها اساسا آنها را به ما نمی دهند؛ چونکه اسباب سلطه اقتصادی و فشار سیاسی است.
اسلامی اظهار داشت: القا مستمر آنها این است که ایران هیچ هدفی جز دستیابی به بمب هسته ای ندارد و بیش از ۲۰ سال است که این اتهامات را تکرار می کنند، اما این هیاهو به دردشان خورده تا فشار حداکثری مقابل ایران را ادامه دهند.
رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: تمام تلاش مان این بود که تاثیر انرژی هسته ای و فناوری هسته ای را با مردم در بین گذاریم و همه زمینه های آنرا گسترش دادیم. تولید رادیودارو در شرایطی که همه مراکز درمانی و بیمارستانی فعالیت درمانی خودرا با حداکثر ظرفیت انجام دهند بطوریکه بیش از یک میلیون بیمار از این امکانات دارویی در کشور استفاده می نمایند همچون این اقدامات است. تولید رادیودارو بدون استفاده از ظرفیت هسته ای امکان پذیر نیست. اگر غنی سازی اورانیوم انجام ندهیم نمی توانستیم رادیودارو تولید نماییم. تنها شرکت ما که تولید رادیودارو می کند را تحریم کردند و با این تحریم نشان دادند که انسان ها برای آنها ارزش ندارند و زورگویی و قدرت طلبی برای آنها مهمست.
اسلامی افزود: آنچه ما دنبال می نماییم این است که همه سرفصل های فناوری هسته ای را فعال نماییم، از فناوری های در اختیار در «پرتودهی» قدمهای مهمی برداشتیم تا در تولید مواد غذایی و محصولات کشاورزی راندمان بالایی برای مردم ایجاد نماییم. پرتودهی آفت ها در مواد غذایی را می کاهد.
معاون رئیس جمهور اشاره کرد: برای نخستین بار در ۱۴۰۱ سامانه های کاربردی برای این امر را در مقیاس صنعتی تولید کردیم و در کشور آنها را گسترش می دهیم تا کلیه محصولات کشاورزی و تولیدی در زمینه غذایی با پرتودهی ایمن شود و ظرفیت ماندگاری اش افزایش یابد. همین طور ما با پدیده آفت های نوظهور یا اتفاقاتی که همچون در صادرات پسته رخ داد مواجه هستیم. با فناوری هایی که در اختیار داریم توانستیم برای این مشکلات راه حل پیدا نماییم و با آن مقابله شد و ازمایش های مرحله آغازین را داریم انجام می دهیم. ان شاءالله امسال این کار را دنبال می نماییم. همین طور در بحث محیط زیست سولفورزدایی از مازت و رفع شیرآبه ها با فناروری هسته ای می تواند تاثیر زیادی در حل این مشکلات در زندگی مردم داشته باشد.
اسلامی درباره ی ضرورت حرکت به سمت دستیابی به انرژی پاک یاد شده در فرمایشات مقام معظم رهبری اظهار داشت: باتوجه به تغییرات در وضعیت اقلیمی و تلاش جهانی برای صفر کردن استفاده از کربن، باید به این سمت با سرعت بیشتر حرکت نماییم. هدف گذاری برای تولید برق از این مسیر را انجام دادیم و پروژه ایجاد ده هزار مگاوات برق اتمی را جانمایی کردیم. باید بتوانیم از ذخایر موجود در کشور بطور ترکیبی برای سوخت استفاده نمائیم و ظرفیت قدرت مندی را ایجاد کردیم تا ذخایر زیرزمینی را هدفمند جستجو کند تا بتوانیم مواد اولیه و عناصر همراه را بیشتر در اختیار بگیریم؛ در همین راستا اقتصاد معدن را شکوفا خواهیم کرد. در گذشته یکی از موانع معادن مربوط به سازمان انرژی اتمی بود، اما حالا سه معدن فعال را به هشت معدن ارتقاء دادیم و از بیش از پنج معدن امسال بهره برداری می نماییم.
رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: برای نخستین بار سند جامع تحقیق و توسعه که بیش از ۲۰۰ پروژه مرز دانشی را هدف قرار داده در دست داریم و امروز می گویم که در سازمان انرژی اتمی محصولات تولیدی در مرز دانشی است و در ردیف سه تولید کننده اول دنیا هستیم و این مهم با تلاش جوانان غیور ما به دست آمده است.
او در آخر یاد و خاطره شهدای هسته ای را گرامی داشت.



1402/01/18
17:13:55
5.0 / 5
433
تگهای خبر: اقتصاد , ایران , برجام , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز