طحان نظیف در برنامه گفتگوی ویژه خبری:

شورای نگهبان از اصلاح قانون انتخابات مبتنی بر سیاست های کلی استقبال می کند

شورای نگهبان از اصلاح قانون انتخابات مبتنی بر سیاست های کلی استقبال می کند به گزارش سنج نیوز، سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: شورای نگهبان از اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مبتنی بر سیاست های کلی انتخابات استقبال می کند.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، هادی طحان نظیف در برنامه گفتگوی ویژه با موضوع «اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» اظهار داشت: برای شورای نگهبان متجلی شدن سیاست های کلی انتخابات در قالب قانون مهمست و فرقی نمی کند که در قالب طرح یا لایحه باشد.
وی با یادآوری این که در سالهای قبل اقداماتی برای اصلاح قانون انتخابات صورت گرفت اما به نتیجه نرسید، اظهار داشت: البته دو مبادرت به نتیجه رسید که یکی تصویب طرحی در سال 98 در مجلس شورای اسلامی درباب شفافیت منابع مالی کاندیداها بود که در شورای نگهبان نیز مغایر شرع و قانون اساسی شناخته نشد. سال قبل نیز شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری شرایطی برای ثبت نام کاندیداها ابلاغ نمود.
سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: دو مصوبه آماده شده از طرف مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، نسبت به آن اصلاحاتی که باید صورت بگیرد ناچیز و کم است.
طحان نظیف با اعلان اینکه سیاست های کلی انتخابات، لطمه شناسی نظام انتخابات در چهار دهه گذشته است، اظهار داشت: شورای نگهبان به عنوان نهادی که متولی نظارت بر انتخابات است، در مقام عمل با لطمه هایی روبه رو شده است که سرتیتر آنها در سیاست های کلی انتخابات آمده است. به عنوان مثال موضوع پیش ثبت نام در نظام انتخابات جایش خالی است. موقع ثبت نام انتخابات با انبوهی از ثبت نام کنندگان مواجه هستیم که شرایط ثبت نام ندارند. اگر پیش ثبت نام در نظر گرفته شود جلوی رد صلاحیت های خیلی از افراد گرفته می شود برای اینکه تعدادی از افراد ثبت نام می کنند که محکومیت کیفری دارند. اگر این مساله در پیش ثبت نام در نظر گرفته شود، فرد نمی تواند ثبت نام کند که با ردصلاحیت مواجه شود.
این عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره ی زمان بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: طبق قانون فعلی 20 روز زمان برای رسیدگی صلاحیت داوطلبان در نظر گرفته شده است که زمان کمی است. ما این نگرانی را داریم که در طول این مدت کم، حقی از افراد ضایع شود. برای شورای نگهبان دشوار است که در مدت زمان اندکی به رسیدگی صلاحیت داوطلبان بپردازد.
طحان نظیف با تأکید بر این که مطالبی در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی نیاز به روزآمدسازی دارد، اظهار داشت: سیاست های کلی انتخابات، راهکاری برای حل مسائل و مشکلاتی است که امروز به آن مواجه هستیم. همانطور که همگان می بینیم عمده تبلیغات در انتخابات ها از فضای فیزیکی به فضای مجازی منتقل شده است. اما قوانینی که در زمینه تبلیغات وجود دارد بیشتر مربوط به فضای حقیقی است تا فضای مجازی.
سخنگوی شورای نگهبان با اعلان اینکه آنچه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات است و از جزییات آن اطلاعی نداریم، اظهار داشت: شورای نگهبان از اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مبتنی بر سیاست های کلی انتخابات استقبال می کند. در بندهای 18 گانه سیاست های کلی انتخابات به موضوعات گوناگونی پرداخته شده که هر کدام برمبنای لطمه شناسی است.
او در آخر با اشاره به بندی از سیاست های کلی انتخابات در مورد کارهای احزاب و تشکل های سیاسی اظهار داشت: در انتخابات ها با احزاب یک شبه ای مواجه هستیم که از مردم رای می گیرند و بعد از آن پاسخگویی ندارند. در سیاست های کلی انتخابات به وظایف احزاب و تشکل های سیاسی اشاره شده است که باید در متون قانونی، بخشنامه ها و دستورالعمل ها تجلی یابد.




منبع:

1401/11/10
09:54:07
5.0 / 5
378
تگهای خبر: تبلیغات , ریاست جمهوری , سیاست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز