سفر سه روزه روحانی به هند پایان یافت؛

مسافر ویژه هند

مسافر ویژه هند سنج نیوز: دیدارهای رسمی با نخست وزیر، وزیر امور خارجه، معاون رییس جمهور و رییس مجلس سنای هند، چندین دیدار با اعضای جوامع مختلف ایرانی و هندی، امضای ۱۵ موافقتنامه همكاری میان تهران و دهلی نو، بازدید از برخی اماكن تاریخی هندوستان، ادای احترام به گاندی، شركت در نماز جمعه اهل سنت حیدرآباد و تحكیم روابط دو كشور قدیمی جنوب آسیا، حاصل سفر سه روزه رییس جمهوری اسلامی ایران بعنوان مسافر ویژه هند بشمار می رود.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی بامداد پنجشنبه به دعوت رسمی "ناراندا مودی" نخست وزیر هندوستان با بدرقه رسمی علی اكبر ولایتی مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری و اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و جمعی از اعضای كابینه دولت در پاویون فرودگاه مهرآباد، به منظور انجام سفری سه روزه به دعوت رسمی نخست وزیر هند، به این كشور سفر كرد.
رییس جمهور پیش از ترك تهران به منظور عزیمت به حیدرآباد هندوستان در جمع خبرنگاران، با اشاره به اهداف سفر سه روزه خود به هندوستان اظهار نمود: «دو كشور روابط بسیار خوبی در زمینه مسائل اقتصادی، فناوری اطلاعات و همینطور بهداشت، درمان و صنعت و كشاورزی داشته و این روابط ادامه خواهد یافت.»
وی همینطور تصریح كرد: «موضوع ترانزیت و بندر چابهار و اتصال هند با استفاده از این بندر به افغانستان و آسیایی مركزی یكی از مسائل بسیار مهم در روابط میان دو كشور است. پیش از این یك سند همكاری میان مقامات ایران، هندوستان و افغانستان در این زمینه به امضاء رسیده است. به تازگی هم یك فاز بندر شهید بهشتی چابهار با حضور مقامات و نمایندگان ۱۷ كشور به افتتاح رسیده است كه ظرفیت ترانزیتی چابهار را به ۷.۵ میلیون تن افزایش داده است. این ظرفیت بعد از اجرای فازهای بعدی افزایش خواهد یافت.»
رییس جمهوری اسلامی ایران ظهر پنج شنبه به وقت تهران وارد "حیدرآباد" مركز ایالت "تلنگانا"ی هندوستان شد. و گروهی از دوستداران جمهوری اسلامی ایران با حضور در فرودگاه حیدرآباد از رییس جمهور استقبال كردند. این گروه با در دست داشتن پرچم های سه رنگ جمهوری اسلامی ایران، شعار می دادند، «روحانی خوش آمدی» و «صل علی محمد یاور رهبر آمد». روحانی هم با تكان دادن دست به ابراز احساسات جمعیت حاضر پاسخ داد و از حضور و استقبال گرم و صمیمی آنان تشكر كرد.
رییس جمهور شامگاه پنجشنبه در نخستین برنامه سفر خود در دیدار نخبگان، علمای دینی و رهبران جامعه اسلامی حیدر آباد، با اشاره به اینكه "مسلمانان با هم برادرند و اسلام برای سعادت همه انسان ها است"، خاطرنشان كرد: «ادیان برای استقرار خوبی ها و حذف مفاسد آمده اند و مسلمانان در این زمینه وظیفه دینی دارند.»
وی "پیام ملت ایران را پیام دوستی و روابط نزدیكتر با ملت بزرگ هندوستان دانست" و با تاكید بر اینكه "ما خواستار روابط صمیمانه تر و نزدیك تر دو ملت بزرگ ایران و هندوستان در تمامی زمینه ها هستیم"، اظهار داشت: «ایران و هندوستان پیوند تاریخی و فرهنگی، فرای روابط سیاسی و اقتصادی دارند و این ریشه تاریخی و فرهنگی دو ملت، یكی است.»
پیش از سخنان رییس جمهور، "حجت الاسلام والمسلمین مهدوی پور" نماینده ولی فقیه در شبه قاره هند، "حجت الاسلام والمسلمین سیدنثار حسین" و "مولانا مفتی خلیل احمد صاحب"، از علمای جامعه اسلامی هند، از تلاش های جمهوری اسلامی ایران برای تقویت وحدت و برادری میان مسلمانان و مذاهب اسلامی تجلیل كردند.
اولین برنامه روز جمعه رییس جمهور بازدید از آثار تاریخی "قطب شاهیان" در حیدرآباد مركز ایالت تلنگانای هندوستان بود. روحانی به همراه هیات همراه خود بامداد جمعه از این آثار تاریخی بازدید نمود. بعد از این بازدید، رییس جمهور در اجتماع نمازگزاران "مكه مسجد" حیدرآباد حاضر شد و در نماز جمعه به امامت امام جمعه اهل سنت این شهر شركت كرد. روحانی بعد از آخر نماز در جمع نمازگزاران با اشاره به اینكه "امروز در نماز جمعه حیدرآباد شركت كردیم تا بگوییم صدای نوا و هدف ما در دنیای اسلام یكی است"، اظهار داشت: «ما مسلمانان در روز جمعه هر هفته، نماز جمعه می خوانیم. نماز جمعه، نماز وحدت و اتحاد میان همه مسلمانان جهان است. اگر نماز جمعه ای وحدت مسلمانان را به هم بریزد و تولید تفرقه كند بطور قطع به آن هدف واقعی نماز جمعه اسلام دست نیافته است.»
پس از آن رییس دولت دوازدهم عصر جمعه در دیدار صمیمی با ایرانی ها و دانشجویان مقیم هند با اشاره به اینكه "زبان فارسی مانع خودباختگی فرهنگی است و كرسی های زبان فارسی باید توسعه یابند"، اظهار نمود: «زبان شیرین فارسی در دیار شبه قاره، بهتر از همه جا جلوه گر شده است و می تواند توسعه روابط ایران و هند را شتاب دهد.»
رییس جمهور با تاكید بر اینكه "راهی جز وحدت و اتحاد همه مسلمانان جهان در سراسر گیتی وجود ندارد"، خاطرنشان كرد: «اگر مسلمانان با هم متحد بودند، رییس جمهور آمریكا جرات نمی كرد كه بیت المقدس را بعنوان پایتخت رژیم غاصب صهیونیستی اعلام نماید و اگر با هم متحد بودیم رژیم غاصب صهیونیستی جرات نمی كرد كه به حقوق ملت فلسطین تجاوز كند.»
وی با قدردانی از "تلاش های وزارت خارجه و دكتر ظریف در عرصه سیاست خارجی و احقاق حقوق ملت ایران"، خاطرنشان كرد: «به واسطه زحماتی كه كشیده شد، به خوبی نشان دادیم همانگونه كه از قدرت دفاع در برابر متجاوز برخوردار هستیم، توان سیاسی و قدرت مذاكره هم با جهانیان داریم و در این حوزه هم جایگاه كشورمان در طول سال های گذشته هر روز قوی تر شده است.»
در این مراسم تعدادی از دانشجویان و ایرانی ها مقیم هند، در سخنانی دیدگاه ها، مشكلات و پیشنهادات خویش را با رییس جمهور در بین گذاشتند تا برنامه های دومین روز سفر روحانی به هند اینگونه آخر یابد.
اما شنبه سیاسی ترین و پركارترین روز روحانی در هند بود. وی در این روز از "حیدرآباد" به "دهلی نو" پایتخت هندوستان رفت. رییس جمهور ابتدا بامداد شنبه با حضور در بنای یادمان "مهاتما گاندی" با نثار تاج گل به پدر استقلال و رهبر فقید سیاسی و معنوی هندوستان ادای احترام و دفتر یادبود یادمان "ماهاتما گاندی" را امضا كرد. روحانی در بخشی از نوشته خود در دفتر یادبود یادمان گاندی نوشت: «مهاتما گاندی در مقطعی از تاریخ كشور بزرگ هند رهبری ملتش را برای بیرون راندن نیروهای استعمارگر از كشورش عهده دار شد. یكی از خصوصیت های رهبریت وی نشر و ترویج اتحاد، محبت و دوستی، عدم خشونت، عدالت خواهی و قانون مندی در بین مردم با هر عقیده و مسلك بود كه سبب شكفته شدن میوه استقلال كشورش گردید. بدیهی است تعالی سعادت بشریت در آینده هم در گرو قانون مندی و استقرار عدالت است نه برپایه آنچه قدرت های خودكامه مایلند به جهانیان دیكته بنمایند.»
رییس جمهوری اسلامی ایران روز شنبه و در آغاز مرحله دوم سفر خود به هندوستان، به صورت رسمی در كاخ ریاست جمهوری این كشور، از جانب رییس جمهور و نخست وزیر هندوستان مورد استقبال قرار گرفت. در مراسم استقبال رسمی از روحانی بعد از نواخته شدن سرود ملی ایران و هندوستان، رؤسای جمهور دو كشور از یگان تشریفات سان دیدند. در جریان این مراسم به افتخار حضور رییس جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه، ۲۱ گلوله توپ شلیك شد و رؤسای جمهوری ایران و هندوستان، هیأت های عالی رتبه مقامات همراه را به یكدیگر معرفی كردند.
پس از آن جمهوری اسلامی ایران و هندوستان برای تعمیق سطح مناسبات مشترك، ۱۵ سند و تفاهمنامه همكاری امضا كردند. این اسناد و یادداشت تفاهم همكاری روز شنبه در دهلی نو و در حضور "حسن روحانی" رییس جمهور ایران و " نارندرا دامورداس مودی" نخست وزیر هندوستان از جانب مقامات عالی رتبه دو كشور به امضاء رسید.
اسناد و تفاهم نامه های امضا و مبادله شده در حضورر روحانی و "مودی" به این شرح است: ۱-موافقتنامه اجتناب از دریافت مالیات مضاعف، ۲-یادداشت تفاهم لغو روادید سیاسی، ۳-یادداشت تفاهم چارچوب همكاری ها در زمینه كشاورزی، ۴-یادداشت تفاهم همكاری در حوزه آنتی دامپینگ، ۵-یادداشت تفاهم مدیریت موقت فاز اول بندر اول بندر چابهار، ۶-یادداشت تفاهم همكاری بین شركت پست جمهوری اسلامی ایران و اداره پست هند، ۷-یادداشت تفاهم همكاری بین معاونت امور زنان ریاست جمهوری ایران و وزارت امور زنان هند، ۸-موافقتنامه استرداد مجرمین (امور كنسولی)، ۹-موافقتنامه معاضدت قضایی در امور مدنی و تجاری، ۱۰-یادداشت تفاهم همكاری های بهداشت، درمان و دارو بین وزارتین بهداشت دو كشور، ۱۱-یادداشت تفاهم همكاری در حوزه طب سنتی بین وزارت بهداشت ایران و وزارت طی سنتی هند (آیوش).
همچنین فهرست اسناد امضاءشده بین مقامات دو كشور به شرح زیر است: ۱-یادداشت تفاهم صدور روادید الكترونیك، ۲-یادداشت تفاهم همكاری اتاق بازرگانی ایران با اتاق بازرگانی فیكی (ficci)، ۳-یادداشت تفاهم همكاری اتاق بازرگانی ایران با اتاق بازرگانی آسوچم (asshocham)، ۴-یادداشت تفاهم اتاق بازرگانی ایران با اتاق بازرگانی پی. اچ. دی. چمبر (phd. chamber).
در حاشیه این مراسم از تمبر مشترك جمهوری اسلامی ایران و هند هم رونمایی گردید.
پس از انجام تشریفات و امضای توافقنامه ها، روحانی در نخستین دیدار رسمی خود در هند در دیدار "نارندرا دامورداس مودی" با ابراز خرسندی از روند رو به توسعه روابط تهران-دهلی نو اظهار نمود: «روابط ایران و هند به ضرر هیچ كشوری نیست وظرفیت های گسترده ای برای توسعه و تعمیق روابط ایران و هندوستان وجود دارد كه باید از تمامی این ظرفیت ها در جهت منافع و آینده ای بهتر برای دو ملت و منطقه، بیش از پیش بهره گرفت.»
رییس جمهور، "تعمیق دوستی های تاریخی میان دو ملت ایران و هندوستان در همه عرصه های فرهنگی، اقتصادی و تجاری را مسئولیت امروز سیاست مداران دو كشور دانست" و تصریح كرد: «جمهوری اسلامی ایران از گسترش و تعمیق روابط همه جانبه با هندوستان بعنوان یك كشور دوست در منطقه، استقبال می كند.»
نخست وزیر هند هم در این دیدار "روند توسعه روابط دو كشور را رضایت بخش خواند" و تصریح كرد كه «كشورش مصمم به توسعه همه جانبه روابط با ایران است و باید از ظرفیت های گسترده ای كه در روند توسعه این مناسبات وجود دارد، بهره برداری نمود.»
"نارندرا دامورداس مودی" همینطور اظهار داشت: «با برداشته شدن خیلی از موانع بر سر راه توسعه همكاری اقتصادی ایران و هندوستان، عمده سرمایه گذاری های دوجانبه به نتیجه رسیده و به روند توسعه مناسبات تهران-دهلی نو شتاب داده است.»
پس از این دیدار هم نخست وزیر هند با انتشار پیام هایی در صفحه توئیتر خود نوشت: «گفت وگوهای ثمربخشی با رییس جمهور روحانی داشتیم. ما به صورت جزئی درباره راه های بیشتر برای تقویت همكاری میان هند و ایران رایزنی كردیم. قراردادهای مهمی میان هند و ایران به امضاء رسید كه به نفع هر دو ملت خواهد بود. من و رییس جمهور روحانی از یك تمبر رونمایی كردیم كه نشان دهنده تاریخ گرم و آینده امیدواركننده روابط ایران-هند است.»
رییس جمهور همینطور در دیدار "سوشما سواراج" وزیر خارجه هندوستان، با اشاره به اینكه "دو كشور برای توسعه و تقویت بیش از پیش روابط و همكاری ها، تجربه و ظرفیت گسترده ای دارند"، اظهار داشت: «در دیدار با رییس جمهور و نخست وزیر هندوستان اشاره كردم اگر بتوانیم به نقطه ای از روابط عالی برسیم كه اجداد ما در ایران و هندوستان داشتند، كار بزرگی كرده ایم.»
رییس دولت تدبیر و امید "روابط تهران و دهلی نو را روابطی رو به توسعه خواند" و تصریح كرد كه «جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط همه جانبه با هندوستان، هیچ محدودیتی قائل نیست و از هر ابتكاری برای تولید جهش در این روابط استقبال می كند.»
از طرفی "سوشما سواراج" هم "بازدید مقام های بلندپایه ایران و هندوستان از پایتخت های دو كشور را نشانه سطح عالی روابط دانست" و اظهار داشت: «ما امیدوارم روابط دو كشور در همه زمینه ها توسعه یابد.»
وزیر خارجه هندوستان همینطور ابراز امیدواری كرد كه "برای تقویت رفت و آمد میان مردم دو كشور، روند دریافت ویزا تسهیل شود".
پس از این دیدارها روحانی عصر شنبه در جمع محققان و اندیشمندان "موسسه ORF هندوستان" تصریح كرد: «برجام تعهد هفت كشور و مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل است و مطابق فرهنگ اسلامی و ایرانی، تا برجام را نقض نكنند، نقض كننده آن نخواهیم بود.»
رییس جمهور با اشاره به اینكه "آمریكا نه با ایران و برجام بلكه با پیمان شكنی و افكار عمومی جهان طرف است، چانه زنی پس از امضای پیمان را كاری مضحك دانست" و اضافه كرد: «آمریكا نباید دنیای سیاست را با دنیای تجارت اشتباه بگیرد و اگر در برجام پیمان بشكند، دولت و ملت آمریكا پشیمان خواهند شد.»
روحانی همینطور عصر شنبه در هتل محل اقامت خود در دیدار "ونكایا نایدو"، معاون رییس جمهور و رییس مجلس سنای هندوستان، با اشاره به اینكه "مقام های ارشد دو كشور برای توسعه و تقویت بیش از پیش روابط تهران-دهلی نو، اراده ای جدی دارند"، اظهار داشت: «روابط ما نه تنها ضد هیچ كشوری نیست، بلكه در جهت منافع دو ملت و منطقه است.»
رییس جمهوری اسلامی ایران در ادامه تاریخ روابط ایران و هندوستان را سرشار از صمیمیت و همكاری دانست و تصریح كرد: «تاریخ و اشتراكات فرهنگی، سرمایه بزرگی برای روابط دولت ها و پارلمان ها است كه باید از آن بهره گرفت.»
وی همینطور "بر نقش مهم پارلمان ها در توسعه روابط دولت ها تاكید كرد" و بیان كرد: «مجالس ایران و هند با تقویت همكاری های خود می توانند مسیر تقویت روابط مشترك را بیش از پیش و همسو با منافع دو ملت هموارتر سازند.»
معاون رییس جمهور و رییس مجلس سنای هندوستان هم در این دیدار تصریح كرد: «مجلس و دولت هندوستان از توسعه همه جانبه روابط تهران-دهلی نو حمایت می كنند و همه تلاش خویش را در این راستا به كار گرفته اند.»
"ونكایا نایدو" همینطور "تقویت همكاری های دو كشور را در مبارزه با تروریسم ضروری خواند" و عنوان كرد: «همه كشورهای جهان باید روبروی تروریسم بایستند چون كه تروریسم مانع پیشرفت، توسعه و رفاه كشورها است.»
رییس دولت های یازدهم و دوازدهم در آخرین برنامه خود در سفر سه روزه به هندوستان شامگاه شنبه در دیدار گروهی از جامعه پارسیان (زرتشتیان هندوستان) اظهار داشت: «پیشرفت كشور، پیشرفت همه ایرانی ها و فرهنگ و تمدنی باستان ما است و نباید پیوندمان با نسل های گذشته را فراموش كرده و از یاد ببریم.»
روحانی در ادامه "از همه ایرانی ها مقیم خارج از كشور خواست با سرمایه گذاری و انتقال دانش و فناوری و تقویت روابط و پیوندهای خود با كشورشان، برای ساختن ایرانی آبادتر، پررفاه تر و پرافتخارتر تلاش كنند".
در این دیدار سه تن از نمایندگان جامعه پارسیان هم دیدگاه ها و نقطه نظرات خویش را برای تقویت همكاری ها بیان نمودند.
در آخر این سفر سه روزه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه كشورمان "حصول قراردادهای مختلف همكاری میان تهران و دهلی نو را نتیجه سفر حسن روحانی به هند توصیف كرد" و در پیامی توئیتری نوشت: «سفر رسمی رییس جمهور روحانی به هند منجر به حصول قراردادهای زیادی در زمینه تجاری و همكاری شده است. از آن مهم تر به تحكیم دوستی میان این دو كشور منجر گردیده است.»



1396/11/29
13:37:30
5.0 / 5
4747
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , ایران , روابط
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز