با مشاركت سفارت و رایزنی فرهنگی كشورمان؛

مراسم عزاداری حسینی در ترکمنستان برگزار شد

مراسم عزاداری حسینی در ترکمنستان برگزار شد به گزارش سنج نیوز مراسم سوگواری امام حسین(ع) در تاسوعا و عاشورای حسینی هم با حضورکارکنان سفارت، رایزنی فرهنگی و خانواده های آنها و تعدادی از ایرانی ها مقیم و شیعیان و محبان اهل بیت(ع) در مسجد حضرت فاطمه(س) در عشق آباد با برگزاری نماز جماعت، قرائت قرآن، زیارت عاشورا، سخنرانی و مداحی برگزار گردید.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، در این مراسم که با مشارکت رایزنی فرهنگی و سفارت ایران در ترکمنستان برگزار شد، حجت السلام والمسلمین علیرضا سلیمی، پیرامون ماهیت و سیر تاریخی قیام امام حسین(ع)، فلسفه و اهمیت عزاداری، بازخوانی مقتل حسینی، عوامل و نتایج قیام سیدالشهداء، فضائل و منقبت یاران حضرت سید الشهدا و پیام عاشورا و وصیت نامه امام حسین(ع) مطالب مفصلی را عرضه کرد.
وی در بخشی از سخنان خود با ذکر مصادیق، علت عدم همراهی بعضی از مسلمانان با امام حسین(ع) را در صحرای کربلا اجتهاد آنها در مقابل نص بیان کرد و اظهار داشت: «با توجه به سخن سیدالشهداء با بعضی از مسلمانان که خویش را از مؤمنان می دانستند ولی حاضر به همراهی امام حسین(ع) به علل واهی نشدند چونکه در مقابل نص، اجتهاد کردند. یاران امام حسین(ع) اجتهاد در مقابل نص نکردند و تابع محض بودند و رستگار شدند.»
نماینده مجلس شورای اسلامی، عاشورا را نه یک حادثه تاریخی که حقیقت امام حسین (ع) دانست و اظهار داشت: « واقعه عاشورا، محو نشدنی است چون که یک مکتب است.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به قیام امام حسین(ع) و قرار گرفتن انسان ها در دو راهی اضافه کرد: «در واقع ما باید ببینیم تاکجا حاضریم با امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) همراهی نماییم و تا کجا حاضریم برای دین هزینه بدهیم. مشکل افرادی که به جنگ با امام حسین (ع) تن دادند دنیاپرستی، دنیاطلبی بود و به دین به خاطر منافع خود پای بند بودند.»
حجت الاسلام والمسلمین سلیمی در قسمتی دیگر از سخنان خود مهم ترین هدف قیام از زبان امام حسین(ع) را توحید و دعوت مردم به خداشناسی، مبارزه با بدعت و انحراف در دین، وفادار بودن به ارزش ها، رضا و تسلیم در مقابل امتحان الهی دانست.
وی یکی از طریق های همراهی با اهل بیت(ع) را نداشتن اجتهاد در مقابل نص دانست و اینکه عمل خویش را توجیه نکنیم.
حجت السلام والمسلمین سلیمی سخنان خویش را این گونه به پایان رساند که عزت و سربلندی امت اسلامی در گرو پیروی از قیام امام حسین (ع) است.
سپس، مقتل خوانی، مرثیه خوانی، نوحه سرایی و سینه زنی بخش دیگری از این مراسم بود.
همینطور مراسم شام غریبان امام حسین(ع) با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء آغاز و تا پاسی از شب ادامه داشت.
گفتنی است؛ دهه اول محرم، مسجد حضرت فاطمه الزهرا(س) سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد، محل برگزاری مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان بود.



1401/05/18
23:11:49
5.0 / 5
628
تگهای خبر: ایران , سفارت , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز