وعده هایی که زمین ماند، فرمان هایی که ثمر نداد

وعده هایی که زمین ماند، فرمان هایی که ثمر نداد سنج نیوز: اعتماد نوشت: «۱۳مردادماه» درست یک سال پیش در چنین روزهایی و بعد از تنفیذ رسمی حکم ریاست جمهوری سید ابراهیم رییسی توسط رهبر انقلاب، رسما عمر فعالیتهای دولت سیزدهم به زعامت رییسی شروع شد.



چهره ای که توانست در یکی از خاص ترین آوردگاه های انتخاباتی، سکان هدایت ساختار اجرایی کشور را به دست گیرد.
قبل از آغاز انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و بعد از ردصلاحیت افرادی چون «علی لاریجانی»، «مسعود پزشکیان»، «سید مصطفی تاج زاده»، «علی مطهری» و.... که به ترتیب ذیل گروه هایی چون؛ «اصولگرای میانه»، «اصلاح طلب معتدل»، «اصلاح طلب آوانگارد» و «مستقل میانه رو»دسته بندی می شدند، دوگانه ای در فضای عمومی و سیاسی کشور در مورد حضور یا عدم حضور در انتخابات به راه افتاد که در نهایت سبب شد، میزان مشارکت عمومی در انتخابات به پایین ترین سطوح نزول کند.
وضعیت احراز صلاحیت ها در انتخابات بگونه ای پیش رفت که حتی مقام معظم رهبری هم ۱۴خرداد ۱۴۰۰ از جفا به برخی کاندیداها سخن گفتند و با اشاره به اینکه به برخی از افرادی که صلاحیت شان احراز نشد، ظلم وجفا شد و به آنها یا خانواده های شان نسبت های خلاف واقع داده شد، تاکید کردند: «بنابراین خواهش و مطالبه من از دستگاههای مسئول این است که مواردی را که گزارش خلاف واقع راجع به فرزند یا خانواده کسی داده شده، جبران کنند.»
بعد از آخر انتخابات و پیروزی سید ابراهیم رییسی بعنوان نامزد مورد تایید طیف های مختلف اصولگرا، خیلی از تحلیل گران به دنبال رمزگشایی از نگاهی بودند که پس از تشکیل دولت مقرر است در پیش گرفته شود. به صورت کلی محافظه کاران ایرانی و گروههای سمپات جناح راست در ایران پس از انتخاب رییسی تاکید داشتند، مشکلات ایران برآمده از سیاست های نئولیبرالی است که توسط حسن روحانی و افراد نزدیک به او اجرایی شده بود. این طیف از اصولگرایان و نئو اصولگرایان در عین حال تاکید می کردند، سیاست های انقلابی آنها نه تنها سبب به زانو درآمدن غرب می شود بلکه اقتصاد ایران را وارد دوره ای از رشد، توسعه و پیشرفت مستمر می کند.
با گذشت ۱سال از آغاز فعالیتهای رسمی دولت به نظر می آید، میتوان تصویری از مهم ترین وعده های ارائه شده توسط دولت، ارائه کرد و میزان تطابق این وعده ها با حقیقت را هم بررسی کرد. به صورت کلی میتوان وعده های ارائه شده توسط رئیس دولت سیزدهم را در ۳دسته وعده های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت دسته بندی کرد.
در حوزه وعده های کوتاه مدت و میان مدت دولت میتوان ابتدا به مواردی چون« مهار تورم»، «حل مشکل کرونا»، «ساخت ۱میلیون مسکن» در هر سال، «عدم دخالت دولت در بازارها»، «ایجاد یک میلیون شغل در هر سال»، « کاهش نرخ ارز»، « تعدیل مالیات دریافتی از تولیدکنندگان»، «عدم استقراض از بانک مرکزی»، «ایجاد تیم اقتصادی هماهنگ»، «احیای برجام و رفع مشکل تحریم ها» و... اشاره نمود و در ادامه با ارزیابی تطبیقی این وعده ها با آمارهای رسمی، اظهارت مقامات دولتی، صحبت های نمایندگان مجلس و تحلیل های کارشناسی، تحقق یا عدم تحقق هر کدام از این وعده ها را استخراج کرد.





بیشتر بخوانید: آیت الله خاتمی: گرانی های افسارگسیخته، درد جانکاه رهبری است / مسؤلان چاره ای بیاندیشند عجیب ولی واقعی / آیت الله جنتی: مردم عزیز و نجیب از گرانی ها رنج می برند / باید از تلاش و خستگی ناپذیری مسؤلان تقدیر کرد انتقاد تند ذوالنوری از رئیسی / حرکت دولت مانند حرکت کسی است که روی تردمیل می دود و مسافتی طی نمی گردد / نمایندگان هر روز با انتقاد و پرخاش مردم مواحهند


منبع:

1401/05/14
13:59:24
5.0 / 5
440
تگهای خبر: اصولگرایان , اقتصاد , ایران , برجام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز