61اقتصاددان از سیاستهای دولت رئیسی انتقاد کردند، یک اقتصاددان از این سیاستها دفاع کرد

61اقتصاددان از سیاستهای دولت رئیسی انتقاد کردند، یک اقتصاددان از این سیاستها دفاع کرد به گزارش سنج نیوز کیهان نوشت: گروهی 61 نفره که بیش از 40 تن از آنها در انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 از حسن روحانی حمایت کرده بودند در اطلاعیه ای در پوشش اقتصاددان با انتقاد از شرایط اقتصادی کشور نسخه شکست خورده برجام را راهکار مشکلات فعلی دانستند.



نگاهی به لیست امضاکنندگان بیانیه فوق نشان میدهد اغلب آنان حامی دولت قبل بوده یا در آن دولت مسئولیت داشته اند. خبرگزاری تسنیم با اشاره به این نکته نوشت: نام بیش از ۴۰ تن از آنان در بیانیه حمایتی از حسن روحانی در سال ۱۳۹۶ دیده شده است.

این گروه از اقتصادخوانده ها که گعده نهادگرایان خوانده می شوند ولی حتی امضای افراد سرشناس گروه خودرا پای بیانیه ندارند، خیلی سریع و در همان ابتدای بیانیه، انگیزه خودرا از نوشتن این بیانیه افشا کرده اند. آنها بعد از سیاه نمایی وضعیت کشور- که خود از مسببان آن به شمار می روند- باز هم بر همان ادعاهای نخ نما تاکید کرده اند که برای حل مشکلات کشور باید برجام و FATF را بپذیریم. حال آنکه کمتر اقتصاددان و یا حتی انسان منصفی است که نداند ما برجام را با همه نقصها و خساراتش طی هشت سال دولت روحانی دربست پذیرفتیم اما نه فقط مشکلات اقتصادی حل نشد بلکه تعداد تحریم ها به دوبرابر افزوده شد دیگر این که به اذعان اغلب کارشناسان، مشکلات امروز ما ناشی از سوءمدیریتی است که بخش عمده آن هم به خرابکاری های هشت سال دولت تدبیر بازمی گردد.

مجید شاکری یکی از کارشناسان اقتصادیست که در واکنش به بیانیه ۶۱ اقتصاددان، اظهار نمود: بعضی فرازهای بیانیه ۶۱ نهادگرا انصافاً محترم است مثل «سیاستگذاری اقتصادی عرضه آزمون وخطا نیست» یا لزوم بهبود حکمرانی برای اجرای موفق اصلاحات قیمتی. اما نوع نگاه دوستان درباره تحریم ها و FATF هنوز مثل ۱۰ سال قبل است. تصور می کنند تحریم ها به دلیلهای سیاسی امنیتی وضع شده اند و اگر بطورمثال سیاست مدار «زورآزمایی در عرصه بین المللی» نکند لابد تحریم ها هم رفع می شود.
بگفته او، مع الاسف هنوز اقتصاددانان محترم این را نپذیرفته اند که قسمتی از بار رفع تحریم ها با آنهاست، و مسئله فقط این نیست که آنها به سیاست مدار دستور دهند که تحریم ها را رفع کند.
شاکری تاکید دارد: ‏بخش مهمی از بسیار ضعیف بودن تیم های مذاکراتی ایران از ۸۲ تا حالا به این برمی گردد که اقتصاددانان ایرانی مگر نوادری از آنان درکی از این که تحریم چیست و چگونه کار می کند ندارند. دقیقاً به همین خاطر هم بسته های طرف ایرانی به طور معمول به طرز شرم آوری ضعیف و حقوقی- سیاسی و غیراقتصادی هستند.
وی افزود: شما همین حالا از این عزیزان امضاکننده بیانیه بپرسید در عمل منظورشان از رفع تحریم چیست؟ هیچ گاه به یک پاسخ نسبتاً هماهنگ درباره معنای «رفع» و «تحریم» نمی رسید که حداقلی از نسبت را با واقعیات روی زمین داشته باشد. درک تفاوت تگ ها (برچسب هایی که آمریکا روی تحریم های ضدایرانی می گذارد) و شکل اعمال و تاریخچه اثر که بماند.
23302


منبع:

1401/03/22
10:07:48
5.0 / 5
1293
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , ایران , برجام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز